Tuo painon pudotus ainakin itsellä kiinnostaisi, tehon lisääntymisestä tuohon papattimeen on aika realistinen kuva...
Tosin se akran titaaninen putkisto jota tuohon omaan mopoon oem osanakin saa on tarkkojen eurooppalaisten luokituslaitosten testaama ja E-merkillä hyväksymä, kuten on tuo nykyinen vakio putkistokin...
Miten ne voi pitää laitonta meteliä, ei ymmärrä...
Enkä aio ymmärtää siinäkään vaiheessa kun tuosta moposta joku joskus mahdollisesti laittomia lukemia onnistuu mittaamaan.
No siellähän näitä on jo kytätty aikaisemminkin, eli ovat käytäntöön tottuneet. HD-miehillä tuntuu olevan käytäntö hommata tarpeeksi vanha HD rungoksi, niin ei tarvitse dB-rajoista murehtia vaan saa ajella suorilla putkilla.
Toisaalta kun siellä on hyvä mutkapätkä, niin siellä sitten on sitä mopoa. Siinä on kiva asustaa vieressä kun jokainen sateeton päivä saa kuunnella sitä kyykkypyörän vinguttelua viereisellä tiellä, pyörä pyörän jälkeen päivästä toiseen. Että valvonnan ymmärtää sikäli paremmin.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Häiritsevä ajo esim tarpeettoman korkeilla kierroksilla öiseen aikaan kaupungissa on aina ollut kiellettyä. Nyt se on ilmeisesti sallittua, koska ainoastaan mittaustapahtuma ratkaisee. Saa siis vetää takavanteen kokoisella takarattaalla varustetulla kilokyykyllä rajoitinta vasten vaikka koko ajan, kunhan vain mittauskierroksilla melu on vaatimusten mukainen. Huonosta vaihteenvalinnasta tuskin sakkoja saa.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Mitenkä poliisi mahtaa suhtautua säädettäviin vaimentimiin? Siis sellaisiin, joissa on joku säädettävä läppä. Niitähän on jo sähköllä toimivia ja vanhempia vaijerivetoisia. Mitataan varmaan auki -asennossa (jos poliisi sattuu systeemin huomaaman).
'pääasiassa ei huvita yhtään mikään, mutta v***ttaa kaikki'
Tää on kyllä viihdyttävää luettavaa. Kymmeniä nyyttoneita putkella. Jne. sääli että tuollaisia moottorivelhoja ei ole ollut saatavana kun kilpamoottoripyöriä rakennetaan. Joudutaan tyytymään paljon pienempiin lukuihin vaikka moottoriin laitetaan isolla rahalla osaa. Paljonkohan noista saavutetuista nyyttoneista hukattaisiin asianmukaisella vaimennuksella?
Moottoripyöriä on Suomessa 200000. En löytänyt tähän hätään tilastoa joka kertoisi kuinka monelle kuskille ne jakaantuu. suomessa asuu kuitenkin 5,4miljoonaa ihmista. Olisi mielenkiintoista nähdä gallup onko liikenteen normaali kohina, tai sen yläpuolle melua tuottavat laitteet vain muutaman liian kireän lippiksen omistavan grillaava mökkiläisen ongelma.
Vaikka itse olenkin sitä mieltä että kyllä maailmaan järjellisessä määrässä ääntä mahtuu, voinko vaatia sitä noilta 5,4 miljoonalta muulta? Ja sitten kun nousisi pikkuisen lintuperspektiiviin sieltä oman kypärän sisältä ja alkaisi tarkastella asiaa vaikka Eurooppalaisissa maissa - aika äkkiä huomaa että melu ja kovaääniset moottoripyörät on koettu muuallakin ongelmaksi. Siltipä niitä näyttää maltillisemmilla äänillä olevan melko paljon (luetaan enemmän kuin Suomessa) ja silti nautitaan harrastuksesta.
Endurossa on MM ja nyt SM tasolla siirrytty täyskaasumittaukseen ja raja on 112dB. Harvakseltaan metsässä ajettavien kilpamoottoripyörien ääniraja on alempi kuin erittäin monen katumoottoripyörän tuottama melu. Voisin melkein veikata että kovien äänien puolustajat häviää taistelunsa ja verisuonet poksuu silläkin suunnalla jos herkkyyttä poksumiseen on...
Kytke läppä siten, että rele ottaa vapaa-valosta herätteen ja on aina kiinni, jos vaihde ei ole pykälässä. Silloin mp:n tuottama melu melumittauksen aikana on aina sama, eli asiassa ei jää tilaa selittelylle. Menetät kylläkin edun, että voit hiiviskellä kotiin yöllä, mutta napista säädettävästä läpästä voi tulla sanomista (ainakin jos nappi on näkyvillä).
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Ajattelepa hommaa myös omaa napaasi pidemmälle:
Kuski ajaa vain yhtä pyörää kerrallaan, mutta se talo/mökki saattaa olla paikassa, josta niitä pyöriä voi mennä kesäiltana vaikka 50 ohi yhden tunnin aikana. Vaikka monissa pyöristä onkin kohtuulliset äänet ja monet ajavat sivistyneesti, niin montako "kyllä maailmaan ääntä mahtuu" tai "loud pipes save lives" -mopoa/kuskia pitää mennä illan aikana ohi, että homma alkaa kasvattamaan tattia otsaan?
Ja ei, ei minulla ole mökkiä tai taloa tuollaisen tien varressa, mutta yritän asennoitua sellaisten ihmisten asemaan. Heidän valitukset ovat taatusti olleet viemässä tätä melumittaushässäkän toteuttamista eteenpäin.
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
Paitsi että trafin ohje TRAFI/1122/03.04.03.03/2011 velvoittaa katsastustoimipaikoilta löytyvän välineet sekä ammattitaidon suorittaa melunmittaus moottoriajonauvoille joita heidän toimipisteellään voi katsastaa sekä rekisteröidä. Käytännössä melunmittaus pitäisi voida suorittaa kaikilla asemilla joissa voi moottoripyörään liittyvissä asioissa asioida.. Kannattaa pyytää kirjallisena tuo josseivat suostu mittaamaan mölyjä, tuosta sitten vaan trafiin kantelemaan jossei palvelua tule.. Ristiriidassahan tämä kovasti on ettei omatuntoaan ei pysty edes virallisessa katsastustoimipisteessä puhdistamaan tästä asiasta, mielivalta ja väärä mittaustapa saa "laillisenkin" pyörän ja käyttäjän kärähtämään helposti sitten tien päällä.
http://www.trafi.fi/filebank/a/13251...aatimukset.pdf
Viimeksi muokannut: Cantoona; 26.04.2012 klo 12:59.
Ompas tänne kusisen hankala laittaa kuvia näkyviin...
![]()
'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
-Dunning-Kruger effect-
ZX12R
Eli tuollainen jos löytyy hyväksyttynä niin luulisi olevan melkoisen kovaa tavaraa jos sakkoja ruvetaan tarjoilemaan tai kilpien irroitusta ehdottelemaan kadulla. Toki pitää huomioida ne villojen kulumiset sun muut mut luulisi ainakin rajatapauksissa painavan jos mittaajalla kaikki kotona.
T U O N O 2 0 0 5 R
Aprilia Club Finland
No ei mun ollut tarkoitus keneenkään henkilöidä. OK, Rocketin kohdalla saattaa saadakkin tuon verran ulos. Tuskin kuitenkaan pelkillä ränneillä. Pienemmistä mosista jos alkaa tulla tuon verran enemmän, kannattaa alkaa epäilemään dynolappua, ellei mopo ollut alunperin kuristettu versio.
Kyllä, pidän tätä poliisien tapaa esimerkiksi tässä Seiskan uutisissa ihan naurettavana. Kehä 3sen melussa mitataan vakiomopoja. Jos olisi hitunenkaan valtaa vaikuttaa mihin mun veroeurot menee, inaakan ei menisi tälläiseen toimintaan.
Mutta kun otan pään pois pepusta ja katson missä maailmassa elän, olen aidosti valmis luopumaan koviata metelistä ja jatkamaan harrastamista vapaammin kuin tiukemmin säänneltynä. Yhtään ainoaa järkisyytä ei ole kovilla äänillä, nuo turvallisuusjutut kaikkein naurettavimpia. Kun radoilla Motoparkin ja Apparan lisäksi äänisääntely kasvaa, poistan turhan metelin myös siinä käytössä, luultavasti ajan yhtä kovaa ja nautin yhtä lailla.
Tilasin uudet killerit eilen Ducatiin, jos käyntilämmöt niillä pysyy kurissa, ajan killereillä jo tämänkin kesän vaikka Alastaroon, Botnialle ja Kemoraan ääntä mahtuukin. Kotarin mukana tuli Akran ränni, joka on laittamatta paikoilleen. Musta tule yhtään nopeampi Akran melulla. Siuntion crossrata taitaa olla seuraava joka menee näistä mun käyttämistä kiinni, Lohjalla siitä on lisäksi jonkin verran painetta. Molemmissa melun vuoksi. En ainakaan itse aio edesauttaa näiden harrastuspaikkojen sulkemista.
Edit: ja kadulla killerit kiinni tai vakiopönttö. Minua ei huvita edesauttaa katsastuspakkoa tai entistä tiukempaa valvontaa/lainsäädäntöä.
Viimeksi muokannut: Poistettu; 26.04.2012 klo 14:14.
Johan jo lähtökohtaisesti jokainen on syyllinen, ellei hän omalla kustannuksellaan syyttömyyttään todista.
Villathan pitäisi aina silloin tällöin vaihtaa, mutta nykyään ovat suuressa viisaudessaan niitanneet putket kiinni niin, etteivät ne ole niin helposti purettavissa. Omissa laitteissa on tullut sellainen vaikutelma, että 3-5 dB voi vaikuttaa, mutta en ole tarkempaa tutkimusta tehnyt aiheesta.
mporg:n kokoontumisajot 2014
born to be wild![]()
Yamaha FZ6-S, Yamaha FJR, Kawasaki VN 1500
bensaa suonissa
Onkos ketään joutunut kilpien poistoon tänä keväänä? Montako päiväsakkoa melurikkeestä saa..? Kokeilin tossa killereitä omaan veturiin ja kylläpä meni äänet säälittäviksiÄäntähän mä nimenomaan noilla mailoilla haen, sama mitä tehoja antaa! Fiilis ja jytke se on mulle se tärkein v2:lla ajellessa
![]()
Tämänhetkinen nautintoviisikkoni:
Suzuki TL1000s 2000 Yellow
Honda X-Eleven 2002 Blue
Kawasaki ZX-7R 2002 Green
Suzuki GSX750f 1992
BMW R1100S 2000 Red
Satulassa vuodesta 1991 lähtien
Ensimmäisen sivun linkistä nappasin seuraavan tekstin:
"EY-tyyppihyväksyntä tuli täysimääräisesti voimaan 17.6.2003. Tämän jälkeen käyttöönotettuihin moottoripyöriin saa asentaa vain direktiivin vaatimukset täyttävän E-hyväksytyn pakoputkiston tai moottoripyörän valmistajan alkuperäisen pakoputkiston. EY-tyyppihyväksytyssä moottoripyörässä on ns. valmistajan kilpi, johon on merkitty valvonta-arvo (dB(A)) melulle."
Mun pyörän käyttöönottopäiväksi on rekisteriotteeseen merkitty 00.00.2003. Uskallanko mä tulkita niin että tuo 00.00. on aikaisempi ajankohta kuin 17.6...? Jolloin tyyppikilven pelottavan alhainen 80 dB ei olisikaan mun kohdalla ratkaiseva vaan vuosimallin mukainen 103 dB.![]()
I ride the Lightning (XB9S -03)
Ihan sama minkä vuoden mopo sulla on. Jos se on tyypitetty (niinkuin sulla on kun on kilpi) niin sillä mennään, eli sillä pelottavan alhaisella 80db:llä.
'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
-Dunning-Kruger effect-
ZX12R
No usan tyypitys ei ole EY tyypitys joten silloin sun pyörää ei ole tyypitetty tänne. 2003 tuo tuli pakolliseksi joten jotain dokumentteja sulla sitten on pitänyt olla jotta oot sen saanut kilpiin, eiköhän niissä oo sitten vaatimuksetkin.
Mutta voi olla että tuo menee tuolla löysällä pykälällä sitten.
-Dunning-Kruger effect-
ZX12R