No kyllä se lompakon pohjaa raapasee, sakot+kuljetus katsastusasemalle jollain+katsastus=aika kovat juttu ja vielä kun tuo äänistä sakko käy kortin päällekkin, eli aika pieni hinta siitä että on killeri kiinni.
Pitäisi tehdä vielä hijaisempi, kun on kiva kuunnella moottorin ääniä. No pollet voi sakottaa imuäänistä tai moottorin äänistä![]()
Viimeksi muokannut: Husky510; 05.05.2012 klo 12:12.
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Kävin kaksi viikkoa sitten mittauttamassa / muutoskatsastamassa oman pyöräni yksityisellä katsastusasemalla. Kustansi 43 euroa ja homma hoitui kun inssi oli itsekin MP-harrastaja. Työkaveri kävi hoitamassa muutoskatsastuksen mittauksineen omaan pyöräänsä tällä kuluvalla viikolla toisella asemalla ja hinta 30 euroa.
Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
Miksi on yleinen luulo että kun kilvet lähtee tienpäällä, mopo jää siihen ja samoin että kun menee kilvettömällä mopolla katsastuskonttorille, se pitäisi jollain sinne viedä?
Miksei vaan yksinkertaisesti aja sitä mopoa? Tienpäällä kun kilvet lähtee saa poliisilta "siirtoluvan" jotta voi ajaa kotiin, ja konttorille kun ajaa niin poliisille, jos pysäyttää, riittää varmennus että konttorilta on varattu aika
636 -06
On tää kyllä näköjään taas melkoista hulabaloota koko homma... No kuukauden päästä ollaan varmasti jo viisaampia mikä kaikkien näiden "meluratsioiden" jne todellinen vaikutus on ollut. Ja onko mökäpönttöjä ylipäätään ratsattu tienpäällä kuinka aktiivisisti. Elämme jännittäviä aikoja.![]()
Väärä käsitys tosiasioista saattaa johtaa ajatukseen siitä, että moottoripyöräilijät ovat kaahaajia. -Tuulilasi
Suzuki GSX-R 750 -93
Voi v***u mitä paskaa....
Itse ajelen putkivirikawalla ja ei voisi vähempää kiinnostaa melumittaukset ja direktiivit.
Menkää syvemmälle kyykkyyn direktiiviuskovaiset, ehkä saatte perseenne maahan asti.....
* Joka kaasua säästää, se moottoriaan vihaa
Minä pari kesää sitten kävin konttorilla merkkauttamassa otteeseen E-hyväksytyn sliparin.
Silloin ei ollut tätä mölyputkimittauskohua, mutta silti merkkautin ja kyllä se merkkas sen vielä siten, että siinä luki sliparin nimi/malli ja E-hyväksytty. Jonkun kympin se makso silloin.
Onko nyt sitten eri käytäntöjä katsastusasemilla??
Tämän ketjun suurimmat asiaepäselvyydet ovat:
- putkiston vaihto ei ole sama asia kuin pelkkien äänenvaimentimien vaihto. Pelkät sliparit eivät ylitä muutoskatsastuksen vaatimaa 1% sääntöä
- poliisi ei säädä lakia, eikä asetuksia vaan on ainoaastaan sen valvontaa suorittava porras
- killerit eivät ole pakolliset jos säädetty melutaso ei ylity
- db ei ole sama asia kuin db(A)
- e-merkintä tulee periaatteessa olla mutta poliisia se ei juurikaan kiinnosta jos melut pysyy ohjearvojen sisällä
- huhupuheet sadoista poistetuista kilvistä ovat puhdasta potaskaa
- tämä kohu ei johda katsastuspakkoon, ei turvaliiveihin eikä eturekisterikilpeen.
- sliparin tulee periaatteessa olla tyyppihyväksytty, eli homologoitu siihen kyseiseen merkkiin ja malliin mihin se on asennettu. Matkassa tulee siis olla homologointitodistus ja vaimentimessa tulee olla sitä vastaava e- merkintä.
- jos putki onkin muutoskatsastettu, se EI vapauta melumittaukselta eikä anna lupaa ylittää säädettyä äänenvoimakkuutta
- iPadilla kirjottaminen on perseestä
Viimeksi muokannut: GuessWho; 05.05.2012 klo 13:36.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Minäkin leimasin vielä 2008 pyöräni Laserin putkilla mutta sekään ei liity tähän, kaikki muuttui kopterilain myötä.
Suuntaa en tosin tiedä mutta olen edelleen siinä uskossa että kaikki tarvittavat lait on säädetty jo vuosia sitten, ja kaikki viimeaikanen säätö on turhaa työllistävää paskaa jonka maksajana joudun olemaan.
Onko muuten eripuolella suomea eri lait?
Viimeksi muokannut: AimoPamaus; 05.05.2012 klo 14:11.
Tiesitkö, että suurin osa onnettomuuksista sattuu katsastamattomille moottoripyörille? Tämän ongelman ratkaisemiseen pitäisi perustaa komitea, jonka puheenjohtajana voisi toimia vaikkapa jonkin katsastusketjun toimitusjohtaja, äänestäjinä jonkin varaosakartellin edustaja ja kumileimasimena Suomussalmen apteekin laborantti.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Tarkennan sen verran tuota aiemmin kirjoittamaani, että
- Oma pyöräni käyttöönotettu 2000. Pyörässä alkuperäiset alkukäyrät, mutta siitä eteenpäin molemmat yhdysputket ja äänenvaimentajat vaihdettu BSAU (brittien oma) hyväksyttyihin eli ei e-hyväksyttyihin. Tyyppikilvessä 91 db ja katsastuksessa mitattu 93 db. Otteeseen merkintä käytönaikainen melumittaus 93 db noise killerit paikallaan, vaimentimien yksilöintitiedot ja muutosprosentti 1%.
- Työkaverin pyörä otettu käyttöön 2005 ja otteeseen merkintä molemmista vaihdetuista e-hyväksytyistä äänenvaimentimista. Tyyppikilvessä 91 db ja sama mitattu vaihdettujen vaimentimien kanssa killerit paikallaan. Tarkemmista merkinnöistä otteeseen en tiedä.
En ota kantaa kummankaan muutoskatsastuksen laillisuuteen tai tarpeellisuuteen, mutta mielestäni asiat on selvempiä kun otteessa on nuo merkinnät.
Ja älkää nyt hyvät ihmiset maksako muutoskatsastuksesta (jos niitä teette) sataa euroa. Joku yksityinen konttori tekee sen taatusti halvemmalla kuin isot ketjut... kilpailu asiakkaista on kovaa.
Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
Olin tunnistavinani Suizan kirjoituksesta sarkasmin
Olen siinä käsityksessä, että jos joku pääsee tien päällä kilvistään pelkkien äänien vuoksi, niin viranomaiselta heltiää ajolupa kotiin/korjaamolle kohtuullisen matkan päähän jonkun sopivan aikarajan puitteissa. Eri juttu jos pyörä on jarruton, pimeään aikaan valoton tms... niin ja tietty mopokortin omaava teini työntelee sen viritetyn moottoripyöräksi katsottavan moponsa kotiin kun kerran ei ole moottoripyöräkorttia.
Ja yhä edelleen varatulla ajalla saa ajaa katsastukseen, niin kuin täällä on jo aiemmin todettu. Ja ennen kuin joku taas viisastelee, niin Oulusta ei varmaankaan koukata Mikkelin kautta Turkuun varatulle ajalle![]()
Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
Kaikki kolme pointtia meni täysin metsään.
Miten tuo työkaverisi tarina muka eroaa 2009 pyörästäni jossa myös hyväksytyt sliparit ja tyyppihyväksyntäpaperit kourassa, silti niitä ei suostuttu muutoskatsastamaan? Tyyppikilvessä 92db joka ei kiinnostanut, saati sitten mitään mittailtu.
Jossakin on ammattitaidottomia katsastajia mutta missä???
Sain sen kuvan että täkäläinen inssi se ei ainakaan ole kun tarkisti kaiken mitä ei ulkoa muistanut tai missä oltiin aluksi erimieltä.
Tuntui järkikaverilta ja oli kuulemma itsekkin motoristi kun aikamme mukavia turistiin.
Minäkin luulin että asiat olisi selvempiä jos ottessa olisi merkintä, JA PASKAN MARJAT. Mitään merkintää ei enää saa edes rahalla, muuten kuin huijaamalla epäpätevää inssiä tai väärentämällä paprut itse joten pitäkööt tunkkinsa!
Valtionasema olisi ottanut 48€ eikä satasta mutta eihän nuo sitten puolen tunnin selvitystyön jälkeenkään mitään laskuttaneet kun ei lopulta ollut mitään muutoskatsastettavaa.![]()
Viimeksi muokannut: AimoPamaus; 05.05.2012 klo 19:59.
Tiistaina aletaan sitten katsastaa poliisien melumittauksia ensimmäisen oman pyörän osalta. Jos johtaa seuraamuksiin, jatkonäytelmä on rosiksessa. Saadaan tähänkin hommaan koko ketjun faktat tiskiin. Samalla nähdään kustannukset, molemmin puolin. Kolme pyörää pääsen testauttamaan. Katotaan ketju kaikkien osalta. Polliisit tykkää paperitöistä.
... jotain piti muistaa
Viitsitkö avata viestiä hieman? Eli miten katsastetaan melumittauksia? Onko sinut käsketty jonnekin poliisin melumittauksiin? Vai mitataanko tässä jotain poliisien moottoripyöriä vai mitä? Yritin monesti lukea viestiä, mutta jostain syystä en nyt aivan ymmärrä mistä mittauksista tässä on kyse?![]()
Ride to Live, Live to Ride
En tiedä miten tapaukset eroavat toisistaan ja näin ollen voin vain arvailla.
Muistaakseni tuo teksti muutoskatsastuksesta meni näissä tuoreemmissa pyörissä jotenkin, että muutoskatsastusta ei vaadita jos on e-hyväksytyt vaimentimet ja niihin paperit. Ilmeisesti sinun kohdalla inssi on tulkinnut tuon niin, että ei voi muutoskatsastaa. Työkaverini kohdalla taas asia on tulkittu, että muutoskatsastus voidaan suorittaa siitä huolimatta, että sitä ei vaadita. Oma käsitykseni on nimenomaan se, että muutoskatsastuksen suorittamista ei ole kyllä missään kiellettykään vai onko? Jos nyt sattuisi, että on päässyt käymään edellä kuvatulla tavalla, niin tiedä sitten kumpi on ollut ammattitaitoisempaa toimintaa.
Ja tämä äskeinen lainauksen jälkeen oli kokonaisuudessaan vain spekulointia ilman faktan häivää.
Tuolla satasen muutoskatsastuksella viittasin täällä samassa ketjussa aiemmin olleeseen puheenvuoroon, jossa mainittiin jonkun katsastusketjun ylemmän portaan antaneen ohjeeksi suoritusportaalle rokottaa muutoskatsastuksesta 100 euroa. Automaattisesti oletin sen olleen A-katsastuksen, mutta tässä menin metsään.
Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
Aivan turhaan näistä mölymittauksista täristään!!!
Jos on vakioputket tai e-hyväksytyt ja db-killererit kiinni, niin pääsee läpi!!! Helposti.
Jos ei oo db killerit kiinni tai jokin vitun mölyputki kiinni, niin oma vika. Pahimmat mölyt karsitaan tien päältä pois, ja mun puolesta ihan ok. En edes ymmärrä, miksi ihan vitunmoiset mölyt pitäisi olla, itse kumminkin ajatte tulpat ja kypärä päässä, ettekä edes kuule mitään!!!
Pahimmat pois on varmaan kampanjan ideakin!!
Eli hyväksytyt putket kiinni ja killerit!! Ei hätää. Jos jollain on vielä mopokausi päällä, niin parempi että lähtee kotiin leikkiin legoilla!!
Boldattuhan ei täysin pidä paikkaansa, ainakaan jos kustomeista puhutaan. Vaikka onkin tulpat ja potta päässä niin kyllä se lotina sieltä kuitenkin osin kantautuu läpi, verrattuna siihen että täysin vakioilla putkilla ei kuulu kuin ne tuulen suhinat. Kyllä edelleen olen sitä mieltä että varsinkin twineissä ääni on tärkeä osa fiilistä ja kokonaiskuvaa, poislukien tietenkin ne ylilyönnit. Itse asiassa tuo boldattu on yleensä sellainen mitä kuulee ei motoristien suusta...
...and music? Well, it's just entertainment folks.
Eiköhän niitä tulppia pidetä pääasiassa ihan noiden tuulen suhinoiden takia.Ainakin oma potta sen verta äänekäs (Shoei XR1000), ettei yli satasen nopeuksissa juuri jakoa ilman tulppia. Ja tokihan noi pakoäänetkin on ihan surinaa![]()
T U O N O 2 0 0 5 R
Aprilia Club Finland
Jos poliisien mittari saa näyttää +8 desibeliä (+5db + 3db mittausvirhevähennys) yli tyyppikilven lukeman (joka kuulostaa lukemana aika paljolle imho) niin millä tuollainen saadaan aikaan? Mitä näyttää mittaustulokset HD:lle suorilla putkilla? Tai kyykkypyörä sliparilla/täysröörillä ilman mitään db-killereitä?
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!