Mitähän ne siellä Trafissa touhuaa, kun eivät osaa edes oikeita sanoja käyttää eikä suomen kieltä kirjoittaa:
"1. Ajoneuvon käytönaikainen äänitaso on mitattava ajoneuvon ollessa paikallaan ja moottorin käydessä
nopeudella, joka vastaa puolta moottorin suurimman tehon pyörintänopeudesta. Kun tasainen
pyörintänopeus on saavutettu, kaasu päästetään mahdollisimman nopeasti nolla-asentoon. Testitulos on
testisarjan korkein lähimpään kokonaislukuun pyöristettynä ilmoitettava LAF-tulos, eli enimmäistaso
määritettynä taajuuspainostusta A ja aikapainotusta F (Fast) käyttäen,"
Taitaa olla pelkkää painostusta koko juttu.
Lainsäätäjä on näköjään halunnut vaan painostaa, kun melumittareista ei edes löydy tuollaista taajuuspainostus A:ta.
Löytyy vaan taajuuspainotus A.
Pekka
![]()
Viimeksi muokannut: Pekkavee; 25.04.2012 klo 15:36.
ovatko valvontakatsastuksissa kattoneet muuta kuin pelkän putken ja desibelit? Tarkoitan että puuttuvatko vilkkujen, valojen tai vaikka peilien mahdollisiin puutteisiin vaikka niistä ei olisi erikseen kirjoitettu otteeseen? Noissa asioissa riippuu poliisimiehistä vinkuuko vaikka vilkkujen etäisyyksistä ym.
Tämä on vähän vanhempi juttu;
Viime syksynä oli Tuusulan moottoritien varressa ratsia, johon pysäytettiin kaikki moottoripyörät ja jos oli jotain muuta kuin alkuperäinen äänenvaimennin - melut mitattiin. Ja jos siinä moottoritien metelissä mitattu äänen taso meni yli rajan -> kilpi veks.
Eihän mulla mitään dB-killeriä paikallaan ollut, kun killeri lojui varaston hyllyllä joten 94 dB lähti pyörästä ääntä.
Silloin jo pohdiskelin että melko reilua, kun tosiaan samasta ratsiasta lähti vanha H-D jatkamaan matkaa kilven kera - pöräytti 20 metrin päästä vielä dB-mittariin yli 100 desibelin lukemat mutta koska oli tarpeeksi vanha pyörä niin se ei olekaan enää niin paha asia...![]()
Suzuki Bandit 1250SA (RIP)
BMW K1200R Sport
Minä komppaan tuota ja tähän mulla riittää aikaa ja rahaa. Enempi käy sääli sitä keskivertopoliisimiestä, joka ohjeen mukaisesti kieltäytyy käyttämästä harkintavaltaansa. Siinä konstaapelin paperityöt lisääntyy, mutta yhtäkaikki, jos ei mitata osata, sille täytyy osoittaa kaikki se palaute, jonka se ansaitsee![]()
Idiotismi on kumminkin lähtöisin ylempää ja paska valuu organisatiossa alaspäin...
... jotain piti muistaa
Onneksi on 108 Nm vääntöä jo 2000 rpm. Ei tarvi huudattaa.![]()
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Ympäristön melun pitää olle -10db, oli aiemmin tässä ketjussa muistaakseni mainittu.
Ite hain paniikissa killerin ja kun sitä testailin paikoilleen niin päätin mitata vehkeet.
Kilvessä lukee 96dbA 5250rpm eli 101db saa lain mukaan olla mökää maksimissaan.
Akran putkisto ovaalilla hiilaripöntöllä anto (ulkomuistista) ilman killeriä 97,3 ja killerin kanssa 92,2. Nämä ovat usean mittauksen maksimit.
Mittarin pitäs olla ihan kelpo peli duunista mutta eihän noista koskaan tiedä mitä sitten tulee kun poliisi setä vetää kukkahatun kalibroimat mittarit kehiin.
Pyörä oli ZX12R
Ja äänet on kyllä ihan perseestä ton killerin kanssa jos sillä nyt on mitään merkitystä mihinkään, Murina häipy ja tilalle tuli pörinä joka korvaan kuulostaa jopa kovemmalta.
Miten noiden sakkojen kanssa menetellään jos peli todetaan konttorilla lailliseksi? Ei tarvi maksaa ja rekordit puhtaaksi?
'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
-Dunning-Kruger effect-
ZX12R
No ei tietenkään. Säähän olet tietysti tuossa välillä vaihtanut jo koko putkiston lailliseen tai ainakin kiinnittänyt sen killerin... höh...
...Miten noiden sakkojen kanssa menetellään jos peli todetaan konttorilla lailliseksi? Ei tarvi maksaa ja rekordit puhtaaksi?
<p>2002-2014</p>
Niin mä vähän ajattelin. Eikun videokamera ja klaffi mukaan ku lähtee ajeleen.
'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
-Dunning-Kruger effect-
ZX12R
mitähän virkaa noilla "auto-insinööreillä" sit on tuolla katsastuskonttoreilla jos perus-konsta pyyhkäsee hanuriaan niiden lausuinnoille ?
mulla kans e 13 leima pöntössä ja otteessa 2 % merkintä vaihdettujen osien suhteen. asiasta kysymykseen.. alla toi Leo Vince SGI 5903 e13 0470 alu-ovaalitötterö. ei korvakuulolla pahat soundit mutta silti mietityttää. killeri varmaan tuossa mallissa kiinteä sisuksissa vai onko ? ei näy ruuvin eikä niitin reikiä persuuksissa. ulkokehän sisällä näkyy toinen pienempi putki.
parempi alkoholi aivoissa, kuin aivot alkoholissa !
KAWASAKI
'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
-Dunning-Kruger effect-
ZX12R
Vähän OT:ta mutta aiheeseen liittyy kumminkin. Kävin tänään katsastuskonttorilla ja sain "epävirallisen mittauksen" tuolle mökäputkelle. 5500rpm näytti metrin päästä 86dB ja n. puolen metrin päästä 103,4dB. Voikohan tuollainen muutos välimatkassa laskea noin radikaalisti dB-lukemaa??
Mittaus tapahtui siis pitämällä kiekat 5500rpm ja siitä kylmästi lukema, ei vastaa oikea mittaustapaa mutta antaapa ainakin suuntaa.. Tosin nyt muistin että kiekat pitäisikin olla mitattaessa 5750rpm ainakin bikez.comin huipputehon kierrosluvun mukaan.
Eli jos ero lukemien välillä on noin huima niin on syytä pitää huoli että tien poskessa mittaustilanteessa se mittari varmasti pysyy yli puolen metrin päässä putken suulta. Tuolla kertoimella jo 5 tai 10 cm ero voi vaikuttaa kilpien lähtöön, joten olkaahan tarkkoina!
Noista lukemista viisastuneena hain paikallisesta mp-liikkeestä 4 tuumaa pitkän yleismallin dB-killerin ja ajattelin ruuvata sen kokeeksi putkeen kiinni. Saa nähdä mikä on vaikutus ja lopullinen tuomio otetaan sitten tien päältä ja sitä seuraavalta katsastusasema-käynniltä.![]()
Väärä käsitys tosiasioista saattaa johtaa ajatukseen siitä, että moottoripyöräilijät ovat kaahaajia. -Tuulilasi
Suzuki GSX-R 750 -93
Ääni vaimenee ilmassa kuutioon, eli 2 m päässä -6 db, 4 m päässä -12 db...
Ei liity suoranaisesti aiheeseen mutta jos jaksaa kahlata linkin tekstin läpi ymmärtää paljon enemmän melun olemuksesta: http://epublications.uef.fi/pub/urn_...f-20120021.pdf
Viimeksi muokannut: Patukka; 25.04.2012 klo 21:02. Syy: Lisätty linkki
Siellähän ne sit oli Kauklahen väylällä jo mittailemas neljän kieppeil. Itse onnistuin ohittamaan voittojen noutopisteen. Tääl huudellaa et ne vie kilvet liian kovista äänistä? Ootteko tosissanne? Luoja mikä houlhousyhteiskunta.
<p>KTM Duke 2009 - Myyty</p>
Väärä käsitys tosiasioista saattaa johtaa ajatukseen siitä, että moottoripyöräilijät ovat kaahaajia. -Tuulilasi
Suzuki GSX-R 750 -93
Katsoin juuri oman Z750 vm. 2009 tyyppikilpeä ja siinä komeilee 96 db(A) / 5250 rpm.
Toisin sanoen, olettaen, että samanmallisissa pyörissä on samat db-rajat tyyppikilvessä, poliisi mittasi lukeman täysin oikein. Tai ainakin lukema on täysin sama, kuin tyyppikilvessä. Ei mitään +6 db, kuten täällä on yleisesti kommentoitu. Tietenkin joku voisi vielä katsoa, että vm. 2012, joka on identtinen vm. 2009:n kanssa, luvut ovat samoja.
CBR600F 2004
Z750 2009
MT-09 2014
1290 Super Adventure S 2017
OT, mutta pakko on nyt tässä vähän purkautua. Mitkä prun voimat tätä maailmaa vie. Polkupyörien kypäräpakot, kurkkujen käyryydet, kännykkään puhuminen, mpyörien äänien mittaaminen. Vaimo ja lapset kävi kaupasta vapuksi ilmapalloja. Kassalla myyjä että onhan teillä tämmöinen pumppu. 'Ei me semmoista olla tarvittu'. Myyjä siihen että mutta kun on tämä direktiivi että tämmöisellä vain saa palloja puhaltaa. Tosi tarina. Nuorisotyöttömyys kasvaa ja vanhukset hoitamatta (ok, vähän kaukaa haettu). Mutta ääniä on mitattava, on korkea aika mitata. Vuosia ovat ajelleet villeinä ja vapaina.
Ride On Josephine...