Ei taia e-hyväksyntä, tai yhtään mikään muukaan, pelastaa jos möykkää on liikaa![]()
Isojen ja pienten poikien ero on lelujen hinnassa.
Kyllä tyyppihyväksytty (Homologated) pönttö juuri sinun mopoon on oikea ratkaisu, mikäli haluaa selvitä vähällä tästä vitun rumbasta. Sitä ei tarvitse konttorilla käydä muutoskatsastamassa (warma tieto), riittää kun pitää paperin mukana warmistukseksi että pallopäät saavat todeta pöntön mallin ja merkinnät siitä lapusta sekä että vastaa itse pönttökin tyyppikilveltään paperin speksejä. Ettei vaan tulosta jotakin tyyppihyväksytyn pöntön papruja ja yritä selitellä että kyllä tämä minun vaimentaja on juurikin tuo mistä minulla on todistus mukana - pallopäät etsii numeroita pöntöstä, eivät löydä, joten sanktiota tulee. Sanktiot tulevat 17.6.2003 TAI sen jälkeen käyttöönotetuille prätkille jo siitäkin, että on aluperäinen putki vaihdettu aftermarket kamaan, joka siis ei ole tyyppihyväksytty tähän pyörään. Ihan sama vaikka olisi 50db tämä "viripönttö" melultansa, niin se riittää kun se ei pyörään kuulu.
Järjetöntä touhua tämäkin rahastus ja kiusanteko taas. Kyllä niin sydämeen ottaa, että viedäänkö upeaäänisestä Buellista vielä sielukin saatana..
"Never ride faster, than your guardian angel can fly"
Yhdellä toisella forumilla joku mainitsi että joltain oli nyt keväällä lähtenyt kilpien ohella myös saadun pikavoiton muodossa 300e ja pyörä on sitten vielä muutoskatsastettava että saa kilvet takaisin..
Viimeksi muokannut: Hiikeri; 27.04.2012 klo 06:55.
<p>Honda CBR 919R</p>
En ihmettelisi vaikka jossain mittauspaikalla menisi hieman nenähommiksi.
Eilen soittelin katsastusasemalle niin kertoiva että neljällä kympillä voidaan mittailla tuo ääni. Saisi kännykkää virallisemman arvion asiaan.
Sanktiot tulevat kyllä aina kun pyörästä löytyy tyyppikilvestä E hyväksyntä jota alettiin vaatia uusiin malleihin 17.6.1999 alkaen. Kaikkien eu-n alueelle tuotujen ja siellä valmistettujen tuli olla E hyväksyttyjä 17.6.2003 lähtien. Varmuudella , kuten minulta, löytyy pyöriä joiden vm. on 1999 ja ovat E hyväksyttyjä. Voi löytyä tätä vanhempiakin esim vm. 1998, sitä en tiedä.
Jos asia pidetään mahdollisimman yksinkertaisena ja toimitaan varman päälle niin kannattaa ajatella asiaa siten että aina kun pyörästä löytyy E hyväksyntä on pakoputkiston myös oltava sitä.
Euro 1:n osalta voi tietysti, pilkkua viilaten, yrittää vääntää kättä siitä onko asia näin vai ei. Uskoisin että se vääntö tosin tehdään jälkeenpäin eikä luultavasti pelasta tien päällä tehtäviltä toimenpiteiltä.
Olipahan muuten paskoo toi video. Tuollalailla kadun varressa mitattuna, kun ohi pyyhkii muu liikenne, ei varmasti saa lain pykälää täyttävää mittaustulosta aikaiseksi. Kannattaisi kuvata tilanne ja lähteä käräjille jos itse olisi tilanteessa.
P.S. Toisaalta, Suomalainen tyytyy aina siihen määrään kuraa, mitä joku sattuu niskaan kaatamaan eli sikäli helpottaa virkamiehen työtä...
Laittelin eilen omaan pyörään killerit kiinni ja huomasin, että äänet ovat hiljaisemmat mutta ajonopeus tuntui nousevan helpommin. Huomasin, että ne "laittomat" äänet ovat pitäneet vauhdin aisoissa. Ehkä tähän tottuu...?
Diavel dark
Saako otteeseen muutoskatsastuksesta merkinnän mittaustuloksista? Esim paikaltaan +7db, ohiajo läpäisty Xdb. Jos sitten konsta paikaltaan mittaa taas tuon +7db, niin ymmärtääkö se tahvo kokonaisuutta ( eli osaako lukea vai kirjoittaa ) ja käsittää että pyörä on laillinen?!?
Tuostahan se hauska soppa / riitoja saadaan aikaiseksi, kun katsastuksessa on killerit kiinni ja tien päällä ei. Partio ottaa pyörän mittaukseen, toteaa ylityksen ja pistää katsastukseen, jossa killeri taas onkin paikallaan....
<p>2002-2014</p>
Eihän millään mittauslapulla ole merkitystä jos meteliä on liikaa tienpäällä mitattuna. Jos sillä olisi väliä niin jokainen mittaisi putki tukittuna lukemat, sitten röörit avoimeksi ja desibelit ilmoille ja kytille näyttäisi paperilla 80dB mittaustuloksia...
Katsastukseen db-killerin kiinnitys ja taas tiellä ilman ajelua on melkoista idiotismia, tosin mikäs siinä jos haluaa rahaa ja omaa aikaansa tuhlata.
Tuota selitystä kannattaa kokeilla kun ajat ylinopeutta tutkaan "niin mutku tässä on niin hiljaiset vakioäänet, enhän minä muuten ylinopeutta" ..![]()
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Tuota selitystä kannattaa kokeilla kun ajat ylinopeutta tutkaan "niin mutku tässä on niin hiljaiset vakioäänet, enhän minä muuten ylinopeutta" ..[/QUOTE]
Aivan! Sitähän sä kysyit![]()
Diavel dark
Ei, katsastuskonttorit eivät ole velvoitettuja mittaamaan meluja, eikä heillä edes ole siihen laitteistoja tai osaamista. Kyseiseen pyörään e-hyväksytty putki, killerit kiinni ja muutoskatsastus, sekä toki jatkossa ajelut tällä paketilla niin ei pitäisi olla suurtakaan ongelmaa. Turha panikoitua asian suhteen. Tää hösötys loppuu taas kohta kun alkukauden into laantuu... Voin kertoa että poliisia tää vituttaa tasan yhtä paljon kuin motoristejakin. Turhaa työtä, kamala hulabaloo ja poliisinvastainen mieliala lisääntyy vain siksi että pari kansalaista on vainonnut virkavaltaa turhilla valituksilla.
ps isoimmin tää iskee H-D kuskeihin, koska niissä äänten tappaminen vie puolet pois koko kikottimen luonteesta. Joku harrastaja mulle arvioi että noin 80 % Suomen Hodareista ajaa ei-tyyppihyväksytyillä ränneillä.
Viimeksi muokannut: GuessWho; 27.04.2012 klo 12:37.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Pari kansalaista ja turhat valitukset nyt on aika lievästi ilmaistu, jos 1/3 mopoista/motskareista on laittomia.
Ja tämän valvonnan ovat aiheuttaneet moottoripyöräilijät ja mopoilijat jotka meteliterrorismia ovat harjoittaneet. Onnittelut.
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Paskapuhetta. Moottoripyörien äänet ovat olleet muusta liikenteestä poikkeavat niin kauan kuin niitä on valmistettu.
Nyky-yhteiskunnassa vaan on luotu puunhalaajien toimesta ikään kuin kansalaisvelvollisuus räpättää ja nakuttaa kaikesta mikä poikkeaa bird lifen ja marjaniemen melojien toiminnasta. Toi meteliterrorismi on niin juuttaan suurta skeidaa että sukat jalasta. Sen voi kohdistaa enintään tapauksiin jossa pörrätään yhtä korttelia ees taas. Tiedän että oma mopo pitää kovaa ääntä. Mutta se ei vielä ole häiritsevyydessään edes liki HKL:n busseja, lentomelua tai edes jalkapallokentän laidalla asumista. Silti olen itse valinnut missä asun ja miksi. Jos pelkään ääntä, saan aina muuttaa kuusamon takametsiin kyhjöttämään kontiot jalassa, jussivillapaidassa kiikaroimaan naakkaa.
Melusaaste on ihan itse luotu termi ja taidanpa jopa tietää kuka sen termin aikanaan lanseerasi (terkut vaan Camilla Von B.). Kun ei ilmaston lämpeneminen enää jaksa kiinnostaa ja moottoriveneet eivät uhkakuvista huolimatta tappaneetkaan haahkakantaa maastamme, otetaan se seuraava kohderyhmä silmätikuksi.
Jonossa ovat vielä:
skeittaajat
Muskelbååtit
autostereot
kännyköiden soittoäänet
metsästyksen harrastajat
kotiteatterit
muutaman mainitakseni joista ollaan jo alueellisissa ympäristökeskuksissa keskusteltu ja lausuntoja valmisteltu...
Viimeksi muokannut: GuessWho; 27.04.2012 klo 13:04.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Nyky-yhteiskunnan touhut alkaa olee kyllä jo aivan absurdilla tasolla. Kaikki kielletään ja kaikesta valitetaan. Sen ymmärrän että jos heitetään pillurallia ympäri keskustaa ja imutetaan kortteleiden väleillä niin paljon että ikkunat helisee niin alkaa varmasti ihmisiä ottaa päähän. Tällaisiin tapauksiin voidaankin puuttua mutta oikeesti ketä häiritsee maantiellä ajavan moottoripyörän ääni tai jos ajaa keskustassa pienillä kierroksilla? Pelkkää jeesustelua koko touhu jos aletaan näissä tapauksissa ratsaamaan.
En silti edelleenkään jaksa uskoa että poliisi ihan tosissaan alkaisi näitä mittailuja tekemään teidenvarsilla. Pelotteluna tämä tuntuu kyllä toimivan hyvin.
ps. kielletään kaikki (tänää lehdessä kun sosiaali - ja terveysministeriö haluaa alkoholimainonnan pois katukuvasta/urheilusta....)
636 -06
Saakos muuten e-hyväksytyllä putkella ajaa ilman killereitä jos ääni jää alle tyyppikilven +5db?
Edit:
Omassa z750 -08:ssa luki 96db@5250rpm
Viimeksi muokannut: Poikanen; 27.04.2012 klo 13:54.
Isojen ja pienten poikien ero on lelujen hinnassa.
Mä oon täysin samaa miältä GuessWhoon kans tästä asiasta ja en voi ymmärtää sitä, että motoristi kaverit on samaa miältä poliisien kans ku on niin kauhia meteli, että pitää ottaa kilvet pois... Saatana mitä lampaita!
On se perkele kumma ku joka asiasta pitää valittaa saatana.
Mä oon asunu täs keskellä kaupunkia jo 9 vuatta ja aina on ollu mekkalaa jos jonkinmoista ja eikä se meteli katto kelloa.
Välillä on heränny keskellä yätä siihen ku joku auto jumputtaa rappaukset pois seiniltä tai harley vetää suarilla putkilla.
Silti en jaksa valittaa ku mä tajuan sen, että kaupungis on aina meteliä vaikka tekis mitä.
Tää valittaminen on yhtä naurettavaa ku se, että muutetaan ahveniston radan varteen asumahan ja valitetaan ku on meteliä.
Ottakaa se laki lappu taskuun ja näyttäkää sitä sille mittausta yrittävälle pallopäälle, että jos ei se mittaus mee tämän lain mukaan niin sitä mittausta ei suoriteta ja sillä siisti.
Ja jos ne ei usko niin sitte kamera esille ja kuvataan se laiton mittaus ja nimet muistiin poliiseilta.
Ei poliisit oo mitää jumalia sillä ne samat säännöt koskee myös niitä.
Honda Monkey 83'
KTM 660 SMC 06'
ex:Yamaha TRX850 96'
'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
-Dunning-Kruger effect-
ZX12R