Tuo pahimmassa tapauksesa - toki silloin vaimennin on kulunut -- vaikka ihan pikun viilamista, mut kyllä se pelkkä katsastuskeikkakin kilvettömäksi revityllä mopolla ketuttas, jos vilkkaasti liikennöidyn kadun ahtaalla pientareella menee vakiopelinkin arvot yli kun taustamelu on liian kova ja/tai maija liian lähellä vieressä.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Kyllä ketuttais, jopa minua. Jos vilkkaasti liikennöidyllä kadulla ahtaasti mitataan väärät arvot, se toki on myös väärin. Mutta onko tällaista nyt sattunut? Tuntuu, että vähän liikaa maalaillaan piruja seinille ja kritisoidaan asioista, joita ei edes ole tapahtunut.
Ehdottomasti olen sitä mieltä, että mittaukset täytyy tehdä oikein, mutta en ole oikein vakuuttunut, ettei niitä tehtäisi. Varmasti yksittäistapauksia vähintäänkin on, missä kaikkea ei ole tehty aivan ohjekirjan mukaisesti. Niistä voi sitten halutessaan valittaa. Pääsääntöisesti en kuitenkaan näe poliisien tällä hetkellä suorittamissa mittauksissa korjattavaa. En ole itse sellaiseen vielä tosin joutunut.
Resurssien käyttö nostettiin myös esille. Se on ihan totta, että luulisi tuolla tärkeämpiäkin toimenpiteitä olevan. Ilmeisesti ihmiset kuitenkin asiasta aika paljon valittavat, kun tätä kokoajan tehostetaan.
<p>Honda VFR 800 -99</p>
Mjuu, kulunut toki, mutta jos/kun se on pikkuhiljaa mennyt, niin ei sitä kuski välttämättä ole huomannut. Sitten kun tuleekin yllättäen meluratsia, niin ennen kuin ehdit kissaa sanoa, niin ollaankin heti jo kilpiä ruuvaamassa irti. Osaisikohan tässä tapauksessa kyseinen poliisimies käyttää harkintavaltaansa, jos ylempää on tullut komento, että rajat ylittäviltä tulee ottaa kilvet talteen - epäilen.
Tänään on viimeinen päivä, kun lain mukaan saa käyttää nastarenkaita. Ainakaan keli ei muuta Etelä-Suomessa vaadi. Huomenna voisi olla paikallaan rengasratsia ja jokaisesta nastarengasautosta voitaisiin ottaa kilvet irti, jotta voisivat sitten käydä kesärenkaitaan näyttämässä katsastuskonttorilla![]()
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
Viime kesänä meluja mitattiin Tuusulanväylän varressa. Eilen olivat kilvet lähteneet betoniaidan vieressä tehdyn mittauksen perusteella.
Tässä yhteydessä korostan, että omasta mielestäni niitä tärkeämpiäkin kohteita olisi. Esim. tälle viikolle osuva suojatiekäyttäytymistä seuraava tehovalvontaviikko on todella tervetullut. Toisaalta joku mutkapätkän varrella asuva taatusti arvostaa, kun melujakin seurataan. Sen vuoksi mitään absoluuttista tärkeysjärjestystä näille ei voi laittaa, vaan kyseessä oli oma mielipiteeni.
Jos minulla olisi pyörässä vaihdetut pöntöt, niin pitäisin ajossa paperilla mukana tärkeimmät kohdat, mitä melumittaukselta vaaditaan ja seuraisin, että ne toteutuvat. Pyytäisin tiedot käytettävästä db-mittarista ja kyselisin, minkälaisen koulutuksen konstaapelit/Trafin virkailijat ovat tehtävään saaneet. Toki taustamelu pitäisi mitata juuri ennen oman pyöräni mittausta ja edellyttäisin, että pyörän todellisesta kierrosluvusta saadaan mittauksen aikana varmuus. Kaiken tämän dokumentoisin kuvaamalla videota kännykällä.
Jos huomautettavaa ei löydy, niin leuka rintaan ja käsi pystyyn virheen merkiksi. Kuten sanottua, niin arvostan poliisin tekemää työtä. Kuitenkin, jos pienestä rikkeestä ryhdytään jakamaan rangaistuksia ankarimmalla mahdollisella tavalla, niin ainakin rangaistuksen perusteiden tulee olla absoluuttisen selvät.
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
Tuo eilen mainittu 110db FZ1:lle kokoputkistolla ilman killereitä kuulostaa melko kovalta lukemalta, melkein veikkaisin että mittaustavat ja olosuhteet on tuoneet tuohon aika monta desibeliä lisää. Avaraputkisista twineistä on radalla mitattu muistaakseni tuollaisia 103-106db lukemia samoilla kierroksilla ja db-mittarit tuntuu olevan aika ankaria noille twineille.
Eikös tuo ole sitä mistä on kyse ja ja minkä mukaan ilmeisesti poliisinkin tulisi toimia? erityisesti tuo kohta 4:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078
********************************
14 §
Käytönaikaisen melun mittaus
1. Ajoneuvon käytönaikainen äänitaso on mitattava ajoneuvon ollessa paikallaan ja moottorin käydessä nopeudella, joka vastaa puolta moottorin suurimman tehon pyörintänopeudesta. Kun tasainen pyörintänopeus on saavutettu, kaasu päästetään mahdollisimman nopeasti nolla-asentoon. Testitulos on testisarjan korkein lähimpään kokonaislukuun pyöristettynä ilmoitettava LAF-tulos, eli enimmäistaso määritettynä taajuuspainostusta A ja aikapainotusta F (Fast) käyttäen, koko mittausjaksolta alkaen tasaisista kierroksista ja päättyen heti kun moottori saavuttaa tyhjäkäynnin pyörintänopeuden. Huomioon otetaan vain kolmessa peräkkäisessä mittauksessa saadut mittaustulokset, joiden väliset erot eivät ole yli 2 dB(A).
2. Mittalaitteena käytetään äänenpainetason mittaria, joka täyttää vähintään standardin ISO/IEC 61672 tarkkuustason 2 tai vastaavat vaatimukset. Mittarin tulee olla kalibroitu valmistajan ohjeiden mukaan. Mittarin tuloksen pysyvyys tulee testata ennen testisarjaa ja sen jälkeen. Mittauslaitteen virhemarginaali vähennetään mittaustuloksesta ennen pyöristystä.
3. Mittalaite asetetaan vaakasuunnassa 0,5 m etäisyydelle poistoaukosta 45 asteen kulmaan pakoputken poistoaukon suuntaan nähden sekä pystysuunnassa pakoputken ulostulon tai vähintään 0,2 m korkeudelle testiradan suuntaisesti. Jos pakoputkessa on useampia ulostuloja, mittalaite asetetaan niistä korkeimmalla sijaitsevan korkeudelle. Jos ulostulot sijaitsevat eri puolilla ajoneuvoa tai yli 0,3 m päässä toisistaan, melutaso mitataan eri ulostuloille erikseen ja testituloksena käytetään korkeinta arvoa.
4. Melutaso mitataan asfaltti- tai betonialustalla taikka muulla vastaavalla alustalla, joka ei aiheuta merkittäviä akustisia häiriöitä. Mittauspaikalla 3 m etäisyydellä ajoneuvosta ei saa olla muita akustisia esteitä kuin enintään kaksi mittauksen suorittajaa. Mittauspaikan taustaäänitason on oltava vähintään 10 dB(A) pienempi kuin mitattavan ajoneuvon äänitaso.
5. Jos ajoneuvossa ei ole kierroslukumittaria, oikea pyörintänopeus tulee määrittää erillisellä laitteella.
*************************************
Elikkä pyörän ympärillä pitää käytännössä olla vähintään 3 m tyhjää joka suuntaan - eikä maija poikittain tai kerrostalo 3.01 m päässä takana tai sivulla ole ihan hengen mukainen vaikkakin kirjaimen mukaan ok. Mahtaako esim jalkakäytävän reunakivi aiheuttaa akustisen häiriön -siis jos se on vaikka vajaan metrin päässä, kuten esim kadun varteen pysähdyttäessä. Arvelisin sen aiheuttavan heijastumia jotka saattaa vääristää tulosta, tosin voi olla et pitää olla just sopivalla kohdalla.
Pittääpä joskus kokeilla ihan mielenkiinnon vuoksi jos jostain sattus mittari jostain matkaan.
edit: katu vs tie-korjattu.
Viimeksi muokannut: specka; 16.04.2012 klo 16:44.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
http://yle.fi/alueet/lahti/2010/01/m...n_1346971.html
Tuolla on taa tälläiset arvot, tätä juuri etsin ja muistelin että se tehdään näin. Eli mun pyörä maksimi tehot tulee 9000rpm, eli mittaus tehdään 4500rpm, no ei tule menemään tuolla putkistolla läpi. Tänään pitää kokeilla vakio putkistolla
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Tuossahan on juuri nuo kohdat 4. ja joskus 5, jotka lyödään laimin, tai joita ei noudateta, eli jos ammattitaidottoman mittauksen perusteella viedään kilvet, kyseessä on enemmänkin mielivalta.
... jotain piti muistaa
Hei äijät, kai jokainen itse tietää onko pyörässään liiiian kovat äänet(ja naapuri muistutttaa jos ei itse enää kuule). Siihen mitään mittauksia tarvita.![]()
"Tyhmyys ihmisen tyhmentää" -FG
antaakohan ne polliisi-sedät/tädit mitattuaan mökät , (mikäli läpäisee sallitut arvot) mukaan sellaisen todistuksen että mitattu onja OK. ettei joka mutkassa odota joku yli-innokas skeida torvineen ! järjetöntä muutenkin tämä arvailu täällä. joku poliisiviranomainen tänne keskustelemaan pakoputki-FAKTOISTA ! onhan jo olemassa nettipoliiseja muutenkin.
parempi alkoholi aivoissa, kuin aivot alkoholissa !
KAWASAKI
Tekis kyllä kovasti mieli saada db:t selville.. Ei siksi että jänskättäs tuleeko sakkoa katsastusta sun muuta vaan siisi että tekee mieli tietää paljoko se mölyää. Kait se pitää leimakonttorilla kipasta.
Suzuki DL1000 v-strom.
SLAVA UKRAINI!
FUCK PUTIN!
Kun sattuu toi katsastuskonttori olemaan työpaikan samassa talossa niin pyysinpä heitä mittaamaan lukemat.
Tyyppikilvessä merkintä 92db/6500rpm.
Testitulos puolen metrin päästä putken suusta ilman killeriä akran putkella 95db/6500rpm.
Suzuki Gsx-r 1000 09-
Ex Yamaha R6 06-
Mitä näyttäisi jos mittaisi näin
Melu mitataan moottoripyörän maksitehon puolivälistä. Eli jos moottoripyörän huipputeho saavutetaan 5000r/min kierroksilla, mittaus tulee tehdä 2500 kierroksen kohdalla. Mittalaite tulee olla puolen metrin päässä pakoputkesta, 45 asteen kulmassa.
Itse kyselin katsastus asemalta tuota muutoskatsastusta, niin se sano että nyt ei voi antaa hintaa, koska niillä on muuttumassa hinnat. Kun tuo pakoputki rumpa alkaa kuhisemaan....On pitkä homma ja 2 työmiehen homma. Sama oli äänenmittaus auki vielä. No ei se itse kannata kun ei ole E-merkkiä putkessa tai mitään papereita putkesta, kun pyörä on niin uusi. No pitää kyhätä killerit
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Mä ymmärrän noita valittajia, jos on paljon samanlaisia, kuten entisessä asuinpaikassani naapurin Ducati-kuski. Herralla oli pyörässä Performancen putket ja aamuisin viiden aikaan oli kiva pihalla laittaa pyörä tulille ja sitten tupakin verran lämmitellä konetta kaasulla leikkien kierratellen jonnekin 5-tonniin asti. Muutaman kerran kävi isännöitsijä huomauttamassa, kun yläpuolella asuvat eivät saaneet nukuttua.
Ääntä mahtuu maailmaan, mutta pakkoko sitä on huudattaa avoimilla ränneillä jossain keskustassa taikka lähiöalueilla. Eräs vajakki kehuskeli yrittävänsa saada autojen hälyt huutamaan "pienellä kaasunavauksella." Miksi?
Jep jep, poliisikin pitäisi toimia lakien ja asetusten mukaan . . . Toki sakosta tai siis oikeammin puhuttakoon rangaistusvaatimuksesta tulee valittaa. Kaikki kun eivät viitseliäisyyttään tsm. syystä eivät sitä tee. Eli, mitä useampi kyseenalaistaa niiden lippusten ja lappusten kirjoittelun ( poislukien toki ne, jotka tekijä / syylliseksi epäilty tietää olevan laitonta ) niin vituskäyrä nousee syyttäjällä ja toivottavasti paska valuu poliisin niskaan.
Myöskin, jos tuntee itsensä väärin kohdelluksi ja / tai poliisi on toiminut epäasiallisesti tai peräti rikkonut lakia ( kansalaisen olettamuskin riittää ) niin AINA kannattaa valittaa eduskunnan oikeusasiamiehelle. Ja jälleen paska valuu alapäin, kun ensin joutuu vastaamaan poliisipäällikkö sitten poliisin esimies ja viimein poliisi itse.
Kun jollekin tai joillekin poliiseille tulla tuppaa erikoisen paljon tällaista paperityötä, vaikka viiveellä niin lie kutsu käy "kehityskeskusteluun" päälliköiden kanssa jossain vaiheessa.
Jos ilmiselvästi huomaa, että poliisi yksiselitteisesti säveltelee omia tulkintojaan, niin voi toki muistuttaa >>> Virkamiehellä on ns. nimikirja, johon toki merkitään ylennykset ja kiitokset, mutta myös rangaistukset . . . Siinä voi puolihuolimattomasti kysellä kun toinen lappua väsää, että JOS hänen nimikirjassaan olisi MAHDOLLISESTI merkittynä esim. huomautus eduskunnan oikeusasiamieheltä ja on hakemassa unelmaduunia jostain ja toisella tasavertaisella hakijalla ei olisi mitään sillä rangaistussarakkeessa, niin mitenköhän saattaisi asian kanssa käydä . . .
Suzuki VZR1800 tyyppikilvessä 99db/3100rpm ja siihen +5db =104db...![]()
<br />
Tää kuulostaa kyllä niin paljon siltä ääripäältä että oksat pois, no tuossa alkaa olemaa se syy kyllä miksi tähän on tultu. Paljon valituksia sataan, niin kyllä sille asialle tehdään jotain. No pitäisi vain kylmästi laitta vakioksi pyörä ja ajella sillä.
Mulle kyllä riittää se että saa ajaa vielä toistaiseksi, eiköhän siihenkin keksitä jotain kallista/tiukkaa lakia
Yksi asia mikä ihmetyttää sitten, jos olet suljetulla radalla, niin miksi siellä on ollut kovemmat melurajoitukset kuin kadulla![]()
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Sellainen sanonta on, että jos pitää kysyä niin selittämisestä ei ole hyötyä, kun kysyjä tuskin sitä ymmärtää...
Vajakit on vajakkeja, vaikka ne tekisi yhtä maailman seuratuinta viihdeohjelmaa eräistä maailman suositummista automerkeistä...
Mitenkäs on noiden melurajojen kanssa ulkomailla? Onko kenenkään db-rajat ylittävää pyörää pysäytetty/sakotettu ulkomaanreissuilla melujen takia?
Koskeekohan Suomen db-rajat vain suomikilvissä olevia pyöriä..jos vaikka ulkomaan vieraalla on pyörässä 110db, niin mitkä on sinivuokon keinot puuttua siihen?
Vaikeeks menee kyssärit joo...
Käsissä känsiä, tupen väännöstä - mistäs muusta?
Direktiivi on kotoisin EU:sta. Vekkulimpi asetelma olisi, jos vieras olisi amerikoista. Kyllä esim. hurri saa teoriassa suomipojan kohtalon.
Ongelmahan on nyt siinä, että Suomessa ei osata näitä mitata ja katsastusmiehetkin on koulutuksessa. Tässäkin ketjussa riemastunut katsastusmies kertoi, että nyt voi äänet mitata paikoillaan. Normi on hämärtynyt jo taas alkulähteillä, joten toteutus on lähinnä mielivaltaa.
Viimeksi muokannut: seku; 17.04.2012 klo 12:27.
... jotain piti muistaa