Uusi motskarin omistaja odottelee innolla ensimmäisen ajokauden alkua ja miettii, että osaisikohan joku täällä palstalla neuvoa keltanokkaa.
Lähinnä askarruttaa, että mitä sille menopelille kannattaa ja/tai etenkin pitäisi tehdä, kun se on seissyt lämpimässä tallissa koko talven.
Tämän hetkisen tieto-taidon perusteella listalla on vain pesu, vahaus ja tankkaus. :-|
Riippuu pitkälti siitä mitä pyörälle on mahdollisesti tehty ennen kuin se sinne talliin syksyllä lykättiin.
Muuten voi mennä normaalin huolto-ohjelman mukaan vuodenajasta riippumatta, mutta öljyt (ja suodatin) kannattaa aina vaihtaa talveksi ennen seisontaa jotta epäpuhtaudet eivät pääse muhimaan mahdollisesti tiivistyvvässä kosteudessa, samoin jos on muita nesteiden vaihtoja huolto-ohjelman mukaan tulossa kannattaa ne vaihtaa mieluummin jo ennen seisontaa kuin sen jälkeen.
Lisäksi ketjujen pesu ja rasvaus, sekä yleinen pyörän tarkistelu että kaikki toimii ja on kiinni niin kuin pitää, ei vuoda nesteitä mistään ym.
Ei tämä mitään rakettitiedettä ole. Jos mitään korjaustarvetta ei ole niin normaalin huolto-ohjelman mukaan vain menee niin hyvin pärjää.
Jos taas pyörään on tehty kunnon huolto ennen seisontaa, ei se muuta tarvitsekaan kuin pölyjenpoiston ja yleisen tarkistuksen samalla kun sen käyttää ensimmäisen kerran lämpimäksi, jonka jälkeen kovaa ajoa![]()
Viimeksi muokannut: Tero-75; 16.03.2012 klo 12:04.
Honda CBR600F -90 --> Honda VFR800FI -98
Suzuki GT125R -76
Renkaiden paineet kannattaa tarkistaa. Ladata akku jos se ei ole ollut ylläpitolatauksessa. Vanhemmissa pyörissä sitten ainakin vähän pumppailla etuhaarukkaa, jotta näkee onko etuiskareiden stefoissa vuodon merkkejä, jarruja painella ja kattella ettei vuoda. Ketjut rasvata jos on semmoiset ja tsekata kireys. Siinä sitten samalla turjuuttaa renkaita, että onko mörkö syönyt pyöränlaakereihin klappia talven aikana. Tsekkaa että valot ja vilkut toimii. Itte vaihdan uudet öljyt koneeseen keväällä, en syksyllä. Sitten ennenkun konetta käynnistää, niin vaihde silmään, kytkin pohjaan ja pikkasen työntelyä että kytkinlevyt irrottaa.
Edellä tulikin jo tärkeimmät, mutta korostaisin skyhanderin neuvoa kytkimestä. Ei ole kiva ajaa ekalla startilla seinään kun pistää pykälän päälle eikä kytkin irroitakkaan vaikka kahva on pohjassa...
Edellinen vanhempi honda vaati talven jälkeen aikalailla houkuttelua että levyt irroittivat.
Lattia on liukas, eikä kukaan kerro.
Honda Shadow VT600C -93 ( ex )
Honda Shadow VT750C -05 ( ex )
Honda Vtx 1300s -06 ( ex )
Suzuki Intruder C1500T -14
Viime keväänä ei silloisesta yammusta meinannut kytkinlevyt irrota minkäänsortin nitkuttelulla. No irtosi lopulta kun kylmästi vaan starttasi mopon, kytkin pohjaan, etujarrulle niin paljon painetta kuin ranteesta löytyi ja ykkönen silmään. Kymmenisen senttiä hypähti mopo mutta irtosi levyt eikä mitään peruuttamatonta vahinkoakaan syntynyt :P
Massey Ferguson 148 hupiin.
MB Atego romunkuljetin velvollisuuksiin.
^
Tossa vaiheessa kannattaa mennä valmiiksi eturengas vasten seinää kun vielä hallitusti pääsee![]()
Ducati Streetfighter 1098 '10
ex Ducati Monster S2R 1000 '07
Itse ensimmäisen talvitauon jälkeen aion vaihtaa öljyt, öljyn- ja ilmansuodattimen. Ketjut tulee tietysti huollettua ja pitää katsella läpi tiivisteet ym. paikat läpi. Sitten tietysti rengaspaineet, kunhan vehkeen liikkeelle saa.
Vähän laiskuuttani noita talvihuoltoja laiminlöin ja mm. ketjut olisi kyllä voinut hiukan huolellisemmin puhdistaa, mutta jospa tuo nyt pahimmat olisi kestänyt. Öljyjä en myöskään jaksanut vaihtaa, kun ne pitäisi sitten heti keväälle vaihtaa uudestaan. Kaasuttimet ja tankin sentään tyhjensin, kun ulkosalle jäi talvehtimaan. Pitää ensi talvella vähän aikaisemmin aloitella, kun plussakeleillä on aina rassailu mukavampaa.
<lisätty>
Niin ja akun voisi kiinnittää paikoilleen, niin onnistuu ajelu helpommin![]()
<p>Honda VFR 800 -99</p>
Kello aikaan ja kylille![]()
![]()
50cc -> 50cc -> 500cc -> 750cc -> 1200cc -> 900cc -> 600cc ->
Hyvä harrastus pitää pois kaduilta...
Ja taas tarttettais viisaampien neuvoja.
Mikä on kun pyörä ei lähde käyntiin? Syitä voi olla arvatenkin tuhat, mutta olisko mitään "tavallista"? Akku kyllä pyörittää ja välillä vähän lupailee, mutta sitten lopahtaa. Eikö kenties saa riittävästi löpöä vai saako liikaa? Ryyppy päällä vai pois jo, kun on useamman kerran yritetty?
Ihan samoilla konsteilla aiemmin pantu talvisäilöön ja otettu taas keväällä naftaliinistä ilman mitään nikotteluja.
![]()
Kuulostaisi samalta miten itselle kävi viime keväänä. Tällöin "vanha" bensa kasteli tulpat. Eli ei auttanut kuin tyhjätä tankki ja kaasarit ja vaihtaa tulpat niin sen jälkeen käynnistyi kuin palmun alta..
Eli laitan panokseni bensan ja tulppien kohdalle.![]()
Väärä käsitys tosiasioista saattaa johtaa ajatukseen siitä, että moottoripyöräilijät ovat kaahaajia. -Tuulilasi
Suzuki GSX-R 750 -93
Varovasti vaikka mäkkärin pillillä imet ja aina sylkäset pois kun suu on täynnä,
;)
TAI
bensaletku irti joka lähtee hanasta kohti bensapumppu/suodatinta ja valutat sitö kautta
Kannattaa vielä kumminkin ekaksi ladata se akku varmasti täyteen ja koittaa sillä. Muista ryypyn käyttö. Jos ei vielä noilla lähde niin tulppia irti ja tsekkaa kipinän. Samalla voit vaihtaa tulpat uusiin. Koitahan nuita ny alkuun!
ps. haiseeko bensa jos starttaa pitkään?
Viimeksi muokannut: Z-man; 21.03.2012 klo 15:29.
Poista häiritsevät mainokset: https://getadblock.com/
ABSillinen turbobusa powered by delvac.
En tiedä, miten erilaisia systeemejä noissa pyörissä on, mutta itsekin tuskailin tuon tyhjentämisen ja tököttien kanssa lutraamista ja päädyin sitten lopulta tuohon tyhjennykseen. Aika simppeliä kyllä oli, bensaletku vaan pumpusta irti valutus säiliöön. Nekin bensat meni sitten autolle, joten ei tarvinnut hukkaan heittää.
Jos ne aineet toimii, niin varmasti nekin ovat helppokäyttöisiä. Jotenkin tuolla säiliön tyhjentämisellä vain sai rauhan koko asiasta, kun ei tarvinnut enää miettiä bensan säilymistä, hyytymistä, hapon muodostumista, eikä mitään muutakaan, mistä kuulee puhuttavan. Tankinkaan ei tarvinnut olla täynnä.
<p>Honda VFR 800 -99</p>
Syksyllä tankki piripintaan ysikasia ja perään loraus LiquidMolyn stabilaattoria - lähti nyt kuin palmun alta käyntiin.
Joo akun pitäisi olla täynnä ja stabilointiainettakin laitoin syksyllä.
Bensa haisee ehkä hieman startatessa. Ja se tarkoittaa?
Onpa voinut kastella tulpat sitten.
Jos on akku täynnä eli virtaa riittää niin kokeile seuraavasti :
Ryyppy pois jos on päällä, käännä kaasua auki ja starttaa.
Jonkun 10s kuluttua pitäis edes luvata lähteä. Jos ei edes hörähdä
niin tulpat pois ja kuivaa ne ja uudestaan. Onpa joskus käynyt siten että vaihtamalla tulpat on lähtenyt.
Honda XL1000VA 2006
Haa lähtipäs!
Kun viidennentoista kerran sitkeästi annoin vaan pyörittää tyyliin nyt tai ei koskaan, niin yks kaks pärähtikin käyntiin. Kevään ensi ajot siis takana. Piti tietty käydä akkua lataamassa.
Pätki kyllä ihan pirusti, varsinkin alussa. Pliis sanokaa että sekin on normaalia kevätkankeutta!![]()
Polttelee... tänään näin kaksi motskaria liikenteessä
Oma on tosin palasina ja odottelen kuumeisesti männänrenkaita maahantuojalta![]()
Fat boy -03 100 v juhlamalli
ex: zzr 1100 -92 + zx9r -01 + zx10r -05 <3
Viimeksi muokannut: pecha; 21.03.2012 klo 22:43.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Jaa tiedät siis jo, mikä bensa oli kyseessä? Sitä paitsi 95E10:ä ei edes suositella käytettäväksi talvisäilytyksessä, vaan nimenomaan 98E5:sta. Tuo onkin varmaan ainoa asia, missä E10 on oikeasti todettu selkeästi huonommaksi vaihtoehdoksi.
Polttoainejärjestelmä ja kaasarit muuten ei välttämättä tykkää olla puolta vuotta kuivana. Siksi ei sitäkään suositella.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
En ihmettele... vaikka ihmettelenkin, mistä kaikki maailman murheet talvisäilytyksien suhteen oikein sikiää.
Ei se ole minkäänlaista rakettitiedettä tai aivokirurgiaa, että "hankeen säilöminen" talveksi vaatii
keskimäärin aika lailla erilaista panostusta kuin kuivassa ja lämpimässä varastossa/tallissa säilöminen.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY