Eipä ole Keski-Suomen poliiseilla ainakaan kovin korkealla prioriteetilla nuo melujutut. Puhallusratsian yhteydessä poliisin arvio pyörän saundista ilman killeriä oli "kuulostaapa hyvältä, asiallinen peli". Eikä tuo ole mikään kovin hiljainen putki.
Eipä siis tarvitse enää tuostakaan stressata, kun on poliisin epävirallinen 'seal of approval'. Toisaalta, ilkeämpi poliisisetä olisi toki voinut kaivella mittaria esille.
BMW R1200GS -10
ex. Suzuki VS1400 Intruder -87
ex. Kawasaki ZZ-R 600 -91
ex. Hyosung GT 650 Comet -05
Kyllä moni varmasti vaihtaa sliparit myös muun kuin tehon takia, onhan se naurettavaa jos mekaaniset äänet kuuluu pakoäänien yli.
Pakko sanoa, että kun pyörän sain niin en tiedä mitä sille on tehty muuta kuin putket vaihdettu ja ilmansuodatin toisiin kuin pitäisi. Joten EN voi sanoa että onko siitä ECUa säädetty, laittomat putket kun entisen paketin osototetietojen mukaan oli tilattu Hailacille ja lienee siellä kans asennettu ( "Ducati Performance" ). Niin jääny kyllä miettimään ainakin tämä ukko että, toimiiko tuo edes vakioputkilla kuten pitäisi. Mut voisimpa väittää, että jos kuitit on jne vaihdoksista kellään laittomiin niin nomom rahantulon suhteen. Liike kun on kuitenkin loppupelissä vastuussa mitä tekevät, koska tekevät "ammattilaisina". Vink vink.
Viimeksi muokannut: theim; 30.04.2012 klo 23:48.
Ducati 750
Omissa noissa oli ainoa merkintä, että "RACE ONLY" sisäpuolella, jonka näki vasta ku otti sen irti :P
Mulla ei ollu noissa putkissa mitää jälkiä / reikiä edes mihin mahdollinen db-killer tulisi. Mut voi kyllä olla, että ne on kauan sitten hukattu. Mut tarkotus oli herättää keskustelua, että jos ostaa prätkän ja jää heti kiinni melumittauksessa, niin kuka on loppupelissä syypää? Kuitenkin esim automyyjillä on ns. perävalotakuu. (edit: näitä kun varmasti on myynnissä ja tarpeeks)
Edit2: ja ei oo kauaa kun kävin motoliikkeissä kehä3-varrella niin siellä oli monstereita 2kpl ilman mitään db-killereitä, niinkö niitä myydään? "Joo laitetaan käyntiin" "Wow"
Edit3: jos moto ei ole maantielaillinen, niin siitä lienee ilmoitusvastuu myyjällä. Ensiostaja/ ostaja kun ei voi kaikkea tietää prätkistä.
Viimeksi muokannut: theim; 01.05.2012 klo 00:12.
Ducati 750
No toki jos sellainen on mahdollista. Mutta kun se isompi pyörä ei ole oikotie onneen. Ne on kaikki säädetty järjestään pieleen kiitos päästö- ja melumääräysten, niin isot kuin pienet. Laihalla ja putket tukossa. Seos kohdilleen ja avarammat röörit niin johan alkaa moottori toimimaan ihan eri tavalla. Voisi jopa sanoa että noin se valmistajakin olisi sen halunnut, mutta kun EU.
Ja jos olisikin iso pyörä jossa säädöt heti tehtaalla kohdillaan, niin kuinkas sitten jos se kuulostaa lähinnä sähkö-Singeriltä.
Viimeksi muokannut: 3JJ; 01.05.2012 klo 00:25.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Se joka laitteen omistaa sillä hetkellä kun se rysässä jää kiinni.
No kai se hyvää kauppatapaa osoittaisi asiasta mainita. Uuden omistajan vastuuta (puutteellisesti varusteltuna käytöstä) se ei silti poista mihinkään mainittiin tai ei.Edit3: jos moto ei ole maantielaillinen, niin siitä lienee ilmoitusvastuu myyjällä. Ensiostaja/ ostaja kun ei voi kaikkea tietää prätkistä.
Sakot ja sanktiot uudelle omistajalle.
Jotain hyvää kauppiaalta omistajalle jos kauppias jaksaa vaivautua.
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
No ehkä tämä on asiaton kommentti mutta voi voi v... herranjumala mitä paskaa, myykää ne moponne jos herranpelko on noin suuri.
Minulla on tyyppilätkä emä(ttimen)putkessa mitä en ole edes vilkaissut ja silti olen onnistunut ajamaan useita tuhansia kilometrejä ilman että poliisi olisi ampunut minua selkään. Ryhdistäytykää![]()
- slipping and sliding since 1982 -
Eihän se siitä ole kiinni etteikö ne kulkisi tarpeeksi. Vaan jos mahdollisuus on, niin käypä testaamassa mikä tahansa noista pakasta vedettynä, ja vertailun vuoksi vielä sellainen, jossa on ruisku säädetty ja putket vaihdettu. Ota vaikka ihan kierros kaupungissa, hidasajoa ja matelua tasanopeudella pienillä kierroksilla niin ei tarvitse siitä huippunopeudesta niin välittää. Siitä se alkaa avautumaan mikä homman ideana on.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Teille joo, mutta ajettavuus mutkista ulos on ihan erilainen kun saa saastemontut tasoitettua vääntökäyrästä. Toi korostuu etenkin radalla ajettaessa.
Tälläkin foorumilla pörrää aika monta sellaista jotka ajaa radalla pyörällään enemmän kilometreja kuin kadulla. Eräs päätyi viime kaudella YCC:n kakkoseksi pyörällä joka on jatkuvassa katukäytössä (ajamalla paikalle ja kisoista kotiin...) Jos radalla ajaa, niin noi saastemonttujen tasoitukset on todellakin ajamista helpottavia muutoksia. Nykiminen ja yskiminen mutkissa jää melkein kokonaan pois.
Itselleni toi koko pakoputki ja melumittauskiima on sinänsä täysin yhdentekevää. Ei ole enää katupyörää jonka meluista pitäisi välittää. päähän ottaa vaan tää porukan kapeakatseisuus jossa nähdään vain oma käyttö ja oma tapa ajatella, eikä ajatusmaailmaan mahdu ymmärrystä toisinajattelijoille.
Itse ymmärrän kyllä sen, että noi kerrostalojen välissä vinguttelijat pitää saada pois. Ei vaan pysty käsittämään, että miten tuo kilpien repiminen ja järjetön nillitys parantaa liikenneturvallisuutta tai moottoripyöräilijöiden muutenkin negatiivista suhtautumista poliisiin...
Tää menee samaan sarjaan kuin "poliisit"-sarjan jakso jossa 15v poika auttoi poliisia pahoinpitelijän kiinnisaamisessa ja kiitokseksi tästä hänet ilmoitettiin parin kaljan takia (telkkarissa näytti ihan selvälle) sosiaaliviranomaisille ja vanhemmille. Kiitti tuokin kaveri varmasti vitusti ja auttaa kyttiä seuraavalla kerralla kun tarvitaan silminnäkijää.
![]()
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
noi äänenmittaukset on siitä ongelmallisia, että kun keskiarvottavalla mittarilla mittaa, niin se miten kaasua käyttää vaikuttaa , jos käyt siinä kierrosnopeudessa tarkasti ja pudotat heti kierrokset alas, niin näyttää vähemmän, kuin jos vedät sinnepäin ja vähän ylitse ja huudattelet siellä kierrosalueella ja sen ympäristössä pitempään.
triumphissa on mivv e-putki, ja killeri paikoillaan, kierroskilpi näyttää 4850 ja 92db:tä, tulee joku 97 varmaan pihalle, eli aika lailla sen +5db:ä
Putken mukana tuli semmoinen laminoitu luottokortin kokoinen kortti, jossa lukee, että homogolaatioputkeksi hyväksytty kyseiseen pyörämalliin. ja CE hyväksytty ja kaikenlaisia pykäliä yms.
Ahvenistolla mitä pyöriä olen mittaillut, niin mittaus on kyllä hauska, kun joku busa voi mennä Yoshimuran suorilla pöntöillä aika hiljaisesti, mutta itsellä oli katupyörä vakioputkella,mutta kisakatteilla, niin ei meinaa mennä rajoihin(95). Ihmettelin asiaa, kunnes tajusin, että perän kisakatteet + alakate resonoi niin paljon kierroksilla, että se muodostaa suuren osan siitä metelistä.
Itse en vaihtunut Triumphin putkea äänen takia, vaan sen takia, että se on 6kg kevyempi systeemi kuin originaali.
Oma uskoni noista tyyppikilvistä on se, että erot johtuu ohiajomittauksista joihin tyyppihyväksyntä perustuu. Sen takia toinen pyörä voi olla 100db ja toinen 89. Jos 600:nen onkin hiljainen paikaltaan, kun se kiertää 6tonnia millin kaasunavauksella paikallaan, mutta maantiellä siellä on hirveä ulina, kun se yrittää ajaa satasta ja kierroksia on helvetisti.
kun taas iso pyörä on monesti välitetty (varsinkin twinit), hullut pitkille välityksille, jolloin ne menee sitä samaa nopeutta jollain 3500rpm ja meteliä ei ole.
Eri pyörissä kaasun asento on täysin erilainen maantiellä, ja paikaltaan ei voi oikein mitata mitään, koska eihän 5000rpm paikallaan ole mitenkään sama kuin 5000 kierrosta 120km/h:ssa.(kaasun asento eri).
Lisäksi kun kone kiertää ilman vastusta,niin palotapahtuma kerkiää putkeen enemmän. Maantiellä on vastusta, mäntä ei mene alas niinkuin paikallaan.
tätä monimutkaisuutta ei voi tietysti poliisille mitenkään ohjeistaa, vaan se pitää olla joku selkeä ohje, lue kilpi, plussaa 5, mittaa ja hylkää. Jos olet väärässä, katsastus korjaa tilanteen.
JT
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Asiallinen selvitys. Mullakin Mivvin putki kera tuon "luottokortin". Suhteellisen hiljainen pönttö mutta epäilen, että mennee siinä ja siinä tuon oman tyyppikilven kipurajan kanssa ilman killeriä. Killerillä jää taatusti (94+5dB) alle 4500 kiekalla. Jos muuten joltain löytyy kalibroitu mittari Lahden seudulla niin olisin kiinnostunut mittaamaan vastiketta vastaan.
T U O N O 2 0 0 5 R
Aprilia Club Finland
Avasin teille lampaille oman karsinan, jossa voitte keskustella kuinka hiljennätte mopoanne.
http://www.moottoripyora.org/keskust...i-hiljaisemman
Yamaha FZ6-S, Yamaha FJR, Kawasaki VN 1500
bensaa suonissa
Asun omakotialueella ja vastapäätä on rivitalo, en ole kuulluut naapureilta muuta kuin kehuja hienosta pyörästä ja sen hienoista äänistä. (En siis ole mikää riemuidiootti ja käynnistä pyörääni aamu kuudelta.) Ainoat kitinät mitä yleisesti olen mp-äänistä kuullut/lukenut on yllättävää kyllä tämä foorumi.
Yamaha FZ6-S, Yamaha FJR, Kawasaki VN 1500
bensaa suonissa
Pakoputkivirittelijät ei nyt oikeen ymmärrä jotta mitä kovemmilla äänillä räppää sitä lujemmin katsastuspakkoa ja muuta paskaa ajetaan moottoripyöräilijöiden kiusaksi. Jos paukkuputkia ei saada db mittarein kuriin niin kohta ollaan leimaamassa mopoja joka toinen vuosi saksan malliin ja joka ikisestä vilkunlasista, peilinvarresta, ketjunsuojasta sun muusta nippelistä kytätään E -leimoja aina ajokalsareita myöten.
Tuskin saksassakaan kirjotettiin lainsäädäntöä ennen pakoputkien virittelyä vai mitä hä?Turha yrittää leikkiä kovaa sutta tuhannen lampaan keskellä, nokkaan tulee sitä kovempaa mitä enemmän uhoaa.
KTM
Me kyllä satutaan elämään demokratiassa, ei missää mielivaltaisessa diktatuurissa. Jos mp-kansa ei mittauksia / katsastuksia halua niin kyllä meistä se 50 000 ääntä löytyy kansalaislakialoitetta varten jolla se estetään. Tämä hanke pitää luonnollisesti toteuttaa asiallisesti ja koordinoidusti, eikä millään "haistakaa v*ttu" -adresseilla.
Kansalaislakialoitteesta:
http://web.eduskunta.fi/ukk/Main.phx/showQuestion?id=3
Yamaha FZ6-S, Yamaha FJR, Kawasaki VN 1500
bensaa suonissa
Tietenkin räikeään ihmisten härintään on puututtava. Jos joku riemuidiootti vetää aamuyöllä suorien putkien kanssa kerrostaloalueen läpi, niin ei helvetti, sehän on ihan selvää ihmisten kiusaamista. Kortti pois ja uretaania putkeen.
Mutta helvettiäkö kieltämään ihan normaali ajo, miten se muka vaarantaa liikennettä? Vähän maalaisjärkeä tähän hommaan!
Ihan sama kuin kouluammuskelut, riemuidiootti hilluu ja aseet kielletään kaikilta, jee jee.
Yamaha FZ6-S, Yamaha FJR, Kawasaki VN 1500
bensaa suonissa
Harrastustahan tämä mopoilu on.
Minulla oli kanssa vuonna 1982 solifer sm ja vaihdoin vähän isomman eturattaan, isomman kaasarin ja tehoputken. Vakiona se kulki n. 48 km/h ja em. viritysten jälkeen semmoset n. 44 km/h.Silloin se tuntui täydelliseltä.
Nyt ei jaksa enää pelata pakoputkien ynnä muiden kanssa, eikä viitsis poliiseiden kanssa jankuttaa pakoputkista. Sitten lähitulevaisuudessa pitäis vielä jankata katsastus-inssin kanssakin? Ja paskat. Kun olis niin paljon muitakin hommia. Löytyy jo sopivasti äijämeininkiä ja rispektiä, ihan vakiona.
Viimeksi muokannut: trj; 01.05.2012 klo 13:26.
Murjaanien kuningas!