0,6 ohmia lämpöelementiltä tarkoittaa reipasta 250W tehoa ja yli 20A virtaa joten kannattais ehkä ennemmin miettiä riittäiskö kahvojen lämmittämiseen hieman vähempikin, esim. kytkemällä elementit sarjaan. 25A sulake saattaa hyvinkin palaa kun noi lyö päälle, ei niitä bilteman tms. sulakkeita niin tarkasti ole mitoitettu. Harvassa mopossa on edes tuon tehoista laturia joten akku tyhjenee vaikka kone olis käynnissä. Muistakaa sit mitoittaa lämpökahvojen johdotkin sulakkeen mukaan, eli johtojen on kestettävä enemmän virtaa kuin sen sulakkeen, muuten käryää johdot..
Odottelenkin jo sitä ketjua kun joku polttaa pyöränsä näillä säästin-ja-tein-itse -virityksillä![]()
Reissulla ei sitten ole kusitaukoja emmekä pysähdy syömään
>> PK-letkaohje <<
>> Veturin vinkit <<
Ducati SFV4S
Niin nehän on siis oletuksena jo kytketty sarjaan ja itse elementeissä on n.1mm paksuiset johdot.
Buell XB12S -08
Menneet:Buell XB12S -04, KTM Super Duke 990 -08, Ducati Monster 1000DS -05, Honda CBR1000RR Fireblade -06 ,Honda CBR900RR Fireblade -99, Honda Shadow VT 750 -97
Kytkentä ilmeisesti tuon aikaisemmassa viestissä kuvatun kaltainen, siinähän on kahvojen vastukset rinnan?
Ajatuksen (ja mittarin) kanssa johdot ja liitokset läpi vielä kerran läpi.
Kyllä ne kutakuinkin just ton näkösesti on kytketty. Paitsi en oo vetäny maata akkuun vaan runkoon.
Buell XB12S -08
Menneet:Buell XB12S -04, KTM Super Duke 990 -08, Ducati Monster 1000DS -05, Honda CBR1000RR Fireblade -06 ,Honda CBR900RR Fireblade -99, Honda Shadow VT 750 -97
Kyllä sen ihan sähkäri kävi mittaamassa kun sitä ihmettelin ja naapurissa sattu moinen olemaan.
Miten tuon maan sitten vetäis? Akulle?
Buell XB12S -08
Menneet:Buell XB12S -04, KTM Super Duke 990 -08, Ducati Monster 1000DS -05, Honda CBR1000RR Fireblade -06 ,Honda CBR900RR Fireblade -99, Honda Shadow VT 750 -97
Kuten riisor jo totesi niin 0,6 ohm vastaa lähemmäs 300 wattia. Tästä kätevä laskin. Vertailuna voi pitää suoristusrautaa joka lämpenee noin 200 asteiseksi, tehoa on 140wattia. Suattaa kyllä kahvat lämmetä nopeasti jos tuplasti vielä tehoa lykätään niihin.
Mikäli noi mitatut 0,6 Ohm on luotettavia lukuja niin sit on kyllä lämppärit sökönä. Mielestäni 5A sulake pitäisi riittää ihan hyvin lämppäreille, se vastaa 13 voltilla about 65W ja varmasti lämpee!
Honda CBR1100XX
Jos olet mitannut suoraan elementtien päistä ja saanut tuon lukeman 0,6 ohmia,niin jostain on elementti oikosulussa. On MELKEIN sama kuin jos rautanaulaa yrittäisit lämpöelementiksi laittaa.
Itse lähtisin etsimään vikaa siten,että ottaisin johdot irti releeltä ja mittaisin elementtien vastuksen eli resistanssin (R).
Lämmityselementtien irtonaisiin päihin yleismittari ohmi-alueella. Jos näyttää 0,6 ohmia,on elementit oikosulussa. Jos mittari näyttä muutamaa ohmia (n.6-7 ohmia) on elementit ehjät ja vika jossain muualla...
Tarkista kytkentä vielä kerran ja sitten vielä kerran...
at,d,dk,est,fin,kh,lao,lt,lv,no,pl,ru,se,th,vn
----------------------------------------
-Byrokratia kasvaa vastatakseen kasvavan byrokratian tarpeisiin-
-If you can do it yourself, do it-
Vaihdoin tilalle toiset lämppärit, tilasin alunperinkin kahdet koska arvelin että ei kannata jättää yhden kortin varaan. Nyt toimii hienosti ja tällähetkellä on sulakkeena 7.5A. Suattaishan tuo vitosellakin toimia nyt.
Buell XB12S -08
Menneet:Buell XB12S -04, KTM Super Duke 990 -08, Ducati Monster 1000DS -05, Honda CBR1000RR Fireblade -06 ,Honda CBR900RR Fireblade -99, Honda Shadow VT 750 -97
Lainaan ketjua. Varoitus; seuraava kysymys tulee varsinaiselta sähköinssiltä
Ostin KOSOn lämppärit ja täytyy ihan kysyä, että mihin mä ton punasen johdonpätkän törkkään? Musta lenkurallinen (maa) menee ilmeisesti johonki runkoon tai koneeseen tms muualle kuin akkuun. Mut toi toinen? Oisin ollu suht kärryillä jos siinäkin oli tommonen lenkki, että akkuun saattas mennä, mut nyt... whaat
kuva.jpg
Fillari
Ohjeista luntattuna, plussaan tulee.
Varmaankin sellaiseen joka tottelee avainta, ettei ole akku tyhjä aamulla...
Tai jos alkuperäiset johdot epäilyttää, niin releelle ohjaus virtalukon takana olevalta johdolta ja tuo punainen releen kautta akun plussaan?
Ja voi tuon mustan (maajohdon) laittaa kanssa akkuun jos haluaa, mutta siihen miinusnapaan...
Kuulostaa jo omaanki korvaan avuttomalta mut miten mä ton johdontyngän sinne isken? Pitäis varmaan mennä pyörälle kattelee eikä täältä koneelta ihmetellä..
Fillari
Helpot vaihtoehdot:
1) ryöstoliitin (tsekkaa googlesta) jolla virta varastetaan virtalukon jälkeisestä piuhasta, eli johdosta johon tulee virta vain kun avain on käännetty "virta päälle" asentoon, ja musta esim akun miinusnapaan.
2) samainen virtalukon takana oleva virtapiuha poikki ja kutistesukan alle putkiliittimellä uusi liitos joka yhdistää äsken katkaistun piuhan päät takaisin toisiinsa ja sekaan laitetaan tuo kaffanlämppäreiden virtapiuha
3) samanmoinen liitin kaapelin päähän ja suoraan akulta virrat, jonka jälkeen tuupit mopoa käyntiin kun unohdat sammuttaa lämppärit ja akku on empty, kuten tuossa jo tiedettiin sanoakkin.
mikä piuha ? Etsi netistä "wiring diagram" omalle mopollesi, jos se vaikka sattuisi löytymään. Sieltä selviää passeli piuha sähkönottoon.
https://www.google.fi/search?q=ducat...&client=safari
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
No yleisestiotten tohon punaseen johton tarttis saada fiksusti sähköä. Tyhmin tapa on kiinnittää johto teipillä akun plusanapaan…
…ja viksuin ottaa akulta plussasta johdolla sähköä, pistää heti mahdollisimman lähelle akkua johtoon sulake, vetää se johto releeseen. Sitte Releestä jonkunlaiseen jännitteen/tehonsäätimeen ja siitä tohon punaseen johdonpätkään. Ja jotta se rele antais sähköä, niin sinne releeseen pitää vielä vetää "herätevirtaa" jostain semmoisesta paikkaa mikä sähköistyy kun mopossa on virrat pällä (tai parempi vielä jos silloin kun mopo on käynnissä, mutta voi olla hankalampi toteuttaa), esimerkiksi parkkivalo tai takavalo tms. Ja neljäs piuha releestä maahan jotta toi herätevirta toimii (ei siis kahvalämppärin musta maajohto, se erikseen). Ja releessä mikä tahansa napa ei käy, vaan pitää olla justiin oikeessa. Ja rele joku mallia perus (4 nastaa) ei mikään vilkku-, valo- tai muu vekotinrele.
Niin ja liittimiä.. Tsekkaa vaikka motonetistä lattaliitin (uros/naaras)-nimellä ja sovella… Liittimien+johtojen juottaminen ei ole tyhmin juttu myöskään. Kutistesukkaa päälle ja lämmöllä (vaika kolvilla lämittämällä) kireelle… Tulee siististi sano mimmi kun kortonkia asetteli...
Ja kun alkaa puukottamaan sitä johtosarjaa niin kannattaa katsella josko löytyisi jokin liittimen päässä oleva pätkä, esim. juurikin jo mainitulle parkille menevä, niin ei tarvitse ohoeiku-tilanteen jälkeen ostaa kokonaan uutta johtosarjaa...
Ja mielellään vielä sellainen vaatimus johdolle että ei oikosulun tai kontaktihärön sattuessa pimennä valoja tai sammuta konetta...
Releen kanssa kytkentä jotakuinkin tällainen...
Jos moottoripyörässä tarvii kahvalämppäreitä niin kannattaa hankkia auto tai rollaattori..
Mä värkkäsin yhden "virallesen herätevirtapiuhan" tappokatkaisijan "takaa" johtosarjasta. Siihen kunnon liitin perään mistä saan aina uudelle vekottimelle heräteviran. No se stanan keltanen johto oli sitte just satulan rungossa olevan maksinännin ja rungon välissä... Ja se maksinänni oli sitä ennen vuosien saatossa kuluttanut rungosta maalit vekestöön...
…Niin olinkohan lähdössä Tukumiittiin vai TouRinkiin kun mopo stumppas keskelle risteystä kuin salaman iskusta. Hetken ihmettelyä kuolleen mopon kanssa, kunnes Satula pois ja vian hoksaaminen ja umpeenteippaus ja palaneen pääsulakkeen vaihto. Ja pirusti taas menoks...![]()
Viimeksi muokannut: GuessWho; 30.09.2012 klo 00:19.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Kahdesta en luovu: kahvalämppäreistä ja ketjurasvarista.
Se on jotenkin tuo ihmisen pääkoppa sellainen, että jos käsilä on lämmin, niin koko kroppa saa sellaisen fiiliksen että on lämmin. Mutta jos on koleaa ja kädet on kylmät, niin olo alkaa valumaan aika kurjaksi.