Moro,
Talviunilta kun oli saatu heräteltyä bensapumpun vaihdolla ja pidetty käynnissä muutamia kertoja, naksahti joku startatessa ja tän jälkeen ei muuta ku nytkähdä startatessa. Vaihde päällä ei pyörä liikahdakkaan eli joku on pahasti jumissa.
Laturinketju on tarkastettu, niin hyvin kun kytkinlevyjen takaa näki ja seuraavaks jakopäänketjun tsekki.
Ideoita, ajatuksia, ehdotuksia, että mitä seuraavaks ja mistä etsimään vikaa?
Suuri kiitos vastanneille![]()
Honda SLR 650 10.2016- [ 100km]
Honda CBR 1100 XX 3.2014- 5.2015 [7000km]
Suzuki GSX-R1000 2.2013- 3.2014 [6000km]
Kawasaki ZR-7S 4.2012- 2.2013 [11050km]
Kawasaki ZXR750J 7.2011- 4.2012 [5535km]
Startin ratas on juminut hammaskehälle. Villi veikkaus (=suom. kaverin Unossa kävi kerran näin) että solenoidin jousi on katkennut tai lipsahtanut solenoidin männän yli ja solenoidi jää puolimatkaan parkkiin. Irroita startti, pura solenoidi, puhdista, kasaa ohjeiden mukaan ja kovaa ajoa... noh, kovaa kesän odotusta. ;)
edit: Hmm niin, vois ajatella ennen postaamista, pyörissähän on kai yleensä bendixlaite. Noh, pura se pois ja korjaa se, siellä se vika kuitenkin on.![]()
Viimeksi muokannut: parrukeisari; 23.03.2012 klo 16:55.
Savosta tulossa, helevettiin mänössä.
K5 GSX-R 600
Tuota itsekin epäilin ensimmäisenä, mutta sitten huomattiin tuo moottorin jumiutuminen.. Juu veikkaan kanssa, että bendixillä toimii. Ei oo kesää odottaminen jos pyörä on tässä kunnossa
Oireet:
-Startti irroitettu, mutta joku jumittaa silti konetta pyörittäessä. "Jumi" kohdan jälkeen pyörii ehkä 1/4 kierroksen kevyemmin ja sit taas jumahtaa (kytkimen kohilta pyöritetty).
-Startin irrotettua pyörittelin vauhtipyörää ja se liikkui vapaasti ilman mitää esteitä, eli sitä kautta ei jumi tule?
Bendixi taitaa olla suht hankalassa paikassa, eikä pääse käsiksi ilman koko kopan purkua?
Linkistä lisää projektikuvia, jos nappaa![]()
http://tomba750.kuvat.fi/kuvat/Kawas...750/Projetkia/
Honda SLR 650 10.2016- [ 100km]
Honda CBR 1100 XX 3.2014- 5.2015 [7000km]
Suzuki GSX-R1000 2.2013- 3.2014 [6000km]
Kawasaki ZR-7S 4.2012- 2.2013 [11050km]
Kawasaki ZXR750J 7.2011- 4.2012 [5535km]
Onko nokkaketju päässyt hyppäämään yli? Onko jakomerkit kohdillaan?
Jos tilanne näyttää pahalta, lisää hanaa ja jos näyttää tosipahalta, kaks pykälää pienempi pesään ja urku auki...
Viimeksi muokannut: Tomba750; 26.03.2012 klo 01:58.
Honda SLR 650 10.2016- [ 100km]
Honda CBR 1100 XX 3.2014- 5.2015 [7000km]
Suzuki GSX-R1000 2.2013- 3.2014 [6000km]
Kawasaki ZR-7S 4.2012- 2.2013 [11050km]
Kawasaki ZXR750J 7.2011- 4.2012 [5535km]
Honda SLR 650 10.2016- [ 100km]
Honda CBR 1100 XX 3.2014- 5.2015 [7000km]
Suzuki GSX-R1000 2.2013- 3.2014 [6000km]
Kawasaki ZR-7S 4.2012- 2.2013 [11050km]
Kawasaki ZXR750J 7.2011- 4.2012 [5535km]
Väkisten ku runttas ni johan läks pyörimään taas nätisti..
Mikähän ihme siellä sitten otti vastaan? Ku ei varmaan ihan tuolla korjaantunut..
Perjantaina loput osat takasin paikalleen ja käyntiin, saas nähä mitä tapahtuu.![]()
Honda SLR 650 10.2016- [ 100km]
Honda CBR 1100 XX 3.2014- 5.2015 [7000km]
Suzuki GSX-R1000 2.2013- 3.2014 [6000km]
Kawasaki ZR-7S 4.2012- 2.2013 [11050km]
Kawasaki ZXR750J 7.2011- 4.2012 [5535km]
Kolahtiko se kun jumitti? Jos ei, niin siellä saattoi olla hydrolock, eli kaasareista (kohokammion neulaventtiili vuotaa) männän päälle valunutta bensaa? Jos taas kolahti niin sitten se varmaan kolahtaa pian uudestaan...
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Honda SLR 650 10.2016- [ 100km]
Honda CBR 1100 XX 3.2014- 5.2015 [7000km]
Suzuki GSX-R1000 2.2013- 3.2014 [6000km]
Kawasaki ZR-7S 4.2012- 2.2013 [11050km]
Kawasaki ZXR750J 7.2011- 4.2012 [5535km]
Kait sä irrotit tulpat, ennen kuin jatkoit pyörittelyä? Tuollahan saisi estettyä tuon bensaa männän päällä -vian. Pyörittele sitä konetta nyt jonkin aikaa ilman tulppia käsin ja startilla, jotta varmistut esteettömästä toiminnasta. Muuten voi ajokauden aloitus siirtyä huonolla tuurilla pitkällekkin.
Honda ST1300A
Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
Honda SLR 650 10.2016- [ 100km]
Honda CBR 1100 XX 3.2014- 5.2015 [7000km]
Suzuki GSX-R1000 2.2013- 3.2014 [6000km]
Kawasaki ZR-7S 4.2012- 2.2013 [11050km]
Kawasaki ZXR750J 7.2011- 4.2012 [5535km]
Jaa-a, nätisti hörähti käyntiin ja kulki ainakin 30 kilsaa eilen. Tiiä sitten mikä aiheutti jumin ja naksahtelun.![]()
Honda SLR 650 10.2016- [ 100km]
Honda CBR 1100 XX 3.2014- 5.2015 [7000km]
Suzuki GSX-R1000 2.2013- 3.2014 [6000km]
Kawasaki ZR-7S 4.2012- 2.2013 [11050km]
Kawasaki ZXR750J 7.2011- 4.2012 [5535km]
lainaan aihetta lievän off topicin muodossa,eli ensin tarina..käynnistin oman pyörän 1viikko sitten talviunilta ja hörähti heti tulille ja päästin sen tyhjäkäynnille jolloin kone sammua tussahti ja uusi yritys kone käynnisty ja kävi 1syl,rupesin tutkimaan ja takasylinteristä puristukset kateissa otin kannen auki ja totesin imuventtiilin saaneen siipeensä (vino) no ei siinä mitään ajattelin ja remontti päälle buell:in kanssa mikään ei ole itsestään selvää.tänään kun olin kerholla repareeraamassa niin paikalle saapasteli kerhokaveri jolla on joku matka yamaha jonka mallia en sen tarkemmin tiedä,mies kertoi käynnistäneensä pyörän kanssa viikko/pari sitten ja tarina oli identettinen tohon mun tapaukseen eli käyntiin/kävi hyvin ja sammutus ja uusi startti niin kone pyöri kuin ilman tulppia?? epäili venttiilivikaa ja oli kiikuttanu pyöränsä korjaamolle josta ei vielä ollu diagnoosia kuulunu.herra rupesi puhumaan jostain liimaventtiili ilmiöstä joka on seurausta tb bensasta tämä ei ainakaan ole mulle tuttu,liekkö edes mahdollinen??mitä sanoo arvon raati.laitoin tämän tarinan tähän topicciin kun ja jos tuommonen liimaventtiili ilmiö on mahdollinen on se voinut jumittaa myös topicin aloittajan konetta.toivottavasti tästä joku selostuksesta saa selvän![]()
Gookkeli löysi tuollaisen jutun liimaventtiilistä:
http://wwww.btcf.fi/forum/showpost.p...4&postcount=27
kappasta vaan,tuntuu aika oudolta että venttiilin vois jumittaa joku töhnä niin tiukasti et jousi ei jaksais vetää sitä kiinni...pervo juttu mä tahdon silti uskoa pikemminkin sattumaan jos bensa tota aiheuttais niin olishan noita liimaventtiili kolareita maailma täynnä.muistan toki ajan kun lyijytön bensa puski markkinoille niin sillon oli jotain venttiili/ohjuri ongelmia mut ne on taatusti jo historiaa.
En tuosta tiiä, mutta tuttu epäili, että jakopäänhihnan kiristin olisi falskannut öljyn heikon paineen takia ja siitä johtuen naksahtanu käynnistäessä ( ketju ollut huonosti ) ja nyt konetta tyhjiltään pyöriteltyä lähti taas käyntiin nätisti.
Honda SLR 650 10.2016- [ 100km]
Honda CBR 1100 XX 3.2014- 5.2015 [7000km]
Suzuki GSX-R1000 2.2013- 3.2014 [6000km]
Kawasaki ZR-7S 4.2012- 2.2013 [11050km]
Kawasaki ZXR750J 7.2011- 4.2012 [5535km]
Menee OT:ks, mut kotilomaailmasta mahollisia liimaventtiili-ilmiöitä tullu vastaan 2 kertaa (850 Volvo ja Primera). Ilmenny kylmällä kelillä, tais olla molemmat auton siirtoja pihalla metrin pari illalla (rottelo käyntiin kylmänä ja heti sammutus). Aamulla sai sahailla sitten kuin tulpatonta mopoa, muutaman minuutin kiroilun jälkeen sitten pytty kerrallaan mukaan... tuli vaan mieleen tämmönen..
Kawasaki ZZR 1100 -93
Briggs&Strattonissa -78 ja Clintonissa -55 myös olen tälläistä nähnyt kun ovat ulkosalla, mökin takana viettäneet talven tai pari. Mutta kyllä ne aina ovat lopulta käyntiin lähteneet, itsestäni näytti siltä että olisi moottoriöljy kuivunut venttiilin varteen ja sitten jumittaa...
-- Julius K -- R1200R & XL700v --