Tulokset 1:stä 24:een 24:sta
  1. #1
    Elikkä sunnuntaina ajoin vehkeellä n.30km ja kaikki toimi. Tänään laitoin käyntiin ryypyllä ja kävi kunnes anto kaasua niin sammu heti. Sen jälkeen sahattiin ja akku tyhjeni. Akku ladattiin. Samalla tutkittiin tulpat jotka on uudehkot ja oli kuivat. Satula pois ja huomattiin että bensapumppu ei käynnisty startatessa joten ei saa bensaa. Aikamme ropailtiin ja yhtäkkiä kone starttasi ja saatiin käyntiin. Kun pysyi käynnissä niin satula kiinni ja sivumaskit myös. Laitoin koneen käydessä pitkät päälle niin käynti heikkeni ja ampui pari kertaa putkeen jonka jälkeen kone sammui. Tämän jälkeen ei enää käynnistynyt.

    Mitattiin pumpulle tulevan liitoksen välistä että virtaa ei tule joten pumppu ei toimi. Jos pumppu olisi rikki niin kai sinne silti tulisi virtaa. Akku on juuri ostettu elikkä uusi. Tulpat kunnossa. Ja siis vkl ajoin ja kaikki toimi. Ostin pyörän tammikuussa. Kaksi kertaa ajoin tänä keväänä se silloin toimi. Vaikuttaisi jonkinlaiselta kosketushäiriöltä?

    Pyörä lataa, katottiin mittarilla. Ite en juurikaan ymmärrä mutta naapurissa on kaksi jotka näiten kanssa paljon on touhunnu. Löytyiskö joltain neuvoa mitä kannattaisi tarkistaa seuraavaksi. Starttaa siis ihan hyvin ja jaksaa pyörittää mutta bensapumppu ei saa aina virtaa. Kun saa lähtee kone käyntiin. Pyörällä ajettu 47.000km.

    Vuosimalli 1991.
  2. #2
    Aina rakentelu mielessä.... finn:n avatar
    Liittyi Oct 2007
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Tarkista sulake ja bensapumpun rele.
  3. #3
    Ilman kytkentäkaaviota on vaikea sanoa kuinka tuossa sähköt kulkevat, muuta ensimmäinen tarkastuskohde on polttoainepumpun rele / releyksikkö, sen toiminta ja ohjaus.

    Tuossa katselin 600 driversionin kytkentää, kuinka siellä nämä on toteutettu, ei välttämättä samoin kuin shadow:issa mutta voi olla suuntaa antavaa tietoa.

    Driversionissa pa-pumpun ohjaus ja syöttövirta tulevat releyksikölle, tässä siis on muitakin toimintoja, sytytyksen sulakkeelta tappokytkimen kautta. Samalta linjalta menevät virrat myös sytytyspuolille ja sytytysyksikölle. Ohjauksen maadoitus taas menee sytytysyksikölle joka ohjaa pumpun toimintaa moottorin käydessä. Pumppu siis ei käy jos moottori ei pyöri. Syöttö menee suoraan releyksiköltä pumpulle ja pumpun maadoitus on suoraan maalinjaan.

    Kytkentä on varsin yksinkertainen, mahdollisia vikakohteita ovat sulakerasia, rele, sytytysyksikkö ( Jos kytkennässä sellainen on ), tappokytkin, virtalukko ja maadoitus. Sekä kaapelit ja niiden liitokset.
    Aluksi keskittyisin selvittämään tuleeko releelle sekä ohjaus- että syöttövirrat jos tulee niin vika löytyy releen ja pumpun väliltä tai ohjausvirran osalta sytytysyksiköstä ( jos sellainen on ) joka hoitaa ohjauksen maadoituksen. Jos ei tule niin jatketaan vianetsintää sulakerasialle ja virtalukolle päin kunnes katkos löytyy.

    Ensisijaisia kohteita ovat myös maadoituspisteiden tarkistukset ja kun vianetsintätilanteessa virran kulkua tutkitaan niin aina runkomaata vasten ei maadoituslinjaan. Jos näin tutkittaessa virta löytyy niin sitten maadoituslinja varmistetaan toimivaksi.

    Ylipäätään ennen sähkötöihin ryhtymistä on hankittava kohteen kytkentäkaavio muuten homma menee aivan hakuammunnaksi ( värikoodit komponentit liitäntäpisteet ja sen sellaiset mitä kytkennässä sitten onkaan ) varsinkin sellaiselta jolla ei ole vankkaa kokemusta ajoneuvosähkötöistä.

    Löytyi uudemman 1997-2001 korjaamokäsikirja jos tuosta olisi apua: http://www.vt600.net/manuals/manual_..._1997-2001.pdf
    Viimeksi muokannut: Patukka; 11.04.2012 klo 11:07. Syy: Lisätty linkki
  4. #4
    Se rele on aika ottavalla paikalla heti siinä satulan alla. Sille tulevat johdot kannattaa tarkistaa ettei ole "kuparit näkyvissä" mistään kohdin. Jos rele rikki, niin muistaakseni oli aivan törkeän kallis eikä löydy kuin maahantuojalta.
    Itse tuon hajotin kun jotakin "korjailin" siellä satulan alla ja jäi rele laittamatta oikealle paikalleen. Sitten satulan päälle istuttuani kuului hiljainen rusahdus...
  5. #5
    Nyt aamulla koitin ja ei edelleen lähde pumppu mukaan. Akku täysi. Tuossa soittelin ammattimiehelle joka kertoi että näissä kohdin tehty ohikytkentöjä jossa pumpulle laitetaan virta suoraan. Siis jollei vika löydy. Palaan asiaan kun vika löytyy.
  6. #6
    Lainaa Riivank kirjoitti Katso viesti
    Nyt aamulla koitin ja ei edelleen lähde pumppu mukaan. Akku täysi. Tuossa soittelin ammattimiehelle joka kertoi että näissä kohdin tehty ohikytkentöjä jossa pumpulle laitetaan virta suoraan. Siis jollei vika löydy. Palaan asiaan kun vika löytyy.
    Vika löytyy aina. Älä ala tekemään mitään ohituksia ..
    __________________________________
    Yamaha Virago 535
    Yamaha FZ6S 2006
    Honda XL1000 2004 ABS
    BMW R1200GS 2009
    Aprillia Caponord 1200 2014
    Honda NC 750X 2021
  7. #7
    Lainaa Riivank kirjoitti Katso viesti
    Nyt aamulla koitin ja ei edelleen lähde pumppu mukaan. Akku täysi. Tuossa soittelin ammattimiehelle joka kertoi että näissä kohdin tehty ohikytkentöjä jossa pumpulle laitetaan virta suoraan. Siis jollei vika löydy. Palaan asiaan kun vika löytyy.

    Ei ole ammattimies vaan puoskari ja mistään mitään tietämätön laiskuri joka näin neuvoo. Ammattimies etsii ja korjaa vian, ei tee mitään virityksiä. Mutta ei siinä mitään, jos haluat mahdollisessa kolaritilanteessa polttaa sekä itsesi että pyöräsi niin noudata vaan näiden "ammattimiesten" ohjeita.
  8. #8
    On siis kyseessä ammattimies joka sanoi että näissä tilanteissa tietää että joku on tehnyt suorakytkennän, ei neuvonut sitä tekemään vaan kehoitti etsimään vian jota nyt aletaan etsimään. Hieman täsmennystä asiaan että ei synny vääriä mielikuvia. Varoitti juurikin tästä kolarijutusta josta joku sanoikin.

    Elikkä nyt yritetään ensin kotivoimin etsiä vian aiheuttaja ja katsotaan mitä löytyy. Ja jollei löydy niin sitten Hondan huoltoon joka löytyy tuosta aika läheltä . Siis tyyppillistä, eka ite ja sit huoltoon
  9. #9
    Nyt vikaa selvitelty ja pyörä lähtee käyntiin ja käy kuten pitääkin. Jotenkin meni vähän hankalaksi kun vika hävisi löytämättä varsinaista syytä. Mutta jotain kuitenkin löytyi. Elikkä "mötikkä" johon liittimellä tulee 3 piuhaa. Musta jatkuvavirta, keltainen tappokytkimeltä kahvasta, ja sininen joka menee suoraan pumpulle. Alkuun tähän siniseen ei tullut virtaa missään tilanteessa mutta kun jostain syystä alkoi tulla niin kone alkoi käydä koska pumppu tuli mukaan. Maadoitus pumpulle toimii, se on testattu.

    Elikkä jos nyt jotain tajuan niin tämä mystinen mötikkä jossa kolme piuhaa ja josta sininen menee pumpulle ja kun sininen ei anna virtaa niin pumppu ei toimi. Onko mötikkä rikki? Siiä lukee Shindengen ja cf318 T3.3 011.

    Mikä tätä sinistä virtapiuhaa ohjaa, ilmeisesti tässä mötikässä on jokin kytkin joka pyörän kaatuessa katkaisee pumpulta virran.????
  10. #10
    Ainakin joissain Hondissa releen ohjausvirta tulee syttyboksista, tulisiko pyörässäsi vielä tappokatkaisijan kauttakin, pitäisi nähdä kytkentäkaavio ennenkuin voi varmaksi sanoa. Pumpun voi ainakin testata yhdistämällä hyppylangalla jatkuva ja pumpulle menevä karva. Noissa pumpuissa on kärjet, jotka voivat vanhetessaan aiheuttaa ongelmia pumpun epäsäännöllisen toiminnan muodossa, kerran pyörä sammui 6 kertaa semmoisella 400 km:n reissulla, ja sitten taas pelasi kuukauden ilman oireita. Kärkienvaihdon jälkeen menty jo 10000 km ilman ongelmia. Se hyppylanka on kätevä pitää mukana, jos sattuu rele sippaamaan tien päällä, sekin on koettu.
    Honda VF1000F2 -85
    Honda VF1100S -85
    Aprilia RST Futura -01
  11. #11
    Olisiko tästä apua. http://img847.imageshack.us/img847/4645/vt600wiring.jpg. On uudemman mallin mutta tuskin tuolta osin juurikaan muuttunut. Shindengen cf318 T3.3 011 on polttoainepumpun rele eikä sitten löydy mistään muualta kuin Hondan marmoritiskiltä.
    Viimeksi muokannut: Patukka; 12.04.2012 klo 11:28.
  12. #12
    Nyt vaan pitäsisi jostain saada tietää että kuuluuko siniseen johtoon tulla virta heti kun kääntää avaimesta virran päälle, vai vasta kun on/off kytkin on päällä vai vasta sitten kun startataan ?

    Jotenkin tää vika kulminoituu tähän kohtaan koska nyt vikaa ei ole ja taas välillä on. Ja silloin kun on niin sinisessä piuhassa ei virta kulje.
  13. #13
    Lainaa Riivank kirjoitti Katso viesti
    Nyt vaan pitäsisi jostain saada tietää että kuuluuko siniseen johtoon tulla virta heti kun kääntää avaimesta virran päälle, vai vasta kun on/off kytkin on päällä vai vasta sitten kun startataan ?

    Jotenkin tää vika kulminoituu tähän kohtaan koska nyt vikaa ei ole ja taas välillä on. Ja silloin kun on niin sinisessä piuhassa ei virta kulje.
    Tuota sähkökuvaa katsellessa vaikutaa siltä että sytytysyksiköltä, valtettavasti ei sisäistä kytkentää esitetä, puolille lähtevä kanttiaalto aktivoi polttoainepumpun "releen" joten vahva epäilys on ettei pumpulle tule virtaa muulloin kun moottorin käydessä. Tämä ei käytännössä ole tarpeellistakaan koska normaalisti kohokammiossa on sen verran polttoainetta että moottori käynnistyy.
  14. #14
    Elikkä mitä mieltä edellisen vastauksen mukaan olette. Onko vika sittenkään tässä pumpun releessä vai pitäisikö vielä penkoa muutakin. Kuitenkin vika ei ole enää päällä ja kun pumppu toimii niin pyörä käy.

    Ilmeisesti nuo pumpun kärjet ei ole vaihdettavissa vaan pitää vaihtaa koko pumppu?
  15. #15
    Aina rakentelu mielessä.... finn:n avatar
    Liittyi Oct 2007
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Taitaa vanhuksen piuhaliitoksissa olla hieman hapettumaa.

    Noihin sika kalliisiin hondan bensapumppuihin on ebayn kautta saatavissa mitsubishin korjaussarjat, eikä maksa paljon. Lähinnä bensapumpusta kuluu ajanoloon kärjet.

    Aikoinaan korvasin omassa hondassani bensapumpun bilteman pienpaine bensapumpulla. Hieman isokokoinen, mutta paikan sai pumpulle raivaamalla tilaa.

    Linkki: http://www.ebay.de/itm/Reparatursatz...item336dd1b523
    Viimeksi muokannut: finn; 12.04.2012 klo 14:17.
  16. #16
    Lainaa finn kirjoitti Katso viesti
    Taitaa vanhuksen piuhaliitoksissa olla hieman hapettumaa.

    Noihin sika kalliisiin hondan bensapumppuihin on ebayn kautta saatavissa mitsubishin korjaussarjat, eikä maksa paljon. Lähinnä bensapumpusta kuluu ajanoloon kärjet.

    Aikoinaan korvasin omassa hondassani bensapumpun bilteman pienpaine bensapumpulla. Hieman isokokoinen, mutta paikan sai pumpulle raivaamalla tilaa.

    Linkki: http://www.ebay.de/itm/Reparatursatz...item336dd1b523
    Löytyy myös Maailman lopun moottoripyöräkaupasta: http://www.wemoto.com/bikes/honda/vt..._point_switch/. Eikä hintakaan ole paha ja lisukkeena vaihto-ohjeet lähes kädestä pitäen. Aivan hyvä puoti, tuolta on tullut hankittua yhtä jos toista varaosaa.
  17. #17
    Taidan päätyä siihen ratkaisuun että koska pyörä nyt releineen taas toimii ja vikaa ei ns. ole niin:

    Laitetaan palikat paikalleen ja tehdään mahdollista vikatilaa varten kytkimellä oleva liitos jossa saadaan tiellejäännin estämiseksi virta suoraan pumpulle. Ja jos vika tulee niin vien paikalliseen Hondan huoltoon joka erikoistunut juuri tähän sähköpuoleen.
  18. #18
    Puhdista/voitele nuo piuhojen/releiden liittimet/liitinpinnat vielä WD40:llä, niin sattaa ongelma kadota pysyvästi.
  19. #19
    Aina rakentelu mielessä.... finn:n avatar
    Liittyi Oct 2007
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Känny mukaan ja se on siinä, soitto ja taksi paikalle "in the middle of nowhere".
  20. #20
    Siihen mustaan tulee jatkuva virta, ja sin/keltaiseen pulssi syttöboksilta. Releessä on hidastinpiiri, joka päästää sitten virran läpi siniselle johdolle. Jos yhdistät virran päällä ollessa hyppylangalla mustan ja sinisen, tulee pumpun pärähtää, jos kohokammioon vain sopii bensaa. Silloin ainakin pumppu on kunnossa. Pumpunkärkiä on joskus ollut stormillakin, samaa pumpputyyppiä on melkein kaikissa Japanilaisissa, ja taisi se löytyä jostain kotaristakin. Tuossa http://www.africatwin.ru/africafiles...l/fuelpump.pdf on linkki, jossa vaihdetaan kärjet Africa Twinin pumppuun, lisäksi kaveri lisää jonkin releen vähentämään kipinöintiä. Kun itse vaihdoin kärjet, oli pyörän mittarissa n. 90 000, joten en katsonut tarpeelliseksi tehdä virityksiä. Kärkien vaihto oli semmoinen puolentunnin homma, joissakin malleissa se on paremmin piilotettu kuin toisissa. Huonot kärjet siis oireilivat aika sattumanvaraisesti, mutta nyt siis mennyt ongelmitta.
    Honda VF1000F2 -85
    Honda VF1100S -85
    Aprilia RST Futura -01
  21. #21
    Nyt rele kiinni ja kone käy kuten pitääkin. Silti rakennettiin kytkin joka on virtalukon vieressä. Tästä saadaan virta suoraan pumpulle jos tarvii, siis vain jos tarvii! Mitattiin jännite niin kun kone käy niin sinisessä piuhassa pumpulle virtaa tarpeen mukaan noin 7v. Elikkä rele leikkaa pumpun virtaa. Nyt ohituksella tulee pumpulle melkein täydet 12v. Piileekö tässä vaara pumpun toiminnan suhteen? Ohitustahan käytettäisiin vaan siihen että kone lähtee käyntiin ja sit vipu kiinni?

    Tohon ihan ekaan viestiin tuli mieleen että nyt muistan että kun käytin konetta ennen vian ilmenemistä niin hana oli jäänyt kiinni. Kone ehti käydä jonkin aikaa hana kiinni. Avasin hanan ennen kuin kone ehti sammua. Olisko tällä kuitenkin ollu jotain yhteyttä siihen että pumppu olisi tilapäisesti mennyt jumiin.

    Vähän hankalaa tää oikeestaan on kun vika on nyt pois kuvioista?
  22. #22
    Kävin ajamassa pienen lenkin ja luulen että vika on nyt 100% se rele. Kun ajoin ilman tuota ohitusvirtaa niin kone röpötti täydellä kaasulla mutta kun löin suoravirtakytkimen päälle kulki pyörä kuten pitääkin.

    Tyhjäkäynnillä ilman suoravirtaa kone sammui ja kun sammuksissa löin ohitusvirran päälle niin kuului bensapumpulta heti nakutus.

    Nyt vaan pitäis tietää että onko ok jos pumppu saa täydet virrat? Vois ajella siihen asti kunnes saan sen uuden releen. ?

    Mun järkeen kävis se että rele ei säätele pumpun virtaa vaan antaa sille sen täyden 12v silloin kun tarvii??? Tästä syystä rele olisi rikki kun antaa jotain 3-7 v väliltä. ????
  23. #23
    Lainaa Riivank kirjoitti Katso viesti
    Kävin ajamassa pienen lenkin ja luulen että vika on nyt 100% se rele. Kun ajoin ilman tuota ohitusvirtaa niin kone röpötti täydellä kaasulla mutta kun löin suoravirtakytkimen päälle kulki pyörä kuten pitääkin.

    Tyhjäkäynnillä ilman suoravirtaa kone sammui ja kun sammuksissa löin ohitusvirran päälle niin kuului bensapumpulta heti nakutus.

    Nyt vaan pitäis tietää että onko ok jos pumppu saa täydet virrat? Vois ajella siihen asti kunnes saan sen uuden releen. ?

    Mun järkeen kävis se että rele ei säätele pumpun virtaa vaan antaa sille sen täyden 12v silloin kun tarvii??? Tästä syystä rele olisi rikki kun antaa jotain 3-7 v väliltä. ????
    En keksi ainoatakaan syytä miksi 12v järjestelmään olisi asennettu alennetulla jännitteelä toimiva polttoainepumppu.
  24.  
  25. #24
    Kyllä se sillä 12 voltilla pelaa, itse olen vaaroja uhmaten ajanut koko viime kesän hyppylankapatentilla. Kyseessähän on vain soledoidi, joka sitten palautuu jousivoimalla.
    Honda VF1000F2 -85
    Honda VF1100S -85
    Aprilia RST Futura -01