Tänää mittasin koulun db-mittarilla oman kotarin ääniä, menetelmä jotakuinkin sama kuin poliiseilla tienpäällä.
Tyhjäkäynnillä 109
50% kierroksilla 112
Rajottimella 120+ (asteikko loppu)
Hyvä että poliisi ei suorittanut ekaa mittausta. Pitää vissii ruuvailla killerit kiinni![]()
näkyy olevan tuolla adressit.com sivulla nimikeräystä moottoripyörien melumittausta vastaan.![]()
Millähän nuoremmat ja vanhematkin konstat toteaa tien laidassa tuon ympäristön taustamelun ihan oikeesti. Mittauksen aikana ei tarvi kummoista paukahdusta kun taustamelu onkin jo liika voimakas.
Työpaikallani mitataan valmistettujen laitteiden meluja käytännössä tehdastilassa ja välistä tulokset ovat ihmeellisiä johtuen juurikin taustamelusta. Standardin mukaan tällaisesta tuloksesta pitää vähentää 2dB:tä taustamelun vaikutusta, mutta eipä tuo käytännössä riitä. Pitäsi olla täysin kaiuton huone, jossa tällaiset mittaukset tehtäisiin. Työpaikalla oli aiemmin tällainen huone. Oli muuten jännä tunne korvissa kun oli täysin kaiuttomassa tilassa.
Jos joudun kyseisen mittauksen uhriksi ja mittari näyttää liikaa, tulen ihan varmasti kiistämään mittauksen juurikin taustamelun vuoksi.
Honda Varadero 1000 2007
ex.Yamaha FZ-6 2004
Todellakin jos jossain tien vieressä mitataa ja autot vetää ohi jatkuvalla syötöllä.
Olin tuossa kylillä odottamassa vaimoa että pääsee töistä. Ohi meni vajaa kymmenen pyörää siinä ajassa kun odottelin ja jokaisella oli putki vaihdettu. Siinä mietin vaan että kusessahan tässä on käytännössä jokainen joka kakspyöräsellä ajaa. Ja jos poliisi meinaa näitä ihan tosissaan alkaa kokoajan kattomaan nii eipä ne muuta ehdikää sitte tekemään
636 -06
kaverini oli edellis kesänä saksassa siellä kuulemma tiukat db rajat jopa harrikat ja kustomit pitää inhimillistä ääntä.Itellä edellisessä pyörässä ns tehoputket muija vihasi niitä kuin ruttoa..aina piti olla korvatulpat..nyt xx:ssä normit ja tykkää taas matkustella
mitä nautintoa saa jos pyörä pitää helvetillistä ääntä...kustomi miehet varmaan saa siitä orgasmin ..ei se ääni tehoja lisää
Näin se oikeesti on. Kun katsoo noita tarvikeputkien tehokäyriä niin erot ovat minimaalisia ja monesti teho on pienempikin kuin alkuperäisillä. Enemmän siihen tehoon vaikuttaa kuljettaja, joka kääntää kahvaa.
En ymmärrä ollenkaan, miksi porukka maksaa satoja euroja vaihtaakseen putket enemmän melua pitäviin.
Painon säästö voi olla jotenkin vielä perusteltavissa.
Pekka
![]()
Eikös sitä voi tulostaa lain pykälät paperille ja vetoaa niihin siinä vaiheessa kun kyy mittaa päin helvettiä? Vai hä
Fillari
Teoriassa kaksi saman äänenvoimakkuuden omaavaa korreloimatonta ääntä kasvattaa mittaustulosta 3 dB. Joten taustametelin vaikutus ei välttämättä ole kovin suuri. Jos taustameteli on vaikka 6 dB pienempi kuin mitattava ääni, vaikutus on enää n. +1 dB. 10 dB erolla n. +0.4 dB.
Tietty jos mennään ihan rajoilla, niin jopa tuo 0.4 dB voi olla tietysti merkittävä. Taustametelin toteaminen ei sinänsä ole mikään erikoinen temppu, samaa mittaria pitäisi kyllä voida tuohonkin käyttää. Enemmän mittaustulokseen vaikuttanee se että sattuuko tulemaan jostain sopiva heijastus joka vahvistaa jotain taajuutta. Se voisi selittää nuo aiemmin mainitut suuret poikkeamat äänenpaineessa pienellä mittarin siirrolla.
Pelkkä äänenpaine on kyllä niin surkea indikaattori sille miten häiritsevältä joku meteli kuulostaa, valitettavasti sellaisen teknisen suureen kehittely taitaa olla niin vaikeaa joka tuota luotettavasti kuvaisi. A-painotushan ei esim. noteeraa juuri lainkaan hyvin matalia ääniä:
Pelkät matalat äänet saavat siis olla huomattavan kovat, kunhan vaan tuo >100 Hz alue pysyy suht hiljaisena.
t. Janne
KTM 1190 Adventure ABS -16
Omassa "tehoputkessa" ero on kanssa valmistajan käyrän mukaan minimaalinen, mutta ihmeellistä kyllä, mopo tuntuu tehokkaammalta uudella putkella. Tuntuu vastaavan kaasuun herkemmin ja tuntuu että voin ajaa isommalla vaihteella kaupungissa.
Kovasti olen yrittänyt miettiä, että onko se vain möreämpien äänien mukanaan tuoma psykologinen ilmiö (nyt oikeasti voi kuulla moottorin äänen) vai voiko se pieni tehon lisäys tosiaan olla käytännössä niin tuntuva. Luulen, että on.
Triumph Street Triple 765 -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
Paljonkos pöntöllä on ikää ja kilsoja ?
Lukemat tuntuu olevan "oikealla suunnalla" tarttumatta sen enempää mittaustapaan.
"Race Akra" on mittausalueella yllättävänkin hiljainen.
Ylipäänsä.... on muutama, sinällään pieni asia joilla on uskomattoman suuri merkitys esim. Akrassa.
1. Villat kerää jumalattoman määrän kondenssikosteutta... ja nopeasti. Tämä toki koskee kaikkia
villapönttöjä. Avatkaapa jos ette usko. Ne ei liioin kuivu kunnolla edes 200-300 km:
yhtäjaksoisella normiajelulla.
Märät villat ei todellakaan vaimenna samalla tavalla kuin riihikuivat.
Em. asialla ei sitten ole yhtään mitään tekemistä pesu- ym. vesien kanssa.
2. Kaupankuntoisena Akrakin on topattu aika lailla "tyyny sisään" periaatteella.
Huolellisella pakkaamisella on vaikutus ääneen.
3. Reikäputken päällä oleva teräsverkko/villavaippa tahtoo vetää tukkoon kilometrien ja ajan myötä.
Puhtaalla vaipalla on myös korvinkuultava ero.... ainakin sävyssä.
Summa summarum... Tikissä oleva Race Akra "avonaisena" on mölyiltään käypänen monessa
pelissä..... ja killerillä ollaan jo kuin huopatossutehtaassa.
Joo..... E-leimaahan siinä ei ole. Eihän sillä äänitasolla kuitenkaan tunnu olevan merkitystä.
Kunhan on pilkut kohdallaan..... ja niissä tapauksissa joissa ne on..... niiden "paikkaa" voi valvova
viranomainen ilmeisen helposti muuttaa käytännössä.... ja tosiaan pyyhkiä ylikansallisilla
direktiiveillä.... katsastustoimipaikkojen toimilla.... voi ihan mitä vaan kun sattuu
"sellaisena päivänä"... "sellaiselle tuulelle".
Tätähän meidän sitten tulee kontallaan kunnioittaa.... JESS!
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Ei jumalauta mitä pelleelyä... Saatana!
Ei voi käsittää kuinka se prätkän ääni voi häiritä jotaki niin paljon yleisen liikenteen seas, että pitää ottaa kilvet pois.
Se on älytöntä, että valitetaan ohimenevästä äänestä noin paljon kun kuitenki samaan aikaan on muitaki äänen tuottajia.
Esim: se älytön jumputus joka kuuluu amis korollasta kilometrin päähän ku vähintään 20tuumanen subbari hakkaa takaluukun kanteen samaa paskaa tunnista toiseen ja kakarat huutaa kaupas kovempaa ku dragsteri lähtöviivalla ja naapuris piikataan kaakeleita irti jo aamusta lähtien niin miksei näistä valiteta yhtä hartaasti?
Asun itse keskellä kaupunkia ja tänäänki tosta parvekkeen alta on menny valehtelematta ainaki 20 prätkää ja varmaan kaikis oli kovempi ääni kuin vakiona. Vaikka ne tuas välillä kiihdytti aika kovaakin niin silti se ei ainakaan mua häirinny millään lailla, koska siälä oli muitakin jotka piti meteliä.
Ymmärrän sen, että vituttaa jos keskellä yätä joku kaasuttaa vasiten niin, että ikkunat lähtöö karmiista irti ja ei saa nukuttua.
Mutta sitä mä en ymmärrä, että valitetaan äänistä keskellä päivää varsinki jos sattuu asumaan kaupungis.
En kyllä laita killereitä kiinni jonkun virkaintoisen kytän takia enkä varsinkaa naapurien takia.
Niin kauan ku täs maailmas on muitaki melun lähteitä niin en rupee killereillä pilaamaan ykspyttyisen äänimaailmaa ja tehoa yläkierroksilla piste.
Ja jos joudun tuahon kyttien tekemään rahankeräys testiin niin mä pidän huolen siitä, että se testi tehdään pilkulleen oikeen ja ne aasit saa luvan polkee tuan kotarin käyntihin niin on niilläki jotain haastetta edes.
Honda Monkey 83'
KTM 660 SMC 06'
ex:Yamaha TRX850 96'
Ilmeisesti viranomainen on saanut haluamansa jo tällä julkisuudella. Muutamilla mittauksilla ja niistä tiedottamisella. Täälläkin ruuvaillaan killereitä kiinni, pannaan sliparit myyntiin ja mittaillaan mölyjä kimpassa. ELi kohtuullisen pienellä panostuksella tiedottamiseen ja uhkailuun vallesmanni on hiljentänyt jo monta mopoa....Hiton hyvä taktiikka...
<p>2002-2014</p>
Totta mooses homma toimii.
Juttu vaan on tässäkin episodissa loppupeleissä se, ettei "viivan alle" jää kuin lisää miinusta.
Näin sekin asia "toimii", kun tarkoituksen kuvitellaan pyhittävän keinot.
Se kokonaismäärä kuskeja joka "kastelee pöksynsä" pienestä provokaatiosta on kuitenkin varsin pieni.
Se todellinen meluongelma tuolla juontaa varsin pienen porukan hölmöydestä ja hölmöilystä.
Tämä ryhmä olisi... ja on suitsittavissa (siis ne todelliset meluongelmat kaksipyöräisten parissa)
täysin lain hengen ja kirjaimen mukaisesti...... ja samoin siis tavalla joka melkoisella varmuudella
nostaisi hieman viranomaisten jatkuvalla hölmöilyllä ryvettämäänsä imagoa.
Koko "touhua" tarkastellessa kiertyy väistämättä.... kerta toisensa jälkeen..... asiassa kuin asiassa......
siihen, ettei valvova viranomainen yksinkertaisesti kykene "kiipeämään puuhun kuin perse edellä".
"Asiakkaan" oikeusturvan kannalta (käytännössä) tuo kiipeäminen tapahtuu vielä... ikäänkuin
sen tekisi rauhoitettuun puuhun katkomalla siitä ensin kiipeämisen kannalta tiellä olevat oksat.
Näinhän se on tehtävä.... jos puuhun junttapullana ja perse edellä.
Olisi tosiaan syytä nähdä koko hulinassa "se todellinen ongelma". Sen rinnalla ei muutama, ihan oikeastikin
räävitöntä mökää pitävä mopo ole edes hyttysen paska hehtaarilla.
"Persepano" on ihan kauska juttu.... mutta sellaisena se pitäisi pysyä vain Ismo Leikolan esittämänä
viihdepläjäyksenä...... EI VALVOVAN VIRANOMAISEN![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Täällä ei ole juurikaan vielä mikään vaimentunut, mutta vitutus systeemillä kyykyttämiseen on jo potensseissa. Tämä pakoääniin perustuva vainoaminen on perseestä (kieltäydyn käyttämästä sanaa melu). Mulla ei ole esim. mitään sitä vastaan että täsmennettiin ylinopeussysteemiä eli tämä tekninen virhe 3km/h ja 11km/h varoituksella ja niin edellleen. Ainakin omalla kohdalla oli jo luulo että tässä maassa on jollain järkeäkin. Lisäksi ymmärsin että tällä saavutettiin jotain, eli isot ylinopeudet on vähentyneet. Jotkut väittää että johtuu kameroista, mutta kyllä ihmiset arvostaa tasapuolista kohtelua ja asioiden rehtiä tiedottamista. Kaikki tietää missä mennään. Tietääkö nyt?
Tällainen tulosten vääristely ja harhaan johtaminen ei toimi (B-illan ratsia = suomalaiset mp-harrastajat). Harjoitan itse kontrolliammattia ja esim. tuossa uutisessa kun kerran mitattiin, niin olisi voitu myös viedä sen kawan kilvet, miksei viety? Vaikka se on lain/direktiivin tarkoitus? Siis lopettaa moottoripyöräily kokonaan! Kertarysäyksellä 90% pyöristä katsastukseen niin valkenisi missä mennään. Tässä kohtaa sen mp-poliisin "terveen järjen käyttö" vaan pitkittää ongelmaa. Olis vaan antanut Maksimaisen mouhota.
Ketju on kohta kuin nälkävuosi, en muista oliko jo mainittu että myös LP:n pitää ajoittain tehdä itsensä tarpeelliseksi. Taustalla voi siis olla myös ihan tervettä oman edun ja arvovallan pönkittämistä hallintoalamaisten kustanuksella. Uhkahan LP:lla on sulauttaminen paikallispoliisilaitoksiin. Mutta jos jopa kolmannes suomalaisista moottoripyöräilijöistä on ainakin osittain rikollinen, niin onhan siinä liikkuville työsarkaa, ainakin täksi kesäksi. Puhumattakaan ulkomaisessa omistuksessa olevista katsastuasemista.
Sitten nämä että äänistä ei ole hyötyä tai että sopivat äänet ei lisäisi turvallisuutta. Miksi sähköautoihin tai hybrideihin pitää lisätä keinotekoisesti ääntä, kertokaa! Okei, vastaan puolestanne vaikka todennäköisesti on aivan hyvin tiedossa:
Hybridi- ja sähköautot ovat hyvin hiljaisia. Pelkkä renkaiden ääni riittää peittämään niiden moottoriäänet. Kun niitä nyt on ollut käytössä jonkin aikaa, tilastot paljastavat hiljaisuuden ongelmat. Hybridit törmäävät jalankulkijoihin kaksi kertaa useammin kuin tavalliset autot.
Vika ei välttämättä ole hybridien kuljettajissa, vaan siinä, että jalankulkijat poukkoilevat niiden eteen yllättävästi. Me kaikki olemme tottuneet luottamaan, ettei autoja ole lähistöllä, jos on hiljaista. Äänistä täysin riippuvaisille näkövammaisille hybridit ovat suoranaisia surmanloukkuja."
Sitten Fisker Karma, Audi, tätä voisi jatkaa mutta eiköhän se pointti jo auennut jos on auetakseen...
Viimeksi muokannut: Järkäle; 26.04.2012 klo 09:17.
Aika pajalle hommattu tsekkaukseen.Käynti konttorilla ei tehny hullua hurskaammaksi sanoivat vaan että ei ole sellaista lakia mikä velvoittaisi heitä mittaamaan desibelejä ja siksi ei ole laitteitakaan että näin.
Sulla oli paljon hyvää tekstiä ja kommentteja, mutta puutun tuohon yo. kohtaan.
Tiedät taatusti itsekin, että sen, että ajoneuvosta ei kuulu kuin rengasäänet (= sähköautot) ja sen, että pakoäänet laukaisevat viereisten autojen varashälyttimet, väliin jää julmetun paljon vaihtoehtoja. On totta, että ylivoimaisesti suurin osa pyöristä on ok, ja edes jossain määrin sivistyneesti niitä ajamalla kenelläkään ei pitäisi olla sanomista. Sitten on juuri se pieni osa, joka näkyy ja kuuluu. Tai siis... se pieni osa joka kuuluu ja joka saa kesäillan rauhassa ulkona pihalla grillijuhlia järjestävän verenpaineen nousemaan, kun moinen pyörä papattaa tai pärisee talon/mökin ohi. Ja niin siinä sitten helposti käy, että tuohon pieneen osaan rinnastetaan kaikki motoristit.
***
Ja kuten olen johonkin toiseenkin ketjuun jossain muualla kommentoinut, niin prätkän ääni saa olla aivan julmetun kova, että se esim. maantienopeudessa kehä- tai moottoriteillä kuuluisi viereisellä kaistalla ajavaan nykyaikaiseen autoon sisälle. Muistan omalta kohdaltani, että olen tainnut tasan yhden kerran kuulla takaa tulevan prätkän sisälle autooni; ajoin Tampereen motaria ja viereltä papatti ohi joku suorilla putkilla(?) varustettu kopteri kaasuvaijeri aika kireällä. Muissa tapauksissa ne prätkät kuulee vasta silloin, kun pakoaukko on edessä, jolloin johonkin turvallisuustekijään vetoaminen on ihan turhaa, koska pyörä on tuolloin joka tapauksessa jo näkökentässä.
***
Mielestäni ainoa peruste putkien vaihtamiseksi katupyörään on fiiliksen hakeminen. Moni välttää käyttämästä tuota selitystä, koska kuulostaahan se hedonistiselta ja piittaamattomalta, että tuottaa lisää ääntä (melua?) vain omien fiilistensä vuoksi. Siinä sitten helposti sanotaan, että "joo, mä vaihdan pöntöt, jotta saan 5 heppaa lisää", ihan kuin sillä pienellä ja marginaalisella tehonlisäyksellä olisi mitään käytännön merkitystä katupyörässä. Pohjimmiltaan moottoripyöräily on kuitenkin suurilta osin fiilistelyä ja juuri sen vuoksi se putkien vaihtaminen on mielestäni hyväksyttävää - onhan se taatusti hienoa, että pyörästä kuuluu oikeanlaiset äänet. Hassua on sitten se, että moni taitaa näissäkin tapauksissa tunkea sinne kypäränsä alle korvatulpat...
***
Ja niin valitettavaa kuin se kuulovammaisia kohtaan onkin, niin mielestäni on täysin jalankulkijoiden omalla vastuulla, jos he perustavat omat poukkoilunsa vain ja ainoastaan kuuloaistin varaan. Yhtä hyvin sitä ajorataa pitkin voisi tulla vielä äänettömämpi polkupyörä (kaupunkialueella jopa yhtä nopeasti kuin auto) - pitäisikö polkupyöriin asentaa räpättimet, vai pitäisikö jalankulkijoiden ottaa vastuu omasta liikkumisestaan?
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
Juuri tätä minä tarkoitin, en olisi itsekkään paremmin voinut sanoa.
Oman konstruktion hyöty: 14hp + 36nm lisäys. Takarenkaalta. Ei hepat, mutta vääntö! Ja kuulostaa hyvälle! Tosin ei taida mennä edes sata db rikki...
On tämä outoa puuhaa, ei saisi kuulua, mutta pitäisi näkyä. Innokkasti ollaan putkia tukkimassa ja samaan aikaan pukemassa huomioliiviä päälle. Aikuisille miehille. Ei Jeesus.
Ittellä oli putkenvaihtoon lähinnä kolme syytä, parempi ulkonäkö, parempi ääni ja erityisesti sen sävy ja ehkä jonkulainen suorituskyvyn (tehon/väännön/käyrien muodon parannus ja painon vähennys). Järjestyski tais olla aikalailla tuo. En kuitenkaan mitään möykkäputkea halunnu, vaan valitsin tuommosen E-hyväksytyn akran. Tuskimpa tuon kanssa ongelmia tulee, ainakhaan napapiirin yläpuolella.
Isojen ja pienten poikien ero on lelujen hinnassa.
Yamaha FZ6-S, Yamaha FJR, Kawasaki VN 1500
bensaa suonissa