Tulokset 1:stä 6:een 6:sta
  1. #1
    Hieman pohjustusta ongelmaan, eli FZR 1000 vm.93 on tuo öljynpintaanturi joka sytyttää alhaisen öljynmäärän merkiksi punaisen merkkivalon. Omassa pyörässä on edellisen omistajan tekemä uusi mittaristo jossa tätä öljyvaloa ei ole ollenkaan ja nyt olisi sellainen tarkoitus tehdä. Netistä ladatuissa sähkökaavioissa tuon valo/anturin kytkentä menee näin että anturi antaa tietoa öljyreleelle jonka kautta tieto menee pääreleelle, sieltä taas menee punamustapiuha öljyvaloon. Tämä punamusta piuha on löydetty kytkemättömänä maskin takaa ja kun sen yhdistää maadoitukseen yleismittarilla niin saadaan kontakti. Kaaviosta myös näkee että valo saa suoran + ,joten jos kytkee ledin niin että se saa suoran + ja tämä mustapunaine johto laitetaan maadoitukseksi niin se toimii öljyvalona.

    Eli itse kysymykseen: Tarvisi tietää että milloin tämän valon kuuluu palaa ja milloin ei?? jos jollakulla on vakio mittaristo niin miten se siinä palaa?? Palaako/onko pimeänä esim. näissä tilanteissa???

    1. laittaa virrat päälle (ainakin aikaisemmissa pyörissäni öljyvalo on palanut kun kääntäävirrat päälle mutta tässä yleismittarilla mitatessa maadoitus katosi??)

    2. Käynnistyksen yhteydessä (välkyttääkö valoa??)

    ja voisiko tuota jotenkin testata?? esim. ottaa öljyt ulos ja kääntää virrat päälle??

    Jos jollakin kokemuksia tuon öljyvalon käyttäytymisestä niin laittakaa dataa Kiitos
  2. #2
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Mahtaako ledi ihan noin vain toimia, ellei ole ledi ollu alkuperäisessä. Merkkivaloja löytyy vaikka Motonetistä, kato http://www.motonet.fi/web/guest/muut -> Autoilu -> Autosähkö -> Katkaisimet ja merkkivalot -> Merkkivalot

    Onko sillä nyt niin väliä miten se toimii, jos palaa pitemmän aikaa punaisena, on anturissa vikaa

    No joo, -93 mallisessa XJ:ssä ainakin toi palaa esimerkiksi kun tappokatkaisija on OFF asennossa ja virrat päällä.
    Viimeksi muokannut: shyhander; 06.04.2012 klo 12:36.
  3. #3
    Mulla oli aikanaan niin FZ 750 -89 kuin FZR 1000 -90. Molemmissa öljyvalo paloi kun virrat laittoi päälle. Öljyvalo syttyi myös silloin kun öljyn pinta oli laskenut ja oli lisäyksen aika. Molemmille Yamahoille öljy maistui. Kummallakaan ei pystynyt ajamaan kuin vähän reilut 1000 km niin valo jo vilkkui. Kumpikaan pyörä ei ollut väljä moottoriltaan ettei sen takia öljyä kulunut. FZ:n ensimmäinen omistaja kertoi pyörän kuluttaneen öljyä alusta asti ja kun pyörä tuli minulle ja myydessäni sen n. 40000 km ajettuna öljyä kului samaan tahtiin kokoajan. Keskustelin Yamahan moottorin öljynkulutuksista "moottorivelho" Erkki Siukolan kanssa ja hän kertoi että öljynkulutus sen aikaisille Yamaha-moottorielle ei ollut vika vaan ominaisuus. Siukola epäili että Yamaha käytti sylinterien/mäntien lämpölaajenemisen ohjaamiseen sylinterien valmistamista aavistuksen soikeaksi(!) Kuulostaa typerältä mutta näin Erkki kertoili. Vaikkei öljynkulutus Yamahalle olekaan merkki kuluneesta moottorista niin ärsyttäähän se kun viikon pari jälkeen öljybnvaihdon joutui sitä jo moottoriin lisäämään.

    Btw, uskon niin että Yamahan öljynmerkkivalo reagoi niin öljynpaineeseen kuin myös sen määrään. Esim. pitkään keulittaessa ei siitä syystä voi siis päätellä käykö moottori olemattomilla öljynpaineilla(pumppu haukkaa ilmaa) vai onko anturi havainnut öljynpinnan asennon muuttuneen pyörän(moottorin) ollessa väärässä asennossa ja sitä kautta öljynpinnankin ollessa väärin.
    Vain turbo antaa kunnon voimaa!
  4. #4
    Lainaa mikzutius kirjoitti Katso viesti

    1. laittaa virrat päälle (ainakin aikaisemmissa pyörissäni öljyvalo on palanut kun kääntäävirrat päälle mutta tässä yleismittarilla mitatessa maadoitus katosi??)

    2. Käynnistyksen yhteydessä (välkyttääkö valoa??)

    ja voisiko tuota jotenkin testata?? esim. ottaa öljyt ulos ja kääntää virrat päälle??
    Omassa -93 YZF 750:ssa ei ainakaan syty kun virrat kytkee päälle. Startatessa muistaakseni syttyy hetkeksi kunnes pyörä käynnistyy. Kerran käytin moottorin pois paikalta ja takaisin asennettaessa jäi jokin liitin kytkemättä, liittyen tuohon öljyanturiin, ja silloin valo paloi koko ajan. Vähän ihmettelin että missä vika kun valo palaa kunnes hoksasin kytkeä liittimen
  5. #5
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Ei syty ku laittaa virrat päälle, tai jos syttyy niin ei startti pyöri!
    Ei annaa startata, jos konees liian vähän öljyy.

    Ja se merkkivalo varoittaa vain vähäisestä öljynmääräst, ei öljyn paineest.

    Sitten jos se valo vilkkuu, kun starttaa tai lähinä yrittää... niin on joko vaihde + kytkin kiinni tai tappokytkin päällä. Toimii myös käynnistyksen "joku vialla/väärin" varoitusvalona, mut vilkkuu tässä tapauksessa!
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
  6.  
  7. #6
    joo toi öljyn syömis ongelma tai ominaisuus on tiedossa ja juuri tän takia tuon valon haluisinkin toimimaan. onhan siinä se silmä mistä sitä tasoa voi seurata mutta parempi jos sen lampunkin saa toimimaan täytyy käydä ostaa tollanen parempi merkkivalo ja kokeilla saanko palamaan käynnistyksen yhteydessä.