Riippuu vähän siitä mikä siellä on vakiokoko ja millaista ajoa ajelet. Jos puhutaan sporttisesta tai rataisesta renkaasta eroa tulee siinä, että leveämmässä ja korkeammassa kumissa on hieman parempi avauspito (vaikutusta vasta nopean ryhmän kyydissä radalla) Toinen ja suurempi ero pyörän käytökseen tulee renkaan korkeudesta. Mitä korkeampi rengas, sen enempi nokallaan geometria on ja pahimmillaan pyörä alkaa haukkomaan mutkaan. Eli jos kovasti vakiosta muuttaa niin keulan korkeuden/perän korkeuden säädölllä sitten kompensoitava tuo geometria.
Renkaiden laskennallisia korkeuksia:
180/55=99mm
190/55=104,5mm
200/55=110mm
Eli pahimmillaan renkaan vaikutus geometriaan on yli 10mm, mikä on todella paljon. Lisäksi tietysti pitää huomioida pyörän takavanteen leveys. 5,5" vanteelle suositellaan 180 tai 190 leveää rengasta. Tässä tosin on huomattava se, että osa 190-leveistä on tarkoitettu ensisijaisesti 6" vanteelle. 200 leveä on sitten suositeltu 6" vanteelle. Yleensä tuo rengaskoko onkin käytössä vain tonnisissa ratapyörissä, joissa avauspidon merkitys on suuri. Kadulla tuo menee omaan makuun vähän hukkaan.
Mulla muuten löytys edullisesti setti SC1 Supercorsaa hyllystä jos kiinnostaa. Tuli kusiaisen renkaiden seassa Saksasta vahingossa yks tonnarin 200/55 takanen, enkä viiti erikseen lähetellä takas. Laita vaikka privalla viestiä jos kiinnostaa. Voin tuon takasen kyllä myydä erikseenkin, mutta mieluummin laitan settinä eteenpäin.
Superbike #7
Mikähän mahtaa olla 190/50 korkeus?
zx-10r -2004 => yzf-r6 -1999 => transalp
190/50 korkeus on teoriassa 95mm.
Noita on helppo laskeskella itekin kun vaan kertoo renkaan leveyden profiilisuhteella.
eli 190 x 50% = 95mm. Tai suoraan desimaaleilla 190 x 0,5 = 95mm.
Toki renkaiden todelliset mitat heittää noista jonkin verran ja jos millilleen haluaa oikean tuloksen, pitää renkaan ympärysmitta mitata renkaan ollessa vanteella.
Edit. Esim. Dunlopin 195/65 on muistaakseni hyvin lähelle sama mitoiltaan kuin Pirellin 200/55.
Superbike #7
Valitettavasti ei ole kokemusta kuin alkuperäisestä eli 190/55 joka nyt ainakin toimii 180/55 en edes kokeilisi. Lisää pitoa varmaan sais 200/55 200/60 jos sille on tarvetta tosin en ole aivan varma mahtuuko 200/60. Renkaita suositellakseen pitäisi tietää mikä on pääasiallinen käyttötarkoitus. Mikäli pelkää matkailua niin ehkä pilot roadia jos taas enemmän ratapainotteista niin super corsa pitäisi olla varma valinta. RC8:ssa saa helposti säädettyä etu ja taka korkeutta joka taas vaikuttaa siihen miten ketterästi taittuu mutkiin eli rengasprofiilin tuomat muutokset pitäisi saada tuolla korjattua jos tuntuu että tarvetta säätää.
K8-1000
Ei taida ihan heti olla tulossa korvaavaa mallia:
"Speaking to Speed Week, KTM CEO Stefan Pierer has said that the Austrian company is now planning to phase out the ageing V-twin-engined RC8 superbike. Unfortunately though, the succession plan doesn't seem to be very clear. 'Yes, we make a successor, the RC16. [But] we take responsibility as a manufacturer and say that any motorcycle that is beyond 200 horsepower has no place in public transport,' says Pierer."
http://www.fasterandfaster.net/2014/...launch-v4.html
Sormi välissä! Aaarggh, sormi välissä!
No höh....
Vaan ei siinä mitään. RC8 on edelleen mainio old school superbike.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Pitänee laittaa naftaliiniin, näistähän tulee pian keräilyharvinaisuuksia.
E: Niin ja normikoossa on alla pyöriny Dunlopin sportsmart ja PP3. Molemmat pitää kuin tauti ja kestää kilometrejä hyvin.
RC8
Don't call me stupid, I'm insane!
Luulis että KTM antaisi viimesenä lausunnon jossa ovat huolissaan mopon sopivuudesta kadulle. Noiden laitteet ovat ymmärtääkseni olleet aika päättömiä ja jopa edesvastuuttoman hauskoja kadulle. Elektroniikkaa luulisi KTM:ltä löytyvän kun Superadvessakin on ties mitä rajoitinta ja säätöä. Alkuperäisen Superduken mainos muistaakseni kiellettiin jossain liikenteessä kikkailun vuoksi eikä tuon uudemmankaan SDR:n mainostiiseri ollut ihan sopiva turvallisuushakuisille.
Eipä silti, tuo nykyinen mopo piisaa mulle mainiosti. Hauskempi se on kuin entinen 10R eikä ihan uuteen mopoon olis rahaa kuitenkaan.
Sormi välissä! Aaarggh, sormi välissä!
Vahvasti vaikuttaa siltä, että tämän kesän pyörä on valittu. Olisi kiikarissa tuollainen first gen RC8, noita ylivuotisia 2008 vuoden malleja tuntuu olevan jonkin verran liikkeellä tällä hetkellä ja hinnatkin vaikuttaa olevan aika maltillisia.
Onko jotain tarkkoja speksejä mitä näistä kannattaa tsekkailla ostaessa, tyyppiviat? Ilmeisesti näistä on aika hyvin lastentaudit kitketty takuuaikana? Vaikuttaa kyllä pätevältä vehkeeltä näin rivinelosten jälkeen...
" Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death. "
Nyt ajossa: -
Muistoa kunnioittaen: Ducati Streetfighter V4 -20, Super Duke R 1290 -14, RC8 -09, CBR1000RR -11, GSXR 1000 K5, RC8 -08, ZX10R -04, GSXR 1000 K4.
Brittien ktm foorumilta löytyy.http://www.ktmforum.co.uk/forumdisplay.php?f=135
Sormi välissä! Aaarggh, sormi välissä!
No niin, RC8 haettu kotiin. "Hieman" eri meininki noiden rivinelosten jälkeen, kytkimeen ja hidasajoon vaatii pientä totuttelua! Eikai auta kuin laittaa pönttöä tilaukseen seuraavaksi ja säätää omalle ruholle sopivaksi pyörä.
" Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death. "
Nyt ajossa: -
Muistoa kunnioittaen: Ducati Streetfighter V4 -20, Super Duke R 1290 -14, RC8 -09, CBR1000RR -11, GSXR 1000 K5, RC8 -08, ZX10R -04, GSXR 1000 K4.
Tervetuloa räyhäkkääseen V2 maailmaan. Mimmosta putkee oot aatellu tilata? Noissa on aikaspaljon eroja lähinnä äänen tasoissa... Ite tilasin viime vuonna mdb-racing merkkisen ja meinas tärykalvot revetä. Joutu vielä pikkasen sorvaan kulmia, ei ihan mikään bolt-on viritys.... Ei voi kellekkään suositella. Onneks sain puoli ilmaseks ettei harmittanu. Tehtiin sit vaan uus pönttö hyllyyn jääneestä vanhasta golffin vaimentimesta, kunnon killeri sisään ja avot. Komiasti pelittää, ja nyt on ees pieni toivo säilyttää naapurisopu kun aamulla starttaa töihin
Ite muuten päädyin sit Bridgestone S20 evo nahkoihin, taakse vakio 190/55
Onkos porukka täällä tilaillu hiilikuitu katteita? Vinkkejä hyvistä edukkaista paikoista kiitos...
Kumpikohan olis käheempi, matta vai kiiltävä hiili?
Kuvia...
Viimeksi muokannut: villeks; 28.04.2015 klo 02:37.
Honda cbr 600f -99 (05-07)
Suzuki Gsx-r 1000 -05 (12-14)
Ktm RC8 -11 (14--->)
Tosta alta löytyy muutama huonolaatuinen kännykuva power parts hiilareista. Joita ei parhaalla tahdollakaan voi mennä edukkaiksi haukkumaan, taitaa vieläkin olla täydellä setillä listahintaa päälle 4K euroa...
Imho matta on tässä tapauksessa parempi kuin kiiltävä, mutta se nyt tietysti on ihan makuasia.
RC8
Don't call me stupid, I'm insane!
Taitaa kallistua tuonne JCE:n tai Jesterin suuntaan pöntön hankinta, en pysty millään perustelemaan Akran kokoputkiston ostoa noilla hinnoilla itselleni...
Tämä vaikuttaisi kanssa mielenkiintoiselta setiltä, esteettisesti melko bueno:
http://www.fresco-exhaust.com/rc8-co...cap-p-368.html
" Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death. "
Nyt ajossa: -
Muistoa kunnioittaen: Ducati Streetfighter V4 -20, Super Duke R 1290 -14, RC8 -09, CBR1000RR -11, GSXR 1000 K5, RC8 -08, ZX10R -04, GSXR 1000 K4.
No niin.. Pyörä seisoi 3 pvää katoksessa eikä starttaa enää. Ei pyöritä starttia ja vain releen naksutus kuuluu..? Vaihdoin nyt samalla uuden akun jonka olin aiemmin hankkinut, ei auttanut.. Sulakkeet nopeasti katsottuna näytti ehjiltä.. Missähän lie vika?
" Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death. "
Nyt ajossa: -
Muistoa kunnioittaen: Ducati Streetfighter V4 -20, Super Duke R 1290 -14, RC8 -09, CBR1000RR -11, GSXR 1000 K5, RC8 -08, ZX10R -04, GSXR 1000 K4.
Kannattaa varmistaa että varmasti on riittävä jännite akussa. Ongelma oli ilmeisesti molemmilla akuilla? RC8 on tosi herkkä jännitteen/virran määrälle etenkin kylmässä, ja +10 on sille kylmä. Jos et saa mitattua pidä laturia jonkun aikaa ja kokeile uudestaan ennenkuin suuremmin alat purkaa pyörää. Apuakku on myös hyvä keino jos sellasen saat käyttöön.
RC8R 2012
EnduroR 2013
Joo, molempien akkujen kanssa sama homma. Uusi akku Eurogloben geeli ja vanha oli Euroglobe kanssa, tosin ei geeliakku. Uudella akulla yritti kyllä alkuun lupailla, mutta sitten alkoi releen naksuminen... Oisko noissa geeliakuissa ollut pienempi jännitte vrt. perinteiset...
Täytyy lähteä hakemaan yleismittaria seuraavaksi.
" Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death. "
Nyt ajossa: -
Muistoa kunnioittaen: Ducati Streetfighter V4 -20, Super Duke R 1290 -14, RC8 -09, CBR1000RR -11, GSXR 1000 K5, RC8 -08, ZX10R -04, GSXR 1000 K4.
Ktm tykkää yuasa akuista. En tiedä mikä taika niissä on mutta oma 990 adve ei suostunut käynnistymään euroglobella kylmän yön jälkeen. Uudella pyöritti hieman mut kuoli sitten uudestaan.
Hain yuasan, latasin yön yli ja pam käyntiin.
Suzuki Sv1000n -04 (Ex)
Ktm 990 Adventure -08 (Ex)
Ktm 690 Enduro R -16 (Ex)
Ktm 1090 Adventure R -17
" Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death. "
Nyt ajossa: -
Muistoa kunnioittaen: Ducati Streetfighter V4 -20, Super Duke R 1290 -14, RC8 -09, CBR1000RR -11, GSXR 1000 K5, RC8 -08, ZX10R -04, GSXR 1000 K4.
Ei ole Yasakaan niin kuin ennen, pyörässä saattoi olla 4-7 vuotta alkuperäinen akku mutta nykyään Yasakaan ei tahdo kestää kuin pari-kolme vuotta. Levymäärä on pudonnut ja taitaa olla niin että samat halpispajat tekee nekin.
Bandit 1200:ssa Yuasa kesti 7 vuotta ja oli ihan ok kun pyörän meni vaihtoon. Trumpassa täsmälleen samanlainen Yuasa alkuperäisakku meni kahdessa vuodessa. Vaihdoin Bilteman geeliin ja kesti 7v
Moposkootterissa meni vartaa ja vastaavaa vuoden-kahden välein. Bilteman huoltovapaa ollut nyt kauemmin kuin jaksan muistaa. Mopo ollut meillä kohta 15v. Lähemmäs 10v on akku pakko jo olla.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Omasta RC8:sta oli myös akku hyytynyt talven aikana, vaikka lämpimässä oli säilössä (akku tosin osoitti väsymisen merkkejä jo syksyllä). Laitoin tilalle litiumakun, ainakin keveni huomattavasti (950g vs 2900g lyijyakku) ja hyvin tuntui starttaavan +7 lämpötilassa.
Voisin olla kiinnostunut ostamaan sliparin Ärseehen, jos jollain on ylimääräisenä tai muuten haluaa luopua. Tuppaavat uudet olemaan aika kalliita ja käytetytkin (varsinkin järkihintaiset) katoavat Ebaysta todella nopeasti.![]()
"It's not about the colour; it's about racing motorcycles."
Jesteriä olisi tarjolla ~£490 hintaan eBayssa:
http://www.ebay.co.uk/itm/331544460156
Itse painin edelleen JCE:n ja Frescon välillä...
" Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death. "
Nyt ajossa: -
Muistoa kunnioittaen: Ducati Streetfighter V4 -20, Super Duke R 1290 -14, RC8 -09, CBR1000RR -11, GSXR 1000 K5, RC8 -08, ZX10R -04, GSXR 1000 K4.
Itse kun mietin putkea niin vain Akra ja Jester olivat ns. alkuperäisen näköisiä ja asettuvat nätisti alakatteen koloon.
Työnjälki ja viimeistely ovat Jesterissä hienot, vähän äänekäs se kyllä on killerinkin kanssa. Tuon pääsee itsekin toteamaan Turun seudulla jos huvittaa. Viestiä vaan mulle niin sovitaan treffit.
Sormi välissä! Aaarggh, sormi välissä!
Tollaset käyttämättömät GB Racing suojakopat löytyy mun kirjahyllystä Aku Ankkojen seasta. GB Racing pyytää noista 127£ without VAT. Voisin myydä 120€ sis. postikulut. Muistini mukaan 2008-2011 malliin ainakin käy, tarkistan asian. Yvtä voi laittaa, jos tunteet heräsi![]()
Ei tuo silti ole kyllä järkihintaa nähnytkään.. Tosin selvästi halvin ja parhaimman näköinen noista halvemmista ja on kyllä harkinnassa, ellei nyt jostain käytettynä irtoa halvemmalla.
Pistän viestiä, kunhan saan pyörän ajoon. Jester kyllä kiinnostaa juuri tuon hinta/laatusuhteen kannalta ja killeri on plussaa, jos äänet ilman sitä ovat järjettömät. Entinen Aprilia RSV-R oli kyllä ilman killereitä jo aika rajoilla äänien puolesta..Teppoman kirjoitti
"It's not about the colour; it's about racing motorcycles."