Olisin tiedustellut mitä asioita minun tulisi ottaa huomioon,kun olisin ostamassa Yamaha YZF 750 R?Onko niissä millaisia tyyppivikoja? Ja mitä olisi hyvä tietää ennen kauppojen tekoa. Kysymykset voi olla aika "tyhmiä" mutta haluaisin asiantuntijoilta kysellä,jotta välttyisi huonoilta kaupoilta.Kiitos jo etukäteen
![]()
Katsele missä kunnossa renkaat ovat. Ketjujen ja rattaiden kunto. Jarrupalojen kuluneisuus. Jarru- ja kytkinneste. Nesteen kirkkaus kertoo tuoreudesta. Jarrulevyt ei ole saaneet kulua urille. Valojen toiminta. Katsele moottori läpikotaisin, ettei ole neste tai öljyvuotoja. Pyöränlaakerit. Kun pyörität rengasta, niin ei saa kuulua rohinaa. Takahaarukan laakerointi. Niin sanottua pystyväljää ei saa tuntua. Iskunvaimentimet. Etuhaarukan stefojen kunto ja mahdollinen vuoto. Kaatumajälkiä kannattaa myös etsiä ja niiden mahdollisia korjauksia esim. katteista. Pakoputkisto. Onko alkuperäinen vai vaihdettu ja sen e-hyväksyntä. Myös huoltokirja on tärkeä. Siitä näkee kuinka säännöllisesti pyörää on huollatettu ja onko lähiaikoina tulossa iso ja kallis huolto.
Onnea etsintään ja kaupantekoon!![]()
Viimeksi muokannut: Henry67; 10.04.2012 klo 07:46.
ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
ex-GSX-F 600 K6
ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
ex-GSX-R 1000 K8
Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
Triumph Speed Triple 955i 2002
Mulla on itselläni -93 YZF, mittarin mukaan ajettu reilu 50 000 mutta koska kyseessä on tuontipyörä, voi olla enemmänkin mitä mittari näyttää. Mun ajossa ajettu muutama tuhat kilometri. Joten katsele vähän miltä pyörä näyttää ja vertaa siihen mitä sillä on ajettu. Huoltokirjaa tuon ikäisistä ei välttämättä enää löydy, joten myyjän sanaan täytyy vain luottaa. Kysy koska venttiilien välykset on säädetty, ja miten usein öljyt on vaihdettu.
Jos päädyt kyseiseen pyörään, suosittelen ostamaan Haynesin korjausoppaan. Ei siksi että pyörään tulisi koko ajan vikoja vaan koska useimmat korjaus-/huoltotyöt on helppo tehdä itsekin oppaan avulla.
Jos näyttää että pyörän katteet on käytetty hiljattain maalarilla ei tarkoita välttämättä sitä että pyörällä olisi kaaduttu. Vaikka toki tämäkin on mahdollistaItse maalautin oman pyöräni katteet aika pian oston jälkeen, koska maalipinta oli jo aikansa nähnyt.
Vanha pyörä on aina jossain mielessä "riskiostos", jos kilometrejä on ehtinyt tulemaan reilustikin mittariin eikä huoltohistoriasta ole tietoa. Toisaalta löytyy niitä helmiäkin vanhojenkin pyörien joukosta
EDITTIÄ: Piti vielä lisätä kehuja, eli pyörä on mukava ajaa, ja jos istuinkorkeutta pitää muuttaa lyhyen kuskin vuoksi, löytyy ainakin Stormilta osat korkeuden muuttamiseen. Itse olen 173 cm ja molemmat jalat yltävät maahan. Tehoja löytyy tarpeeksi jos olet ensimmäistä pyörää ostamassa, ei lähde lapasesta kuitenkaan vaikka laittaisitkin tupin nurin.
Viimeksi muokannut: Juska2000; 09.04.2012 klo 22:35.
Tämä nyt menee vähän OT:ksi mutta itsellä on suoraavan korinen eli 600cc yzf ja olen kyllä ollut erittäin tyytyväinen pyörään. Kohtuullisen kevyt käsitellä ja ajoasento on mielestäni sopivasti kyykyn ja touringin välistä.
Viimeiseen pariin vuoteen ei ole tarvinnut vaihdella mitään muuta kuin öljyjä ja etuvaimentimien stefan.
Ja kyytiläinenkin tykkää istua jakkaralla![]()
jonkinnäköinen tyyppivika noissa on pakoaukon säädin. ohjainmoottori pyöristää rattaansa ja mopo alkaa rötäämään. Helppo vaihtaa, maksaa jotain. Saa ilmeisesti myös eliminoitua koko systeemin.
Itseltä hajosi myös imusarjan tiiviste, eli tyhjäkäynti alkoi soutamaan. helppo ja halpa korjata.
Muistelisin myös kuulleeni, että venttiilit tykkäävät painua kanteen (välykset nolliin) "normaalia" hanakammin. Omakohtaista kokemusta venttiileistä ei ole.
EXC 350 SixDays http://www.youtube.com/watch?v=v5Dg_oEWAx0
Kiitoksia oikeen paljon neuvoista ja vinkeistä. Nyt sitten vain pitää löytää sellainen joka miellyttää![]()
Nettimotossa oli tuollainen, ID 1288371. Vois olla aika kevyt käsitellä jos yammua haet.
Ps. En ole prätkäkauppias..![]()
<p>Kahvi maidolla, Fireblade mustana. No on se Gigsuki..</p>