Äkkiä sen pöntön vihtas,mutta kun pitäis vaihta koko helahoitoei millään viittis.
Työmalla vähän putkenpätkää j muuta ja vot äänet hävis![]()
Jep, ei pysty stressaamaan. Itse asiassa odottelen että joku haluaa eroon Jardinen "Rumble"-putkista, aion nimittäin napata sellaiset nyt halvalla käytettynä. Joku myi kerran sellaiset, kun parempi puolisko ei voinut olla enää kyydissä. Ne meni silloin samantien mun nenän edestä. Ihme vaan että kukaan ei halua luopua niistä. Tai siis eihän se ihme ole, ne kuulostaa todella hyvälle. Mutta odotellaan.
Kertokaapas viisaammat, että kun puhutaan pyörässä olevasta "tyyppihyväksyntäkilvestä" vaimikäseoli, niin puhutaanko jostakin moottorin kyljessä olevasta lätkästä? Ja joka mahdollisesti kertoo paljonko ko mallin pyörä saa tuottaa melua?
Kävin tsiikaileen omaa 954RR Firebladea (vm. 2003) ja löyty mooottorista kyllä jotain merkintöjä, mutta ei mitään hajua katsonko oikeasta paikasta: merkinnät oli SC50E-2111239 ja putki on E-hyväksytty ja siinä e9 89/235*1022.
Honda CBR954RR
Peltilätkä on yleensä rungon etuosan kyljessä, siis siinä mistä menee ohjausakseli läpi. Teksti pitäisi olla tyyppiä "95 dB 5800 rpm" tai jotain tuota muistuttavaa. Kilpi taisi tulla pakolliseksi vasta joskus kesällä 2003, joten 2003 rekisteröityjä ja varsinkin 2003 vuosimalleja voi olla liikenteessä ilman e-hyväksyntävaatimusta (muistitietoa; tarkista jos jaksat).
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
hei tuli viimekesänä hommattua kawasaki zzr 600 vm 96 ensipyöräksi ja nyt huomasin/tajusinettä minulla on laiton putki laser deeptone jossa lukee raceonly mistä saisin e hyväksytyn äänen vaimentimen ku ei jaksais leikkiä tuolla tienpäällä virkavallan kanssa että lähteekö ne kilvet vai ei. ps olen aloiteleva motoristi joten olen hieman pihalla
kiitos jo etukäteen
Itsellä sama pyörä, kilvessä 92 db(a) at 5625 rpm. Ja lätkä löytyy tosiaan rungosta, käytännössä suoraan virtalukon alapuolelta vasemmalla. Juuri tänään mittailin meluja (puhelimella, luotettavuudesta ei tietoa) niin näytti n. 95 - 99 db arvoja, vaihdellen mittauskohdasta riippuen. Joskus meni myös hetkellisesti alle tuon 92 db.. pyörässä kiinni e-hyväksytty leo vince, ilman killeriä.
ei taida mennä äänten osalta läpi miten saisin tota putkee hiljasemmaksi
Kävin tänään valtion katsastusasemalla selvittelemässä asiaan ja mahdollisesti tarjoamassa pyörääni muutoskatsastettavaksi asioiden helpottamiseksi tien päällä.
Pyörässä hyväksytty vaimennin ja kaikki prosyyrit oli mukana.
Inssi otti paperit ja aikansa niitä takahuoneessa tutkittuaan (kilautti kai kaverille) ja totesi että homma muuten ok mutta muutoskatsastus raja ei ylity. Eli ei tarvitse EIKÄ EDES VOI merkata rek. otteeseen.
Joudun siis hänen mukaansa kuskaamaan E-papruja mukana koska tienpäällä olen velvollinen osoittamaan että tyyppihyväksytyssä pyörässäni on siihen tyyppihyväksytty vaimennin ja pelkkä E-merkki ei kuulemma riitä.
Ei ole rek.otteessa ko kohdass mitään.
Ok. Kiitos tiedosta.
Itsellä Ixilin kanssa ja db-killeri kiinni kännykän db-mittariohjelmalla noin 92db näytti kun aikalailla rekisterikilven kohdilta otti lukemaan. Eli jos mulla on putkessa 89 ja pyörässä 92 niin pitääkö tuota muutoskatsastaa vai miten mun pitäs tulkita noita pykäliä/määräyksiä/muitaturhia...? Vai pitääkö ajossa vain pitää mukana jotakin spesiaalilappuja esim. putkesta tmv.?
-Pete
Honda CBR954RR
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Täällä taas on "varmaa tietoa" siitä että muutos ylittää ns. 1% säännön ja siksi edellyttää muutoskatsastuksen. Vaiva on varsin pieni joten ainakin itse sen aion tehdä. Jos en muuten niin hämmästelevän poliisin lisähämmennykseksi.
+ että olen nyt kaksi rekisteriotetta nyt omin käsin katsonut ja niissä muutoskatsastus oli prosentteineen asianmukaisen oloisesti lappuun kirjattu. Kertoo aika karua kieltä siitä että kansalaisia sakotetaan ja rangaistaan asetuksista joista ei edes katsastusviranomaiset ja valvova instanssi ole likimainkaan selvillä.
Viimeksi muokannut: GuessWho; 30.04.2012 klo 15:39.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Maffa taas väittää näin:
Muutoskatsastusvelvollisuus
Jos moottoripyörään vaihdetaan siihen tarkoitettu E-merkitty varaosakatalysaattori tai äänenvaimennin, sitä ei yksinään tarvitse muutoskatsastaa. Jos samalla tehdään muita muutoksia, joiden seurauksena teho kasvaa enemmän kuin 10 %, on muutokset katsastettava.
Kaikki muut moottorin ja pakoputkiston muutostoimenpiteet on katsastettava.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Kävin aamulla muutoskatsastamassa " Hiilikuitu RS3" viriputken ja samalla muuttui Mopo 1 "penkkisestä" 2 "penkkiseksi".
Nyt saa posliini sedät syynätä vapaasti yli 100db ääniä vapaasti, kun ne on nyt rek.otteessa.
Viimeksi muokannut: adenauer300; 30.04.2012 klo 15:58.
Ei kiinnosta pätkääkään
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Mä oon ainakin aivan "fucked up" tämän asian suhteen.![]()
Viimeksi muokannut: Pehri; 30.04.2012 klo 16:12.
Honda CBR954RR
Kyllä ne musta vois alkaa autotki ratsaa mis ei oo orkkis putki!
Ittee on vähä jänskättäny ku omas putkes lukee "Only for racing use" mut epäilen vahvasti, että desibelit ei mee silti rikki. Tiiä sitte mite suhtautuvat. Vois mitata desipelit tuossa joku päivä ite :P
Niin eli tätä juuri tarkoitin, että jos lätkässä lukee 97db (niinkuin nyt omassani) silloin ääntä saa lähteä se 102db kunhan ei heilahda 103db mittariin, eikös? Ja tähän liittyen siis tarkoitinkin, että vittuiluksi menee jos se mittari näyttää 1-2db enemmän kuin sallittu. Minusta tähänkin olisi hyvä soveltaa jotain "Törkeää rajan rikkomista" jos halutaan kilpiä repiä irti. Tuommosta parin db:n eroa edes ihmiskorva huomaa...![]()
Omasta pyörästä siis mitattu db:t virallisella mittarilla lähipitäjän katsastuspäällikön toimesta ja silloin mökää lähti n. 99-101db. Hänkin sanoi, että noiden rpm:ien kanssa on tarkkaa, koska parin sadankin heitto tekee jo näkyvää muutosta db-mittariin.![]()
Ride to Live, Live to Ride
Sen verran sekasi polla, että taidan antaa homman olla ja putken kiinni pyörässä ja ajelen menemään ja kun poliisi pysäyttää, esitän hänelle mmaffista tuon pykälän, joka sanoo että ei tarvitse muutoskatsastaa, kun vaihdettu vain pönttö joka on E-hyväksytty ja esitän myös tän jos auttaa mitään...
Honda CBR954RR