Terve,
Tuli tuossa uusi ketju/rataspaketti vaihdettua ja kysyisinkin nyt ketjun liittämisestä. Siihenhän saa sekä niittilukkoa että jousiliitintä. Itselläni tuolla jälkimmäisellä tällä hetkellä ketju kasassa. Pyörä on R6R Yamaha ja ketju 525. Pitääkö tuo toinen liitin vai ajanko pyörän varmuuden vuoksi jonnekin niitattavaksi? Crossimönkijässä aikanaan piti kyllä jousiliitinkin vaikka tehoja oli kohtuudella ja ajo aika räväkkää...
2007 Suzuki Intruder 1500
Kyllä se jousilukko pitää kun se on oikein laitettu paikalleen, mulla ollu käytössä useemman eri ketjun kanssa eikä irtoamisen merkkejä ole ollu. Hyvä sitä on tietenkin tarkkailla vaikka samalla kun ketjuja rasvailee.
Katupyörän ollessa kyseessä kyllä niittaisin ketjun kiinni. Niin mp-valmistajatkin tuntuu tekevän, eikä oikeastaan ole muutenkaan oikein mitään järkevää syytä, miksi ketju pitäisi välillä saada käytön aikana otettua irti.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
mulla oli aikoinaan afrikkalaisessa lukolla ketjut ja hyvin pysy mut kun kaverit rupes pelotteleen et jos lähtee irti voi jopa rikkoa puoli konetta,yleensä jos irtoo jostain ihmeen syystä ne putoo vain tielle.mut vaihdoin kuitenkin niitattaviin ja niittasin ite lekalla ja vasaralla sekä afrikkalaiseen että varadeeroon sekä kaverin kyykky kavaan ja ne ainakin pysy kiinni,tiedän et jotkut rata kisa kuskit irrottavat aina ketjut ja säilyttävät niitä öljyyn upotettuina sit kun tarvitsevat pyyhkivät enimmät pois ja laittavat kiinni lukolla,ketjun kitka on kuulema pienempi ja se voi ratkaista kuulema koko kisan?![]()
Mulla oli kans gixerissä jousilukolla ketjut kiinni vaikka kaikki pelotteli, että katkee varmasti. Kyllähän ne ketjut sitten radalla katkesivatkin, mutta ei jousilukon kohdalta vaan ehjästä lenkistä. Uusiin ketjuihin eivät suostuneet jousilukkoa missään myymään, joten laitoin niitatun.
Superbike #7
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Ymmärsinkö tästä oikein että jotkut kisakuskit käyttävät jousiliitintä? Stormilta kun kysyin liitintä hakiessa niin pitäisi olla hyvä ja riittävä tämäkin. Mutta mitä enemmän asiaa miettii, niin sitä enemmän tulee mieleen että ajelen huoltoon heti kun kelit sallii ja niittautan kiinniTuskin montaa rahaa maksaa.
2007 Suzuki Intruder 1500
Väärä käsitys tosiasioista saattaa johtaa ajatukseen siitä, että moottoripyöräilijät ovat kaahaajia. -Tuulilasi
Suzuki GSX-R 750 -93
Täällä on vähän samaa kokemusta kuin "pechallakin". Viime kesänä oman mopottimen ketjut OLIVAT vielä kiinni jousiliittimellä.
Eräänä päivänä tuli sit huomattua pesuhommien yhteydessä että lukitseva jousi loisti poissaolollaan, ei mitään käryä milloin se oli irronnut, mutta oletettavasti menty hyvät pätkät ilman mokomaa lirpaketta.
Uutta niitattavaa lenkkiä askarrellessa paikoilleen tuli toisaalta huomattua että vanha liitin oli ilman lukitustakin sen verran jämäkästi kiinni, että ketjujen "katastrofaalinen" irtoaminen olisi ollut kohtuullisen epätodennäköistä.
Mutta mielenrauhan takaamiseksi oman mopon ketjut tulevat tästä eteenpäin olemaan niitattavaa mallia![]()
Eikö tollanen ketjulukkolenkki kulahda aika nopeesti, siinähän ei mitään o-rengassuojauksia voi olla?
Okei, ajattelin että se o-rengastus onnistuu vaan noissa niitattavissa ketjuissa.
Onkos kukaan sattunut huomaamaan, että niitatun ketjun kanssa tulee aikaa myöten eteen-käsille-reisille
tekijänsä ammattitaito/kokemus.
Ehkä tuo ei konkretisoidu huonosti hoidetun ketjun käyttöiän aikana mutta.......
Kun rasvassa pidettäväksi suunnitellut vermeet pidetään rasvassa ja oikeissa kireyksissä,
tulee "kesäpoikien" niittaamat ketjut esiin varsin äkkiä.... jumittavina lenkkeinä.
Kyllä "jatkolenkkilukko" pelittää normipäivähommissa ihan hyvin jos.......
muistaa-jaksaa-ymmärtää vaan vahtia "klipsin" kuntoa ja heittää uutta peliin kun
namiskukkeli alkaa kulahtamaan.
"Luotettavuusongelma" on siis pääosin (laadukkaista komponenteista puhuttaessa)
"huolehtimisongelma".
Ps. siihen että "klipsi" katoaa taivaan tuulin alta aikayksikön, riippuu paljon mm. siitä,
missä tilassa "keljulaaharit" ( esim. swingin pään suojagummi ) mahtaa olla.
Viimeisiään vetelevä gummi ja huonossa rasvassa pidetty ketju "syö" lukkoklipsin
hyvin nopeasti..... ja sitten saa mitä tilaa.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Ja melko tärkeää on huomioida se kummin päin sen "klipsin" laittaa. Eli se umpinainen puoli kulkusuuntaan niin ei niin herkästi lähde irtoamaankaan.
2007 Suzuki Intruder 1500
^Jos ketju on niitattu niittaustyökalulla on se käytännössä pakosti oikeassa kireydessä. Työkalun muotoilu nimittäin estää ylikiristämisen.
Superbike #7
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Onhan niitä jousilukkoja polkupyörissäkin ja hyvin kestävät. Aikoinaan mietin samaa asiaa ja tulin lopputulokseen että niittaus on helpompi, ostin työkalun ja laitoin ketjun umpeen, ei tarvinnut miettiä jälkikäteen.
Ei montaa kymppiä säästä jousilukolla, en usko että on sen huonompi, mutta sitähän sitten tarkistellaan ja haetaan kaupasta uusia jos jäänyt etapille.
- slipping and sliding since 1982 -
Tuota.......
On se vaan jännä juttu.... puhutaan niinkin "yksinkertaisesta " asiasta kuin ketjun niittaamisesta
"siihen tarkoitetulla työkalulla", mopon etupumppujen "huollosta ja öljynvaihdosta", ym. monista
aivan peruskauraa olevista ylläpito/huoltotoimista, niin ihan jeesuksen aina ollaan saman edessä:
Joku tekee sen käytännössä helvetin paljon paremmin kuin joku toinen.
Mistä on kyse?
Ihan yksinkertaisesti siitä, että yhdellä on "ammattitaito ja kokemus", toisella "pätevyys", harvemmalla kaikki.
Vittumaista kyllä.... todellista ammattitaitoa ja kokemusta ihan perusasioissa(kaan) ei käytännössä
juuri arvosteta.... ainakaan taloudellisessa mielessä. Homma toimii pääasiassa siten, että
muodollisella pätevyydellä laskutetaan häpeämättömästi.... kun puhutaan huolto-ja korjauspalveluista.
Huono asenne...?
Noo... sen voi tarkistaa alalla tehdyistä "huoltotesteistä".
Ps. Hattu päästä kuitenkin kaikkien alalla työtään tekevien oikeiden, kokeneiden ammattilaisten edessä.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Aina kahden vasaran kanssa paukutellut, mutta nyt hommasin työkalun.
http://www.ebay.co.uk/itm/MOTORCYCLE...item5891d88c93
Sitä en tiedä tekeekö tuollaisella mitään kun on vielä toistaiseksi kokeilematta.![]()
Kovin samanlaiselta näyttää kuin d.i.d;n ja louisin myymä kalu.
Toimii, ei paljoa helpommaksi voi ketjujen vaihto tulla.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Täytyy kyllä sanoa että voi niittauskoneellakin tehdä väärin. 1. niitti tuli siisti pyöreä, toinen meni kieroon, ilmeisesti meni pultti väärille raiteille kiristellessä.
Mutta ei liian kireälle onneksi mennyt kumpikaan. Jospa se pysyis yhdelläkin jos huonompi pettää
Tuo niittauslaite ei välttämättä ole mikään tae onnistumisesta.. Jos ei ole sitä "touchia", niin tuollakin tulee helposti mielikuva, "nyt se on pamautettu, kaipa se siinä on?", kun ei välttämättä tiedä tarkalleen, mikä se lopputulos kuuluu olla..
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
onhan noita hienoja vehkeitä joka lähtöön mut yksinkertaisuudessa kun kasaat niitattavan ketjunlukon oikein,eli muista ne o-renkaat tai x-renkaat sinne väliin ja puristat vaikka miljoonapihdeillä (vesipumppupihdit)koko paketin kasaan .että näet miten paljon pitäs niitata ei niin paljon ettei liiku kuten muut lenkit,painavammalla lekalla tuet koko lukkoa takaa ja pienemmällä vasaralla rupeat naputtamaan niitattavaa niittiä.ei suoraan päähän vaan kiertämällä niitattavan niitin päätä kunnes se on niittaantunu tarpeeksi paljon ja niitin pää näyttää puoli pyöreältä kauniilta niitiltä ja sama toiselle.silloin kun omistin vielä ketjuvehkeitä pidin aina pyörän mukana siihen sopivaa ketju lukkoa siltä varalta et joskus löytyy se heikoin lenkki ,jokainenhan hoitaa ketjuja miten parhaaksi näkee ite nostin aina pyörän pesun yhteydessä perän ilmaan ja ketjujen alle matala iso astia jossa hydraulioljyä.sit tiski harja käteen ja pesin ketjut paikalla sekä takarattaan vanteen öljyllä,kun pyöritti rengasta ilmassa ennen ja jälkeen pesun ero oli kuin yö ja päivä,samalla kun ruiskutin miedon pesuaineen koko pyörän yli ruiskutin myös ketjut,rattaat ja huuhtelu haalealla vedellä .lopuksi kun pyörä oli kuiva ketjuvaha ketjujen sisäpinnalle ja peli oli valmis.![]()
Onneks vanhassa XJ:ssä on niin simppeli rakenne, että takahaarukan iroitus on helpompaa kun jarrupalojen vaihto. Voi ostaa aina päättymättömän ketjun.![]()
Mitenkä on.. kannattaako uusi ketju pestä heti siitä "tehdasrasvasta" pois vai ajella niillä? Miten ootte tehneet?