Tulokset 1:stä 10:een 10:sta
  1. #1
    Eh,

    kyllä, yritin kyllä googlettaa. En löytänyt...Lyhyesti, 749:n akku jaksaa vähän valoja räpsytellä muttei käynnistä eikä anna lukemaa mittariin. Tuollainen ensiasennusakun kaltainen uudehko Yuasa, lasikuituun imeytetty mutta muuten lyijyakku. Ajattelin että se olisi pelastettavissa vielä, kun jaksaa valojakin poltella palaa ihan kirkkaasti?

    Ansmannin 3-6-12-24v ylläpitolaturin löin kiinni paikoillaan olevaan akkuun.

    Vaan sepä näytti 24v latausjännitettä ainakin aluksi. Muistaisin että on yleensä aloittanut kuudella ja nostanut sitten kahteentoista. Viittaako huonoon kontaktiin, huonoon akkuun vai huonoon laturiin, ja ennen kaikkea, uskaltaako ilman erityisttä palo- ja räjähdysvaaraa kokeilla pitempään?

    Pyörä on duunipaikan autotallissa ja harmittaisi kovasti polttaa samalla kertaa mopo ja duunipaikka.
  2. #2
    ota nyt se akku ainakin pois paikaltaan. eikai sulla sentään ollu akunkengät kiinni?
    Poista häiritsevät mainokset: https://getadblock.com/
    ABSillinen turbobusa powered by delvac.
  3. #3
    Lainaa Z-man kirjoitti Katso viesti
    ota nyt se akku ainakin pois paikaltaan. eikai sulla sentään ollu akunkengät kiinni?
    Tottahan se oli kiinni. Olen joskus aikaisemminkin lataillut niin...katetta vähän raottanut, kaapelit sekaan ja töpseli seinään. Mutta ehkä tosiaan otan sitten irti. Entä tuo 24v...kuuluuko sen aloittaa noin järeillä?
  4. #4
    Lainaa matt1 kirjoitti Katso viesti
    Tottahan se oli kiinni. Olen joskus aikaisemminkin lataillut niin...katetta vähän raottanut, kaapelit sekaan ja töpseli seinään. Mutta ehkä tosiaan otan sitten irti. Entä tuo 24v...kuuluuko sen aloittaa noin järeillä?
    MItähän ne pyörän sähkölaitteet oikein pitävät tuosta tuplajännitteestä?

    Ottaisin nyt kyllä kipinkapin akun irti ja varmistaisin onko jännite oikeasti 24V. Jos laturi on ehjä, niin villi arvaus on että akku on valmis.
  5. #5
    Lainaa panman kirjoitti Katso viesti
    MItähän ne pyörän sähkölaitteet oikein pitävät tuosta tuplajännitteestä?

    Ottaisin nyt kyllä kipinkapin akun irti ja varmistaisin onko jännite oikeasti 24V. Jos laturi on ehjä, niin villi arvaus on että akku on valmis.

    En kokeillut kovin montaa sekuntia, juuri sähkölaitteiden takia. Enpä uskalla kovin kauaa ladatakaan jos 24v-valo palaa, ties mitä suljettu akku tekee jos se rupeaa kiehumaan, tulee silmille?

    Mutta kyllä suht kirkkaasti vielä palaa tällä akulla, käynnistää ei kuitenkaan anna. Luulis että ihan valmiista akusta ei paljon jännitteitä irtoaisi. Sikäli veikkaisin että vikaa on laturissa ....tai kontaktissa, voiskohan se vaikuttaa?
  6. #6
    Lainaa matt1 kirjoitti Katso viesti
    En kokeillut kovin montaa sekuntia, juuri sähkölaitteiden takia. Enpä uskalla kovin kauaa ladatakaan jos 24v-valo palaa, ties mitä suljettu akku tekee jos se rupeaa kiehumaan, tulee silmille?

    Mutta kyllä suht kirkkaasti vielä palaa tällä akulla, käynnistää ei kuitenkaan anna. Luulis että ihan valmiista akusta ei paljon jännitteitä irtoaisi. Sikäli veikkaisin että vikaa on laturissa ....tai kontaktissa, voiskohan se vaikuttaa?
    Voihan se akku olla niin väsähtänyt että ei kestä startin ottamaa kuormitusta. Onko laturi ns. älykäs, eli tunnistaako paskana olevan akun?
  7. #7
    Lainaa matt1 kirjoitti Katso viesti
    Mutta kyllä suht kirkkaasti vielä palaa tällä akulla, käynnistää ei kuitenkaan anna. Luulis että ihan valmiista akusta ei paljon jännitteitä irtoaisi. Sikäli veikkaisin että vikaa on laturissa ....tai kontaktissa, voiskohan se vaikuttaa?
    ns paskasta akusta saa ihan täydet jännitteet, mutta ei irtoa amppereita. Kävi ekana talvena missi, akku pyörässä ja keväällä melkein tyhjä. Lataus ja kaikki näytti hyvältä, mútta kuormitusmittaus kertoi akun olevan valmis.
    Nykyiset suljetut/geeli ym akut eivät vaan siedä tyhjäksi menoa, perinteinen nesteakku olisi paljon helpompi.

    ja mittaa nyt se jännite siitä laturista, onhan sinulla yleismittari.
  8. #8
    Lainaa Juska2000 kirjoitti Katso viesti
    Voihan se akku olla niin väsähtänyt että ei kestä startin ottamaa kuormitusta. Onko laturi ns. älykäs, eli tunnistaako paskana olevan akun?
    ON se älykäs, hyvinkin tuollainen CTEK-tyyppinen. NImeltään kai Ansmann ALCT 2-24 A 2v 6v 12v 24v, ihan ylläpitolatausta varten tehty. On sillä muutaman kerran muutamana talvena pidetty akkua hengissä.

    Ducatissa on sellainen juttu että se tarvitsee aika terhakan akun käynnistyäkseen - ja elektroniikka estää yrittämästä jos akku näyttää jotain vähän päälle yhtätoista. Sellainen tyhjäksi vouvaaminen ei onnistu. Ja kuukausi sitten lähti kuin palmun alta, annoin sen aikaa käydä että latasi. Nyt ei aivan riittänyt. Kesällähän tuo akku oli vielä kunnossa, edellinen juuri väsähti niin että latautui täyteen ja tyhjeni heti perästä. Toivottavasti ei tarvitse hankkia uutta akkua, eikä mielellään uutta laturiakaan.

    Yritän sunnuntaina irroitella akun paikoiltaan ja laittaa laturin kiinni, hyvällä kontaktilla. Jos se nyt näyttää 24 volttia, niin kuinka monta sekuntia uskaltaa antaa olla kiinni ettei räjähdä?
  9. #9
    Lainaa matt1 kirjoitti Katso viesti
    Yritän sunnuntaina irroitella akun paikoiltaan ja laittaa laturin kiinni, hyvällä kontaktilla. Jos se nyt näyttää 24 volttia, niin kuinka monta sekuntia uskaltaa antaa olla kiinni ettei räjähdä?
    No älä ainakaan hyvin montaa kymmentä sekuntia, normaali latausjännite on siellä 13~14V välimaastossa, tuon jälkeen rupeaakin akku kiehumaan jo turhan paljon. Ottaen huomioon, että 24V akuille latausjännite on vastaavasti suurempi, niin kyllähän se niin iso ero ettei siitä mitään hyvää seuraa. Kyllä se varmaan akku viheltää ennen kuin silmille tulee, jos tuo oikeasti sinne liian isot latausjänniteet vetää (Tässä esimerkki mitä tapahtuu, kun on ihan typerät latausjännitteet ja etenkin monikymmenkertaiset virrat: http://www.youtube.com/watch?v=1APmCDhnuVU).

    Vaan näyttipä ohjekirjan mukaan ko. latausvehje 24V valoa näyttävän, jos kontaktia ei ole. Jospa se siitä vain johtuisi, tuon toiminnallisuudenhan nopeasti tarkistaa kun ei heti alkuunsa kytke akkua laturin perään?
  10.  
  11. #10
    Lainaa d0ggie kirjoitti Katso viesti
    Vaan näyttipä ohjekirjan mukaan ko. latausvehje 24V valoa näyttävän, jos kontaktia ei ole. Jospa se siitä vain johtuisi, tuon toiminnallisuudenhan nopeasti tarkistaa kun ei heti alkuunsa kytke akkua laturin perään?
    No näinhän se sitten oli. Hieman valoa ja huolellisuutta pimeään autotalliin ja kuuden voltin kohdalla valo palaa kuten muinakin talvina, huomenna kun menen katsomaan niin varmaan 12volttia. Annan sen muutaman päivän olla, jospa nyt ovh 152 arvoinen akku taas pelastuisi.

    En ottanut akkua vieläkään irti pyörästä, Marellinkin sähköt kestänevät tuon normaali latausjännitteen. On ollut jopa mielessä että laittaisi korkillisen (ja sulakkeellisen) tupakansytytintöpselin ja laturiin vastaavan pistokkeen, niin pieniä virtamääriä tuo laite tuottaa. Olisi sitten tien päällä känny- ja navigaattorilaturikin.


    Kiitos neuvoista, ja ilman tuota d0ggien tietoa en kyllä olisi hirvinnyt kokeilla.