Talvi tuli ajeltua hiekkateitä ja kun sladitteli kurveja sallittua 80km/h niin tuli mieleen että miksi niin harva harrastaa hiekkatiekaahailua. Niin moni kehuu kuinka moottoripyöräilyn suola on mutkatiet. Hiekkatiet on yleensä ihan pirun mutkasia
Itsellä katupyöräily on jäänyt oikeastaan kokonaan pois (katu)enduron hankinnan jälkeen. Sen vähän mitä kävin viime kesänäkin katupyörällä ajamassa oli rajoitusten mukaan ajellessa tylsää ja kun kirmaili vauhdikkaammin (mutta silti turvallisesti) tuli vauhtia hetkessä 160@80 ja sellaisesta rikkeestä seuraus olisi aivan törkeät sakot ja ajokieltoa. Tämä siis pelkästään pienellä suoralla jonka jälkeen nopea jarru kurviin.
Metsän keskellä ei oo vielä kertaakaan tullut vastaan poliisia ja kameratolpatkin on aika niukassa. Sitäpaitsi monilla hiekkateillä kurvien ajaminen jo sallittua 80km/h nopeutta tekee tiukkaa.
Ehkä se on se ettei enskalla oikein tuu elvisteltyä snagarilla ja naispuolisetkaan ei kostu samalla tavalla kuin kyykyn nähdessään. Sen voin kuitenkin luvata että vauhdin hurmasta ei oo puutetta kun vetää mutkaista hiekkatietä koittaen pitää pyörän sladissa koko kurvin ajan. Vastaantulijoita saa pelätä ja ei ulosajokaan ihan leikkiä ole jos tien vierustat on täynnä puita.
Tietysti vauhdin hurmaa ja surmaa voi hakea ihan polulta ja enskaspooristakin mutta se on jo toinen tarina.
Ajoneuvon hallittu hallinnanmenetys on rikos ja vaarantaa kaikki tielläliikkujat 15km säteellä.
Hyi, hyi!
Lupaa olla koskaan enää tekemättä, jos mörökölli sinut vie!
Juuri näin. Oma katupyörä vaihtui äskettäin pienempään kotariin. Ei tullut enää kicksejä katupyörästä vaikka ajoi 150km/h. Sorateillä luultavasti sekä kortti että henki säilyy paremmin.
If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.
Uskoisin, että enduroiden (kutsuttakoon hiekkatiepyöriä yksinkertaisuuden vuoksi enduroiksi) määrän ja käytön vähäisyyteen maassamme vaikuttavat ainakin seuraavat seikat:
Useat motoristit ajaisivat mielellään silloin tällöin endurolla hiekkateitä ja polkuja. Enduropyörät eivät kuitenkaan usein sovi pitkille reissuille, eivät ainakaan sellaiset, jotka todella on tehty myös poluille. Eli pitäisi olla kaksi pyörää, jos pitkiä reissujakin meinaa tehdä. Tässä sitten tulee monilla raha tai sen puute vastaan. Rahan menoksi ei riitä kaksi pyörää vaan molempiin pitäisi vielä maksaa vakuutuskin. Käsitykseni mukaan jossain maassa/maissa (Sveitsissä ?) on sellainen systeemi, että maksat yhtä vakuutusta ja saat yhden kilven, jonka laitat aina siihen pyörään, kummalla ajat. Kuulostaa reilulta, koska et kuitenkaan voi ajaa kahdella pyörällä samaan aikaan. Suomessahan tällaista mahdollisuutta ei ole eikä tule.
Joillain (esim kerrostalossa asuvilla) on varmaan sellainenkin ongelma että missä säilytät autoa ja kahta moottoripyörää.
Kaupan päälle vielä se, että varsinaisia soratieohjuksia on harvoin tehty kahden istuttaviksi, minkä tietysti tietyissä tilanteissa voi lukea myös plussapuoleksi.
Että tällaisia näkemyksiä asiasta.
SV 1000
Enska ja hiekkatiet kyllä kiinnostaa, mutta mieluummin sitä sitten tekee ihan metsässä ja enskareiteillä tai crossiradalla kuin pikkuteillä vastaantulijoita väistellen. Sama juttu siis kuin tuon kyykkypyörän kanssa, että mieluummin sitä ulkoiluttaa tuolla moottoriradoilla kuin hankkii niskat kipeäksi poliiseja peläten maantiellä. Tällä hetkellä tosin budjetti rajoittaa harrastamista tuon kurapyöräilyn suhteen.
Superbike #7
Yleensä kait se raha ja aika ovat rajoittavia tekijöitä, ettei omisteta kahta pyörää. Kait siksi nuo kompromissit, 690 KTM:t ja muut ovat niin hyviä...
En aja hiekkateillä kuin pakosta, ja enintään 60km/h. Minä en ainakaan tommosella kyykyllä uskalla vetää polvi maassa mutkia, kun se vetelee puolelta toiselle nii kauheesti. Enduro on ollut ja on vieläkin välillä haaveissa, kun mopoikäisenäkin pääsi liikkumaan noita metsäautoteitä ja tutkimaan kaikki paikat.
Täällä keskisuomessa noita hiekkateitä tuntuu olevan vielä aika paljon, niin ei ihan sokkona pysty lähtemään jollekin pikkutielle, että josko tuo oikasis vähän, kun sitten joutuu ajamaan joko 40km hiekkatietä, tai palaamaan takaisin ja kiertämään asvaltoidun tien kautta. Mutta ei kai sen enduro tarttis ollakaan, kun olis vaan semmoset renkaat, joilla pystyy sorallakin ajamaan.
// Triumph TT 600 // 2002 \\ 25 tkm \\
No, eipä minua ole vielä tähän mennessä hiekkatiet estäneet reitinvalinnoissa. Ihan sujuvasti tuolla kultasiivelläkin olen ajellut pitkiäkin hiekka-/soratie pätkiä, kun sellainen on kohdalle osunut. Aina välillä on siellä joutunut jopa autoja ohittelmaan, kun niiden marssivauhti ei ole minulle kelvannut. Varovastihan siellä pitää moisella malmivuorella ajella, mutta jos siinä tiellä autot mahtuvat kohtaamaan toisensa ilman ojaan väistöä, on sitä voinut katupyörälläkin ajella.
Honda ST1300A
Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
Ei tuonne päällysteen ulkopuolelle poikkeamiseen mitään kilpa-enduroa tarvitse.
Ihan hauskaa se on noilla seurustelu-enduroillakin.
Kyykkyllä ajaminen hiekkatiellä on parasta liukkaankelin ajoharjoitusta mopolla. Ja kun vauhtia on riittävästi (70-110km/h), eivät kivet/hiekka ehdi siirtyä pois eturenkaan edestä ja pito on silloin kunnollinen. Takapyörähän sutii kuitenkin kokoajan kun tehoa on riittävästi ja pitoa rajallisesti.
Suosittelen.
Jos tilanne näyttää pahalta, lisää hanaa ja jos näyttää tosipahalta, kaks pykälää pienempi pesään ja urku auki...
Ei pidä paikkaansa ainakaan möhköenduroiden suhteen kuten GS Bemarit.
Niillä ajaa vaikka Euroopan turistireissut kaksi päällä kamoineen mainiosti ja vaikka maailman ympäri niin kuin moni on tehnyt.
Itsekin olen ollut Euroopassa useasti mun BMW R1100GS pyörällä.
Tervetuloa vaan enduroparatiisiin Summassaareen kesäkuussa katsomaan miten niillä Gessuilla ajetaan pieniäkin polkuja.
BMW GS Meeting
Tuolla Pohjolan kurapyöräilijöiden sivuilla on paljon juttua hiekkatiepyöräilystä.
Kurapyöräilijät
Pekka
![]()
Viimeksi muokannut: Pekkavee; 25.03.2012 klo 17:52.
Mainio kokoelma siitä mitä hiekkateillä voi kokea, lunta, luontoa eläimineen, laavuja, yhdessäoloa, nähtävyyksiä, joihin ei muuten pääse, mahtavia maisemia kaukana pääteistä, kaatumisia ja remontteja ( sehän on aina tapahtuma ) ja vaikka mitä.
Kiitos.
Käykää nyt ihmeessä katsomassa noi kuvat.
hauskaa
Pekka
![]()
Hyvä. Pysyttepähän pois jaloista.
t: Viime kesänäkin körötteleviä matkaenduroita liikaa väistellyt jatkuvasti kestopäällysteellä ja ylinopeutta ajava liikenneterroristi.
Savosta tulossa, helevettiin mänössä.
K5 GSX-R 600
Ensi viikonloppuna on taas päitsi. Silloin on mahdollisuus seurata, millä pyörällä siellä metsässä pääsee ja millä ei.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.