Elikkä tilailin itselleni tuollaiset parineuron hintaiset kiina lämppärit pyörään ja olen vähän neuvoton tällähetkellä. Käytännössähän nuo ovat samat kuin Suomesta saatavat, ainoastaan edullisemmat joten tämän kytkentäkaavion pitäisi olla myös näille sopiva.
LINKKI.
Elikkäst kaikessa yksinkertaisuudessaan kahvat kytketään akkuun. Tässä kohtaa päästäänkin siihen ongelmaan. Akusta otettaessa virta ei katkea kun pyörä sammutetaan ja tämä tarkoittaisi sitä että pyörästäni olisi akku tyhjänä joka aamu.
Tässäkohtaa itselleni tuleekin ongelma, tiedän että vastaus on jotta virta pitää rosmota jostain joka toimii halutulla tavalla. Mutta miten sen teen? Ja eikö tässä tule ongelmaksi se että silloin ovat saman sulakkeen alla, josta voisi kuvitella tulevan ongelmia.
Jos jollain olisi mahdollisesti kuvia siitä miten johdot on liitetty niin olisin erittäin onnellinen. Kuvat kuitenkin, ainakin itselleni selittävät paljon enemmän kuin sanat. Nimenomaan nuo liitokset kiinnostaisi + tietysti jos on jotain muuta jota tulee huomioida.
Pyöränä Honda CBR1000RR -06.
Buell XB12S -08
Menneet:Buell XB12S -04, KTM Super Duke 990 -08, Ducati Monster 1000DS -05, Honda CBR1000RR Fireblade -06 ,Honda CBR900RR Fireblade -99, Honda Shadow VT 750 -97
Rele väliin ja heräte vaikka takavalosta.
Jos lontoo taipuu, niin tuossapa melko hyvin kytkennät selitetty alkaen noin 9min kohdalta.
Kiitos linkistä, eiköhän tuo taivu=)
Tässä on useempikin malli.
eBay
Luulen että kyseessä on nimenomaan tämä setti vaikka omista maksoin 2.50.
Tässä ku noita ihmettelin niin huomasin että maajohtoa noissa ei ole. Ainoastaan + ja -. Mitä tälle tulisi tehdä?
Viimeksi muokannut: WDW; 23.03.2012 klo 10:22.
Buell XB12S -08
Menneet:Buell XB12S -04, KTM Super Duke 990 -08, Ducati Monster 1000DS -05, Honda CBR1000RR Fireblade -06 ,Honda CBR900RR Fireblade -99, Honda Shadow VT 750 -97
Tässä olis tällanen ajatus siitä miten nuo kytketään.
LINKKI KUVAAN!
Elikkä lämppäreiltä suoraa neljä napaseen releeseeen, releeltä lähtee yksi johto takalampun johtoon hakemaan herättään ja toinen akulle.
Meneekö joku vikaan vai onko ajatus oikea?
Osaisko joku suorilta kertoa millanen rele pitäis laittaa? Lämppäreissä ei oo mitään informaatiota.
Viimeksi muokannut: WDW; 23.03.2012 klo 20:07.
Buell XB12S -08
Menneet:Buell XB12S -04, KTM Super Duke 990 -08, Ducati Monster 1000DS -05, Honda CBR1000RR Fireblade -06 ,Honda CBR900RR Fireblade -99, Honda Shadow VT 750 -97
Jos biltema lähellä ni osta vaik toi http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...le/Rele-42134/
Viimeksi muokannut: HondaCebari; 23.03.2012 klo 20:48. Syy: epic fail
Horo Elää !
Sinänsä joo, olettaen että lämppärien johdot maadoitetaan runkoon suoraan eikä maadoituspuolella ole tässä kohtaa kytkimiä tai vastuksia.
Mitä releihin tulee niin itse ostan lähes poikkeuksetta 5-napaisia releitä joita pidän varalla. Niillä voi sitten korvata NC tai NO releitä. Releen kyljessä on yleensä kuva mistä selviää miten kytkeä, pohjassa vastaavasti on numeroitu liittimet. Esim.
Tässä relessä liittimet 85 ja 86 ohjaa relettä. Esimerkkinä 85 menee takavalon virtajohtoon (Varmista yleismittarilla että tulee se +12V käännettäessä avainta ja vastaavasti +0V avain poistettuna), 86 maahan eli runkoon tai suoraan akun miinusnapaan.
Liittimeen 30 tulee jatkuva virta, eli sulakkeen kautta akun plus-napaan. Liitin 87 menee sitten itse härpättimeen, ja nimenomaan sitten siihen plussan puolelle. Jos on 5-napainen rele niin jää tässä esimerkissä yksi liitin vapaana, 87a. Siihen voi jotain kytkeä joka saa jatkuvasti virtaa pyörän ollessa parkissa ja sammuu sitten kun pyörä käynnistyy, esimerkiksi vilkkuva ledi joka ilmoittaa voroille että pyörässä on hälytin (tai ainakin vilkkuva ledi joka saattaa hypätä kiinni kurkkuun ja kuristaa).
Toki releitä voi kytkeä maadoituspuolellekin ja varsinkin liittimien 87, 87a ja 30 voi vaihdella sen mukaan mitä haluaa ohjausvirran ohjaavan. Karkeasti kuin muistaa että releissä on kaksi puolta, yksi joka ohjaa ja siten kuluttaa tosi vähän virtaa ja sitten se toinen joka käsittelee enemmän virtaa, yleisesti normirele on luokkaa 30A ja nämä osat ei ole yhteydessä toisiinsa. Kaikki kytkimet, ja napit sun muut niin tehkää ohjauspuolelle niin ei pala kytkimet suuren virran takia ja kaikki vastukset eli valot, lämppärit, pistokkeet jne tolle kulutuspuolelle niin ei altisteta sitä ohjauspuolta isoilla virroilla.
Yleisesti niin tarkkoja sähköjen kanssa, väärin tehdyt kytkennät saattaa rikkoa komponentteja pyörässä tai oikosulun sattuessa kuumentua oikein huolella ja sitten onkin penkin alla pieni tulipalo. Mitä tohon videoon tulee pari viestii ylempänä niin itse ainakin näin punasta siinä vaiheessa kun rupesi kaveri 'sokeripaloilla', tai liitinrimoilla leikkimään. "European style distribution block" vai miksi se sitä kutsui. EI IKINÄ! Älkää vahingossakaan noita ostatko, jättäkää suosiolla kaupan hyllylle. Reilulla parilla kympillä saa kolvin, tinaa ja kutistesukkia. Paljon turvallisempaa ja varmempaa.
Honda CBR1100XX
Eli näin mä sen tekisin, toki pieni tyylirikko sillä turhaan kulkee virrat nyt ton hi/lo katkaisijan läpi mutta näin on noi suunniteltu joten kai se on mitoitettu kestämään?
That being said, mäkin ostin noita parin euron lämppärit ja vaihtoon meni heti asennuksen jälkeen. Sen verran huonolaatuset oli eikä kyllä pahemmin lämmittänytkään. Toki jokainen tavallaan mutta ite lähdin siltä istumalta stormilta poistamaan kunnon kahvat jotka lämpiää. Maksoihan ne varmaan 20 kertaa enemmän mutta kuitenkin jos alle satasella saa kahvat jotka toimii parikin kautta ja lämmittää hyvin niin on kyllä sen arvosta.
Btw. saman releen taakse voi laittaa vaikkapa 12V ulostulon naville kunhan mitoittaa sitten piuhat sulakkeen mukaan. Mulla muistaakseni 3-5A ja hyvin riittää, ei kiitos mitään 20A sulakkeita.
Honda CBR1100XX
Unohda nuo kiinan lämppärit. Itsekin ostin niitä jabei ole riittävän lämpimät. Hae allrightilta dice merkkiset lämpöelementit 30€. Itse asentanut kahdet noita ja pätjää nollakelillä asti.
Täällä kuvallista asennusohjetta.
http://tuumaustauko.blogspot.com/201...asennettu.html
Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
Kiitos vastauksista. Ite kuullut kahdenlaista juttua noista kiina lämppäreistä. Osalla toimii hyvin osalla vissiin ei. Toisaalta ne on niin halvat että kokeilla kannattaa josko kävisi tuuri ja toimeis. Kuitenkin siinä kohtaa kun asennus on tehty niin ei pitäisi olla enää kovin vaikeaa vaihtaa noita mikäli eivät toimi? Samat kytkennäthän noissa kuitenkin on.
Buell XB12S -08
Menneet:Buell XB12S -04, KTM Super Duke 990 -08, Ducati Monster 1000DS -05, Honda CBR1000RR Fireblade -06 ,Honda CBR900RR Fireblade -99, Honda Shadow VT 750 -97
Vaihtoehtona katselin noita (Nyt kun asia mainittiin) DICE:n valmiita kahvoja tai vaihtoehtoisesti noita samanmoisia lämpölevyjä. Helppo ratkaisu olis varmasti nuo valmiit kahvat, joskaan kahvojen ulkonäkö ei mielityä mutta niiden johdotukset näyttää kestävämmältä ratkaisulta. Niissä on vaan tuo säätö mollukka aivan suatanan iso ja epäkätevän olonen. Kuitenkin aj ossa hanskat kädessä ei tollanen rulla vaikuta ollenkaan toimivalta ratkaisulta.
Muutenkin koen ton katkasimen piilottamisen hankalaksi niin mitä isompi sitä vaikiampi.
Buell XB12S -08
Menneet:Buell XB12S -04, KTM Super Duke 990 -08, Ducati Monster 1000DS -05, Honda CBR1000RR Fireblade -06 ,Honda CBR900RR Fireblade -99, Honda Shadow VT 750 -97
-97 CBR 1100 XX
-91 GSX 750F (ex)
Sulake aina mahdollisimman lähelle akkua.
Kytkimen pitää sit kestää ne ampeerit, saattaa muuten alkaa johdot/liittimet sulamaan..
Toki ongelmaa ei ole jos releen kanssa asentelet.
Edit: Edelliseen pyörään asentelin tuollaisen ns.tee-se-itse-sarjan, eli hommasin käytännössä kaikki tarvikkeet erikseen, olihan se hauska näpräillä ja erittäin toimiva setti siitä tuli. Tärkeänä pidin tuolloin, että sai pitää originaalit kahvakumit..
Nykyiseen pyörään hommasin suosiolla Oxfordin kahvalämppärisarjan joka oli jopa naurettavan helppo asentaa. Oxfordin setissä on jännitevahti itsessään, joten ei syö akkua finaaliin, vaikka unohtuisikin päälle. Siis ilman relettä asentelin, piuhat vaan suoraan akun napoihin kiinni. http://www.oxprod.com/index.php?pg=3...137&pid=384&p=
Viimeksi muokannut: vanha; 17.04.2012 klo 12:43.
Honda CB350K4
"Work Less - Ride More"
Jeps, releen kanssa asenneltiin. Tosin kenttäolosuhteissa testaamista joutuu vartomaan vielä tovin kun oli ryypyn vaijeri hirttänyt talven aikana kiinni, ja hetken jumppailun ja WD40:n läträämisen jälkeen totesin että nyt se lähti - jaa, toinen pää vaijerista kädessä..Toivottavasti paikallisella ikuzus-kauppiaalta löytyy vaijeria, Stormi kun ei moista osaa tuntenut
Ja tietenkin jos löytyy niin on sitten painonsa arvoinen kullassa (tai öljyssä, näillä hinnoilla...).
Mutta ainakaan nyt ei harmita tuo lumen tulo kun pyörä on paloina. Nythän tieysti olis hyvä sauma kurkata kaasarien neulat, kuulostaa monella tuon ikäsellä olevan vaihdon edessä... Ja jos ei mitään muuta oppinu niin sen että se vaijereiden rasvaus ei oo vain rasvamyyjien markkinointipuheita![]()
-97 CBR 1100 XX
-91 GSX 750F (ex)
Noinkohan ite kolvatut kestäis.... Onko kokemuksia omatekoisista vaijereista?
-97 CBR 1100 XX
-91 GSX 750F (ex)
Mopoaikana niitä tuli tehtyä ja kestivät. Sen vaijerin pitää ns. imaista tina sisäänsä siinä samalla kun kolvaat päätä kiinni, eli lämmittää tarpeeksi paljon.
Jos on törkeen hintanen se ryypyn vaijeri niin voihan sitä kokeilla ja jos ei pelitä niin ostaa sit marmoritiskiltä orkkista.
<p>Kahvi maidolla, Fireblade mustana. No on se Gigsuki..</p>
Aikoinaan tuli tehtyä kaikki vaijerit itse, sillä hintaero alkuperäisiin oli suuri ja rahat vähissä. Onnistuu helposti ja vaijereista tulee huolella tehtynä yhtä hyviä, tai jopa parempia kuin orggisvaijerit ovat. Mopoaikaan laitettiin usein vallankin kytkinvaijeriksi hieman paksumpaa tavaraa, sillä näin se kesti paremmin kuin alkuperäinen.
Tinattaessa pitää muistaa ettei lämmitä vaijeria liikaa. Kolvilla ylilämmitys ei onnistu, mutta kaasulla onnistuu. Jos vaijeri menee punaiseksi, niin peli on menetetty ja vaijeri tulee katkeamaan siitä kohtaa satavarmasti.
Riittävän iso kolvi, ehdoton puhtaus ja tarkka mitoitus, niin toimii![]()
Eipä ole aikoihin tullut vaijereita rakenneltua, mutta ainakin silloin joskus mm. Stormilta sai joka vehkeeseen kaikennäköistä vaijeria, kuorta, nippaa ja nippeliä suoraan hyllystä.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
No, orkkisvaijeri tuli haettua, mutta se tuli "aavistuksen" budjetoitua kalliimmaksi kun samalla reissulla tarttui mukaan sitten ajotakki ja -housut...
En tiedä saako tuosta vanhasta vaijerista hyödynnettyä enää mitään, sen verran tiukasti tuntuu istuvan se (loppu) vaijeri kuoren sisällä. Voishan tuota lumien sulamista odotellessa ottaa keittoa ja jumpata vaijeria irti![]()
-97 CBR 1100 XX
-91 GSX 750F (ex)
Noniin nyt on sitten kahvat asennettu ja 25A sulake kärvähtää heti.
Lämmitin elementin johdoista kun mitataan saadaan 0.6ohm. Uskoisin liitäntöjen olevan oikein ja liitännät on tehty kolvaamalla ja päälle kutistesukkaa. Välissä on 40A yleisrele ja tosiaan heti kun kääntää lämppärit päälle menee sulake.
Herätevirran olen varastanut takavalolta.
Ideoita?
Eli lämppärielementeistä + menee akulle, - menee maahan eli runkoon.
![]()
Buell XB12S -08
Menneet:Buell XB12S -04, KTM Super Duke 990 -08, Ducati Monster 1000DS -05, Honda CBR1000RR Fireblade -06 ,Honda CBR900RR Fireblade -99, Honda Shadow VT 750 -97
Johdot releessä oikein?
Missä välissä katkaisija on?
Tuossa lämppäri+ lämppäri- kohdassa?
Onko katkaisijassa mahdollisesti yhteys runkoon?
Ainakin releen kytkentä näyttää olevan oikein. Ei tule muuta mieleen, kuin olisiko elementti jostain syystä oikarissa/viallinen tai sitten tosiaan jos kytkin on lämppärille tulevan plussan välissä niin osuu jostain maihin.
.....Teoista mies tunnetaan!
Moto morini corsaro 1200 '09-ex
Z1000 ´07-ex