Sivu: 11 / 43:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 91011121321 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 301:stä 330:een 1287:sta
  1. #301
    Lainaa Keketin kirjoitti Katso viesti
    Kävin pyörän hakemassa tänään tallilta ja päätin siinä pihassa sitten db-mittarilla katsoa vähän suuntaa-antavia tuloksia. Yoshimuran ränni + wolf-racing slipari ilman killeriä 97,5db @ 4250 - 4500rpm pyörän omaan kierroslukumittariin.

    Sikälimikäli tuohon mittariin on luottaminen niin ei pitäisi olla kyllä virkavallalla valittamista.

    Max peak vähän lisää avaamalla: 127,5db.

    http://www.wwtsasia.com/sound-level-meters.htm

    Model 325 löytyy, en tiedä onko tuo edes tähän käyttötarkoitukseen sopiva vekotin mutta sai sillä ainakin joitain lukuja näkymään.
    Eiköhän tuo kumminkin anna jotain suuntaa, itse olen mitannut tällä http://www.clasohlson.fi/Product/Pro...x?id=161919510

    Lainaa mcmies kirjoitti Katso viesti
    On. MMAF ja Testmill Pentanova Oy suunnittelevat yhteistyössä melumittauspäiviä pk-seudulle. Tapahtumassa tullaan tekemään ohiajotestejä ja paikallaan mittauksia. Jos menee läpi, saa Testmilliltä muutoskatsastusta varten konttorilla kelpaavan todistuksen jonkunlaista korvausta vastaan. Jos ei mee läpi, kirjataan MMAF:n tutkimustoimintaa varten pyörän merkki, malli, putken tiedot ja tulokset. Tällöin ei myöskään tartte maksaa mitään. Käytännössä osallistujat rajautuvat aikaan ennen e-hyväksyntäpakkoa, koska e-hyväksyttyjä putkia ei tartte mitata. Eikä edes katsastaa, kunhan se killeri on kiinni.

    Täytyy vielä junailla muutama byrokratia-asia kondikseen ennen kuin päästään hommiin. Ilmoitellaan sitte jollain taululla, kun aika ja paikka on tiedossa.
    Tämä kuulostaa oikein hyvältä.
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
  2. #302
    Lainaa Husky510 kirjoitti Katso viesti
    Eiköhän tuo kumminkin anna jotain suuntaa, itse olen mitannut tällä http://www.clasohlson.fi/Product/Pro...x?id=161919510



    Tämä kuulostaa oikein hyvältä.
    Mä tilasin tämmösen. 18 egee kotiin kuskattuna ei paha raha. Vielä jos toimii, aina parempi.

    P.S. Mulla on edelleen auki, miten jengat määritellään jos ei kelloa ole?
  3. #303
    Lainaa jyk4 kirjoitti Katso viesti
    Hieman aihetta sivuten, onko melunmittauspäiviä luvassa?
    Olen järjestämässä Seinäjoelle mittauspäivää 12.5. Meininki sama kun kahtena edellisenä keväänä, eli SeAMK:n autoinsinööriopiskelijat mittaa ja lapun saa mukaan. Lappu tosin ei kelpaa katsastukseen, mutta ei se mitään maksakkaan. Hommaa sponssaa Moto-Seinäjoki ja H-DCF. Ilmoittelen tarkemmin myöhemmin.
  4. #304
    Lainaa harald73 kirjoitti Katso viesti
    Mä tilasin tämmösen. 18 egee kotiin kuskattuna ei paha raha. Vielä jos toimii, aina parempi.

    P.S. Mulla on edelleen auki, miten jengat määritellään jos ei kelloa ole?
    Joo kyllä sillä jotain lukemaa saa ja kattoo kaikki lukemat. Itse en oikein ymmärrä sitä Hi/low-Hi/Hi tai Low/Hi-Low/low


    Lainaa Artturi kirjoitti Katso viesti
    Olen järjestämässä Seinäjoelle mittauspäivää 12.5. Meininki sama kun kahtena edellisenä keväänä, eli SeAMK:n autoinsinööriopiskelijat mittaa ja lapun saa mukaan. Lappu tosin ei kelpaa katsastukseen, mutta ei se mitään maksakkaan. Hommaa sponssaa Moto-Seinäjoki ja H-DCF. Ilmoittelen tarkemmin myöhemmin.
    Oikeasti nää tälläiset kuulostaa hyvältä vaikka olisi kyseessä pieni hinta. Kun joku tekee puolestasi.
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
  5. #305
    Ihan kaikella kunnioituksella kanssamotoristeja kohtaan, mutta vähän hävettää. Jos aina niin v****mainen poliisi pysäyttää ja vie kilvet meiltä rikollisilta, mitä sitten ? Täällä pähkitään desibelejä ja yleinen mentaliteetti on jäänkö kiinni jostain. Jokainen meistä kunnioitti kovaa opettajaa lapsena, miten on tänä pänä ? Ihmisten tulisi kasvaa, ymmärtää epäkohdat ja nauraa niille, älkää nyt viitsikö pelätä poliisia noin paljon
    Eiköhän poliisi hae juuri tätä asennetta, pelotellaan vähän ja kaikki on rehtorin puhuttelussa, hurjaa sanoisin.
    Kesäkuussa on taas rauha maassa.
    Viimeksi muokannut: valuvika; 20.04.2012 klo 01:28.
    - slipping and sliding since 1982 -
  6. #306
    Lainaa valuvika kirjoitti Katso viesti
    Ihan kaikella kunnioituksella kanssamotoristeja kohtaan, mutta vähän hävettää. Jos aina niin v****mainen poliisi pysäyttää ja vie kilvet meiltä rikollisilta, mitä sitten ? Täällä pähkitään desibelejä ja yleinen mentaliteetti on jäänkö kiinni jostain. Jokainen meistä kunnioitti kovaa opettajaa lapsena, miten on tänä pänä ? Ihmisten tulisi kasvaa, ymmärtää epäkohdat ja nauraa niille, älkää nyt viitsikö pelätä poliisia noin paljon
    Eiköhän poliisi hae juuri tätä asennetta, pelotellaan vähän ja kaikki on rehtorin puhuttelussa, hurjaa sanoisin.
    Hyvin kiteytetty.Vähän kun pelotellaan niin ollaan jo polvillaan ja pyydetään anteeksi vaikka ei olla edes mitään tehty.
    Nyt v***u oikeesti lukekaa tämä http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078 siellä sanotaan kaikki tarpeellinen.Toki pitää ymmärtää mitä lukee, mutta ei se niin vaikeata ole.
    Nykyset
    GSX-R600 K6
    GSX-R1100 -90
    RM 85 -06
    ja exät
    GSX750F -89
    RG 125 gamma -85
    RM 125 -81
    PV 50 -80
  7. #307
    Eli siis kiteytettynä, tulostetaan seuraava nivaska finlexistä rekisteriotemappiin mukaan:

    14 §
    Käytönaikaisen melun mittaus

    1. Ajoneuvon käytönaikainen äänitaso on mitattava ajoneuvon ollessa paikallaan ja moottorin käydessä nopeudella, joka vastaa puolta moottorin suurimman tehon pyörintänopeudesta. Kun tasainen pyörintänopeus on saavutettu, kaasu päästetään mahdollisimman nopeasti nolla-asentoon. Testitulos on testisarjan korkein lähimpään kokonaislukuun pyöristettynä ilmoitettava LAF-tulos, eli enimmäistaso määritettynä taajuuspainostusta A ja aikapainotusta F (Fast) käyttäen, koko mittausjaksolta alkaen tasaisista kierroksista ja päättyen heti kun moottori saavuttaa tyhjäkäynnin pyörintänopeuden. Huomioon otetaan vain kolmessa peräkkäisessä mittauksessa saadut mittaustulokset, joiden väliset erot eivät ole yli 2 dB(A).

    2. Mittalaitteena käytetään äänenpainetason mittaria, joka täyttää vähintään standardin ISO/IEC 61672 tarkkuustason 2 tai vastaavat vaatimukset. Mittarin tulee olla kalibroitu valmistajan ohjeiden mukaan. Mittarin tuloksen pysyvyys tulee testata ennen testisarjaa ja sen jälkeen. Mittauslaitteen virhemarginaali vähennetään mittaustuloksesta ennen pyöristystä.

    3. Mittalaite asetetaan vaakasuunnassa 0,5 m etäisyydelle poistoaukosta 45 asteen kulmaan pakoputken poistoaukon suuntaan nähden sekä pystysuunnassa pakoputken ulostulon tai vähintään 0,2 m korkeudelle testiradan suuntaisesti. Jos pakoputkessa on useampia ulostuloja, mittalaite asetetaan niistä korkeimmalla sijaitsevan korkeudelle. Jos ulostulot sijaitsevat eri puolilla ajoneuvoa tai yli 0,3 m päässä toisistaan, melutaso mitataan eri ulostuloille erikseen ja testituloksena käytetään korkeinta arvoa.

    4. Melutaso mitataan asfaltti- tai betonialustalla taikka muulla vastaavalla alustalla, joka ei aiheuta merkittäviä akustisia häiriöitä. Mittauspaikalla 3 m etäisyydellä ajoneuvosta ei saa olla muita akustisia esteitä kuin enintään kaksi mittauksen suorittajaa. Mittauspaikan taustaäänitason on oltava vähintään 10 dB(A) pienempi kuin mitattavan ajoneuvon äänitaso.

    5. Jos ajoneuvossa ei ole kierroslukumittaria, oikea pyörintänopeus tulee määrittää erillisellä laitteella.
    Ja seurataan siitä toimituksen lainmukaisuus alusta loppuun, jos tulos on tästä huolimatta yli sallitun, ei voine kuin purra hammasta, maksaa sakko ja käydä konttorilla näyttämässä että katsokaa nyt sitä e-hyväksyntää, se nyt vaan meluaa vakionakin..
    '96 Laverda Custom 125 -> '94 CB500 -> '97 CBR 600F -> '06 ZX-6R -> '05 ZX-10R -> '03 RSV-R 1000 -> '08 CBR 600RR
  8. #308
    Lainaa valuvika kirjoitti Katso viesti
    Ihan kaikella kunnioituksella kanssamotoristeja kohtaan, mutta vähän hävettää. Jos aina niin v****mainen poliisi pysäyttää ja vie kilvet meiltä rikollisilta, mitä sitten ? Täällä pähkitään desibelejä ja yleinen mentaliteetti on jäänkö kiinni jostain. Jokainen meistä kunnioitti kovaa opettajaa lapsena, miten on tänä pänä ? Ihmisten tulisi kasvaa, ymmärtää epäkohdat ja nauraa niille, älkää nyt viitsikö pelätä poliisia noin paljon
    Eiköhän poliisi hae juuri tätä asennetta, pelotellaan vähän ja kaikki on rehtorin puhuttelussa, hurjaa sanoisin.
    Kesäkuussa on taas rauha maassa.
    Juuri näin. Ei mene yöunet. Korkeintaan muutamat partiot, missä on pahimpia änkyröitä, jotka nussii pilkkua, saattaa aiheuttaa paikallista haittaa. Tai kampanjointi vkloppuina X ja Y eli B-illat/Super Rally, jolloin saadaan puolueetonta tilastotietoa. Muuten uskon että tällainen nahkapäätöslaki jää toteutukseltaan jonnekin kännykkävalvonnan asteelle, eli ei käytännön merkitystä. Laitonta ja rikollista tämä oleminen on ollut jo tähänkin asti.

    Siitä kyllä olen tavallaan pahoillaan että täälläkin aika harvat on ymmärtäneet mikä tämän valvonnan/lain kehittämisen perimmäinen tarkoitus on. Moottoripyöräilyn kieltäminen kokonaan, oli ääniä tai ei.
    Viimeksi muokannut: Järkäle; 20.04.2012 klo 09:31.
    "En mää *täss syyllist kaipaa yhtikäs, Lahtist ja konekiväärii mää kaipasin"

    Clutch - The Regulator
  9. #309
    Niin kyllä kyllä, mitäs jos ne viel kilvet sulta n.4-7 krt kesässä, tulee vähän kalliiksi.
    Jos moottoripyörä on ihan vakio, niin eihän silloin tarvitse edes miettiä. Veikkaisin että jos näitä tulee paljon, kilven menetyksiä. Kyllä se vuosikatsastus tulee voimaan, ihan varmasti. Sillä saa rajoitettua tuota moottoripyöräilyä paljon.
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
  10. #310
    Lainaa Husky510 kirjoitti Katso viesti
    Niin kyllä kyllä, mitäs jos ne viel kilvet sulta n.4-7 krt kesässä, tulee vähän kalliiksi.
    Jos moottoripyörä on ihan vakio, niin eihän silloin tarvitse edes miettiä. Veikkaisin että jos näitä tulee paljon, kilven menetyksiä. Kyllä se vuosikatsastus tulee voimaan, ihan varmasti. Sillä saa rajoitettua tuota moottoripyöräilyä paljon.
    Ei se melutaso sillä välttämättä rauhoitu, että pyörä on täysin vakio. Jos mittaustavat ovat yhtään sellaisia kuin paikanpäältä on raportoitu, ylittyy kilvenviemiskynnys monissa tapauksissa helposti täysin koskemattomalla pyörälläkin.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  11. #311
    Poistettu
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Ei se melutaso sillä välttämättä rauhoitu, että pyörä on täysin vakio. Jos mittaustavat ovat yhtään sellaisia kuin paikanpäältä on raportoitu, ylittyy kilvenviemiskynnys monissa tapauksissa helposti täysin koskemattomalla pyörälläkin.
    Tämä on varmasti täyttä legendaa. En jaksa uskoa että edes Kaikkosen pokka riittäs modifioimattomasta moposta kilpiä irroittamaan.

    Olen samaa mieltä että ilman muuta valvonta ja siihen liittyvät mittaukset on tehtävä oikein. Mutta se ei poista sitä tosiasiaa että tarpeettoman kovaäänisiä huutoputkia tuolla kadulla on - paljon.
  12. #312
    Kyllähän tähän hommaan vaikuttaa melko paljon tyyli, jolla tuolla tiellä esiintyy. Mä ajelin (autolla) eilen iltasella Kehä I:llä jonkun Husse-keken perässä, joka ajoi tyylillä kaasutus-rullaus-kaasutus-rullaus, höystettynä valoissa kaasuttelulla jne. ja kyllä täytyy sanoa, että oli niin helvetin rasittava tyyli ja kova pörinä, että poliisina olisin ratsannut tollasen keken välittömästi, kun jo nyt ois tehnyt mieli tehdä kansalaispidätys ja potkaista keke mopoineen ojan puolelle. Joku Akran vaimennin sillä siinä näytti kiinni olevan -> laiton tietysti.

    Noista yksimukisista lähtee hieno matala käyntiääni, kun niillä ajetaan ihmisiksi, mutta tollanen saatanallinen hinkkaaminen alkaa kyllä vituttamaan.
  13. #313
    Lainaa 998sFE kirjoitti Katso viesti
    Tämä on varmasti täyttä legendaa. En jaksa uskoa että edes Kaikkosen pokka riittäs modifioimattomasta moposta kilpiä irroittamaan.

    Olen samaa mieltä että ilman muuta valvonta ja siihen liittyvät mittaukset on tehtävä oikein. Mutta se ei poista sitä tosiasiaa että tarpeettoman kovaäänisiä huutoputkia tuolla kadulla on - paljon.
    Kyllä mahtaa mennä niin että jos menee rajat yli niin lähtee kilvet, jos sille päälle sattuu.Riippumatta onko vakio vai ei.
    Mistäs se kaikkonen näkee onko vaimentimen sisuskalut vakiot ja kunnosa.
    Tosin ei tää liene poliisin prioriteetti, muutenku B-iloihin ja ehkä paikallisella "nakkikioskilla" semmonen poliisin teematapahtuma kerran pari.

    Mut on tässä se että jos alkaa tulla paljon aiheettomia katsastuskäskyjä, siis että poliisi tarkastaa mut menee samalla set upilla läpi katsastuksesta tai et vakiota joutuu katsastamaan, niin sit kannattaa nostaa asia esille paikallisen poliisin esimiehelle ja/tai MMAFään. Tällöin ohjeita voidaan päivittää tai kouluttaa poliiseja tekemään mittauksia paremmin.


    Tää loppujen lopuksi on kuitekin meidänkin etu - jos tällä saadaan pahimma meluajat pois niin sit voi olla että paine säädösten kiristämiseen ja määräaikaiskatsatukseen pienenee.

    EU tasolla on kuitenkin tulossa isompiakin uhkia, Tuoreessa Performance Bikesa oli taas muistus että tekeillä on EU vikamiesten valmistelema esitys joka tekee ABSsästä pakollisen kaikissa uusissa isoissa pyörissä ja käytännössä kieltää kaiken moottorin ja voiman siirron muutamisen, ehkä jopa renkaiden ja iskarin vaihtamisen erityyppiseen -ainoastaan alkuperäiset osat kelpaa. Taispa olla et kaikenlainen muuttaminen on liipasimella muutenkin. Lisäksi se voi rajoittaa mm service manuaalien saatavuutta yleisölle, vikakoodien julkaisun kieltoa ja vaatia mekaanisia esteitä ettei käyttäjä pääse käsiksi koneeseen ja ecuun etc - eli käytännössä/esityksessa pyörän huoltaminen ite kielletään. Ja huonolla säkällä olis jo oliko 2014 voimassa.

    Tuo lehden juttu vaikuttaa aika vainoharhaiselta tuossa laajuudessaan mut jotain sieltä tiettävästi on tulossa.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  14. #314
    Kuuluisaa Sir Winstonin lausahdusta mukaellakseni.

    "Niin harvojen toimesta aiheutuu harmia niin monelle."
    <p>.</p>
  15. #315
    Lainaa specka kirjoitti Katso viesti
    Kyllä mahtaa mennä niin että jos menee rajat yli niin lähtee kilvet, jos sille päälle sattuu.Riippumatta onko vakio vai ei.
    Mistäs se kaikkonen näkee onko vaimentimen sisuskalut vakiot ja kunnosa.
    Tosin ei tää liene poliisin prioriteetti, muutenku B-iloihin ja ehkä paikallisella "nakkikioskilla" semmonen poliisin teematapahtuma kerran pari.

    Mut on tässä se että jos alkaa tulla paljon aiheettomia katsastuskäskyjä, siis että poliisi tarkastaa mut menee samalla set upilla läpi katsastuksesta tai et vakiota joutuu katsastamaan, niin sit kannattaa nostaa asia esille paikallisen poliisin esimiehelle ja/tai MMAFään. Tällöin ohjeita voidaan päivittää tai kouluttaa poliiseja tekemään mittauksia paremmin.


    Tää loppujen lopuksi on kuitekin meidänkin etu - jos tällä saadaan pahimma meluajat pois niin sit voi olla että paine säädösten kiristämiseen ja määräaikaiskatsatukseen pienenee.

    EU tasolla on kuitenkin tulossa isompiakin uhkia, Tuoreessa Performance Bikesa oli taas muistus että tekeillä on EU vikamiesten valmistelema esitys joka tekee ABSsästä pakollisen kaikissa uusissa isoissa pyörissä ja käytännössä kieltää kaiken moottorin ja voiman siirron muutamisen, ehkä jopa renkaiden ja iskarin vaihtamisen erityyppiseen -ainoastaan alkuperäiset osat kelpaa. Taispa olla et kaikenlainen muuttaminen on liipasimella muutenkin. Lisäksi se voi rajoittaa mm service manuaalien saatavuutta yleisölle, vikakoodien julkaisun kieltoa ja vaatia mekaanisia esteitä ettei käyttäjä pääse käsiksi koneeseen ja ecuun etc - eli käytännössä/esityksessa pyörän huoltaminen ite kielletään. Ja huonolla säkällä olis jo oliko 2014 voimassa.

    Tuo lehden juttu vaikuttaa aika vainoharhaiselta tuossa laajuudessaan mut jotain sieltä tiettävästi on tulossa.
    Ai jai jai. Taitaa ola niksmannit jne asialla suojaamassa omia vempeleitään, että pääsevät rahastamaan kuluttajaa kunnolla...
    <p>.</p>
  16. #316
    Kaiken kaikkiaan alkaa tuntua että tää on vain viivytystaistelua.

    Joskus lähitulevaisuudessa MP´t on ajetu niin ahtaalle säädöksillä ettei niitä juuri valmisteta enää - tai sit vain pieniä/sähkö skoottereita, jotka on kaikki vakioita. Edes täys sähköMP ei tätä lajia pelasta.
    Näiden hörhöjen ei tartte kun saada yks pikku tiukennus kerrallaan, niin lopulta valmistajat luopuu hommasta. Jo säädetyn rajoituksen poistaminen on varmasti hankalampaa kuin uuden saaminen läpi.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  17. #317

    R.I.P.
    Liittyi Jun 2005
    ESPOO
    Tuommoisen esityksen läpimeno tietäisi moottoripyöräteollisuuden loppua . Hommassa ei ole järjen häivää. Aikanaanhan ehdotettiin pohjoismaissa että mopojen rattaat hitsattaisiin kiinni ettei vaihtamaan välityksii nopeemmiksi,nämä on samanluokan ehdotuksia.
    Ultrafast KTM machine .
  18. #318
    Oon tossa käyny kyttien kanssa sähköpostikeskustelua aiheesta. Kyllä ne väittää määräävänsä vakiopyöränkin valvontakatsastukseen, jos valvonta-arvot ylittyvät.

    Sattumoisin tiedän, että nykyistä lakia säädettäessä lainsäätäjän tarkoitus oli puuttua Gaussin käyrän oikeaan laitaan, eli pahimmin meluavaan kymmenesosaan pyöräkannasta. Jos tämä tarkoitus pysyisi poliisinkin mielessä, homma tosiaan olisi kaikkien etu. Hiukan vain pelkään, ettei tämä käytännössä ihan näin mene.

    Mitä taas tulee Brysselin puuhasteluihin, niin ei sitä rakentelua olla täysin kieltämässä, eikä tuo moottorin ja voimansiirron roplauskieltokaan näillä näkymin koske kuin teho/nopeusrajoitettuja luokkia. Kaikkia lehtien "kohu-uutisia" ei kannata uskoa. Sen sijaan ABS:t tulee, samoin muutama muu uusi vaatimus ja vanhojen vaatimusten kiristys. MMAF:n taululla lisätietoa.
    High Stuck Are Wit To
  19. #319
    Lainaa Dege kirjoitti Katso viesti
    Tuommoisen esityksen läpimeno tietäisi moottoripyöräteollisuuden loppua . Hommassa ei ole järjen häivää. Aikanaanhan ehdotettiin pohjoismaissa että mopojen rattaat hitsattaisiin kiinni ettei vaihtamaan välityksii nopeemmiksi,nämä on samanluokan ehdotuksia.
    Näinhän se on - ensin menis aftermarket ja hyvin pian loppuis uusien tekeminenkin. Nyt jo valmistajat on älähtäny kun suunnitellu päästövaatimukset yms on niin tiukat.

    Tuo tiety voi olla myös politiikkaa - vaaditaan miljoonaa ja "tyydytään" sataan tonniin.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  20. #320
    Lainaa harald73 kirjoitti Katso viesti
    Kyllähän tähän hommaan vaikuttaa melko paljon tyyli, jolla tuolla tiellä esiintyy. Mä ajelin (autolla) eilen iltasella Kehä I:llä jonkun Husse-keken perässä, joka ajoi tyylillä kaasutus-rullaus-kaasutus-rullaus, höystettynä valoissa kaasuttelulla jne. ja kyllä täytyy sanoa, että oli niin helvetin rasittava tyyli ja kova pörinä, että poliisina olisin ratsannut tollasen keken välittömästi, kun jo nyt ois tehnyt mieli tehdä kansalaispidätys ja potkaista keke mopoineen ojan puolelle. Joku Akran vaimennin sillä siinä näytti kiinni olevan -> laiton tietysti.

    Noista yksimukisista lähtee hieno matala käyntiääni, kun niillä ajetaan ihmisiksi, mutta tollanen saatanallinen hinkkaaminen alkaa kyllä vituttamaan.
    Tälläisten urpojen takia nyt hössötetään näistä äänistä, olisit soittanut poliisille
    No kunhan saan tuon oman moton kuntoon, niin mittaan siinä äänet vakiona, noin 97db-3800rpm näytti koko putkistolla.
    Kyllä ihmettelen jos pollet veisi multa kilvet, kun on vakio. Sillä se on hyväksytty EU:hun.
    On hyväksytty EPA jotain ja 80 db arvot ja tyyppikilvessä 92db-3740rpm.
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
  21. #321
    Tuo edellä kuvattu episodi on ihan mallipläjäys siitä, miten usein "ongelma" ei ole esim. mopon ääni,
    mutta siitä sitten viimekädessä kuitenkin väännetään.

    Ihan sama on, jos mölyää kuin paviaani, kännissä tai ei, väärässä paikassa väärään aikaan .

    Joskus törmää hauskuuteen, joka vahvistaa teorian paikkansapitävyyden.

    Asutusalueella on kaksi mopoilijaa, joilla ihan samanlaiset peli, samanlaisilla "mökäpöntöillä".
    Toinen on sitten sellainen "perkeleen rakkari" joka riehuu pahaäänisellä laitteella holtittomasti.... jne.
    Tätä tarinaa kerrotaan nurkilla jopa sille toiselle.... joka liikkuu nurkilla..... aaaaaiwan.... samanlaisella
    pelillä, suunnilleen yhtä usein ja vieläpä varsin samoihin aikoihinkin.

    Toiselle tosiaan tilataan poliisia... ja toisen pyörimisiä ei noteerata mitenkään.... ja jos, ei ainakaan
    negatiivisessa mielessä. Todella hassu juttu .

    Hattula... Nastola... Hattula.... Nastola...... huomaatko eron? .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  22. #322
    Täällä suomessa ei sentää tilanne ole vielä näin paha: http://www.exhaust-notes.com/denver-...-exhausts.html

    "Denver Bans Aftermarket Motorcycle Exhausts
    The city of Denver in Colorado USA has introduced a new law which makes it illegal to fit aftermarket exhausts to your motorcycle. Only stock exhausts are legal.

    The city claim to have introduced the law to reduce the sound and disruption caused by loud aftermarket exhausts. But, and its a big but, only motorcyclists have been targeted - the law does not apply to cars?

    While we won't dispute changing the sound of your exhaust is a major motivator in upgrading your pipes its not the be all and end all. There are a significant number of motorcyclists who opt for an aftermarket exhaust, not for performance increases, but simply because it is a cheaper option that fitting an OEM exhaust.

    Thankfully the Amercian Motorcycle Association are on the case pushing to have the law recalled. Lets hope they succeed!
    "
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  23. #323
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Ja kukas sitä väittikään, että poliisilla on budjettivajetta?

    Edit. Toisaalta voidaanhan tuo nähdä sijoituksenakin, kun muutaman kympin sijoitus tuottaa varmasti kesässä jokusen tonnin kahisevaa valtion kirstuun ja lihottaa ulkomaisia katsastusyrittäjiä. Eli vedän kritiikkini pois, tämähän olikin hieno veto kansantalouden ja poliisin toimintakyvyn elvyttämiseksi.
    Kreikkaanhan nekin menee.. Valtion perimät siis. Ulkomaalainen katsuri ottaa omansa ja sen mitä valtio ottaa, niin sillä pelastetaan jokunen historiallinen kivi Ateenasta..
  24. #324
    "Ajoneuvon käytönaikainen äänitaso on mitattava ajoneuvon ollessa paikallaan ja moottorin käydessä nopeudella, joka vastaa puolta moottorin suurimman tehon pyörintänopeudesta. Kun tasainen pyörintänopeus ....

    Nyt kun täällä tulkitaan lakia kirjaimellisesti niin...
    "suurimman tehon pyörintänopeus" aika tulkinnanvaraista miten tonkin ymmärtää ?
    Ei suurin pyörintänopeus vaan suurimman tehon pyörintänopeus. ????


    No onneks Kotarissa tyyppikilpi ilmottaa 100db joten tuskin se sen enempää ääntä testeissä pitää.
    Mutta jos ois Acran evo4 kiinni RC8.ssa niin ei ois toivoakaan päästä mistään testistä läpi.
    Viimeksi muokannut: Wiwwee; 21.04.2012 klo 09:08.
  25. #325
    Lainaa Wiwwee kirjoitti Katso viesti
    "Ajoneuvon käytönaikainen äänitaso on mitattava ajoneuvon ollessa paikallaan ja moottorin käydessä nopeudella, joka vastaa puolta moottorin suurimman tehon pyörintänopeudesta. Kun tasainen pyörintänopeus ....

    Nyt kun täällä tulkitaan lakia kirjaimellisesti niin...
    "suurimman tehon pyörintänopeus" aika tulkinnanvaraista miten tonkin ymmärtää ?
    Ei suurin pyörintänopeus vaan suurimman tehon pyörintänopeus. ????


    No onneks Kotarissa tyyppikilpi ilmottaa 100db joten tuskin se sen enempää ääntä testeissä pitää.
    Mutta jos ois Acran evo4 kiinni RC8.ssa niin ei ois toivoakaan päästä mistään testistä läpi.
    Ei kai tuossa ilmaisussa ole mitään epäselvää ellei lähde miettimään jotain ihan muuta.
    Ei tuossa viitata millään tapaa "punaviivaan tai rajoittajaan".
    On sitten ihan toinen asia, onko mittaajalla tietoa EDES ko. mopon valmistajan ilmoittamasta
    max. tehon kierrosluvusta...... puhumattakaan siitä, että olisi tieto juuri mitattavan
    pyörän max. tehon kierrosluvusta.

    Saivartelua.... toisaalta kyllä, toisaalta ei. Tapinpaikka on käytännössä aina laitettava johonkin,
    mutta jos sitä ruuvimeisseliä haetaan käteen liian monen epämääräisen muuttujan kautta,
    kasassa on väistämättä farssin ainekset.

    Tällä mennään vaikka mittausohjeissa olisi "sisällä" jo toleransseja.
    Ne ulosmittautuvat kertoimilla heti kun mittausprosessiin tulee "sävellyksiä".

    Mielenkiintoinen asia on myös tuo.... vaikka puhutaan täysin kaupankuntoisesta laitteesta
    pakopuolen osalta..... että laitteen tyyppikilven tiedot desibeleistä ja kierrosluvuista eivät
    aina kohtaa tuon "puolet"- mittausohjeen kanssa.

    PS. Olisi muuten ihan helvetin hauska mitata samalla tavalla, samassa kohtaa
    polliisisedän jammun pörinät.... Ei saata olla kaukana päästä kysymään:
    Kummasta ajattelit ensin ruuvata kilvet irti
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  26. #326
    Siis vaimentimen voi vaihtaa ilman katsastusta jos se on alkuperäistä vastaava eikä teho nouse yli 10 prosentin ja äänet pysyy alle rajojen.Finlex 3 momentti muutoskatsastus velvollisuus.Näin minä tämän käsitin.
    Suzuki GSX 1400-04 Honda CB 900 hornet-03 Suzuki GSX 1400-07 Aprilia Mana 850-08
    Kawasaki ZR-7-99 Yamaha FZ6N-07
  27. #327
    Otetaanko pieni recap tähän väliin?

    Jos pyörä on EY-tyyppihyväksytty, ei siihen saa vaihtaa kuin E-hyväksytyn putken. Ei tarvitse muutoskatsastaa. Mittauskierrokset tyyppikilven kierrokset, referenssimelu tyyppikilvessä.

    Jos pyörä ei ole EY-tyyppihyväksytty, siihen saa vaihtaa minkä tahansa vaimentimen, olettaen, että kyseisen pyörän käyttöönottoajankohdan melu- ja saastemääräykset täyttyvät. Staattisen testin rajat ovat: Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 106 dB(A) ja 1.1.1992 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 103 dB(A). Mittauskierrokset on puolet maksimitehon kierroksista. Jos maksimitehon kierroksia ei ole tiedossa, katsotaan, että maksimiteho on 90% kierroksista, josta siis puolet on mittauskierrokset. Jos staattinen testi ei mene läpi, on vuorossa ohiajotesti. Nämä on joka tapauksessa tehty muutoskatsastuksessa, joka on tehtävä ei-hyväksytyn pyörän pakoputkistoa muutettaessa.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
  28. #328
    Itse olen harrastanut moottoripyöräilyä sen verran vähän, että en tiedä olenko oikea ihminen kommentoimaan asiaa. Muttä kyllähän minäkin hieman ihmettelen tuota miksi ylipäätään se pakoputki pitää siihen moottoripyörään vaihtaa. Voiko olla, että se ratkaiseva viiden hevosvoiman lisä pitää siihen moottoripyörään saada, kun se sata ei alunperin riitä.

    Tietysti tuo toinen näkökulma joka on taas oman moottoripyörän yksilöinti on ihan OK, mutta voi ne romut jättää sinne pakoputken sisään.

    Minä en inhoa kovia moottoripyörän ääniä, mutta kyllä minun mielestä meidän pitäisi hieman ajatella muitakin ihmisiä jotka täällä meidän kanssa asustaa. Mikään ei naurata niin paljoa kuin se, että juuri vaikka saanut kakarat koisimaan ja joku vetää urku auki ikkunan alla käytännössä ilman pakoputkea...

    PS: Itsellä ei ole imeväisikäisiä lapsia, mutta joillain muilla saattaa olla
  29. #329
    Lainaa BilriX kirjoitti Katso viesti
    Itse olen harrastanut moottoripyöräilyä sen verran vähän, että en tiedä olenko oikea ihminen kommentoimaan asiaa. Muttä kyllähän minäkin hieman ihmettelen tuota miksi ylipäätään se pakoputki pitää siihen moottoripyörään vaihtaa. Voiko olla, että se ratkaiseva viiden hevosvoiman lisä pitää siihen moottoripyörään saada, kun se sata ei alunperin riitä.

    Tietysti tuo toinen näkökulma joka on taas oman moottoripyörän yksilöinti on ihan OK, mutta voi ne romut jättää sinne pakoputken sisään.

    Minä en inhoa kovia moottoripyörän ääniä, mutta kyllä minun mielestä meidän pitäisi hieman ajatella muitakin ihmisiä jotka täällä meidän kanssa asustaa. Mikään ei naurata niin paljoa kuin se, että juuri vaikka saanut kakarat koisimaan ja joku vetää urku auki ikkunan alla käytännössä ilman pakoputkea...

    PS: Itsellä ei ole imeväisikäisiä lapsia, mutta joillain muilla saattaa olla
    Olet harrastanut ihan riittävän pitkään moottoripyöräilyä mm. ottaaksesi kantaa meluasioihin.
    Me suomalaiset ollaan ihan suotta turhan vaatimattomia.
    Itse olen ajellut jo jonkin aikaa, musta tyylikkäintä on, kun pyörä menee kuiskauksella, kuin aave ikään.
    Mutta tarvittaessa niin, että ainutkaan kotilo ei pysty vastaamaan ja harvemmassa ne pyörätkin jotka pystyvät.
    Itse asiassa, kotikadulla on yksi kopteri, joka muutaman - siis muutaman kerran kesässä vetäsee suorilla putkilla niin, että ikkunat helisee.
    Ei kaukaa hae, etteikö tekis mieli heittää rautakankea pinnojen väliin. Vaikka kuinka motoristeja ollaankin.
    <p>.</p>
  30.  
  31. #330
    Lainaa Motoristi1958 kirjoitti Katso viesti
    Olet harrastanut ihan riittävän pitkään moottoripyöräilyä mm. ottaaksesi kantaa meluasioihin.
    Me suomalaiset ollaan ihan suotta turhan vaatimattomia.
    Itse olen ajellut jo jonkin aikaa, musta tyylikkäintä on, kun pyörä menee kuiskauksella, kuin aave ikään.
    Mutta tarvittaessa niin, että ainutkaan kotilo ei pysty vastaamaan ja harvemmassa ne pyörätkin jotka pystyvät.
    Itse asiassa, kotikadulla on yksi kopteri, joka muutaman - siis muutaman kerran kesässä vetäsee suorilla putkilla niin, että ikkunat helisee.
    Ei kaukaa hae, etteikö tekis mieli heittää rautakankea pinnojen väliin. Vaikka kuinka motoristeja ollaankin.
    Eihän sen pyörän minun mielestä tarvii välttämättä ihan pelkällä kuiskauksella mennä, mutta ei mene totta puhuen minunkaan päähän että sillä pyörällä pitää ehdoin tahdoin saada vain ja ainoastaan helvetinmoista meteliä aikaiseksi.

    Mutta, kai sitä oli sitten itsellänikin nämä mopot oli nuorempana semmosia metelikoneita kun sitä rispektiä piti hakea semmosella metelöinnillä? Äänellä korvattiin jotain muita puuteita?
    Nykyään tässä pärjää itsensä kanssa oikein mainiosti vähän hiljaisemmallakin mopolla. Ja sillä asenteella näyttää pärjäävän myös naapureiden ja virkavallankin kanssa. Eipä ole minkäänlaisia mittareita työnnelty pakoputkiin.

    Jos tosta ikkunan alta menee joku tuomiopäivän räpätin menee pari kertaa kesässä niin eipä se vielä mitään traumoja aiheuta, mutta jos se alkaa joka ilta paukuttaan siinä, ja vielä ns. hiljaisuuden jälkeen niin työssäkäyvän sympatiat ja ymmärrykset loppuu justiinsa.
    Murjaanien kuningas!
Sivu: 11 / 43:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 91011121321 ... ViimeinenViimeinen