Tulokset 1:stä 18:een 18:sta
  1. #1
    Noniin, eli aikani tuupattua pyörää käyntiin pihalla tuli ajatus muuttaa valojärjestelmää tuollaiseksi.

    Unohtui virrat päälle n. 5 minuutiksi tankkauksen jälkeen höpötellessä puhelimeen eikä pyörä enään jaksanut startata tämän seurauksena, releet vain naksuivat.

    Eli mitenkäs nuo on yleensä toteutettu noi tuollaiset ajovaloreleet, laturilta tulee joku johto jossa on virta vain pyörän käydessä, sillä ohjaisi sitten relettä jonka lykkää polttimon eteen?
    '96 Laverda Custom 125 -> '94 CB500 -> '97 CBR 600F -> '06 ZX-6R -> '05 ZX-10R -> '03 RSV-R 1000 -> '08 CBR 600RR
  2. #2
    Ainakin vanhemmissa Nissaneissa on otettu ohjaus öljynpaineen kautta, merkkivalo kun sammuu niin valot syttyvät.

    Mutta juuri kuvailemallasi tavalla toimii kyllä myös.
    Honda CBR600F -90 --> Honda VFR800FI -98
    Suzuki GT125R -76
  3. #3
    Näin uudessa pyörässä johdot menee niin nipussa että sieltä on vaikea ryöstellä mitään mittariston päästä, täytynee varmaan kaivaa joku workshop manuaali tohon jos sieltä löytys osviittaa mistä helpoiten pääsee laturin tai öljynpaineen johtoon käsiksi. tai sitten asentais välilaipan ja oman öljynpainemittarin filtterin alle ja sieltä sitten, ei tarvisi teurastaa alkuperäisiä johtoja.

    Pärrissä ei varmaankaan ole samanlaisia aux portteja öljykanavissa lisä öp-antureille kuten monissa autoissa?
    '96 Laverda Custom 125 -> '94 CB500 -> '97 CBR 600F -> '06 ZX-6R -> '05 ZX-10R -> '03 RSV-R 1000 -> '08 CBR 600RR
  4. #4
    Karvalakkimallina kytkin jolla valot pitäs laittaa erikseen päälle
    990 SM -08
  5. #5
    Hommasin roksuun tuollaisen, valot syttyy kun käyttää kertaalleen pitkiä. Muistinvaraista hommaa, mutta pitäisi helpottaa kahta asiaa --> starttaa varmemmin ja ohittaa roksun tapauksessa virtalukon l. lisää valotehoa. Nyt kun jaksais/ehtisi vielä asentaakin.

    http://www.newr3.com/html/headlight_control_module.html

    Toi tosiaan trumpan ym. tuplavaloille, löytyi myös tälläinen:

    http://www.youtube.com/watch?v=R8lpsnSWweM
    Viimeksi muokannut: Järkäle; 30.03.2012 klo 07:09.
    "En mää *täss syyllist kaipaa yhtikäs, Lahtist ja konekiväärii mää kaipasin"

    Clutch - The Regulator
  6. #6
    Öljynpainevalon anturihan varmaan katkaisee öljynpaineen merkkivalon maan (sammuttaen sen). En ole tullut mitanneeksi. Tuota logiikkaa voi sitten käyttää ohjaamaan halutessa relettä.

    Tilat:

    Virrat päällä, moottori sammunut, öljynpainevalo palaa (=öljynpainekatkaisin maadoittaa):

    - virtalukon takaa vetovirtansa saava katkaiseva/vaihtava rele katkaisee ajovalojen maadoituksen (ei toimi pitkät saati lyhyet)...
    - kun moottori käynnistyy ja paine katkaisee öljynpaineanturin/-valon maadoituksen, katkeaa releenkin maadoitus ja ajovalojen virtapiiri sulkeutuu - valot toimivat

    Tuollaisenhan voisi rakennella, niin olisi taas puuhaa kun talviprojekti on muuten valmis...
    <p>2002-2014</p>
  7. #7
    Mitenkäs käy jos sattuu vaikka konerikko tai bensa loppuu pimeällä mutkapätkällä täydestä vauhdista?

    Tässä on kaksi tärkeää asiaa jotka on täytyttävä.
    Heräte valoille on oltava automaattinen.
    Rele ei saa päästää ennen kuin virrat käytetään pois.

    Esim vaikka se öp-anturi ja releelle pitopiiri.
    Viimeksi muokannut: AimoPamaus; 30.03.2012 klo 14:50.
  8. #8
    [QUOTE=AimoPamaus;6033737]Mitenkäs käy jos sattuu vaikka konerikko tai bensa loppuu pimeällä mutkapätkällä täydestä vauhdista?

    Hyvä huomio, tulee pimeää.... Eli jos tuota pelkää, niin pitopiiri on poikaa...
    <p>2002-2014</p>
  9. #9
    Meillä asiaan auttaa, siis virran&valojen päälle jäämiseen, niin yksinkertainen kytkentä että pyörä sammutetaan avainta kääntäen.
    Valot päällä vain moottorin käydessä

    Toki kaikissa laitteissa ei taida olla 'virta-avainta', mutta meillä kun on vaan näitä normi motoja.

    Edit. No niinhän tuossa lukee. Kyllä tuli puhelu huonoon kohtaan. Avaimen ja startti napin väliin.
    Viimeksi muokannut: Aamies; 30.03.2012 klo 19:46. Syy: Vastaus puutteellisin tiedoin
    Vanha&kädetön(mies)='tyttöjen' pyörä.
    Ei osaa/uskalla. Oppisi edes vähän ajamaan!
    Tauko 16/17.
    Nyt toi mopo on oma ja uusi yritys ;)
    Ihan ok 2018 ja 2019.
  10. #10
    Lainaa Aamies kirjoitti Katso viesti
    Meillä asiaan auttaa, siis virran&valojen päälle jäämiseen, niin yksinkertainen kytkentä että pyörä sammutetaan avainta kääntäen.
    Valot päällä vain moottorin käydessä

    Toki kaikissa laitteissa ei taida olla 'virta-avainta', mutta meillä kun on vaan näitä normi motoja.
    Ongelma ei ollutkaan sammutusvaiheessa, vaan virrat päälle laittaessa ennen käynnistystä
    '96 Laverda Custom 125 -> '94 CB500 -> '97 CBR 600F -> '06 ZX-6R -> '05 ZX-10R -> '03 RSV-R 1000 -> '08 CBR 600RR
  11. #11
    Virran vähyyden huomaa vasta kun sitä tarvitsee, eli missäs se menikään vikaan?
    Nimimerkillä minunkin pitäis ostaa buusteri...
  12. #12
    Juu, buusteri löytyy kotoa ja CTEK johto tuijottaa takakatteen alta, mutta huoltoaseman pihassa kummastakaan ei ollut apua

    On ollut tarkoitus tehdä tupakansytkäri mallinen ulosotto suoraan akulta takakatteen alle jemmaan, siihen saisi sitten kätsysti kypäräkameran, puhelimen ym lataukseen tarvittaessa, ja siihen voisi liittää hauenleuka-tupakansytkäri plugin jolla saisi helposti apuvirtaa tarvittaessa. Tarvikkeet onkin tuossa jo, voisi vaikka rakennella samantein..
    '96 Laverda Custom 125 -> '94 CB500 -> '97 CBR 600F -> '06 ZX-6R -> '05 ZX-10R -> '03 RSV-R 1000 -> '08 CBR 600RR
  13. #13
    Lainaa Grodin kirjoitti Katso viesti
    hauenleuka-tupakansytkäri plugin jolla saisi helposti apuvirtaa tarvittaessa.
    Nuo tupakansytytin adapterit kestää muutaman amppeerin virtaa, pärrä ottaa jopa yli 100A käynnistettäessä.
    Pähkäilin vähän samaa ja loppupäätelmänä oli apukaapelit (tosin hieman ohkaset).

    Sanoisin lisäksi, että akkusi ei ole enään kunnossa, 12Ah, 5min valot päällä ja ei lähde käyntiin... kapasiteetti on vähissä.
    5min@70w ¨0,5Ah
  14. #14
    Lainaa panman kirjoitti Katso viesti
    Nuo tupakansytytin adapterit kestää muutaman amppeerin virtaa, pärrä ottaa jopa yli 100A käynnistettäessä.
    Pähkäilin vähän samaa ja loppupäätelmänä oli apukaapelit (tosin hieman ohkaset).

    Sanoisin lisäksi, että akkusi ei ole enään kunnossa, 12Ah, 5min valot päällä ja ei lähde käyntiin... kapasiteetti on vähissä.
    5min@70w ¨0,5Ah

    No joo hyvä pointti, ehkä parempi sitten ostaa tuollainen CTEK -> Hauenleuka johto jolla saa starttivirtaa antaa suoraan ctekin liittimeen.

    On nuo mopon akut kovin pieniä, jaksoi se kierroksen kaksi pyöräyttää mutta ei lähtenyt käymään. Kuuluisiko tuollaisen akun jaksaa vielä 5 minuutin valojen seisottamisen jälkeen starttailla hyvin..?

    Tuollaisella laskukaavalla akussa pitäsi piisata puhtia polttaa valoja 2 tuntia?
    Viimeksi muokannut: Grodin; 31.03.2012 klo 00:06.
    '96 Laverda Custom 125 -> '94 CB500 -> '97 CBR 600F -> '06 ZX-6R -> '05 ZX-10R -> '03 RSV-R 1000 -> '08 CBR 600RR
  15. #15
    Lainaa Grodin kirjoitti Katso viesti
    Kuuluisiko tuollaisen akun jaksaa vielä 5 minuutin valojen seisottamisen jälkeen starttailla hyvin..?
    Oma mopo = pannari, tuplavalot edessä ja 12Ah akku. Noin 15min valot päällä ja vielä starttaa. Tämä testattu. En tiedä mikä optimaaliaika, mutta ns paskalla akulla 5min oli liikaa, ei edes pyörittänyt. Tuossa on monta muuttujaa, mikä pyörä, paljonko sähkönkulutus ja tietty kuun asento
  16. #16
    Yksi vaihtoehto on LED-päivävalo, jos sellaiselle löytyy tila,, omaan mopooni rakentelin sellaisen viime kesänä, Driversion 600 -99. Siinä valo mahtuu mukavasti ja siististi katteen alapuolelle eikä lyö lokasuojaan kiinni kovassakaan jarrutuksessa. Virrat tulevat suoraan virtalukon takaa eli valo syttyy aina kun virrat ovat päällä mutta kulutus on minimaalista. Tappo on otettu parkeilta joten valo sammuu jos parkit tai ajovalo kytketään. Voidaan tehdä joko releellä tai jos valossa on sisäinen ohjaus niin sillä. Luonnollisesti päivävaloa käytettäessä eivät muut valot, kuten takavalo, pala mutta tämähän on nykyään sallittua.

    Koko juttu lähti näkymisestä kirkkaalla aurinkoisella säällä, LED-valo näkyy, ainakin tuossa mopossa, huomattavan paljon paremmin kuin alkuperäinen ajovalo.
  17. #17
    Noi (päivänvalo-)LEDit on ihan hyviä näkyvyydeltään ja varmaan yleiseltä toiminnallisuudeltaan, mutta ikävä yllätys itselleni oli ainakin Bilhelveten edullisten aiheuttamat radiohäiriöt. Käytännössä LEDIt turmelivat radion kuuluvuuden täysin... Tiedä sitten kuinka iso ongelma tämä mopoilijoille on. Ite kun olen tottunut LT:n radiota aina ajellessani kuuntelemaan, tuo riitti syyksi heittää LEDeillä kuikkaa hanuriin. Eli arvon nyt kokeilenko kalliimpia merkkituotteita vaan unohdanko koko harrastuksen.
    <p>2002-2014</p>
  18.  
  19. #18
    Akku on paska, vaihda uuteen tai ota huomioon käytössä niin ei tartte kikkailla valojen kanssa.