youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Pohjat taitaa olla MotoGP pyörällä hieman katupyörää korkeammilla kierroksilla suorilla putkilla max 130 dB(A) missään tilanteessa. Katupyörällä voi olla vaikea tuota saavuttaa oikein mitenkään. Hämmästyttävää, että poliisi on kuitenkin tällaisia melutasoja omien sanojensa mukaan mitannut.
Täysröörillä ilman killereitä joku suuruusluokka 105-110 voisi olla vielä realistinen mittaustulos. Oma pyöräni on tietysti täysin alkuperäinen mutta jos siinä olisi Akran täysränni ja racing-vaimennin, siitä lähtisi oikein mitattuna ilman killeriä 103 dB(A) mittauskierroksilla ja noin 100 killerin kanssa.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Kaikella kunnioituksella mutta aika profeetta saa olla jos moisen asian pystyy vaan päättelemään tuollakin tarkkuudella.
Osatotuus tuosta sen sijaan kyllä löytyy. Melutasot eivät ole alkuunkaan niin korkeita mitattuina kun usein voitaisiin olettaa.
Siksi tuo (A) suodin on hyvä työkalu kun kyse on häiritsevästä melusta. Lopulta kuitenkin kyseessä on yksilöllinen asia.
Esimerkki: ohi purjehtivan rahtilaivan sumutorvi häiritsee selvästi vähemmän kuin makuuhuoneessa inisevä hyttynen.
Sen sijaan on mielestäni turha jäädä liikaa kiinni yhden poliisin suusta päässeeseen asiavirhe-sammakkoon. Eiköhän tuo häpeile omaa lausumaansa ihan riittävästi ilman meitäkin
Asian liiallinen esilletuonti vaan johtaa keskustelun väärille raiteille.
Viimeksi muokannut: GuessWho; 06.05.2012 klo 11:35.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Oman moppelin mökät selviää tänään epävirallisessa mittauksessa. Jää nähtäväksi, miten toi Mivvin slipari (ei se tynkä) ilman killeriä juttelee. Ottaisin killerillisenkin lukeman mut on niin hyvin piilotettu kiinnitysosat itseltäni, että jää myöhäisempään ajankohtaan.
T U O N O 2 0 0 5 R
Aprilia Club Finland
Tyypillinen tulos Harrikalle tarvikeputkilla on 105-110 dB(A). Viimeksi eilen mittasin noita parikymmentä kappaletta. Suurin lukema eilisestä otoksesta oli 113 dB(A), kyseessä oli 2-1 putki, jossa pöntön halkaisija oli aika iso, ja vastaavasti myös meteli oli aika iso. Pienimmät lukemat olivat 100 dB(A), ne saatiin matkalehmistä.
Hauska ilmiö oli, että häiritsevimmäksi koettu ääni lähti ihan eri putkista kuin niistä, jotka pitivät mittarin mukaan kovinta ääntä. Häiritsevyys on toki subjektiivinen asia, mutta jokseenkin kaikki läsnäolijat tuntuivat olevan samaa mieltä.
High Stuck Are Wit To
Omalla kohdalla asian suurin ongelma on tyyppikilven lukema. Mikäs tässä, jos sattuu omistamaan pyörän, jossa on jokin 99 tai jopa 105dB(A) tyyppikilvessä, mutta oi ihanuus kun jostain syystä Yamahan kehitysosasto on päättänyt laittaa pyörämalliin sellaiset vaimentimet, että ketju kahisee isommin kuin pakoääni. 84dB(A) @ 3000rpm on sellainen lukema, että tarvi kummoisesti puheääntä korottaa, niin yli paukkuu puolen metrin päästä mitattuna. Tuohon +8 on siis 92dB(A) mihin ei pääse todennäköisesti oikein millään läpivirtausvaimentimella ja killerillä, kun pyörän moottorityyppi on 660cc yksimukinen. Sellainen papatus sieltä suoralla pöntöllä aina lähtee, että 100dB(A) on herkässä. Viimeistään jälkipaukahdus kaasu höllättäessä takaa sen, että mittari tärähtää.
Homman naurettavuus on siis siinä, että jotkut pyörät saavat pitää enemmän ääntä kuin toiset. Epäreilua ja käsittämätöntä.
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Tuli mitattua oman pyörän äänet(ZZR1400) yoshin slipareilla, töistä lainatulla mittarilla. Tyyppikilvessä on 97 dB/4750 rpm ja mittari näytti noilla kierroksilla 98 dB.
KTM SMT 990 LE 2010
Viimeksi muokannut: GuessWho; 06.05.2012 klo 18:58.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Oman kyykkypyörän db:t täysputkistolla 6600rpm (e-lätkän mukainen) ja meteliä lähti se 99-101db ilman mitään killereitä. Löin killerin kiinni ja tänään testattiin kaverin Lumialla (tiedän että näyttävät pieleen, mutta ehkä sinnepäin) niin näytti 93-94db. Toi eka ilman mitään killereitä on siis virallisella mittarilla mitattu. Siihen nähden kun miettii niin toi Lumian tulos voi olla aika likellä totuutta, koska tuo muuttui aivan sähkömopoksi kun löi killerin kiinni.. :/
Ride to Live, Live to Ride
minkälaisilla hakusanoilla noita pakoputken pantoja löytyy mis on e kirjain.
nyt on killeri duunattu mutta e kirjain puuttuu akrasta![]()
Horo Elää !
Se ei paljoa auta jos tueksi ei ole homologaatio-todistusta jossa kyseinen ränni on hyväksytetty juuri kyseiseen merkkiin ja malliin. Mutta kuten jontodettua, jos äänet pysyy rajoissa, on aika epätodennäköistä että merkinnän puuttuminen aiheuttaisi sen suurempaa polemiikkia. Toisekseen jos se panta on e-hyväksytty se hyväksyntä ei yllä siitä putkeen saakka.
Jos kuitenkin luotat suunnitelmaasi niin ota oma pantasi irti ja käy jollain konepajalla leimauttamassa se. Ei sen kummempi harhautusyritys kuin valmiiksi leimatun pannankaan hankinta.
Viimeksi muokannut: GuessWho; 06.05.2012 klo 20:16.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
http://areena.yle.fi/audio/1336134664958
Hyppikkää riemusta niiden db kanssa ja kuunnelkaa tota![]()
Tiedä onko tämä käsitelty jo mut onko ne killerit nyt jotenki pakolliset? Vaikka melu pysyisikin db-rajojen puitteissa?
Fillari
Tere.
Mitä olen lukenut niin yleensä nuo db mitataan suurinpiirtein puolessa välissä kierrosalueella ja siinä 95+5db pitäs suurinpiirtein olla äänet.
Kattelin tänään oman mopon tyyppikilpiä (CBR 954 RR -02) niin siellä möllötti 87db 5300 kierroksella ?
Mites se on noin alhainen tuo db raja, meinaan kun nyt on kiinni slipari (killeri kiinni kylläkin), mutta jos polliisit haluais pysäytellä niin jos raja on tuossa 87+5db niin saattaa alkaa tekemään jo tiukkaa tuo mittaus.
Onko muillakin näin ?
Jee Jee
Mätkäseeköhän nuo kilvet pois kun on hornetissa micronin hiilikuituslipari joka on ei e-hyväksytty ja melut alle rajojen? (Melut pitää mitata jonkun mittarilla ensin) Tuosta samasta rööristä on sitten versio joka on e-hyväksytty... Tässä ei ole paikkaa db-killerille, vai miten ne normaalisti kiinnitetään, jollain koneruuvilla? Alaalla lukee not for road use. Mietin jos laittaisi tuon vakioröörin paikalleen ihan mukavuuden takia, tuo slipari päristää kypärän sisään ärsyttävästi.
Eiköhän se sitten helpompi ole vaan ruuvata tuo vakiovaimennin paikalleen ja ajella huoletta![]()
Vaivautuukohan noi ees mittaamaan ääniä, jos on sellanen tilanne, että on titaaniränni ja hiilaripönttö, missä lukee kissan kokosilla kirjaimilla "Only for racing use". Korostan vielä, että tilannehan on täysin kuvitteellinen.
Tähän jatko kysymys.
Kattelin vähän tarkemmin mopoa niin siellähän näkykin olevan toinenkin tyyppikilpi toisessa iskarissa kiinni(ilmeisesti tehtaan tyyppikilpi), jossa luki 93db 5600 kierroksella eli oikea lukema.
Voinko siis irroittaa tuon toisen tyyppikilven joka on tarralla kiinni ? Tässä ollut joskus kuristukset mutta ei enään niin tuo "ylimääräinen" tyyppikilpi on ilmeisesti siltä ajalta, kun on kuristukset laitettu ja katsastettu ?
Jee Jee
Jos pelottaa ajella mökäpöntöillä mutta haluttais vähän ajella, kannattaa liittyä johonkin liivijengiin.
Peruspena Hinesin ihan asillisilla putkilla kattelee kun konstu repii pää märkänä kilpeä
Harrikasta putkien takia ja saa vielä kuulla viisastelua......
Liivijätkä paukuttaa suoria putkiaan paprujen ja hakujen zekkauksen ajan niin että
vieressä seisovan konstun pää on soikeana..... ja jatkaa matkaa kun ei ollu hakuja päällä.
Näääääääääääääin se menee
Ei wittu mitä spedeilyä![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY