Tervehdys,
Onkos kellään kokemusta suuttimien vaihdosta kaasari-Thruxtoniin? (ko. pyörä on '06)
Tuli tuossa talven aikana hankittua muutamat lisäpalikat, eli tuommoinen: http://www.british-customs.com/produ...5&cat=5&page=1
Muuten homma on hyvinkin selkee asennuksen suhteen, mutta nuo suuttimet hieman mietityttää kun ohjeissa oli hienot kuvat jne. mutta asennuksesta kerrottiin vain että "install". Eli onko nuo suuttimet tosiaan että kiinni vain ja sillä hyvä? Itellä oli ainakin semmonen kuva että niitä pitäs mahdollisesti myös säätää sopivaan asentoon vai olenko hakoteillä? Ainoa säätöjuttu noiden asennukseen liittyen ohjeissa oli tyhjäkäynti(ruuvi).
Tulppien vaihdon yhteydessä huomasin että kovin käyvät eri seoksella, että pitäs varmaan säätää kaasarit muutenkin. Toisaalta on venttiilien säätö tulossa ainakin huolto-ohjelman mukaan reilun 1000km päästä että samalla nuo varmaan menis kaasaritkin, kun pääsis vaan ajelemaan jo!Ja samaan syssyyn jos on suositella hyviä Triumppi -huoltoja tampereen alueella niin vinkkejä otetaan vastaan.
Kiitos etukäteen!
No joo, kun poistat alkup. ilmanputsarin, pääset kaasareihin käsiksi. Ne irtoavat parina, käännät ne ympäri, avaat ja todellakin vain asennat suuttimet paikalleen. Noi vaan siis ruuvataan paikalleen, eikä niissä tartte säätää muuta kuin se, ettet väännä jengoja paskaksi.
Yläpuolelta neulat lähtee suippokärkisillä nokkapihdeillä pois paikaltaan ja sitten vaan uudet tilalle. Suosittelen varovaisuutta. Prikkojen määrä neulojen alle sun muut, en osaa sanoa, kun en tunne Thruxtonin Dynojet kittiä sen tarkemmin. Kannattaa työstää yksi kaasari kerrallaan.
Sitten muut pulikat kiinni ja penkkiin säätöön. Synkkaavat kaasarit siinä samassa.
Biketeam noita huoltaa Tampereen suunnalla. Hyvyydestä tai huonoudesta ei tietoa. Eipä noissa tartte kuin venttiilien säätö teettää (jos ei siis osaa, kuten omalla kohdalla oli) ja tehdä sitten loput perushuoltohommelit itse. Mulla ei ollut Thruxtonia vaan Speedmaster, mutta samaa tekniikkaa.
Eipä kestä kiitellä.![]()
Biketeam on ulkoistanut triumphin huollon yamaha-centerille. fixtreme noita huoltanee kans. Bike doctorilla onnistunee tuo penkkihomma ja synkkaus. Hämeenkyrön ja ylöjärven välillä, sasissa, on joku penkittäjä myös. Nimeä en just muista, tallikaveri käytti bonnevillensä siellä ja omassa bonnessa on sama jumppa edessä.
Tyyli ennen tarkoitusta.
Juu siis neulojahan tossa setissä ei ollu. Eli toi Dynon setti ei oo se mikä tossa tuli mukana. Ainoastaan 3 paria suuttimia joista ainakin ohjeen mukaan 2 paria asennetaan, pilot ja main jets, eli pääsuuttimet ja mikä se toi toinen nyt sitten on...![]()
Prikoilla niiden neulojen korkeutta on kätevä säätää tossa trumpassa.
antti.kemppainen@smoto.fi - Suomen motoristit Ry - www.smoto.fi - Modified Motorcycle Association of Finland - www.mmaf.info
Mä vaihdoin aikoinaan Speedmasteriin juurikin Thruxtonin neulat ja hienosti pelitti. Vielä taisin laittaa kaksi prikkaa per neula, joista otin sitten toiset pois, mutta joka tapauksessa Thruxtonin neulat toimi tossa koneessa niin hienosti, että mitäpä niitä vaihtamaan jos/kun ne siellä valmiiksi jo on.
Mä jätin, jostain luetun suosituksen mukaisesti, pilot jetit vaihtamatta ja vaihdoin siis pelkät pääsuuttimet, mutta muistaakseni homma liittyi juurikin siihen, että jos on vakio ilmanputsari paikallaan, ei pidä vaihtaa kuin pääsuuttimet. Sulla tietysti on eri tilanne, kun poistat vakioputsarin.
Minkäs kokoset pääsuuttimet noissa thruxtoneissa mahtaapi olla? Ja onko bonnessa ja thruxtonissa samanlaiset neulat? Tai bonnessa ja speedmasterissa? Oman bonnevillen (790cc) kaasareita en oo avannu vielä, joten en tiedä onko sinne suuttimia vaihdettu. Ja eikös Keihineistä saa suuttimet vaihdettua kun pudottaa kaasareista pohjat pois? Joku kertoili että siihen on oma työkalunsa että homma käy helposti, tiedä sitten. Harrikan keihinistä saa suuttimet vaihdettua juuri pohjan irroittamalla, eli kaasaria ei ole tarpeen irrotella jollei ota sitä pöydälle neulajumpan ja bensapinnan säätöä varten.
Miten muuten British Customsin toimitukset pelaa? Käykö kätevästi?![]()
Tyyli ennen tarkoitusta.
Mä en vedä KVG korttia pöytään, mutta laitan linkin, josta löytyy kivasti lisää linkkejä:
Kas näin!
Samaa kamaa ne on ja sama korjausmanusta passaa 2001-2007 eli kaasarilaitteille Bonnevillesta Thruxtonin ja American kautta Speedmasteriin.
Nyt mulla on alla -90 mallinen Big Twin Evo eli taisi mennä vieläkin yksinkertaisemmaksi, kun jäi toinen kaasari kuviosta kokonaan pois.![]()
Joo ilmanputsarit menee vaihtoon kans eli pilot ja main jetit vaihtuu. En tiedä Thruxin vakioista mutta noi mitkä tuli tossa setissä on lukemilla 135 ja 140 (main) ja 42 pilot.
Ja juu sais vaihettua paikallaan noi suuttimet mutta ainakin mun käsille ja työkaluille jää suht. vähän tilaa kaasarin ja alakerran väliin että helpompi on ottaa kaasarit irti kääntää ylösalaisin, varsinkin kun en oo hommaa aiemmin tehnyt.
British Customsista on pakko sanoa että tavara vaikuttaa laadukkaalta ja hyvin tehdyltä, mutta toimitusajat oli ainakin mulla aika kosmiset, ja tuntuu muillakin olleen kun ovat tuolla Facebook -sivuilla kommentoineet. Ongelma niillä siis itsetehtyjen tuotteiden (putket esim.) kova kysyntä vs. valmistusnopeus, ja siksi pitkät toimitusajat. Taisin ite tehdä tilauksen syys-lokakuussa ja kamat tuli perille muistaakseni just ennen joulua. Onneksi oli talvi.Ja mikäli jotakuta kiinnostaa niin hinta tulleineen tais olla aika tasan 800e.
Mulla on parit suuttimet muistaakseni Nauvossa. Voin tsekata kun käyn siellä. On samassa paketissa kuin ne muutkin Trumppaosat joita mulle jäi.
antti.kemppainen@smoto.fi - Suomen motoristit Ry - www.smoto.fi - Modified Motorcycle Association of Finland - www.mmaf.info
Kaasarihommista vielä...onko tietoa mistä saisi hommattua työkalun tyhjäkäyntiruuvin säätöön? Eli sellainen D -mallinen hylsy pitäs olla. Yritin etsiä kuvia mutta kaikissa oli tietenkin talttapääruuvi se kyseinen ruuvi.
Vaikkapa tästä. Tuli aikoinaan tuolta tilattua sitä sun tätä. Nopeasti tuli tuotteet perille.
Jos en ihan väärin muista, niin Thruxin ilmansuodatinkotelossa on semmoinen 90 asteen kumimutkakurkku ilmansuodatinkotelossa sivukatteen takana.
Sen kun ottaa pois, niin sillä on suurempi vaikutus dynossa (enepmi tehoa) kuin vapaavirtausputsarilla.
Jos ja kun pyörä menee mitattavaksi dynoon, niin kannattaa kokeilla se kikka samalla.
No tosta löytyy sama euroopan puolelta.
Juu, alkuperäiset putket oli aiemmin.
Säätöavaimen tilasin muuten paikallisesta pienkoneliikkeestä. Jonseredin ja Husqvarnan ruohonleikkureissa joissain malleissa samaa ruuvia + paria muuta mallia: http://www.edgeandengine.com/store/m...homtoolkit.jpg
Ja jos nyt joku tulevaisuudessa törmää samaan ongelmaan niin tuolta: http://www.pienkone.fi/yhteys.php ostin. Kohta niitä pitäisi olla suoraan hyllyssä kun ainakin toivottavasti tilasivat enemmän kuin yhden.Palvelu oli erittäin asiallista!
Huutelu vieraisiin pöytiin ei ole kohteliasta, mutta pakko kysyä miten homma eteni tästä? Mulla parani toissapyörä (Speedmaster) noilla kertomillani muutoksilla ja nykyiseen ei tartte mitään tehdä (tolle osastolle), mutta ois kiva kuulla miten tämä homma meni lopulta, eiks je?
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Juu eli palikat on kaikki kiinni ajoa on tullut ehkä 1000km, tehnnousua en juuri havainnut mutta äänet on mukavammat ja putket pysyy viileämpinä. Kaasareitten säädöistä en oo ihan varma, mutta ohjeiden mukaan tein. Tein myös DIY -kaasarisynkkausmittarin mutta en kyllä saanu ilmaruuveja säätämällä niitä täysin balanssiin, oisko 10cm ero jääny mittariin, ei kuulemma paha. Sitten jälkeenpäin luin että noissa Keihinin CVK -kaasareissa mitä vissiin on ainakin Bonneissa, Thruxtoneissa ja Speedmastereissa, on oma synkkausruuvi kyseistä operaatiota varten eli ei säädetä ilmaruuvilla kuten vissiin muissa tehdään...? Jätin sitten säätämättä enempiä kun toi em. ero ei kuulemma suuria vaikuta.
Eli kaikki tuntus toimivan kuten pitäs.
Toista kesää nyt ajelen tolla ja täytyyhän se jo vissiin myöntää että tehoa sais olla enemmän vaikkei se välttämättä tommoseen pyörään niin kuulukaan. Ehkä Speed3 sitten seuraavaksi. ;)