Sääliksi käy hienoa pyörää! :-(
Itselläni on 00' -vuosimallin tonnisatanen Drag Star, jossa on itse tuunatut Silvertailin putket. Juuri mittailin desibelejä, ja on kyllä ihan konstaapelin mielenliikkeistä kiinni, lähteekö kilvet. Lukemat vaihtelivat tyhjäkäynnin 83 db:n ja kaasu auki mitatun 120 db:n välillä. Pyörässä kun ei ole kierroslukumittaria, niin ilmeisesti poliisi kääntää kahvaa mittaustilanteessa pärstäkertoimen mukaan.
Maltillisilla kierroksilla desibelit ovat joka tapauksessa yli sadan, joten tyyppikilven 85 db aiheuttaa lievää jännitystä. Harmittaa kyllä melkoisesti, jos joudun vaihtamaan nuhaputket noiden nykyisten tilalle. Kustannuksia koituu uusista putkista 600-1000 euroa, sakot ja katsastukset tietysti sen päälle.![]()
Joutuu ne fiilikset sitten hakemaan siitä ajamisesta, mikä lienee se ihan alkuperäinen tarkoitusOikeasti, en halua vittuilla mutta kyllä ne fiilarit ainakin itsellä tulee siitä ajamisesta kuitenkin eikä siitä kuinka paljon ääntä pyörästä lähtee.
...and music? Well, it's just entertainment folks.
No ehkä sinulla ne ainoat moottoripyöräilyyn liittyvät fiilarit tulevat pelkästä ajamisesta, minulla ei. Sinun mielipiteesikö määrittelee sen, mistä asioista muut saavat nauttia moottoripyöräilyssä?
Itselleni pyörän murina on osa ajamisen viehätystä. Kun sain oman mopon vakiotuhinoiden tilalle jykevän soundin, niin virne levisi korviin asti. Saman ilmiön huomasi reissun päällä myös muista tielläliikkujista. Pyörän käyntiääntä on kehuttu moneen kertaan, ja pari vuotta sitten jopa yksi virkavallan edustaja näytti mopolleni peukkua ja tokaisi että hienot äänet.
Kertaakaan ei ole kukaan tullut valittamaan, että pyöräni aiheuttaisi melua. Asia on ollut juuri päinvastoin. Nyt kuitenkin desibelit on yht'äkkiä kriminalisoitu. Ja kyllä se ketuttaa. Hienon veekakkosen jytinä vie kilvet, ja samaan aikaan joku kuorma-auto saa puskea mustaa savua maailmaan puolta suuremman metelin säestyksellä.
Ei vaan jaksa ymmärtää.![]()
Yhtä päätöntä olisi sanoa, että naidessa saa nauttia ainoastaan työntöjen aiheuttamasta kitkan tunteesta k*llin ympärillä. "Sehän kun on se alkuperäinen tarkoitus". Jos joku nauttii myös siitä että emäntä pitää meteliä, tai jos joku hitto soikoon tykkää katsella vielä kivoja hepeneitä kurvien peittona niin siitä nyt saa jo vähintään v*ttuilla.![]()
Toki pitää olla kohtuus metelissä. Ei se eukkokaan makuukammarissa niin isoa ääntä saa pitää, että naapurissa ei saa nukuttua.
Kysymys onkin siitä, mikä on se kohtuus moottoripyörän käyntiäänen suhteen? Itseäni ei häiritse ohiajavan kustomin jykeväkään jytinä, mutta esimerkiksi kireän kaksitahtikoneen taukoamaton ujellus ottaa keskushermostoon. Jos poliisi puuttuu räikeimpiin melusaastuttajiin ja antaa silti moottoripyörien kuulostaa moottoripyöriltä, niin silloin virkavallan toiminta saa allekirjoittaneeltakin aplodit.![]()
Ei kyllä vaan taida onnistua räikeimpiin häiritsijöihin puuttuminen..
Ymmärrän pointin kyllä että melut jollain tavoin kuriin.. nimim. vitun "papattajat" kun herätätte yöllä kaasua vääntämällä. Jos vaan näihin "huudettelijoihin" puututtaisiin, niin voipi olla mökäntuottaja aika kaukana kun oon soittanu poliisille et "taas tästä ajo joku ohi ja vään kunnolla kaasua"..
Mitä noita yksmukisia/V2:ia tosta partsilta katellu, niin eihän ne varsinaisesti edes huudata koneitaa, mutta se ääni kun nyt vaan sattuu niissä olemaan niin kova ja tunkeutuva kun lähdetää paikaltaan ja väännetään tuppee enemmän.. ja osa urpoista luulee, että uus kävelysilta mikä tohon tiksiin on tehty, niin että sen alla kaikuu vielä upeammin ne äänet (etenkin yöllä), EI NE VAHVISTU!!! radan ali kun ajaa, ni sit toimii "tunneli" vahvistimena, menkää sille puolelle kokeilemaan ;p
Kyllä maailmaan melua mahtuu ja moottoripyörien pitää kuulostaa moottoripyöriltä, mutta näitä aivot narikassa ajelijoita vaan löytyy aina...
Ettei meni liiaks kitinäks, niin valitan ainoastaan yöaikaan tuotetusta melusta..
Silloin se on kohtuullista kun siihen ei kiinnitä huomiota, tämä pätee 99% moottoripyöriin.
Siitä häiritsevästä prosentista 90% on customeita suorilla putkilla, loput smotoja tms.
Luulisi sen verran olevan järkeä ettei huudata sitä harrikkaa illalla/yöllä, ei se kumminkaan mihinkään kulje.
Viimeksi muokannut: Smoke; 27.05.2012 klo 22:05.
Näköjään oli koko melu asiasta vouhutus aivan liiallista.Suurin paniikki on jo kutakuinkin hävinnyt...Eihän niitä kilpiä nyt olla viety siihen malliin, kuten aluksi peloteltiin!!!!!
Hayabusa K9 Harmaa/Hopea Tuned by Ecueditor
Joensuu 2011 Standing Mile 315 Km/h
Halli 2009 Standing Mile 286 Km/h CBR1000RR-06
Täytyypä nyt todeta että tulikohan nyt otettua teksti hiukan henkilökohtaisesti? Mutta jos jetsonit sinultakin kilvet vievät ja käskevät laittaa äänet kuntoon niin lopetatko ajamisen siihen? Jos näin on niin pienestä on harrastus kiinni... Kyllä omassakin kulkineessa äänet on vakiota muhkeammat, ei kuitenkaan mikään kivitaloja halkova jytinä jollaista moni pitää jotenkin hienona. Rajansa kaikella moottoripyöräilyssäkin, kaikesta huolimatta.
...and music? Well, it's just entertainment folks.
http://www.moottoripyora.org/keskust...-äänien-vuoksi
Niinpä. Tuossakkin kyselyssä viime kesän tuusulan bombersien kiusaus taitaa näytellä pääosaa muutamassa poistossa.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Itse olen tainnu kuulla kaksi tapausta tältä kesää. Toinen alkukeväästä Etelä-Suomessa se joku Yammun Fz-8 tms. (Oli Bomber-forumilla juttua) ja toisessa tapauksessa lähti kilvet e-merkin puuttumisesta (tässä tapauksessa ei alettu edes ääniä mittailemaan ja poliisi oli ilmeisesti kääntynyt perään alun perin ylinopeuden vuoksi. [ei kuitenkaan törkeä ylinopeus n. 105-110kmh 80 alueella] Tapahtui Keski-Suomessa).
Itseäni ärsyttää tuo killereiden pakollisuus, koska itsellä se on se juttu, joka tappaa kyllä fiilistä reilulla kädellä. Lisäksi tuntuu että se muutenkin ahdistaa pyörältä "hapen saantia".
Tampereellakin tosin kun katsoo, niin noissa "kokoontumisissa" (mustalahti, AC:n tiistai & vehoniemi) ei paljoa killereitä tai e-merkintöjä näy.
Ride to Live, Live to Ride
Lahdessa kun viimeksi katselin ohi ajavia kyykkyjä, niin n. 8/10:stä oli sliparit ilman killereitä matalan/korkean mörinän kera. Ja on sitä itselläkin pari kertaa poliisit vastaan tulleet, eivätkä ole pysäyttäneet (ainakaan vielä)... *koputtaa puuta*
Taitaa myös oma ajokäyttäytyminen aika paljon vaikuttaa tuohon, miten poliisit suhtautuvat..?
2004 Kawasaki Ninja ZX-6R
2007 Suzuki GSX-R 1000
Jos haluaa todella muhkeat äänet jopa killerillä suosittelen:
http://www.laser-exhausts.com/wp-con...rochure_en.pdf
Tuli tollaset hommattua Busaan!Noissa killerit tuolla vaimentimen etuosassa....jos tuntuu että se näyttää "nynnyltä" siellä putken päässä!E-hyväksytyt killerin kanssa!!
http://media.storm-motor.fi/uploads/...AS-76.2004.pdf
Taitaa jo aika moneen pyörämalliin olla noita, vaikka suht uusi putkimalli onkin.Livenä todella laadukkaan näköiset....hitsisaumat vimpanpäälle jne.
Viimeksi muokannut: JuMaHa; 29.05.2012 klo 20:08.
Hayabusa K9 Harmaa/Hopea Tuned by Ecueditor
Joensuu 2011 Standing Mile 315 Km/h
Halli 2009 Standing Mile 286 Km/h CBR1000RR-06
Onnistuiskohan, jos Yoshin kokoränniin löis yoshin hyväksytyn sliparin päähän kiinni? Sopisikohan se edes putkistoon kiinni.
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä!
http://www.youtube.com/watch?v=8_4ih...eature=related ...mittausvideo jostain päin maailmaa vähän samantyyppisesti kuin on kai täälläkin tarkoitus. Oikein läppäri ja auringon paistetta.![]()
Itse on ole päässyt vielä edes melumittaukseen, mutta onko siellä e-leimoja ja papereita tutkittu vai vaan mitattu jos desibelit eivät ole rikki menneet?
Olinkin liian hätänen. Vastaus löytyi toisesta ketjusta. Pahoittelut kaikille.
Viimeksi muokannut: liuzka; 30.05.2012 klo 10:52.
Perth Police, noise testing bikes
Perth police (Australia), have bought 15 new noise testing devices, targeting and fining motorcyclists $100AU for exceeding 92 dB. They pull you over, get you to rev your bike to between 3000 and 4000 rpm. They take the reading a set distance from the exhaust. I have already been tested and failed. My bike was at 104 dB at idle.LOL
This issue started with the police after those "BLOODY" Harley riders started to make there V twin puss boxes as loud as possible.
Us on sport bikes, who out number those others, bear the brunt of this operation.
I can see the issue, if you have ever followed a "BLOODY"Harley, you can barely hear yourself think!
I still fume that this has been bought down on us!!!!!
onneks näitä melurikollisia kytätään muuallakin kuin suomessa,ihmekyllä ilmeisesti australiassa ei viedä kilpiä ja toi sakkokin on huimat $100AU eli 74e![]()
tl1000s >zx12r 03 >
Honda F6C Valkyrie>triumph rocket3 roadster 2010
Pikkasen Offtopic - mutta kannattaa lukea omat vakuutusehdot mikäli joku ajelee muutoskatsastattomalla mopolla. Toki jos mynttiä tai tuuria riittää ni ällös huolehtiko..
Käsissä känsiä, tupen väännöstä - mistäs muusta?
Pakoputken modaaminen ei vaikuta vakuutuskorvauksiin jos tapahtuu vaikkapa kolari, aika paha on olis osoittaa, että auto ajoi eteen kolmion takaa, koska pyörässä oli 'race only' Leo Vincen täysputki ilman killeriä kiinni![]()
-06 Ducati 999s
Mie oon hiukan hymyillen lukenu tätä ketjuu. On wiranomaisten äänenmittaus psykopatia vaikuttanu hienosti/tehokkaasti.
Ja sit miuta kummastuttaa tuo jatkuva määritelmä, KILVET, kun täällä puhutaan rätkistä. Miulla ei oo rätkässä ku yks kilpi.
-Harikka-
Kilvet = pyörästä pois nappastu + se siirtokilpi, jolla käydään vonkaamassa sitä omaa takas. Ihan vitun huono.
Sori OT.
Omaan pyörään mallikohtainen racingputkisto ( collector ) on tehty niin että ulostulo on samassa kohdassa kuin alkuperäisessä putkessa. Eli sopii. Näin ainakin omassani on.. Ja nykypyörissä on joissain uutena ulkonäöllisesti samanlaiset putket kuin mulla racingputki. Siis niitä jousia siellä täällä ja valujäljet näkyy pinnassa. Mistä niistä katteen alta mitään tietää! .. jos ei itsellä samanlaista pyörää satu olemaan.
Edit: typoiltu
Viimeksi muokannut: wannabe-rider; 02.06.2012 klo 17:28.
Jos katti on hyllyllä niin E-merkkiä ei voikkaan olla. Vai putosinko kärryiltä?
... käväisin japaniassa ja pääsin kärryille taas! Entäs www.arrow.it
Viimeksi muokannut: wannabe-rider; 02.06.2012 klo 18:25.
Maalaisjärki käyttöön, vai onko se nykyään kaupunkilaisjärki, kun maaseutu autioituu? Eihän posliinin melumittari, tai se mittaria kädessään pitävä lainvartija voi mitenkään tietää mikä on pyörän alkuperäinen pakosarja ja mikä ei. Sitäkään ne ei tiedä onko putkessa katalysaattori, vai ei, koska dB-mittarista ei näy päästöarvoja. Jos vaimentimesta löytyy E-merkintä (kun lullan vuosimalli sitä vaatii) ja melut on hyväksytyllä tasolla, niin ei muuta kun hanaa vaan.
Pitpro Prolite
VTR kilo F