Ei kait niitä tyyppikilven arvoja vedetä arpomalla tyyliin "pannaan vähän reilummin että jää pelivaraa". Kyllä se on ihan mitattu että siitä vehkeestä irtoo vakiona 100db/5000rpm. Aikaa ja sisukalut kuluu ja mittaus tienpäällä suoritetaan polliisin toimesta pyörä metrin päässä betonivallista mittari suoraan piipunpään ja vallin välissä niin kilvet lähtee että rusahtaa.
Sitten voi laittaa vedonlyönnin ja sekkarin käyntiin kuinka kauan rc8 saa pönöttää tienposkessa ja onko kyytiin nostavassa pakussa kilpi väliviivalla vai ilman.
RC8
Don't call me stupid, I'm insane!
En oikein ymmärrä tätä suurta itkemisen määrää: "mulla on mökäputket ja paha poliisi tulee ja vie kilvet".
Jos laittaa mölyputket, niin sitten vastaa seurauksista. Noita on muitakin säädöksiä ja lakeja joita tulee noudattaa.
Toivon oikeasti, että riittävän moni hoitaa äänimaailman kuntoon joko oma-aloitteisesti tai sitten poliisin muistilapun avulla, loppupelissä tuo on meidän etu. En todellakaan kaipaa mitään vuosikatsastuspelleilyä.
Moottoripyöräily on hyvin pitkälti fiilistelyhommaa, järkisyillä on koko harrastusta paha perustella. Fiilis muodostuu monesta asiasta, ja äänimaailma ja ulkonäkö ovat yksi niistä. Sitä en minäkään silti ymmärrä, kun joku tässä lähistöllä vetää kyykyllä ilman killereitä juuri ennen kotipihaa. Tässä on kolme noin 50m suoraa, ja jokaisella pitää kierrättää niin paljon kuin kerkeää. En ymmärrä. Sen voisi hoitaa jossain muualla kuin tässä talojen välissä. Toiset saa kiksejä eri asioista.
No mutta palataanpa tähän fiilikseen. Olisiko vaikka HD sellainen hyvä esimerkki. On suorastaan säälittävää, että customeista on vaimennettu nykyään pakoäänet niin alas, että moottorista kuuluu ainoastaan lähinnä muita mekaanisia ääniä. HD on oikeastaan varsin hyvä esimerkki, joska niissä tuntuu olevan enemmän vaimennusta kuin esim. omassa Intikassa. Moottorista kuuluu lähinnä mekaanista ininää, vui-viu-viu... Siinäkö on nyt se saundi? Äänet jostain rattaista ja vaihdelaatikosta? Jo kuudenkympin vauhdissa pieni tuulen suhina peittää pakoäänet.
Oma tavoite on että äänen ei tarvitse olla sinänsä kova, sen vaan pitää olla tasapainossa muiden äänien kanssa, niin ettei se 1500 customi kuullosta ompelukoneelta. Äänen laatu on tärkeämpi kuin voimakkuus.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Sitä tämä ehdottomasti on ja kuten aikaisemmin kirjoitinkin, että en inhoa kovia ääniä, mutta mielestäni jos mennään reilusti yli 100dB matalilla kierroksilla jo, niin tuolla huippukierroksilla alkaa olemaan jo niin kovat äänet jossa sivustakatsojilla alkaa kuulo vaurioitumaan. Tuossa vaiheessa voisin jopa sanoa, että liika on liikaa. Kipuraja menee siinä 120 dB paikkeilla ja alkaa tuo yli satakin olla jo epämiellyttävää.
Se ei sinne kypärän sisään niin pahalle kuulosta kuin sille joka seisoo siinä moottoripyörän ja betoniseinän välissä, jossa näitä "virheellisiä" mittaustuloksia tehdään.
Ei ymmärrä, porukka vinkuu äänistä kun samaan aikaan voi laillisesti ajaa vanhalla pyörällä laillisesti niin että rappaukset tippuu talojen seinistä ?
Miten ihmeessä tällainen paskalain noudattminen korjaa tilanteen ? Varmasti rauhoittaa, mutta jo peruskoulun opeilla ymmärtää että kyseessä on yhteiskunnan täydelliseen harmoniaan pyrkivä vittuilu. Annetaan raiskaajien, rattijuoppojen ja valkokaulusrikollsten temmeltää, pääasia että on hiljaista![]()
- slipping and sliding since 1982 -
Tässäpä tämä taas kerran kiteytyy. Jos se on laki, niin sitä ei voi eikä saa millään tavoin kyseenalaistaa. Samoin kuin nopeusrajoitukset toisten mielestä. Kun siinä tikkarissa lukee että 40 niin silloin se on meidän kaikkien parhaaksi. Ilman kyseenalaistusta näiden (vihervasemmisto) tanttojen taka-ajatuksista. Kuten kaikkien pakkaamista joukkoliikenteeseen tai pyöräilemään, kun tekevät yksityisen liikkumisen hankalaksi.
R1300Gs, Te300i, 748r, 990 Adv ,Hp2 Sport, S1000rr
Ex
Rsv Mille, 1200 GSA, R1250 GSA, Ss750ff, Monster S4r, 1098 sf, 999 Xerox, HDSgs, F6B, Fe450, Te300 Te300i, Zx6r, Zx10r, exc450, Superduke r x2, Supermoto 950, Gsxr 750, Rocket 3R, Fz1n, Yzf R1
Joo itehän olemme tiukan syynin käytöksellämme tilanneet.... Tietty porukka kiljutta vehkeitään mitä kusipäisimmissä paikoissa, vaikka korpibaanaa tässä maassa vielä riittää. Mis ei meteli haittaa... No aikansa kutakin...
Elä ja anna muiden roudata.
Tere.
Tyttöystävällä löytyy GPZ 500s -88 Kawasaki, jossa BOS-merkkinen vaimennin paikoillaan. Noin vanhassahan on helppoa tuo vaimennin homma, kun ei tarvi olla E-hyväksyttyä mallia, mutta tuntuu ainakin omaan korvaan, että on meleko pörinä äänet, että ei tietoa meniskö melumittauksesta läpi.
Tänään kattelin huvikseen vähän tarkemmin tuota vaimenninta, että jos siihen hankkis db-killerin, mutta kappas vain sehän oli jo paikoillaan ?
![]()
http://samba2.kuvat.fi/kuvat/samba2/GPZ/Kuva0018.jpg
Kun tuossa on db-killeri ilmeisesti kiinni niin meniskö tuo mittauksesta läpi, vai vai ei?
Näin vanhuksissa se raja tais olla jotain 106db ?
Onko katsastus asemilla jotain mittareita, että vois käydä tsakkaamassa ILMAISEKSI tuon melun vai miten onnituis helpoiten ?
Kiitän vastauksista![]()
Jee Jee
Viimeksi muokannut: Artturi; 24.04.2012 klo 22:28. Syy: MMAF lisätty tukijoihin
No mut hei.. Nyhhämmää hokasin.
Kun kerran yksi piuhanpätkä tekee asiasta laillisen.... ja samalla myös liikenneturvallisen ????
Kyyllä, jos se luuri siellä kotilossa on piuhan päässä, lörpöttely ajaessa on laillista ja turvallista.
Viereisellä kaistalla kännyyn lörpöttävä taas on rikollinen ja vaarantaa oman turvallisuutensa
lisäksi myös muiden tielläliikkujien turvallisuuden.
Tällä briljantilla logiikalla siis laitamme jokaiseen.... hiemankin "epäillyttävään asiaan" pätkän
piuhaa perään..... ja alles gut
Maailma on kaunis ja elämä hieno..
Meinaan vaan, että ei sitten kaiken maailman jamekset kintuissa kyykkivät jeesustelijat
kyseenalaista yhtään mitään... vai ?
Todennäköisesti ei.... kun eivät ilmeisesti "huomaa" edes kun pusketaan parrua peräkonttiin
ja huohotetaan korvaan.... Tätähän sä haluut.... tätähän sä haluut.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Mitenkähän lienee tuon päivämäärän "17.6.2003" ja direktiivin yhteys kun finlex ei puutu siihen mitenkään
"b) Mitattu äänitaso ei saa 14 §:n mukaisesti mitattuna, ylittää:
ajoneuvolla, joka on otettu käyttöön ennen 1.1.1992
99 dB(A), jos moottorin sylinteritilavuus on enintään 80 cm3;
103 dB(A),jos moottorin sylinteritilavuus on 81―175 cm3;
106 dB(A), jos moottorin sylinteritilavuus on yli 175 cm3;
ajoneuvolla, joka on otettu käyttöön 1.1.1992 tai sen jälkeen
96 dB(A), jos moottorin sylinteritilavuus on enintään 80 cm3;
99 dB(A), jos moottorin sylinteritilavuus on 81―175 cm3;
103 dB(A), jos moottorin sylinteritilavuus on yli 175 cm3;
ajoneuvolla, joka on EY-tyyppihyväksytty (huom. ei mitään päivämäärää, kirjoittajan huomautus)
5 dB(A) lisättynä valmistajan kilven meluarvoon."
Omasta diversionista, otettu käyttöön 6.7.2001, löytyy merkinnät vaimentajista ja rungosta (88 db(A) 4250 rpm min) eli jos haluaisin vaihtaa putket niiden pitäisi olla hyväksyttyjä ja jolloin niitä ei tarvitsisi erikseen katsastaa, onko näin?
juuri nyt pyörätön
"Tyyppihyväksyntä tuli täysimääräisesti voimaan 17.6.2003." lainattu tuolta http://www.mmaf.fi/forum/index.php?P...2&topic=1186.0
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
Joku voi vahvistaa mun olettamuksen todeksi tai kumota sen, eli muistelisin asian olevan niin että jotkin pyörämerkit/mallit on olleet e-hyväksynnän piirissä jo ennen tuota vuotta 2003. Ja kun rungostakin tuo dB-lukema sulta löytyy niin mielestäni sen mukaan pitää mennä. Valitettavasti.
Korjatkaa jos olen väärässä.![]()
Väärä käsitys tosiasioista saattaa johtaa ajatukseen siitä, että moottoripyöräilijät ovat kaahaajia. -Tuulilasi
Suzuki GSX-R 750 -93
Kaukaa haettu vertaus on nuuskanmyyntikielto, mutta se on hyvä esimerkki näiden hameihmistenjärjenjuoksusta ja siitä kuinka heidän mielestään epämiellyttävät ja ällöttävät asiat voidaan kieltää. Vaikka ne ihan oikeesti ei häiritse muita kuin heitä (töölössä asuvia viherspedejä) Ihan vitunmoista äärikommunismia!
Käsissä känsiä, tupen väännöstä - mistäs muusta?
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
Täytyi oikein käydä katsomassa mikä on tilanne tuossa minun driversionissani, otettu käyttöön 9.1999 saattaa olla 2000 malli, ja kyllähän siitäkin e-merkinnät löytyi. Samoin löytyy toisesta moposta, Honda varadero käyttöönotto -02 mutta varmuudella -01 malli.
Nythän tilanne taitaa olla se ettei näihin e-hyväksyttyihin edes voi vaihtaa, laillisesti, muunlaista kuin juuri ko. pyörämalliin e-hyväksyttyä äänenvaimenninta tai pakoputkistoa. Ei edes muutoskatsastamalla, tästä tosin ei ole täyttä varmuutta kuin vasta 2.5 kun käyn konttorilla seuravan kerran.
Tuo 17.6.2003 on takaraja jolloin kaikkien EU-n alueelle tuotujen pyörien piti olla tyyppihyväksyttyjä mutta kaiketi hyväksyntöjä on haettu jo -90 luvun loppupuolella. Kaikkiaan,varsin tarkkana näiden pakoputkiasioiden kanssa on syytä olla.
Ite ajattelin ainakin ruuvata tohon kokoputkeen ton killerin paikkaansa...toivottavasti saa rauhassa ajella, kun ei e-hyväksytty putkisto ole. Sen verran näistä ääniasioista nyt vouhotetaan. Toivottavasti koskevat myös noita "mattolaitureita"!
Hayabusa K9 Harmaa/Hopea Tuned by Ecueditor
Joensuu 2011 Standing Mile 315 Km/h
Halli 2009 Standing Mile 286 Km/h CBR1000RR-06
Taitaa tulla hankala kesä, jos meinaa noilla rakennetuilla fightereilla ajella?
Hayabusa K9 Harmaa/Hopea Tuned by Ecueditor
Joensuu 2011 Standing Mile 315 Km/h
Halli 2009 Standing Mile 286 Km/h CBR1000RR-06
Jännä nähdä miten käy. Tuossa omakaupunki-jutussa ihan selvästi kerrotaan että sakkoja tulee ja kilvet menee konttorille jos meluraja ylittyy. Hieman jännittää itseänikin. Pyörässä joku Cobra-slipari, joka on kyllä e-hyväksytty ja vastaavuustodistus (vai mikä se nyt oli) on mukana rek.otteen kaverina penkin alla. Muutoskatsatettu ei ole, ja olen täältä tulkinnut ettei tarvitsisikaan tuon e-hyväksynnän perusteella. Melko kovaääninenhän tuo on kieltämättä. En korvakuulolla havainnut mitään hiljentymisen merkkejä db-killerin kanssa, ehkä muuttui jopa hieman terävämmäksi tuo ääni.
Saako muuten pyörän ajaa kotiin jos kilvet lähtee, vai joutuuko tilaamaan kyydin?
Suzuki GSX 1400 -05
Husaberg FE390 -10
On hyvä muistaa että 5 db on eri asia kuin 5 db(A) joka on ns. ekvivalenttiarvo jonka laskemiseen ei sitten muutes riitä yhdenkään posliinin matematiikka äkkiseltään. Eikä muutes riitä munkaan. Olen tapellut tuon asian kanssa vesijettien maailmassa vuodesta 1997 vuoteen 2007 aina ympäristöministeriön alueidenkäyttöosastoa ja eduskuntaa myöten. Tällä A suotimella pyritään erityisesti mittaamaan melun vaikutusta ihmisiin.
Typistetysti ekvivalenttiarvossa otetaan huomioon vallitseva taustamelu, mittausolosuhteet ja muutama muu asia jotka eivät olekkaan sitten ihan vaan "ei betoniseinää takana" tyyppisiä arvoja. Yleisesti ottaen joskus jopa +15 desibeliä ei riitä ylittämään 5 db(A) arvoa mikäli mittaus tehdään asiaankuuluvalla tasolla. Jettien maailmassa tarvittiin VTT:n tutkimus (jonka rahoitti ympäristöministeriö) että asiaan saatiin roti. Kyseisestä tapahtumasta julkaistiin YM:n toimesta julkaisu "veneiden melu ja aallonmuodostus" kirjanen.
wikipedia:
"Melumittauksissa käytetään yleensä eri taajuuksia eri tavoin painottavia suodatuksia. Tällä painotuksella pyritään kuvaamaan tarkemmin äänen vaikutusta ihmiseen. Yleisin on ns. A-suodatin, jolloin melutason mittaukseen käytetään merkintää dB (A). Toinen yleinen taajuuspainotus on C-suodatin. On esitetty, että pieni- eli matalataajuisen melun mittaukseen pitäisi käyttää C-taajuuspainotusta eikä A-painotusta. On oletettu, että C-painotettu taso antaisi paremmin äänekkyyttä ja haittoja luokittelevan lukeman kuin A-painotettu taso."
Viimeksi muokannut: GuessWho; 23.04.2012 klo 11:45.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Säästyinpä sitten race-putken hankinnalta.
Kuljettajaksi todettiin paikallinen toimeton sekatyömies.
BMW F900R K23
BMW K1300S K15
BMW Nine T Pure K17
BMW K1300S K14
Suzuki GSX-R 1000 K9
Honda CB 1000R K8
Suzuki GSR 600 K6
Mikähän tulee hintalapuksi, kun vie tuon sakon rosikseen ja missä ajassa sakko vanhenee, jos ne ei saa rosikseen haettua? Tästähän saisi mukavasti poliisia työllistävän tapahtumaketjun. Eikä vähiten siksi, että poliisit tekee mittauksia väärällä tavalla. Jos väärä mittaustapa saadaan vahvistettua, saa varmaan korvauksetkin perusteettomasta katsastuspakosta.
... jotain piti muistaa
Tossa vilkasin alan brosyyristä tämmöstä:
pakoputkisto, äänenvaimennus riittämätön, luokka 1 &2
Eli, luokka 1 = huomautus, rikesakko tai sakko 5 - 10 päiväsakkoa
luokka 2 = huomautus, rikesakko tai sakko 6 - 15 päiväsakkoa
"Jos ajoneuvossa oleva puutteellisuus ei aiheuta välitöntä vaaraa liikenneturvallisuudelle, poliisimies voi (huom. voi) ajoneuvon käyttöä estämättä määrätä ajan, jonka kuluessa puutteellisuus on korjattava. (ANL 84 §)
Mutta, 84§ tarkoitetaan puutteellisuuksia jotka ovat syntyneet matkan aikana, esim pakoputkiston vähäinen vuoto, yhden valaisimen vioittunut ym.
Se että on 'tahallaan' asennettu säånnösten vastainen mökäputki ja muutoskatsastus on laiminlyöty niin se kilpiasia tulee ilmeisimmin kysymykseen.
Yamaha FZS 1000cc
Ex: Kawasaki er-5