Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 37:sta
  1. #1
    Terve,

    Tuli tuossa uusi ketju/rataspaketti vaihdettua ja kysyisinkin nyt ketjun liittämisestä. Siihenhän saa sekä niittilukkoa että jousiliitintä. Itselläni tuolla jälkimmäisellä tällä hetkellä ketju kasassa. Pyörä on R6R Yamaha ja ketju 525. Pitääkö tuo toinen liitin vai ajanko pyörän varmuuden vuoksi jonnekin niitattavaksi? Crossimönkijässä aikanaan piti kyllä jousiliitinkin vaikka tehoja oli kohtuudella ja ajo aika räväkkää...
    2007 Suzuki Intruder 1500
  2. #2
    Kyllä se jousilukko pitää kun se on oikein laitettu paikalleen, mulla ollu käytössä useemman eri ketjun kanssa eikä irtoamisen merkkejä ole ollu. Hyvä sitä on tietenkin tarkkailla vaikka samalla kun ketjuja rasvailee.
    -Z-
    Suzuki GSXR 1100
    Mun sivut
  3. #3
    Katupyörän ollessa kyseessä kyllä niittaisin ketjun kiinni. Niin mp-valmistajatkin tuntuu tekevän, eikä oikeastaan ole muutenkaan oikein mitään järkevää syytä, miksi ketju pitäisi välillä saada käytön aikana otettua irti.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  4. #4
    mulla oli aikoinaan afrikkalaisessa lukolla ketjut ja hyvin pysy mut kun kaverit rupes pelotteleen et jos lähtee irti voi jopa rikkoa puoli konetta,yleensä jos irtoo jostain ihmeen syystä ne putoo vain tielle.mut vaihdoin kuitenkin niitattaviin ja niittasin ite lekalla ja vasaralla sekä afrikkalaiseen että varadeeroon sekä kaverin kyykky kavaan ja ne ainakin pysy kiinni,tiedän et jotkut rata kisa kuskit irrottavat aina ketjut ja säilyttävät niitä öljyyn upotettuina sit kun tarvitsevat pyyhkivät enimmät pois ja laittavat kiinni lukolla,ketjun kitka on kuulema pienempi ja se voi ratkaista kuulema koko kisan?
  5. #5
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa zapster kirjoitti Katso viesti
    Kyllä se jousilukko pitää kun se on oikein laitettu paikalleen, mulla ollu käytössä useemman eri ketjun kanssa eikä irtoamisen merkkejä ole ollu. Hyvä sitä on tietenkin tarkkailla vaikka samalla kun ketjuja rasvailee.
    Mulla oli kans gixerissä jousilukolla ketjut kiinni vaikka kaikki pelotteli, että katkee varmasti. Kyllähän ne ketjut sitten radalla katkesivatkin, mutta ei jousilukon kohdalta vaan ehjästä lenkistä. Uusiin ketjuihin eivät suostuneet jousilukkoa missään myymään, joten laitoin niitatun.
    Superbike #7
  6. #6
    Lainaa sukisuki m 1800 r kirjoitti Katso viesti
    mulla oli aikoinaan afrikkalaisessa lukolla ketjut ja hyvin pysy mut kun kaverit rupes pelotteleen et jos lähtee irti voi jopa rikkoa puoli konetta,yleensä jos irtoo jostain ihmeen syystä ne putoo vain tielle.
    Minullakin oli aikanaan jousilukollinen kettinki AT:ssa... ja sain mm. kerran havaita ajaneeni ilman lukkoa autobaanalla X kilometriä. Ketjut eivät lähteneet irti, mutta sen jälkeen lukko vaihtui silti niitattavan tyyppiseen.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  7. #7
    Lainaa sukisuki m 1800 r kirjoitti Katso viesti
    mulla oli aikoinaan afrikkalaisessa lukolla ketjut ja hyvin pysy mut kun kaverit rupes pelotteleen et jos lähtee irti voi jopa rikkoa puoli konetta,yleensä jos irtoo jostain ihmeen syystä ne putoo vain tielle.mut vaihdoin kuitenkin niitattaviin ja niittasin ite lekalla ja vasaralla sekä afrikkalaiseen että varadeeroon sekä kaverin kyykky kavaan ja ne ainakin pysy kiinni,tiedän et jotkut rata kisa kuskit irrottavat aina ketjut ja säilyttävät niitä öljyyn upotettuina sit kun tarvitsevat pyyhkivät enimmät pois ja laittavat kiinni lukolla,ketjun kitka on kuulema pienempi ja se voi ratkaista kuulema koko kisan?

    Ymmärsinkö tästä oikein että jotkut kisakuskit käyttävät jousiliitintä? Stormilta kun kysyin liitintä hakiessa niin pitäisi olla hyvä ja riittävä tämäkin. Mutta mitä enemmän asiaa miettii, niin sitä enemmän tulee mieleen että ajelen huoltoon heti kun kelit sallii ja niittautan kiinni Tuskin montaa rahaa maksaa.
    2007 Suzuki Intruder 1500
  8. #8
    Lainaa GreyMyHound kirjoitti Katso viesti
    Ymmärsinkö tästä oikein että jotkut kisakuskit käyttävät jousiliitintä? Stormilta kun kysyin liitintä hakiessa niin pitäisi olla hyvä ja riittävä tämäkin. Mutta mitä enemmän asiaa miettii, niin sitä enemmän tulee mieleen että ajelen huoltoon heti kun kelit sallii ja niittautan kiinni Tuskin montaa rahaa maksaa.
    Pähkäilin juurikin samaa aihetta kun olin tilaamassa uusia ketjuja pyörään. Pikku kyselyn ja opastuksen saattelemana tilasin avoimet niitattavat ketjut ja Louisilta ketjutyökalun. Tällä mennään ensi kaudella.
    Väärä käsitys tosiasioista saattaa johtaa ajatukseen siitä, että moottoripyöräilijät ovat kaahaajia. -Tuulilasi

    Suzuki GSX-R 750 -93
  9. #9
    Täällä on vähän samaa kokemusta kuin "pechallakin". Viime kesänä oman mopottimen ketjut OLIVAT vielä kiinni jousiliittimellä.

    Eräänä päivänä tuli sit huomattua pesuhommien yhteydessä että lukitseva jousi loisti poissaolollaan, ei mitään käryä milloin se oli irronnut, mutta oletettavasti menty hyvät pätkät ilman mokomaa lirpaketta.

    Uutta niitattavaa lenkkiä askarrellessa paikoilleen tuli toisaalta huomattua että vanha liitin oli ilman lukitustakin sen verran jämäkästi kiinni, että ketjujen "katastrofaalinen" irtoaminen olisi ollut kohtuullisen epätodennäköistä.

    Mutta mielenrauhan takaamiseksi oman mopon ketjut tulevat tästä eteenpäin olemaan niitattavaa mallia
  10. #10
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Eikö tollanen ketjulukkolenkki kulahda aika nopeesti, siinähän ei mitään o-rengassuojauksia voi olla?
  11. #11
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Eikö tollanen ketjulukkolenkki kulahda aika nopeesti, siinähän ei mitään o-rengassuojauksia voi olla?
    Tuleehan siihen O-renkaat molemmin puolin.
    2007 Suzuki Intruder 1500
  12. #12
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Okei, ajattelin että se o-rengastus onnistuu vaan noissa niitattavissa ketjuissa.
  13. #13
    Onkos kukaan sattunut huomaamaan, että niitatun ketjun kanssa tulee aikaa myöten eteen-käsille-reisille
    tekijänsä ammattitaito/kokemus.

    Ehkä tuo ei konkretisoidu huonosti hoidetun ketjun käyttöiän aikana mutta.......
    Kun rasvassa pidettäväksi suunnitellut vermeet pidetään rasvassa ja oikeissa kireyksissä,
    tulee "kesäpoikien" niittaamat ketjut esiin varsin äkkiä.... jumittavina lenkkeinä.

    Kyllä "jatkolenkkilukko" pelittää normipäivähommissa ihan hyvin jos.......
    muistaa-jaksaa-ymmärtää vaan vahtia "klipsin" kuntoa ja heittää uutta peliin kun
    namiskukkeli alkaa kulahtamaan.

    "Luotettavuusongelma" on siis pääosin (laadukkaista komponenteista puhuttaessa)
    "huolehtimisongelma".

    Ps. siihen että "klipsi" katoaa taivaan tuulin alta aikayksikön, riippuu paljon mm. siitä,
    missä tilassa "keljulaaharit" ( esim. swingin pään suojagummi ) mahtaa olla.
    Viimeisiään vetelevä gummi ja huonossa rasvassa pidetty ketju "syö" lukkoklipsin
    hyvin nopeasti..... ja sitten saa mitä tilaa.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  14. #14
    Ja melko tärkeää on huomioida se kummin päin sen "klipsin" laittaa. Eli se umpinainen puoli kulkusuuntaan niin ei niin herkästi lähde irtoamaankaan.
    2007 Suzuki Intruder 1500
  15. #15
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    ^Jos ketju on niitattu niittaustyökalulla on se käytännössä pakosti oikeassa kireydessä. Työkalun muotoilu nimittäin estää ylikiristämisen.
    Superbike #7
  16. #16
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    ^Jos ketju on niitattu niittaustyökalulla on se käytännössä pakosti oikeassa kireydessä. Työkalun muotoilu nimittäin estää ylikiristämisen.
    Monta muutakin asiaa tässä maailmassa menee... "periaatteessa kyllä/ei".
    Tiedä sitten "mistä niitä" kilometrien myötä jumittavia niitauskohtia tähän maailmaan ilmaantuu?

    Ei siitä tosiaan mihinkään pääse, että asiallisesti niitattu ketju on varmin ja huolettomin vaihtoehto .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  17. #17
    Onhan niitä jousilukkoja polkupyörissäkin ja hyvin kestävät . Aikoinaan mietin samaa asiaa ja tulin lopputulokseen että niittaus on helpompi, ostin työkalun ja laitoin ketjun umpeen, ei tarvinnut miettiä jälkikäteen.
    Ei montaa kymppiä säästä jousilukolla, en usko että on sen huonompi, mutta sitähän sitten tarkistellaan ja haetaan kaupasta uusia jos jäänyt etapille.
    - slipping and sliding since 1982 -
  18. #18
    Tuota.......

    On se vaan jännä juttu.... puhutaan niinkin "yksinkertaisesta " asiasta kuin ketjun niittaamisesta
    "siihen tarkoitetulla työkalulla", mopon etupumppujen "huollosta ja öljynvaihdosta", ym. monista
    aivan peruskauraa olevista ylläpito/huoltotoimista, niin ihan jeesuksen aina ollaan saman edessä:
    Joku tekee sen käytännössä helvetin paljon paremmin kuin joku toinen.

    Mistä on kyse?

    Ihan yksinkertaisesti siitä, että yhdellä on "ammattitaito ja kokemus", toisella "pätevyys", harvemmalla kaikki.

    Vittumaista kyllä.... todellista ammattitaitoa ja kokemusta ihan perusasioissa(kaan) ei käytännössä
    juuri arvosteta.... ainakaan taloudellisessa mielessä. Homma toimii pääasiassa siten, että
    muodollisella pätevyydellä laskutetaan häpeämättömästi.... kun puhutaan huolto-ja korjauspalveluista.

    Huono asenne...?

    Noo... sen voi tarkistaa alalla tehdyistä "huoltotesteistä".

    Ps. Hattu päästä kuitenkin kaikkien alalla työtään tekevien oikeiden, kokeneiden ammattilaisten edessä.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  19. #19
    Aina kahden vasaran kanssa paukutellut, mutta nyt hommasin työkalun.
    http://www.ebay.co.uk/itm/MOTORCYCLE...item5891d88c93

    Sitä en tiedä tekeekö tuollaisella mitään kun on vielä toistaiseksi kokeilematta.
  20. #20
    Kovin samanlaiselta näyttää kuin d.i.d;n ja louisin myymä kalu.
    Toimii, ei paljoa helpommaksi voi ketjujen vaihto tulla.
  21. #21
    Lainaa BadToThe Bone kirjoitti Katso viesti
    On se vaan jännä juttu.... puhutaan niinkin "yksinkertaisesta " asiasta kuin ketjun niittaamisesta
    "siihen tarkoitetulla työkalulla", mopon etupumppujen "huollosta ja öljynvaihdosta", ym. monista
    aivan peruskauraa olevista ylläpito/huoltotoimista, niin ihan jeesuksen aina ollaan saman edessä:
    Joku tekee sen käytännössä helvetin paljon paremmin kuin joku toinen.
    Olipa minkälainen ketjulukko tahansa kyseessä, niin ihan fiilispohjalta ei vaihtoon kannata itse ryhtyä, jollei ole aika hyvin hajulla siitä, mitä tekee.

    Ei tuo ole mitään rakettitiedettä, mutta ajossa irtoava kettinki ei silti ole mikään leikin asia.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  22. #22
    Lainaa pecha kirjoitti Katso viesti
    Olipa minkälainen ketjulukko tahansa kyseessä, niin ihan fiilispohjalta ei vaihtoon kannata itse ryhtyä, jollei ole aika hyvin hajulla siitä, mitä tekee.

    Ei tuo ole mitään rakettitiedettä, mutta ajossa irtoava kettinki ei silti ole mikään leikin asia.
    Tuollaisella niittauskoneella tuskin tarvitsee olla mikään insinööri, sitä kun ei tollasella voi oikein väärinkään liittää?
    Signature
  23. #23
    Lainaa cartmann kirjoitti Katso viesti
    Tuollaisella niittauskoneella tuskin tarvitsee olla mikään insinööri, sitä kun ei tollasella voi oikein väärinkään liittää?

    vannomatta paras
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  24. #24
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa cartmann kirjoitti Katso viesti
    Tuollaisella niittauskoneella tuskin tarvitsee olla mikään insinööri, sitä kun ei tollasella voi oikein väärinkään liittää?
    Olikos noi niittauskoneet ketjumerkkikohtaiset?
  25. #25
    Täytyy kyllä sanoa että voi niittauskoneellakin tehdä väärin. 1. niitti tuli siisti pyöreä, toinen meni kieroon, ilmeisesti meni pultti väärille raiteille kiristellessä.
    Mutta ei liian kireälle onneksi mennyt kumpikaan. Jospa se pysyis yhdelläkin jos huonompi pettää
  26. #26
    Tuo niittauslaite ei välttämättä ole mikään tae onnistumisesta.. Jos ei ole sitä "touchia", niin tuollakin tulee helposti mielikuva, "nyt se on pamautettu, kaipa se siinä on?", kun ei välttämättä tiedä tarkalleen, mikä se lopputulos kuuluu olla..
    ZZR 1400
    ZZR 1400
    Yamaha MT-01
    ZZR 1400
    ZX-12R
    ZZR 1100
  27. #27
    Lainaa Elmeri H. kirjoitti Katso viesti
    Tuo niittauslaite ei välttämättä ole mikään tae onnistumisesta.. Jos ei ole sitä "touchia", niin tuollakin tulee helposti mielikuva, "nyt se on pamautettu, kaipa se siinä on?", kun ei välttämättä tiedä tarkalleen, mikä se lopputulos kuuluu olla..
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  28. #28
    onhan noita hienoja vehkeitä joka lähtöön mut yksinkertaisuudessa kun kasaat niitattavan ketjunlukon oikein,eli muista ne o-renkaat tai x-renkaat sinne väliin ja puristat vaikka miljoonapihdeillä (vesipumppupihdit)koko paketin kasaan .että näet miten paljon pitäs niitata ei niin paljon ettei liiku kuten muut lenkit,painavammalla lekalla tuet koko lukkoa takaa ja pienemmällä vasaralla rupeat naputtamaan niitattavaa niittiä.ei suoraan päähän vaan kiertämällä niitattavan niitin päätä kunnes se on niittaantunu tarpeeksi paljon ja niitin pää näyttää puoli pyöreältä kauniilta niitiltä ja sama toiselle.silloin kun omistin vielä ketjuvehkeitä pidin aina pyörän mukana siihen sopivaa ketju lukkoa siltä varalta et joskus löytyy se heikoin lenkki ,jokainenhan hoitaa ketjuja miten parhaaksi näkee ite nostin aina pyörän pesun yhteydessä perän ilmaan ja ketjujen alle matala iso astia jossa hydraulioljyä.sit tiski harja käteen ja pesin ketjut paikalla sekä takarattaan vanteen öljyllä,kun pyöritti rengasta ilmassa ennen ja jälkeen pesun ero oli kuin yö ja päivä,samalla kun ruiskutin miedon pesuaineen koko pyörän yli ruiskutin myös ketjut,rattaat ja huuhtelu haalealla vedellä .lopuksi kun pyörä oli kuiva ketjuvaha ketjujen sisäpinnalle ja peli oli valmis.
  29. #29
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Onneks vanhassa XJ:ssä on niin simppeli rakenne, että takahaarukan iroitus on helpompaa kun jarrupalojen vaihto. Voi ostaa aina päättymättömän ketjun.
  30.  
  31. #30
    Mitenkä on.. kannattaako uusi ketju pestä heti siitä "tehdasrasvasta" pois vai ajella niillä? Miten ootte tehneet?
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen