Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 40:sta
  1. #1
    Ajattelinpa tässä kysästä, kun nyt huomenissa olisi tarkoitus viedä tuo neitseenkin mopeti säilöön ja vaihtaa nesteet sekä omaan Magnaan että Nti:n Jammuun ja pistää muutenkin kunnollisesti talviteloille molemmat kikottimet.

    Noissa automoottoreissa olen aina ennen öljynvaihtoa tehnyt tuon moottorihuuhtelun joko Fortella tai vastaavilla. Joissaintapauksissa olen liottanut koko moottorin hukuttaen sen sisältä läpikotaisin polttoöljyyn jonkun kuukauden verran (Sieltä muuten lähtee aika uskomaton määrä pskaa...).

    Mutta mites nuo pyörien moottorikompleksit, kun siellä samassa öljyssä myllää ne kytkimet ja vaihteistot sun muut himppeet. Mielessäni arvuuttelen, että mitenhän ne kytkinlevyt oikeen piippaa, jos ne saakin hetkeksiaikaa kerosiinillä maustettua öljyä.

    Tosin autojen automaattivaihteistoissahan on ne kytkinpakat hyvin samanoloisia kun pyörien kytkinlevyt, ja ne ei ainankaan ole moksiskaan pienestä polttoöljyllä tehdystä pesusta.
  2. #2
    Ainahan on mahdollisuus ottaa ne levyt pois huuhtelun ajaksi, jos siis jaksaa askarrella ja epäilyttää kesto...
  3. #3
    Forte motor flush toimii silloin, kun on pari öljynvaihtoa jäänyt väliin ja moottori on oikeasti likainen sisältä.
    Normaalisti huollettu moottori ei tarvitse tai sitten on käytetty vääriä öljyjä.
    Nykyöljyt on sen laadukkaista ja niissä on myös peseviä ominaisuuksia, joten sen takia forte on tarpeeton.
    Auton moottoreissa taitaa ne hyd.vent.nostimet olla syy, minkä takia niihin fortea kaadellaan.
    Fortepurkin hinnalla saa tehtyä yhden öljynvaihdon ilman suodatinta, joka puhdistaa aika hyvin moottorin sisältä.

    Henkiläkohtaisesti en laittaisi, koska en tiedä mitä kytkinlevyille tapahtuu.
  4. #4
    Kävinpä Tecalemitin sivuilta tutkimassa asiaa. MotorFlush ei vaurioita kytkinlevyjä pesukäytössä, joten lorautetaampa Afrikassa pullotetut kerosiinit koneeseen huomenissa...
  5. #5
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Forte motor flush toimii silloin, kun on pari öljynvaihtoa jäänyt väliin ja moottori on oikeasti likainen sisältä.
    Normaalisti huollettu moottori ei tarvitse tai sitten on käytetty vääriä öljyjä.
    Nykyöljyt on sen laadukkaista ja niissä on myös peseviä ominaisuuksia, joten sen takia forte on tarpeeton.
    Auton moottoreissa taitaa ne hyd.vent.nostimet olla syy, minkä takia niihin fortea kaadellaan.
    Fortepurkin hinnalla saa tehtyä yhden öljynvaihdon ilman suodatinta, joka puhdistaa aika hyvin moottorin sisältä.

    Henkiläkohtaisesti en laittaisi, koska en tiedä mitä kytkinlevyille tapahtuu.

    olen muuten vahvasti eri mieltä...
    voin ottaa kuvia parista seuraavasta 60tkm huoltoon tulevan auton moottorin venttiilikopan sisältä niin sinunkin mielesi muuttuu...

    nykyiset 30tkm huoltovälit yhdistettynä nykyaikaisiin saastesysteemeihin pitää kyllä huolen siitä että automoottorit on parempi pestä sisältä vaikka juuri joka toisessa huollossa, muuten TULEE ongelmia

    miksi muuten esim. vw suosittelee ym pesua huollon yhteydessä jos ei olisi murheita

    eikä ne kytkilevyt siitä puhtaaks tulemisesta suutu...
    HRD vh125 silverhorse
    V-max 1700 "Tohatsu"
    CVO Breakout
    GSX-R 1100
    XJ650T
    Legend TT

    S600c V12
    xj6
    Route66 -16 with H&D heritage softail
    eastcoast -19 with Indian chief vintage
    kantatie66 -20 with HD cvo breakout
  6. #6
    ainakin kawan 36000 ajettu kone oli täysin puhdas sisältä , öljyt vaihdettu noin 6 tonnin välein ja koneen purkamisen syy oli rajoittimen nosto +500rpm ja juuttunut nos solenoidi ,täysin rahan haaskausta fortet jos öljyillä nyt ei mitään älyttömiä ole ajettu
    tl1000s >zx12r 03 >
    Honda F6C Valkyrie>triumph rocket3 roadster 2010
  7. #7
    Lainaa adville kirjoitti Katso viesti

    miksi muuten esim. vw suosittelee ym pesua huollon yhteydessä jos ei olisi murheita
    Kun olin VW:llä töissä, niin EI suositellut, mutta Laakkonen suosittelee.
    Laakkonen suosittelee, koska siinä Forte-pullossa on 50% katetta ja se on helpompia lisämyyntejä, jopa tuulilasin höyhenet on hankalampi myydä suomalaiselle autoilijalle.
  8. #8
    Lainaa adville kirjoitti Katso viesti
    olen muuten vahvasti eri mieltä...
    voin ottaa kuvia parista seuraavasta 60tkm huoltoon tulevan auton moottorin venttiilikopan sisältä niin sinunkin mielesi muuttuu...

    nykyiset 30tkm huoltovälit yhdistettynä nykyaikaisiin saastesysteemeihin pitää kyllä huolen siitä että automoottorit on parempi pestä sisältä vaikka juuri joka toisessa huollossa, muuten TULEE ongelmia

    miksi muuten esim. vw suosittelee ym pesua huollon yhteydessä jos ei olisi murheita

    eikä ne kytkilevyt siitä puhtaaks tulemisesta suutu...
    Jos tosissaan ajaa 30tkm samoilla öljyillä niin unohtaa vaan pesunkin... Vaihtaa ennemmin sen ruoskan aina uuteen pari vuotta vanhana.


    Eihän kukaan täysipäinen aja noilla öljynvaihto väleillä mikäli meinaa autoa itsellä pitää ja huolehtiakin siitä.
    Supermoto
  9. #9
    [QUOTE


    Eihän kukaan täysipäinen aja noilla öljynvaihto väleillä mikäli meinaa autoa itsellä pitää ja huolehtiakin siitä.[/QUOTE]

    öö... siis ajaa, kaikki... ne ajaa jopa sen 60tkm kun se auto(passat tdi)ei kert aiemmin huoltoon halua...

    myyjä on sanonut(aivopessyt) ettei tarvi enneku auto ilmottaa...

    onpa mulla käynyt sellanenkin passatti mihin oli öljyt vaihdettu kerran vuodessa ,eikä halunnut vieläkään huoltoon ,kun mittarissa oli 85tkm ja autolla ikää 3v... alkuperäisillä suodattimilla mentiin vieläkin...
    HRD vh125 silverhorse
    V-max 1700 "Tohatsu"
    CVO Breakout
    GSX-R 1100
    XJ650T
    Legend TT

    S600c V12
    xj6
    Route66 -16 with H&D heritage softail
    eastcoast -19 with Indian chief vintage
    kantatie66 -20 with HD cvo breakout
  10. #10
    Lainaa jaulis kirjoitti Katso viesti
    Jos tosissaan ajaa 30tkm samoilla öljyillä niin unohtaa vaan pesunkin... Vaihtaa ennemmin sen ruoskan aina uuteen pari vuotta vanhana.


    Eihän kukaan täysipäinen aja noilla öljynvaihto väleillä mikäli meinaa autoa itsellä pitää ja huolehtiakin siitä.
    No niinpä. Itse on ollut tapana puolittaa vaihtoväli. Pieni investointi verrattuna hyötyihin. Mutta todella moni tosiaan ajaa sen ohjelman mukaan vaikka vuosia samoilla öljyillä jos ei auto itse ilmoita huollon tarpeesta. Siellä on sitten sellaiset smetanat venakopassa että kulinaristiakin heikottaa.
    Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
  11. #11
    No niin. Nyt on kokemusta asiasta mistä kertoa.

    Kohteena oli siis vuoden 1994 Yamaha XJ900, jonka huoltohistoria on ollut vähän sitä ja tätä. Öljyt on kyllä filttereineen vaihdettu säännöllisesti, mutta kaikki muut asiat on sitten jääny pikkusen puolikäden asiaan tyyliin - kun se kerran toimii niin ajetaan. Sitten kun se ei enää toimi, niin kirotaan koko mopo täysin paskaksi.

    Ensin 440 kilometrin siirtymä talvehtimispaikalle ja sitten toimintaan. Nostin pyörän tukijalallensa ja lorautin nesteen sisään. Sitten mylly pyörimään kymmenen minuutin ajaksi öpaut 1000 - 1500 rpm huitteilla kierrättäen.

    Sammuttamisen jälkeen odottelin 5 minuuttia ja sitten pudotin öljyt tyhjennyspropusta pois, irroitin sitten myös filsun. Uusien öljyjen jälkeen moottori kävi mielestäni herkemmin. Ainankin kaasuun vastaaminen muuttui mielestäni hitusen. Käyntiäänessä ei ollut suurta eroa.

    Kaataessani vanhoja öljyjä kannuun, jäi astian pohjalle selkeitä karstamurusia ja osa oli varmaan jotain hiekanjyvää tai muuta sakkaa - mitä liene, mutta ei kuitenkaan pelkkää öljyä.

    Samoiten perään vaihdoin öljyt. Entiset muistutti jotain pikkusen juoksevaa grafiittivaseliinia. Tyhjennyksen jälkeen pistin sen täyteen polttoöljyä. Täyttöpultti kiinni ja pari minuuttia pyörittelyä tyhjän päällä, jonka jälkeen liemi ulos. Neste tuli sangen mustanpuhuvana pois, jonka jälkeen liruttelin sinne GL5 sarjan peräöljyn.

    Tulpat ja ilmasuodatin vaihtoon kanssa. Senjälkeen mopo pestiin ja vahattiin ja jätettiin omaan pilttuuseensa ensi kesää odottelemaan. Omat fiilikset ainankin on tuon moottorin sisäpesun puolella vielä vahvasti. Ensi viikonloppuna teen saman pyykkäyksen myös Magnalle.
  12. #12
    Jotenkin vaan moottoripyörien öljyistä ja pesuaineista puhuttaessa tulee mieleen tämä moottoripyörän öljynvaihdon ongelma. Esimerkiksi XJ900:ssa öljyn vaihtomäärä on suodattimen kanssa 2,8 litraa mutta kuivaan koneeseen (siis avaamisen jälkeen) menee 3,6 litraa öljyä. Eli normaalivaihdossa eri koloihin jää AINA 0,8 litraa vanhaa öljyä. Mitenköhän se sitten vaikuttaa koneen toimintaan pitkässä juoksussa, että pesun jälkeen kun laitetaan uudet öljyt niin koneessa on reilut 20 % öljyä missä on pesuaineet mukana.
    FJR -17
  13. #13
    ^
    Vaihtaa vielä kerran öljyn, niin pesuliemi lantrautuu riittosasti...
    Kerosiinia se vain on, lanttaa öljyä ohkasemmaksi, ja lämmetessään haihtuu osittain pois.

    Ja jos toi tuntuu liian kalliilta tökötiltä, kuten vaikka minun mielestä, niin polttoöljy ajaa saman asian.
    Tai sitte vaihtaa öljyn pari kertaa, noin 500-1000km välein.

    Vähä ot:tä...

    Auton koneita voi sitte putsata pööllä...
    Sieltä karkaa aika eroo..eksoottista tauhkaa. Viimeks tossa kesällä putsasin erään 200D:n koneen. Öljynpaineet oli heikolla, ja savutteli sinistä. Kilsoja paljon, hyvää matkaa toisella kierroksella.
    öljyt pois, pööt koneeseen ja tunniks lotkottamaan pihalle.
    Metodilla, hajoo jos hajoo. Että tässä ei voinu ees hävitä, jos ei auta, koneenvaihto edessä.
    Musta taikina ulos koneesta, filsu vaihtoon, öljyt tupaan ja raskaalla tennarilla pitkin moottoritietä, kunnolla kurittaen.
    Uusintakäsittely pööllä ja uudet öljyt tupaan. Sininen savu vähenty, paineet oli kohdillaan ja venttiilien säädön jälkeen siitä tuli ihan käyttökelpoinen kampe.
    Menetelmä kuulostaa aika brutaalilta, mutta toimii.
    Testit sitte omalla vastuulla.
    Se oli jo rikki...
  14. #14
    Pärrään en oo Forten öljypesua tehny, mutta autoon tein. Siinä nimenomaan tuon pienien pesuainejäämien takia tein pesun seuraavalla kaavalla:

    1. 15000km ajetut öljyt imemällä ulos ja halpisöljyt sisään pesuaineen kera.
    2. 20min korotetulla tyhjäkäynnillä ja valuttamalla öljyropusta öljyt ulos. "Paremmat" öljyt ja uusi suodatin koneeseen.
    3. 2000km ajon jälkeen jälleen uudet "paremmat" öljyt ja suodatin.

    Ja tietenkin vaihtovälinä 15tkm, eikä 30tkm. Koneena Audin 2.0 TDI (BKD).

    Muuten, Suomessa noiden Forten aineiden katteet on poskettomat. Suosittelen tilaamaan ulkomailta. Myös öljyt tilasin ulkomailta, sillä nekin sai puoleen hintaan.
    CBR 600F '99 --> Triumph Daytona 675 '06
  15. #15
    No jos ajatellaan, että siellä mopon sisällä kokonaisöljytilavuudesta on 20% moottoriöljyä, jonka tilavuudesta 10% on haihtuvaa kerosiiniä - niin minkälaisista senttilitramääristä todellisuudessa puhutaan? Itse en jaksa ruveta prosenttilaskun prosenttilaskua tuohon suorittamaan, koska määrä kuuluu osastoon "itikanpissi itämeressä".

    Joitain vuosia sitten tosiaan tein erään mersun bensa V8 moottoriin pöö-öljypesut silleen, että täytin koko myllyn niin täyteen kun sinne vaan sitä sai kaadettua. Kokonaismäärä oli jossain 30 litran tietämillä mitä sinne sitä sai liriteltyä. Sitten pari kuukautta sai muhia sellaisenaan, kunnes otin vellit ulos. Ne ei enää muistuttaneet polttoöljyä, vaan yli-ikäistä siirappia. Ei se yhtään siitä kärsinyt, mutta ei se nyt kyllä sitä myllyä pelastanutkaan. Täysremppa sille piti tehdä kaikesta huolimati.
  16. #16
    Mikäs siitä sika kalliista Fortesta tekee parhaan? Paras kate vai?

    CRC:llä on myös Motor Flush ja se maksaa 6.9€. Kaverini lykkäs semmosen 300 tkm ajettuun diesel audiin ja kuulemma tuli aikamoista moskaa ulos Eli miksi maksaa 40€ fortesta jos saa alle 7 € vastaavaan tuetteen? Luulisin että hintalaatusuhde on ainakin parempi
    “Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa

    Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
    Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
    Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
    Kawasaki Er-5 (2007-2008)
  17. #17
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Tinde kirjoitti Katso viesti
    Mitenköhän se sitten vaikuttaa koneen toimintaan pitkässä juoksussa, että pesun jälkeen kun laitetaan uudet öljyt niin koneessa on reilut 20 % öljyä missä on pesuaineet mukana.
    Todennäköisesti moottorin totaalituho iskee heti seuraavassa käynnistyksessä.
    Superbike #7
  18. #18
    No voi härre gud, jo on tämäkin melkein rakettitiedettä. Nättä motti pestäsiin ölkinvaihdon yhteydessä jollain ihmepesuaineella. Vaikken olekaan vars. asiantuntija, niin tuntuu "valohoidolta". Meikän Honun, tai kotiloiden (Ren., Nissan) motteja ei pestä millään pesuaineilla. Hajotkoon perkele, jos eivät pesemättä kestä, kunhan vaan ölkinvaihdot tehdään ajallaan, ja laatuölkeillä.
    <p>.</p>
  19. #19
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Todennäköisesti moottorin totaalituho iskee heti seuraavassa käynnistyksessä.
    Eipä varmaan iske totaalituho, mutta mites sitten sadan tonnin kohdalla. Itse ainakin ajanut kolme eri jammua (XJ750, XJ900 ja FJ1200) yli sadan tonnin eikä pulmia ollut vaikka ei koneita availtu eikä pesty.
    FJR -17
  20. #20
    Lainaa Motoristi1958 kirjoitti Katso viesti
    No voi härre gud, jo on tämäkin melkein rakettitiedettä. Nättä motti pestäsiin ölkinvaihdon yhteydessä jollain ihmepesuaineella. Vaikken olekaan vars. asiantuntija, niin tuntuu "valohoidolta". Meikän Honun, tai kotiloiden (Ren., Nissan) motteja ei pestä millään pesuaineilla. Hajotkoon perkele, jos eivät pesemättä kestä, kunhan vaan ölkinvaihdot tehdään ajallaan, ja laatuölkeillä.
    Vähän samoilla linjoilla Ja ketä varten noita yyberputsauksia tehdään, itselle, vai seuraavalle omistajalle?
    Jos katsoo uuden auton elinkaarta, niin työsuhdeauto lähtee kiertoon kolmivuotiaana, siviilikäyttöön itse ostettu tod. näk. viimeistään viisivuotiaana, molemmissa mittarissa tuolloin about satatuhatta. Öljynvaihtoja takana 3 - 5, huoltokirja täytettynä.
    Seuraava omistaja tekee tuohon nokkahihnarempan, joka merkataan huoltokirjaan, sen jälkeen aletaan lipsua, vaihtoon tuo menee 170000 mittarissa, vielä ihan kelpo peli, paitsi kytkinremppaa pukkaa... Koneet kyllä kestävät, jos vain on edes joskus öljyjä vaihdettu. Kolmannesta omistajasta eteenpäin nämä alkavat olla ylihintaisia kiertopalkintoja, vaihtoon heti kun osamaksut loppuvat. Eikä kukaan kysele tässä vaiheessa, onko kone pesty sisältä joka ölpänvaihdossa. Eikä vaihdokin hinta ole sen kummempi vaikka olisikin.
  21. #21
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Tinde kirjoitti Katso viesti
    Eipä varmaan iske totaalituho, mutta mites sitten sadan tonnin kohdalla. Itse ainakin ajanut kolme eri jammua (XJ750, XJ900 ja FJ1200) yli sadan tonnin eikä pulmia ollut vaikka ei koneita availtu eikä pesty.
    Ja varmuuden vuoksi mainittakoon tuon edellisen viestini olleen sarkasmia. Ihan turhaa vouhotusta taas tämä moottorin pesemisen ihmettely.
    Superbike #7
  22. #22
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Ja varmuuden vuoksi mainittakoon tuon edellisen viestini olleen sarkasmia. Ihan turhaa vouhotusta taas tämä moottorin pesemisen ihmettely.
    Monia tämän tyyppisiä kun lukee, niin ei voi välttyä ajatukselta: mutkan kautta tehtyä yritystä myynnin edistämiseksi.
    Siinä mielessä paranee ampua nopeasti alas kovilla panoksilla.

    On kauppojen hyllyt täynnään ns. ihmeaineita, joilla teknisten vempeleitten kesto kasvaa lähes iäisyyteen, jos on "kaupparatsua" uskominen.

    Edit: Itseasiassa, olen itsekin erehtynyt näissä foorumiasiantuntijoissa. Männä kesänä funtsasin matkavarustusta ja joku suositteli kompassiakin viimeisen käden ongelmasuunnistuksessa. Ja sitten oli linkki johon, muistaakseni Partioaitan, sivulla olevaan kompassiin, ajattelin, no ei tuosta haittaakaan ole ja tilasin n. 15 €:n arvoisen kikkareen.
    Ja mitä tapahtui - hajosi kahden päivän kuluttua - niin, että se siitä asiantuntijasta.
    Viimeksi muokannut: M58; 11.10.2012 klo 11:43.
    <p>.</p>
  23. #23
    Jes jes..

    Se on hassua mitenkä noi auton koneet kestää mitä vaan, mutta moottoripyörän koneet lasahtaaa aina saman tien. Ei sikäli, autolla voineen lasketella yleensä 0.5 M km ongelmitta... Pyörän koneen laskennalliseksi käyttöiäksi voisi laskea sen 100tkm. Toki jotkut ajelet pitkälti ylikin, mutta kyllä joillain autoillakin ajetaan 1M km. Hauskaa on tosiaan se että auton öljyillä voidaan ajaa huoletta 20 tkm ja vaihtaa ne kerran vuodessa. Kukaan ei pelkää motin lasahtamista. Mutta sittenkun on kyse MP:stä, niin öljyt pitää vaihtaa syksyllä ja keväällä. Keväällä vain sen takia että lähes puhtaiden öljyjen ominaisuudet ovat kärsineet lämpimässä tallissa puolen vuoden aikana niin paljon että täytyy vaihtaa uusiin, jottei kone vaurioidu!

    Ihan oikeesti. MP on joillekin sellanen munanjatke, että se vie niiltä lopunkin järjen ja tekee omistajastaan täysin vainoharhaisen
    Viimeksi muokannut: sky; 11.10.2012 klo 17:15.
    “Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa

    Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
    Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
    Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
    Kawasaki Er-5 (2007-2008)
  24. #24
    Lainaa sky kirjoitti Katso viesti

    Ihan oikeesti. MP on joillekin sellanen munanjatke, että se vie niiltä lopunkin järjen ja tekee omistajastaan täysin vainoharhaisen
    Erittäin hyvin sanottu siellä takana
  25. #25
    Lainaa sky kirjoitti Katso viesti
    Jes jes..

    Se on hassua mitenkä noi auton koneet kestää mitä vaan, mutta moottoripyörän koneet lasahtaaa aina saman tien. Ei sikäli, autolla voineen lasketella yleensä 0.5 M km ongelmitta... Ei pyörän koneen laskennalliseksi käyttöiäksi voisi laskea sen 100tkm. Toki jotkut ajelet pitkälti ylikin, mutta kyllä joillain autoillakin ajetaan 1M km. Hauskaa on tosiaan se että auton öljyillä voidaan ajaa huoletta 20 tkm ja vaihtaa ne kerran vuodessa. Kukaan ei pelkää motin lasahtamista. Mutta sittenkun on kyse MP:stä, niin öljyt pitää vaihtaa syksyllä ja keväällä. Keväällä vain sen takia että lähes puhtaiden öljyjen ominaisuudet ovat kärsineet lämpimässä tallissa puolen vuoden aikana niin paljon että täytyy vaihtaa uusiin, jottei kone vaurioidu!

    Ihan oikeesti. MP on joillekin sellanen munanjatke, että se vie niiltä lopunkin järjen ja tekee omistajastaan täysin vainoharhaisen

    Mulla vaihtuu Honun öljyt 12 tkm:n välein eikä muuta!
    Rellun ölkit vaihtuu 30 tkm:n välein eikä muuta!
    Nissanin ölkit vaihtuu 15 tkm:n välein, eikä muuta!
    Kaikki nuo on huolto-ohjelmien mukaiset vaihtovälit.

    Monelle se MP on suorastaan rakas harrasteluväline, mistä tykkää pitää hyvää huolta, jotkut jopa käyttää
    pyörästään sanaa "She".
    Vaikka ite en lukeudu yltiöpäiseen ölkkienvaihtaja- yms. kuntaan, niin sanoisin, että tosi harvassa se porukka on, jolle homma on vaan sitä kuuluisaa munan jatketta, vaikka tykkääkin vaihdella ölkkejä keväin - syksyin.
    Tässä mielessä hieman korjaan käsitettäsi.

    OT, kun on autoistakin puhetta, niin tuolla paskanjauhantaosastossa on kysymykseni ja saamani vastaus velvoittavista lääkärintarkastuksista ajokorttiasiassa thread ... B-kortti...,jos on ajankohtaista, niin vilkaiskaa. Mulla on lääkärintark. jääneet väliin, niin tuli nyt asiaa. Tuli mieleen lisätä tää tähän...
    Viimeksi muokannut: M58; 11.10.2012 klo 13:30.
    <p>.</p>
  26. #26
    Tuolla aiemmin joku kysyi, että tehdäänkö niitä pesuja itselle vai seuraavalle omistajalle. Ainankin tähän asiaan haluan vastata, että itselle.

    Senverta useita autonmoottoreita penkoneena omakohtaiset kokemukset ovat olleet, että vaikka kuinka niitä öljyjä olisi vaihdeltu huolto-ohjelmien mukaisesti, siellä tahtoo öljypohjalla olla aina sellainen hyvin sakea, pikeentynyt, liki tervamainen töhnä, joka on tietyssämäärin irtonaista ja joka poistuu pikkuhiljaa liuotinpesuaineilla tai mekaanisesti raapimalla, esim tiskiharjalla.

    Nyt kun tälläkertaa kyseessä on tuollainen 18 vuotias huomattavasti korkeammalla viritysasteella kun tavallinen keskiverto vapaahengitteinen ottomoottori, jolle ei todellakaan ole tehty mitään muuta kun ajettu ja vaihdettu vaan ne öljyt 6 tuhannen välein.

    Se on huono käynnistymään, pölläyttelee siniset pilvet parin päivän seisomisien jälkeen, syö öljyä jossainmäärin, eikä muutenkaan anna sellaista vaikutelmaa, että olisi viimeisenpäälle timmissä kunnossa suorittamaan paloteknistä työtään - niin mielestäni mahdollinen kemiallinenkin karstanpoisto männänrenkaiden välistä ja kaikkialta muualtakin voisi edes pikkuisen pienentää öljynkulutusta ja tuota pölläyttelyä.

    Aikaisemmat kokemukset noista sisäpesuista on olleet ainoastaan positiivisia tai sellaisia, että mitään selkeää ei olekaan tapahtunut. Yhtään kertaa kone ei ole toiminut huonommin kuin ennen pesua ja öljynvaihtoa. Tämän säikeen suurin pohdinta oli ainoastaan se, että kuinka kytkinlevyt ottautuu siitä kerosiinistä. Mutta kuten itse asiaa selvitin, niin tuotteen pääedustaja julkaisi nettisivuillaan että märkälevykytkimet eivät pesusta vahingoitu.

    Ja kyllä. Itse Forte sinänsä ei ole mikään maailmanpelastaja, enkä yhtään aliarvioi näitä CRC:n tai STP:n tai Bilteman yms. samoja pesunesteitä. 70% tuosta tuotteesta on puhdasta kerosiiniä, eli loppu on jotain sekalaista höpöhöpöä, jolla ei voi olla kovinkaan suuri merkitys siihen puhdistustyöhön. Ehkä jotain öljyn paineenkestoa voi tilapäisesti korjata esim. juuri dieselmoottoreita pestessä.

    Olenkin usein juuri itse käyttänyt pelkkää tupaöljyä tai dieseliä - kumpi nyt sattuu olemaan lähinnä kättä - mutta nyt minulla oli vajaa litran verta kaikenkaikkiaan ihan sitä itseäänkin käytettävissä, joten Jammu otti ne sieluunsa ja kurlasi niitä sisällään juuri toivotulla tavalla.

    Ja kuten mainitsin. Sieltä löytyi sellasta schaissea, joka tuskin olisi pelkällä öljynlorottelulla ulos tullut.

    Lupaan kyllä kertoa, jos ensikeväänä tuo moottori kiinni leipoo sentakia, että se pestiin sisältä.

    Rauhottukaa. Ei tarvii ruveta keuhkoomaan tämän pätö asian takia...
  27. #27
    Lainaa Puusilmä kirjoitti Katso viesti
    Olenkin usein juuri itse käyttänyt pelkkää tupaöljyä tai dieseliä - kumpi nyt sattuu olemaan lähinnä kättä - mutta nyt minulla oli vajaa litran verta kaikenkaikkiaan ihan sitä itseäänkin käytettävissä, joten Jammu otti ne sieluunsa ja kurlasi niitä sisällään juuri toivotulla tavalla.
    Ihan mielenkiinnosta kyselen, että millasen sekoituksen koneeseen kippasit? Kauanko sitä siellä pyörittelit? Ja minkä näköistä kamaa tuli pihalle?
    Honda ST1300A
    Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
  28. #28
    Eli arvion mukaan koneessa oli täysi öljymäärä ja lisäsin sinne 4 dl tätä ainetta. Annoin pyöriä kymmenisen minuuttia 1000 - 1500 kierroksen välillä tyhjäkäyntiä ja senjälkeen tovin odottelin kunnes otin öljyt ulos.

    Mukana tuli kiinteitä karstakokkareita ja sellaista pientä kiinteätä hippua, jota en todennäköisesti olisi sieltä saanut pois ilman käsittelyä.
  29. #29
    Lainaa Puusilmä kirjoitti Katso viesti
    Senverta useita autonmoottoreita penkoneena omakohtaiset kokemukset ovat olleet, että vaikka kuinka niitä öljyjä olisi vaihdeltu huolto-ohjelmien mukaisesti, siellä tahtoo öljypohjalla olla aina sellainen hyvin sakea, pikeentynyt, liki tervamainen töhnä, joka on tietyssämäärin irtonaista ja joka poistuu pikkuhiljaa liuotinpesuaineilla tai mekaanisesti raapimalla, esim tiskiharjalla.
    Varmaankin ihan totta. Seuraavaksi voidaan sitten miettiä mitä haittaa on öljypohjassa olevasta jankista, joka ei ole missään laakeripinnoilla, eikä öljynsuodattimen jälkeisellä painepuolella?

    Ja sitten voidaan miettiä kumpi kuluttaa laakeripintoja enemmän: pesukäyttö kerosiinillä laimennetulla öljyllä, vaiko öljypohjaan kiinni kittaantunut lika?

    Ainakin minun maalaisjärjelläni paskasta on paljon vähemmän haittaa. Mitään laakeripintoja en ole tutkinut plastigaugella ennen/jälkeen pesukäärmeöljyn, joten siinä mielessä em. on yhtä pahaa mutua kuin pesuja puolustavat puheenvuorot.
  30.  
  31. #30
    No yksi avaamistani moottoreista, jota on myös pestiin aineilla ennen avaamista kertoi seuraavaa.

    Laakeriliuskoissa ei ollut mitään jälkiä siitä, että olisivat kuluneet äkillisesti, tai että mikään olisi raapinut niitä.
    Lohkon seinämät olivat jotakuinkin puhtaat. Tummuneet kyllä, mutta eivät olleet kyllästyneet mihinkään nokitervaan.

    Männänrenkaiden urat olivat erittäin puhtaat. Renkaat liikkuivat hyvin, eikä yksikään männänrengas tai öljyrengas ollut jumissa.

    Jakoketjun ohjaimet olivat tummuneet ajan saatossa ja laahauspinnat alkoivat olla pikkuhiljaa irtoamiskunnossa. Tämä tuskin johtunee muutamasta moottorin sisäpuolisesta pesusta.

    Öljynsuotimen patruunan kammiossa oli kiinteätä, hiekkamaista --skaa. Nokka-akselien pukkien kiinnityspulttien (Kuusiokolo) kannat olivat vielä paksussa tervamössössä - eli sieltä ei ole tavara liuennut minnekkään.

    Kyseessä oli siis Mercedeksen M117 moottori, jolla oli ajettu noin 350 tkm. Pölläytteli savua, käynnistyi huonosti, vuoti öljyä ja tärisi jo siihenmalliin, että ei enää voinut normaalikuntoisena sitä moottoria pitää.

    Venttiilinohjurit olivat jo vaihtokunnossa. Männänrenkaiden paksuus oli jo alle ohjearvojen. Yläkuolokohdassa ei ollut kynnystä ja nokka-akselin ketju oli silläkertaa 8 astetta jo venynyt.

    En usko - ainankaan vielä - että nuo pesuaineet ohjeenmukaisesti käytettynä vaurioittaisivat moottoria.
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen