Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 32:sta
  1. #1
    Uusi motskarin omistaja odottelee innolla ensimmäisen ajokauden alkua ja miettii, että osaisikohan joku täällä palstalla neuvoa keltanokkaa.

    Lähinnä askarruttaa, että mitä sille menopelille kannattaa ja/tai etenkin pitäisi tehdä, kun se on seissyt lämpimässä tallissa koko talven.

    Tämän hetkisen tieto-taidon perusteella listalla on vain pesu, vahaus ja tankkaus. :-|
  2. #2
    Riippuu pitkälti siitä mitä pyörälle on mahdollisesti tehty ennen kuin se sinne talliin syksyllä lykättiin.
    Muuten voi mennä normaalin huolto-ohjelman mukaan vuodenajasta riippumatta, mutta öljyt (ja suodatin) kannattaa aina vaihtaa talveksi ennen seisontaa jotta epäpuhtaudet eivät pääse muhimaan mahdollisesti tiivistyvvässä kosteudessa, samoin jos on muita nesteiden vaihtoja huolto-ohjelman mukaan tulossa kannattaa ne vaihtaa mieluummin jo ennen seisontaa kuin sen jälkeen.
    Lisäksi ketjujen pesu ja rasvaus, sekä yleinen pyörän tarkistelu että kaikki toimii ja on kiinni niin kuin pitää, ei vuoda nesteitä mistään ym.

    Ei tämä mitään rakettitiedettä ole. Jos mitään korjaustarvetta ei ole niin normaalin huolto-ohjelman mukaan vain menee niin hyvin pärjää.

    Jos taas pyörään on tehty kunnon huolto ennen seisontaa, ei se muuta tarvitsekaan kuin pölyjenpoiston ja yleisen tarkistuksen samalla kun sen käyttää ensimmäisen kerran lämpimäksi, jonka jälkeen kovaa ajoa
    Viimeksi muokannut: Tero-75; 16.03.2012 klo 12:04.
    Honda CBR600F -90 --> Honda VFR800FI -98
    Suzuki GT125R -76
  3. #3
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Renkaiden paineet kannattaa tarkistaa. Ladata akku jos se ei ole ollut ylläpitolatauksessa. Vanhemmissa pyörissä sitten ainakin vähän pumppailla etuhaarukkaa, jotta näkee onko etuiskareiden stefoissa vuodon merkkejä, jarruja painella ja kattella ettei vuoda. Ketjut rasvata jos on semmoiset ja tsekata kireys. Siinä sitten samalla turjuuttaa renkaita, että onko mörkö syönyt pyöränlaakereihin klappia talven aikana. Tsekkaa että valot ja vilkut toimii. Itte vaihdan uudet öljyt koneeseen keväällä, en syksyllä. Sitten ennenkun konetta käynnistää, niin vaihde silmään, kytkin pohjaan ja pikkasen työntelyä että kytkinlevyt irrottaa.
  4. #4
    Edellä tulikin jo tärkeimmät, mutta korostaisin skyhanderin neuvoa kytkimestä. Ei ole kiva ajaa ekalla startilla seinään kun pistää pykälän päälle eikä kytkin irroitakkaan vaikka kahva on pohjassa...

    Edellinen vanhempi honda vaati talven jälkeen aikalailla houkuttelua että levyt irroittivat.
    Lattia on liukas, eikä kukaan kerro.

    Honda Shadow VT600C -93 ( ex )
    Honda Shadow VT750C -05 ( ex )
    Honda Vtx 1300s -06 ( ex )
    Suzuki Intruder C1500T -14
  5. #5
    Lainaa Chivas067 kirjoitti Katso viesti
    Edellä tulikin jo tärkeimmät, mutta korostaisin skyhanderin neuvoa kytkimestä. Ei ole kiva ajaa ekalla startilla seinään kun pistää pykälän päälle eikä kytkin irroitakkaan vaikka kahva on pohjassa...

    Edellinen vanhempi honda vaati talven jälkeen aikalailla houkuttelua että levyt irroittivat.
    Viime keväänä ei silloisesta yammusta meinannut kytkinlevyt irrota minkäänsortin nitkuttelulla. No irtosi lopulta kun kylmästi vaan starttasi mopon, kytkin pohjaan, etujarrulle niin paljon painetta kuin ranteesta löytyi ja ykkönen silmään. Kymmenisen senttiä hypähti mopo mutta irtosi levyt eikä mitään peruuttamatonta vahinkoakaan syntynyt :P
    Massey Ferguson 148 hupiin.
    MB Atego romunkuljetin velvollisuuksiin.
  6. #6
    ^
    Tossa vaiheessa kannattaa mennä valmiiksi eturengas vasten seinää kun vielä hallitusti pääsee
    Ducati Streetfighter 1098 '10
    ex Ducati Monster S2R 1000 '07
  7. #7
    Itse ensimmäisen talvitauon jälkeen aion vaihtaa öljyt, öljyn- ja ilmansuodattimen. Ketjut tulee tietysti huollettua ja pitää katsella läpi tiivisteet ym. paikat läpi. Sitten tietysti rengaspaineet, kunhan vehkeen liikkeelle saa.

    Vähän laiskuuttani noita talvihuoltoja laiminlöin ja mm. ketjut olisi kyllä voinut hiukan huolellisemmin puhdistaa, mutta jospa tuo nyt pahimmat olisi kestänyt. Öljyjä en myöskään jaksanut vaihtaa, kun ne pitäisi sitten heti keväälle vaihtaa uudestaan. Kaasuttimet ja tankin sentään tyhjensin, kun ulkosalle jäi talvehtimaan. Pitää ensi talvella vähän aikaisemmin aloitella, kun plussakeleillä on aina rassailu mukavampaa.

    <lisätty>
    Niin ja akun voisi kiinnittää paikoilleen, niin onnistuu ajelu helpommin
    <p>Honda VFR 800 -99</p>
  8. #8
    Kello aikaan ja kylille
    50cc -> 50cc -> 500cc -> 750cc -> 1200cc -> 900cc -> 600cc ->

    Hyvä harrastus pitää pois kaduilta...
  9. #9
    Ja taas tarttettais viisaampien neuvoja.

    Mikä on kun pyörä ei lähde käyntiin? Syitä voi olla arvatenkin tuhat, mutta olisko mitään "tavallista"? Akku kyllä pyörittää ja välillä vähän lupailee, mutta sitten lopahtaa. Eikö kenties saa riittävästi löpöä vai saako liikaa? Ryyppy päällä vai pois jo, kun on useamman kerran yritetty?

    Ihan samoilla konsteilla aiemmin pantu talvisäilöön ja otettu taas keväällä naftaliinistä ilman mitään nikotteluja.

  10. #10
    Kuulostaisi samalta miten itselle kävi viime keväänä. Tällöin "vanha" bensa kasteli tulpat. Eli ei auttanut kuin tyhjätä tankki ja kaasarit ja vaihtaa tulpat niin sen jälkeen käynnistyi kuin palmun alta..

    Eli laitan panokseni bensan ja tulppien kohdalle.
    Väärä käsitys tosiasioista saattaa johtaa ajatukseen siitä, että moottoripyöräilijät ovat kaahaajia. -Tuulilasi

    Suzuki GSX-R 750 -93
  11. #11
    Yllä ollaan varmaan oikeilla jäljillä, itse olen joutunut vaihtamaan bensat useampana keväänä... Oireet juuri nuo, välillä lupaa muttei käynnisty vaikka kuinka sahaa. Jollei bensanvaihto auta niin sitten voisi ihmetellä tulppia.
  12. #12
    Voihan vinetto! Ja millähän ne bensat sieltä tankista saa pois?!

  13. #13
    Lainaa katriina kirjoitti Katso viesti
    Voihan vinetto! Ja millähän ne bensat sieltä tankista saa pois?!

    Sopiva pätkä sopivaa letkua ja imasu/lappolla kanisteriin.
    Asiaa auttaa tietty se ett letku on läpinäkyvää, jolloin ei tuu imastuu niit bensoja ikeniin.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  14. #14
    Lainaa katriina kirjoitti Katso viesti
    Voihan vinetto! Ja millähän ne bensat sieltä tankista saa pois?!

    Varovasti vaikka mäkkärin pillillä imet ja aina sylkäset pois kun suu on täynnä,

    ;)

    TAI

    bensaletku irti joka lähtee hanasta kohti bensapumppu/suodatinta ja valutat sitö kautta

    Kannattaa vielä kumminkin ekaksi ladata se akku varmasti täyteen ja koittaa sillä. Muista ryypyn käyttö. Jos ei vielä noilla lähde niin tulppia irti ja tsekkaa kipinän. Samalla voit vaihtaa tulpat uusiin. Koitahan nuita ny alkuun!

    ps. haiseeko bensa jos starttaa pitkään?
    Viimeksi muokannut: Z-man; 21.03.2012 klo 15:29.
    Poista häiritsevät mainokset: https://getadblock.com/
    ABSillinen turbobusa powered by delvac.
  15. #15
    Lainaa s&s kirjoitti Katso viesti
    Yllä ollaan varmaan oikeilla jäljillä, itse olen joutunut vaihtamaan bensat useampana keväänä...
    et sitten ole laittanut bensan sekaan stabilointi ainetta?
  16. #16
    En tiedä, miten erilaisia systeemejä noissa pyörissä on, mutta itsekin tuskailin tuon tyhjentämisen ja tököttien kanssa lutraamista ja päädyin sitten lopulta tuohon tyhjennykseen. Aika simppeliä kyllä oli, bensaletku vaan pumpusta irti valutus säiliöön. Nekin bensat meni sitten autolle, joten ei tarvinnut hukkaan heittää.

    Jos ne aineet toimii, niin varmasti nekin ovat helppokäyttöisiä. Jotenkin tuolla säiliön tyhjentämisellä vain sai rauhan koko asiasta, kun ei tarvinnut enää miettiä bensan säilymistä, hyytymistä, hapon muodostumista, eikä mitään muutakaan, mistä kuulee puhuttavan. Tankinkaan ei tarvinnut olla täynnä.
    <p>Honda VFR 800 -99</p>
  17. #17
    Lainaa panman kirjoitti Katso viesti
    et sitten ole laittanut bensan sekaan stabilointi ainetta?
    Enpä ollut, aikoinaan viisaus oli että tankki täyteen syksyllä... Enkä aio laittaa vieläkään, ameriikan voorumeilta lukenut juttua että saattaapi joissakin malleissa ruisku tykätä kyttyrää stabilointiaineista ja sitten vasta naurattaakin.
  18. #18
    Syksyllä tankki piripintaan ysikasia ja perään loraus LiquidMolyn stabilaattoria - lähti nyt kuin palmun alta käyntiin.
  19. #19
    Joo akun pitäisi olla täynnä ja stabilointiainettakin laitoin syksyllä.

    Bensa haisee ehkä hieman startatessa. Ja se tarkoittaa?
  20. #20
    Onpa voinut kastella tulpat sitten.

    Jos on akku täynnä eli virtaa riittää niin kokeile seuraavasti :
    Ryyppy pois jos on päällä, käännä kaasua auki ja starttaa.
    Jonkun 10s kuluttua pitäis edes luvata lähteä. Jos ei edes hörähdä
    niin tulpat pois ja kuivaa ne ja uudestaan. Onpa joskus käynyt siten että vaihtamalla tulpat on lähtenyt.
    Honda XL1000VA 2006
  21. #21
    Haa lähtipäs!

    Kun viidennentoista kerran sitkeästi annoin vaan pyörittää tyyliin nyt tai ei koskaan, niin yks kaks pärähtikin käyntiin. Kevään ensi ajot siis takana. Piti tietty käydä akkua lataamassa.

    Pätki kyllä ihan pirusti, varsinkin alussa. Pliis sanokaa että sekin on normaalia kevätkankeutta!
  22. #22
  23. #23
    Lainaa panman kirjoitti Katso viesti
    et sitten ole laittanut bensan sekaan stabilointi ainetta?
    Tulipa eka kerta testattua ja eipä anna vaivaa enää mokomaa laitella. Joutui litkusta huolimatta näköjään tyhjentään kaasarit ja vaihtaan tankista bensat. Ei ruvennut käymään kunnolla ilman em. toimenpiteitä.
    Murjaanien kuningas!
  24. #24
    Polttelee... tänään näin kaksi motskaria liikenteessä

    Oma on tosin palasina ja odottelen kuumeisesti männänrenkaita maahantuojalta
    Fat boy -03 100 v juhlamalli
    ex: zzr 1100 -92 + zx9r -01 + zx10r -05 <3
  25. #25
    Lainaa trj kirjoitti Katso viesti
    Tulipa eka kerta testattua ja eipä anna vaivaa enää mokomaa laitella. Joutui litkusta huolimatta näköjään tyhjentään kaasarit ja vaihtaan tankista bensat. Ei ruvennut käymään kunnolla ilman em. toimenpiteitä.
    voi ?erse. mikä bensa?
  26. #26
    Lainaa s&s kirjoitti Katso viesti
    ameriikan voorumeilta lukenut juttua että saattaapi joissakin malleissa ruisku tykätä kyttyrää stabilointiaineista
    Kannattaa hieman ´suodattaa´ varsinkin internetistä lukemaansa informaatiota. Muistellaanpas vaikka, mitenkä E10-bensa vähän aikaa sitten rikkoi samantien kaikki moottorit.
    Viimeksi muokannut: pecha; 21.03.2012 klo 22:43.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  27. #27
    Lainaa pecha kirjoitti Katso viesti
    Kannattaa hieman ´suodattaa´ varsinkin internetistä lukemaansa informaatiota. Muistellaanpas vaikka, mitenkä E10-bensa vähän aikaa sitten rikkoi samantien kaikki moottorit.
    Onhan noita esimerkkejä täälläkin, heti tuossa yläpuolella. Eikö se vain helpoin ole tyhjentää se tankki (ja kaasarit), niin ei tarvitse miettiä asiaa. Tulee halvemmaksikin.
    <p>Honda VFR 800 -99</p>
  28. #28
    Lainaa Ankka kirjoitti Katso viesti
    Onhan noita esimerkkejä täälläkin, heti tuossa yläpuolella. Eikö se vain helpoin ole tyhjentää se tankki (ja kaasarit), niin ei tarvitse miettiä asiaa. Tulee halvemmaksikin.
    Jaa tiedät siis jo, mikä bensa oli kyseessä? Sitä paitsi 95E10:ä ei edes suositella käytettäväksi talvisäilytyksessä, vaan nimenomaan 98E5:sta. Tuo onkin varmaan ainoa asia, missä E10 on oikeasti todettu selkeästi huonommaksi vaihtoehdoksi.

    Polttoainejärjestelmä ja kaasarit muuten ei välttämättä tykkää olla puolta vuotta kuivana. Siksi ei sitäkään suositella.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  29. #29
    En ihmettele... vaikka ihmettelenkin, mistä kaikki maailman murheet talvisäilytyksien suhteen oikein sikiää.

    Ei se ole minkäänlaista rakettitiedettä tai aivokirurgiaa, että "hankeen säilöminen" talveksi vaatii
    keskimäärin aika lailla erilaista panostusta kuin kuivassa ja lämpimässä varastossa/tallissa säilöminen.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  30.  
  31. #30
    Lainaa katriina kirjoitti Katso viesti
    Pätki kyllä ihan pirusti, varsinkin alussa. Pliis sanokaa että sekin on normaalia kevätkankeutta!
    Ne stabilointimömmöt voipi pistää vähän yskimään, tuoretta bensaa tankkiin kun mahtuu...
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen