Puolen tunnin aikana tapahtunut pari erikoisempaa ympäristöhaittaa; ikkunan alta kulkenutta 20-30 kovaäänistä bandidosta häiritsi vähemmän kuin ratsupoliisin kulkineesta tippunut jätösläjä kotirapun eteen. Hevosilta kilvet ympäristöhaittojen takia? Harlikoista lähti kyllä korvakuulolta enemmän kuin 106db, eivät ole sattumalta joutuneet meluratsiaan.
Oma 2 senttiä näin täysin keltanokkamotoristina.
Poliisilla on oikeus määrätä katsastukseen pelkästään kuulohavainnon perusteella pyörä - näin sanoi eilen Lahtelainen
mp-poliisi kun asiaa kyselin. Eli käytännössä tilanne on muuttunut motoristin hyväksi, voit välttyä tuolta konttorille
menolta db-mittauksella. Lahessa ei mittareita vielä kuulemma ole, joten kumma tuo sataman tapaus?
(Ei oikein ollut innoissaan ainakaan tämä kaveri niistä mittareista ja jäi se vaikutelma ettei ainakaan lahessa tulla
noita mittauksia tekemään mikäli se hänestä on kiinni...)
Luulen, että noilla videoinneilla/pykälillä saa varmasti ärsytettyä konstaapelin niin että pääsee kilvistä varmasti eroon.![]()
No tuskin ne siitä ilahtuu, mutta jonkunhan se on tehtävä, jotta saataisiin joku roti tähän rumbaan. Eihän siinä ole mitään järkeä että konttorilla on putket hyväksytty rimaa hipoen ja merkitty otteeseen. Sitten setä sininen mittaa tien päällä silmämääräisesti puolen metrin päästä, joka onkin nyt oikeasti vain 45cm jolloin raja ylittyy ja kilvet pois. Ja sitten konttorille jossa taas todetaan että kaikki ok, ja saat kilvet takaisin... Järjetöntä.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Asiasta kannattaa tiedustella Trafista, koska katsastusasemilla ei homma ihan aina ole hallussa. Pöntön db-merkinällä ei ole merkitystä, kunhan siinä on e-hyväksyntää osoittava merkintä (oletan että kyseessä on tuore pyörä). Jos staattisessa mittauksessa lukema ylittää 92 + 5, niin silloin ei mene läpi.
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?a...e;topic=1186.03. Melutason rajoittaminen
A. Tyyppihyväksytyt moottoripyörät
Tyyppihyväksytyn moottoripyörän äänenvaimentimen tulee olla tyyppihyväksytty ja e-merkitty (paitsi siinä tapauksessa, jossa tarvikevaimentimen hyväksyntä on myönnetty ennen e-merkintäpakon voimaantuloa).
Tyyppihyväksytyssä moottoripyörässä on ns. valmistajan kilpi, johon on merkitty valvonta-arvo (dB(A)) melulle. Mittaustulos ei saa olla enempää kuin 5 dB(A) korkeampi kuin valvonta-arvo. Mittaustapa on jäljempänä kuvattu staattinen mittaus. Valvonta-arvo on pyöräkohtainen. Se on tyyppihyväksynnän yhteydessä mitattu staattisella testillä pyörästä, joka on läpäissyt ohiajomittauksen.
On epäselvää, mitä tapahtuu sellaisessa tilanteessa, jossa tarvikeäänenvaimennin on asianmukaisesti hyväksytty ja E-merkitty, mutta katsastuskonttorilla (tai tienvarressa) mitattu melutaso ylittää valvonta-arvon enemmän kuin 5 dB(A). Periaatteessa näin ei pitäisi tapahtua, mutta omien mittaustemme perusteella tuo 5 dB(A) toleranssi voi joutua koetukselle jo alkuperäisilläkin pakoputkilla.
Tuossa vielä kerran Trafin selkokielinen ohje, jota katsastajat ja poliisi noudattavat - mp:n omistaja siis valvoo noudattamisen
http://www.trafi.fi/filebank/a/13251...ttamisesta.pdf
Viimeksi muokannut: Artturi; 30.04.2012 klo 18:36.
ei sillä e-merkinnällä ole mitään merkitystä. poliisin suusta.
http://www.youtube.com/watch?v=2ZKRS...eature=related
![]()
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Tätä kun luki niin oli kyllä pakko käydä pihalla kurnauttamassa laittoman äänekästä nelaricrossia rajoittimelle ja antaa möykkäpöntön laulaa.
Kyllä menee jo liian helpoksi tämä kukkahattujen ja kaiken maailman pannarihomppeleiden aamumuroihin kuseminen. Ei tarvitse enää lähteä edes ajamaan ...![]()
Supermoto
Ai hitto kun tulee mopoajat mieleen
Asuttiin syrjäisessä kylässä ja oltiin kokoonnuttu "postilaatikkoristeykselle" jota halkoi isompi öljysoratie. Siinä notkuttiin PV-susukien satuloissa... kauempaa isontienkaarteesta auto näkyi lähestyvän... meni siitä ohi.. Poliisi!Kellään ei ollu kypärää ja PV:t oli vähemmän ja erittäin paljon vähemmän normaalitieliikenne kunnossa.... KUKAAN ei kerinny edes potkimaan mopoja käymään, kaikki vaan spontaanisti työntöjuoksutti mopot alamäkeen sadanmetrin päähän näkösuojaan. Ei ollu siellä Poliisia näkyny teinipoikamuistiin! Saatiin hiukan sykettä
![]()
Tämä on viralliselta taholta omin korvin kuultua ja pakkohan minun lainkuuliaisena on mennä tämän mukaan.
Just samalaisen Ixilin paprun kanssa kävin tänään konttorilla ja kuten jo edellä mainitsin, ja juuri tuon paprun pitäisi kuulemma olla nykyään ajossa rek. otteen mukana.
Ennen lakiin oli säädetty että pitää ko. paprulla hakea inssiltä uusi muutos rek.ote prosentteineen ja se oli sillä selvä, mutta käytännössä se jäi monelta tekemättä. Itse leimasin -08 Honda XX + laserin sliparit.
Nyt tilanne on tismalleen sama ja näyttövelvollisuus on edelleen meillä mutta se siirtyi tienpäälle koska enää kyseinen muutos ei riitä muutoskatsastuksen perusteeksi.
Eli saatat päästä helpommalla jos tuo on mukana eikä tarvitse selvitellä asiaa enää jälkeenpäin.
Itsekki laitoin tuon kulkemaan papereiden mukana ja katsellaan miten käy.
Toivottavasti tästä nousee sen verran iso juttu että mekin saadaan tasapuoliset menettelyt kuin muualla EU:ssa.
Viimeksi muokannut: AimoPamaus; 30.04.2012 klo 19:41.
Ihan hyvä veto, pisteet sinulle
"Jotta ei tulisi katsastuspakkoa niin sitten jokainen katsastaa vapaaehtoisesti" tämäntyyppisen lauseenhan halusit kuulla...
Miksi tähän mökämittausrumbaan on tultu? kun sen oivaltaa niin hyvä.
Oikeasti jokainen voi itse vaikuttaa äänimaailmaan pitämällä killerit putkissa ja käyttämällä E-hyväksyttyjä putkia silloin kun se on mahdollista. Tuo tienpäällä tapahtuva mölymittaus voi mennä todella helposti persiilleen, tässäkin topicissa ollut videopätkä oli kyllä vähän sinnepäin mittaus. Missähän on motoristin oikeusturva tuossa sitten?
Olisi hyvä, jos joku koostaisi kaiken oleellisen yhteen viestiin tai pdf-ään.
Viimeksi muokannut: panman; 30.04.2012 klo 19:44.
Edelleenkin. Sillä mittauksella ei ole mitään merkitystä. Ainut on se, että voit päästä pälkähästä sen avulla.
Ei ole väliä onko putki e-hyväksytty vai ei. Vaikka täysin vakio. Jos poliisin mielestä pyörä kuullostaa sille, että se pitää
liikaa meteliä niin menet sinne konttorille joka ikinen kerta kun käsky käy. Näin se on ollut jo vuosia. Tuo db-mittari
on vain "apuväline" poliisille..
Lepo vain tämän asian suhteen.
Täytyy kyllä ihmetellä edelleen, että missä on kaikki kommentit ja kännykkävideot kun on mittaukseen törmännyt?
Ducati 750
Jospa polliisi oman ilmoituksensa mukaan aloittaa mittaukset vasta toukokuussa.
Mikähän tämä 1% sääntö on ? Joku Helvetin Enkelit-pykälä? Muutoskatsastus vaaditaan vasta 25% ylityttyä tai joidenkin radikaalimpien muutosten tai pakoputkimuutosten jälkeen, pois lukien tämä malliin e-hyväksytyn vaimentimen vaihtaminen.
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=133.0
Viimeksi muokannut: Ytsför; 30.04.2012 klo 20:49.
Tämä pykälä on vähä jääny mietityttämään...
16 § Moottorin ja pakojärjestelmän muutokset
Ajoneuvon äänenvaimenninta ei saa muuttaa vaimennusteholtaan heikommaksi. Käytännössä
tämä tarkoittaa sitä, että ajoneuvon tulee täyttää ensimmäisen käyttöönottoajankohdan vaatimukset.
Koska katsuri ei tiedä mitä mökät on ollu alkuperäisenä(vanha pyörä) niin slipareilla saa olla 105???
Eli nuo alkuperäiset modatut pöntöt ei kelpaa koska niistä näkee ettei oo alkuperäiset...
ELi summa summarum.. uuden mölydirektiivin johdosta joudun/saan/oon pakotettu ostaan sliparit (molemmin puolin) ...
-vk-
ZZR 1100 -92
Yamaha xtz super tenere 750 - 90
^ Tämä on se oleellinen osa:
"Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ajoneuvon tulee täyttää ensimmäisen käyttöönottoajankohdan vaatimukset."
Eli katsotaan mikä on ollut vaatimus silloin kun pyörä on otettu käyttöön, esim. 1985, ja sen on täytyttävä. (Voi siis olla heikompi vaimennus kuin originaaleissa.)
Viimeksi muokannut: 3JJ; 30.04.2012 klo 21:57.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Ja minua ihmetyttää vielä enempi tämä: että jos siihen mopoon pitää saada enempi tehoja, niin eikös se olis helpompi ostaa kerralla tehokkaampi mopo niin ei tarttis edes alkaa mokomiin pakoputki leikkeihin? Tänä päivänä markkinoilta pitäis löytyä kohtuuhinnalla ihan tarpeeksi tehokkaita jo ihan vakiona, ovat melko hiljaisia = ts. eipähän tartte pällistellä tien poskessa poliiseiden mölymittareiden kanssa.
Ja sitten toisena, jos niitä putkia vaihdetaan se takia että siinä omassa mopossa on kovin pliisut sävelet ja se kuulostaa ompelukoneelta, niin miksi ei sitten suoraan ja ihan kerralla osta semmosta kunnon "rähinä-äijäpyörää", jos kerran semmosta tarvii?
Ja jos käy radalla, niin sen killerin irroitus ja takaisin asennus??? Monesti päivässä/kuukaudessa/vuodessa? On rakettitiedettä ja on kiireitä ja se peukalokin on nyt ihan väärässä paikassa?
Kisakäyttö vehkeet ja todellakin rakennetut näyttelypelit on täysin oma lukunsa erikseen, ja jos kamppailee muussa sarjassa kuin korttelin äänekkäin, eli tuskimpa sitä kilpailutoiminnan ja näyttelypyörän rakentamisen estoa tällä v...tun melumittaus hommalla ollaan hakemassa? Päinvastoin, tällä tehdään just sitä pahinta hallaa rakentamiselle!
En ole tähän ikään mennessä nähnyt enkä kuullut yhtään oikeata näyttely-/ratapyörää huutamassa jengat tapissa sopimattomaan kellonaikaan ikkunan alla, häiritsemässä (siis se suurin syy jonka takia tähän melumittaukseen ollaan menossa). Enkä edes kuullut moisista. Oletko sinä?
Vai onko todellakin kyseessä pelkästään sitä huomionhaku teiniuho agnistia?
Olenko väärässä?![]()
Murjaanien kuningas!
Aikalailla olen samaa mieltä, ei jaksa ymmärtää että miksi prätkistä pitää lähteä kova ääni, kun ei se lisää tehoja nimeksikään, lienee jäänyt mopoajat vaiheeseen?
Mutta semmonen on pakko mainita kun olet Jyväskylästä, Myin pyörän mukana tulleet täysin avonaiset putket pois ja joku osti ne jyväskylästä ja kovasti kyseli sen perään että lähteekö niistä tarpeeksi ääntä :|
IMO: prätkät ei ole mitään ***** jatkeita, kuten ei autotkaan, ajetaan niillä ihmisiksi ja omaksi iloksi. "Attention whore"'t on tietty erikseen, jos niikseen tykkää.
Ja jos joku tästä nyt otti itteensä, niin voi voi.
Edit: linkki lisätty
Viimeksi muokannut: theim; 30.04.2012 klo 23:01.
Ducati 750
Jokku tykkää jopa HEAVY METALLISTA vaikka tarjolla olis tosi kaunista Beethooffenia!
Hyvin harva sitä huipputehon vuoksi hommaa, ne on jo muutenkin maksimissaan. Avarammalla putkella saa parempaa vääntöä alemmille kierroksille ja paremmin koko kierroslukualueella toimivan pelin ruiskuboksin säädön kanssa. Pyörässä on kato muitakin kierroslukualueita kuin se tehopiikki.
Koska ne "rähinä-äijäpyörät" kuullostaa nykyisin lähinnä ompelukoneilta. Ainoastaan mekaaniset äänet on jäljellä, pakoäänet vaimennettu minimiin.
Nyt en ihan hokannu mitä tarkoitit. Mutta siis radoillahan on hyvinkin tiukat melusäännöt radasta riippuen eli siellä on killeri paikoillaan. Vai mitähän sinä kysyit?
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Tuosta voi moni olla erimieltä. Pyörääni olen jonkunverran "parannellut", en niinkään suurien tehojen toivossa vaan ihan vain siitä syystä että nautin kun saan sitä värkätä ja mieleisekseni muokata. Todella hillitysti pyörää on kuitenkin laitettu. Toinen syy tietysti on se, että vakiona ainakin toi mun mopo näyttää ihan helvetin rumalta![]()
Pointti kai mitä yritän tuoda esille on se, että harvemmin niitä "perus" palikoita niiden tehojen puolesta laitetaan, riippumatta siitä vaikka vakionakin tehoja on "riittävästi". Toisille se vaan on suuri osa sitä harrastusta, juurikin toi värkkääminen..
Rata hommista sekä killereiden irrotuksesta en osaa sanoa..
Z 750 -04
Onko tietoa miten tuontipyörien kanssa ?
Itsellä 2004 V-Rod, joka uitettu rapakon takaa, rekisteröity uudella E-hyväksytyllä etulampulla Suomessa entisen omistajan toimesta. Ei löydy tyyppikilvestä mitään desibelejä ja putketkin ovat nimettömät aikamoisella soundilla. Vilkuissa ei ole myöskään E-merkintää, vilkut korjasin itse eurooppaan sopiviksi eli aika outo ollut reksteröinti aikoinaan.
Jos mitataan äänet niin millä kierroksilla ja mikä on max db ?
Olenko nyt ymmärtänyt oikein että erimerkkisillä tai erimallisilla samaa vuosimallia olevilla pyörillä ( e-tyypätyt ) on erillaiset äänivaatimukset, meillä esim. Tyyppikilvissä 3 dB ero ja vuosimallit 2005
En siis voi vaihtaa ei e-hyväksyttyjä slipareita vaikka alittaisin korkeamman dB rajan slipareilla?
Kyllä Orwell oli oikeassa jos asiat ovat menossa tähän.
En tiedä sun Ducatista, mutta ainakin oma on tehtaalla saaste- ja melumääräysten takia säädetty "piloille". Niihin joutuu rutiininomaisesti jälkeenpäin laittamaan hengityksen kuntoon, jotta moottori toimii kuten sen on tarkoitettu.
Tämä ei ole lainatulle kohdistettu, mutta moniin nimimerkkeihin pätee sama kuin aiemmilla sivuilla kirjoitettiin siitä toimittajasta; aivan turha yrittää selittää, kun ei halutakaan ymmärtää.
Menee varmaan offtopic mutta....villi veikkaus että huomenna on se D-Day....![]()
ZZR 1400 -08
CBR XX 1100 -06
GSX 750F -03
ER-5 -97
+100tkm/120kmh