Niin hän tuo taitaa olla. Kun kattelin nuita niin yritin katella onko ne täyssynteettisiä, mutta luki kaikissa erillälailla niin laitoin vaan, että ovat synteettisiä.
Tekkee "liian" monenlaista, kun ei osaa valita.
Oli niin helppo autoon vaihtaa vaihteistoöljyt, kun motonetistä kävi hakemassa oli motox:lta mineraalista- ja synteettistä öljyä.
Ja niistä tietenki valitsi tuon synteettisen.
Kaippa pittää laittaa kumpaankin mopoon tuota Motulin 10W40 viskositeetillä olevaa ölppää.
Luulis, että sillä pelittää paremmin, kuin nykyisellä Hondan 10W30:llä.
Tai vielä parempi vaihtoehto vois olla, että laittaa eriä niin voi vertailla kumpi pelittää paremmin.
En sitten tiedä kuinka hyvin voi verrata, kun toinen on -88 ja toinen -02?
Jee Jee
Leuka rinnassa vedän sanojani takaisin eli tarkistin autotallissa mitä Motul 5100 öljypurkin kyljessä lukee ja siellä mainittiinkin öljyn olevan JASO MA -luokiteltu erityisöljy märkäkytkimille. Tuo JASO MA tarkoittaa, että öljy ei sisällä lainkaan kitkan poisto/vähennys aineita. Kyseisessä öljyssä ei siis ole lisättynä mitään suoja-ainetta, vaikka muuta muistelin. Tuoteselosteesta olen joka tapauksessa varmistanut, että öljy sopii märkäkytkimelle kytkintä suojaavien ominaisuuksiensa vuoksi. Lisäaineellista en siis ole ostanut joka kerta, vaikka aiemmin muuta väitinkinPahoittelut tahattomasta disinformaatiosta!
Nämä JASO-asiat löytyivät tuolta samoin kuin muutakin öljynvaihtoasiaa. Jos joku ei jaksa tuota lukea, niin JASO MB puolestaan kertoo, että kyseinen tuote ei sovellu märkäkytkimille koska se sisältää kitkan poisto/vähennysaineita.
Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
Ei kehtaa uutta topiccia avata niin laitetaas tähän kysymys:
GPZ seisonut talven +5 tallissa ja pitäs pikku hiljaa kaivaa peli esille.
Kannatteekos vaihtaa nuo uudet öljyt koneeseen nytten, kun seissyt talven vai ajella kone ekaksi lämpimäksi ja sitten vaihtaa.
Ajattelin vain, kun öljyt valunut varmaan aika hyvin tonne pohjalle niin tulis varmaan hyvin kaikki vanhat öljyt pois, mutta teorioita.
Jee Jee
öljyt kuumana ulos ja suodatin vaihtoon kans!
Honda CB 1300 -08
SUZUKI BANDIT 1216 T -97
suurin osa näistä joku öljy toimii paremmin kuin,toinen johtuu kumminkin siitä vaihdepolkimen huolimattomasta käytöstä ,liian köykäinen vaihto ja öljyt on heti paskat kun löytyy välivapaa![]()
tl1000s >zx12r 03 >
Honda F6C Valkyrie>triumph rocket3 roadster 2010
'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
-Dunning-Kruger effect-
ZX12R
Nurkissa pyöri täys purkki motonetin mopoöljyä, 10w-40 mineral tjsp. luki purkin kyljessä.
Sitä lorottelin tonne vifferin koneeseen, ja näyttää tuo toimivan...
Ei se kone ainakaan vielä ole räjähtäny tai runko syttyny tuleen.
Varovainen tietty pitää olla, ettei mopo näe sitä "väärää" etikettiä, määki kaikenvaralta teippasin jessellä purkin etiketit piiloon ja kirjotin siihe tussilla: Huippu-Hyvä moottoripyöräöljy.
Piirsin siihe vielä prätkän kuvanki...
Ei hajuakaan mistä se purkki oli tullu, tai muistikuvaa ostamisesta.
Suodatinki on civicin filtteri, kun muuta ei ollu saatavilla just sillo.
Menenki tästä ruoskimaan itseäni... ->
Se oli jo rikki...
Kunhan ette ketjuöljyä erehdy Mutanetistä ostamaan. Kamalaa pskaa joka lentää vanteille ja pitkin takin selkään ekan kilometrin aikana...
Viimeksi muokannut: GuessWho; 20.04.2013 klo 23:08.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
4T Superbike Oil 15W-50
Teboil 4T SuperBike Oil SAE 15W-50 API SJ, SH, SG; JASO MA;
API GL-1
tuota ostin Keskisen tavarapuodista 33 eurolla 4litraa
Triumph Tiger 800 XRX
Nykyinen
-11 Kawasaki Versys 650
Vanhat
-04 Kawasaki Z750
-07 Qingqi Zoner 125
-95 Yamaha XJ600 Diversion
-07 Qingqi Zoner 125
-88 Kawasaki GPZ500S
Minusta on viime aikoina tullut jossain määrin öljyuskovainen. Olen autoon laittanut viimeiset 200 tkm Mobilin 0-40W öljyä, ja 360 tkm ajetun bensakoneen nokat näyttävät uusilta. Varmasti olisi saanut kymppiä halvemmalla vastaavan luokituksen täyttäviä öljyjä, mutta kympin säästö suhteessa 1500 euron bensakuluihin ei ole merkitsevä.
Onko tuota Motoxin 10w40 litkua siis ihan mineraalina tai mopoon sopivana synteettisenäkin? Mie tuuppasin viimeks gessuun juurikin Motox 10w40 osasynteettiset ja käsittääkseni nuo on "auton öljyt". Tuossa kuitenkin parikin henkilöä kertoo laittaneensa moiset litkut märkäkytkimelliseen mopoon![]()
:-)
Ollos hyvä: R1 ainakin tykkäsi, (ja on speksitkin kunnossa) http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/599525/0
Superbike #7
Nyt en ymmärtänyt.
Piti oikein manuaalista tarkistaa olenko muka tehnyt jotain hölmösti.
Ja manuaalissa sanotaan: API SE,SF,SG or higher. Joten toi motonetin ölppä on just eikä melkein
(vai missaanko jotain?)
Ja mopo on 2004, toimii noilla öljyillä todella hyvin.
Ps. en mä ainakaan ole missään vaiheessa mistään täyssynteettisistä puhunutkaan.
Mut sen tiedän että edelliseen R1seeni (myös -04) laitoin VALTUUTETUN huoltoliikkeen suosituksesta Castrolin power 1 racingit, eli täyssynteettiset.
Joilla parin tuhannen jälkeen meni askin toiminta todella tunnottomaksi.
Nyt nykyisellä mopolla on menty näillä MOTONETIN öljyillä enemmän, ja toimii kuin ajatus.
Viimeksi muokannut: Juhis; 26.04.2013 klo 14:25.
mikä öljy EI olisi korkeemmalla luokituksella kun SG ???
Näinhän tuo on. Moottoriöljyssä nämä erikseen lisätyt kitkanvähentäjät ovat se ei-ei -aine. Erillisissä synkronoitujen vaihteistojen öljyissä kannattaa myös olla tarkkana. Jos lootaan on speksattu GL-4 öljyt, niin ei kannata laittaa GL-5:sta, joka on kovempaan rasitukseen ja sisältää enemmän kitkanvähentäjää. Se on toki hyväksi esimeriksi hypoidirattaille joissa on liukuvaa pintaa jonka kitkaa se pienentää, mutta samalla tavalla pienenee kitka synkroreikaissa, jolloin loota voi käydä rutisemaan vaihtaessa kun synkrot eivät pidä.
Nämä pari asiaa kun muistaa ja katsoo luokitukset ja viskositeetit, niin loppu on sitten henkistä.
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
kaikissa nykyisissä moottoriöljyissä, myös MA-speksatuissa on friction modifiereita. MA-luokan öljyssä ne vain sopivat yhteen märkäkytkimen materiaalien kanssa.
GL-5 öljyssä ne kitkaa vähentävät lisäaineet ovat erillaisia kuin GL-4. (tai muissa vaihteistoöljyissä), niiden määrään tuo luokitus ei ota juuri kantaa. Hypoidipyörästössä pintapaine ja kitka (ja siten lämpö) on niin suuri, että normaalit lisäaineet joko "repeytyvät puhki" tai ylikuumenevat. Siksi hypoidipyörästön voiteluöljyn lisäaineet ovat sellaisia, että ne aktivoituvat vasta kun pintapaine ja/tai lämpötila voideltavalla pinnalla on riittävän suuri. Jos tuollaista kaataa normaaliin vaihteistoon, se ei voitele kovinkaan hyvin, koska lämmöstä ja paineesta aktivoituvat lisäaineet ovat normaaleissa lämpötiloissa yleensä aika heikkoja voitelukyvyltään.
Tästä osasta ollaan sentäs samaa mieltä.
Superbike #7
Molybdeenia ja booria on tosiaan käytännössä kaikissa öljyissä. Vähiten Rotellassa ja sinisessä valvolinessä. Myös esim paljon puhutussa Delvacissa on, mutta määrät sellaisia että kelpaa märkäkytkinluokitukseen.
Hm. Itse asiassa olisi muuten mielenkiintoista avata ketju RVS:stä. Tuntuu näet toimivalta tavararalta metalli-metalli pintojen pinnoittaisemiseen metallikeraamilla.
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Mie en ymmärrä. Kun mulla oli kawasaki, niin siihen suosittelivat castrolia ja kun vaihoin yamahaan, niin yamahan valtuutetussa myymälä/huollossa suosittelivat edelleen castroliaEn mä kyllä tuossa yamahassa oo ollut täysin tyytyväinen ko öljyyn.
Olen tullut siihen tulokseen, että castrol on kallista öljyä, joten siinä on parempi kate, minkä vuoksi haluavat myydä sitä![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Se Castrolin täyssynteettinen 10W-40 (pitäs tarkistaa purkin kyljestä mitä se tarkalleen on) on ihan pätevää tavaraa rytköseen. Sillä tai Yamalubella on kuulema noita kilpureita tankattu ja hyvin pelaa. Sitten taas jos kaadetaan jotain semisynteettistä Castrolia koneeseen niin ei ole ihme jos vaihteisto tökkii, koska se öljy on ihan hirveää kuraa.
Superbike #7
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)