Juhannuksen jälkeen ensimmäistä kertaa mp :llä menossa AhvenenmaalleTarkoitus viipyä perillä 2 yötä.
Mantereella reitti Jyväskylästä - Paraisille/ Turkuun luonnollisestikin ok.
Mikä mukavin ja suositeltavin tapa siirtyä mantereelta (Turku/ Parainen) Maarianhaminaan?
Mikä lautta paras ja turvallisin mp :n kannalta?
Reittisuosituksia Ahvenanmaalla (ja länsirannikolla)?
Kaikki vinkit lautoista, ajoreiteistä/ kohteista, aikatauluista, majoituksesta (leirintäalueetkin käy) pyörän kiinnityksestä ym. ym. otetaan mielusti vastaan. Varmasti monikin on tämän "perusreissun" ajellut.
Kiitos
http://www.visitaland.com/fi
Tuolta löytynee ainakin jotain. Omasta matkailusta siellä on vaan niin kauan, etten muista kuin purjelaivan, Bomarsundin linnan rauniot ja sen vieressä mökkialueen, jonka isäntä oli - anoisinko vähemmän miellyttävä. Silloin aikoinaan fillarilla veivailtiin ympäri saarta.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Finnlines tai Finnjet on nopeimmat ja mielestäni parhaimmat. En oikein tiedä miten noi enää kulkee, kun ovat niitä jatkuvasti rukanneet. Silja ja Viking Line onkin sitten se ja sama kummalla menee. Rengastien kautta pikkulautoilla on varmaan kanssa hieno kokemus, mutta vie sitten melkein päivän ja voi joutua yöpymään matkalla jossain saarella. Siinä ne vaihtoehdot matkaan sitten onkin.
Isommat tiet on siellä äkkiä koluttu läpi, mutta kannattaa mennä ehdottomasti pikkuteille kiertelemään. Kauniita maalaismaisemia ja pieniä mutkaisia teitä löytyy joka paikasta.
Majoitukseen suosittelen ehdottomasti jotain mökkiä meren rannalta, jos sellaisen vielä sattuu saamaan.
CBR600F 2004
Z750 2009
MT-09 2014
1290 Super Adventure S 2017
Saaristolauttojen yhteystiedot: http://www.alandstrafiken.ax/fin/index.htm
<p> Monster M600 - NX650 - GSX1400 - R1150GSA - 625SXC - 350EXC-F</p>
Tuossa on hyviä vinkkejä:
http://www.youtube.com/watch?v=kcE-96tz3A4
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Tästä apua reittisuunnitteluun: http://www.alandstrafiken.ax/fin/farjorna.htm. Jos oikein muistan niin kauttakulkulippuja ei myydä kesäkuun alun ja elokuun viidennen välillä. Joten tuona aikana joutunee viettämään yhden yön jollain saarella. Korjatkaa jos olen väärässä, itsellänikin on tarkoitus saarelle mennä ja olen ajatellut matkaa elokuulle koska silloin varmasti saa kauttakulkulippuja mutta aikaisempikin ajankohta kävisi. Kymmeniä kertoja olen käynyt mutten koskaan yhteysaluksilla vaan vuorolaivoilla. Saarellahan on paljon kaikenlaista nähtävää noilta ålandstrafikenin sivuilta löytyy yhtä ja toista asiasta.
Itse olen mennyt yhteyslautalla Kustavista Brandöön, olin siellä yhden yön ja aamulautalla jatkoin "manner ahvenanmaalle" päin. Pyöräpaikat saatiin varattua lautalle (+taisi olla halvemmat liput) kun olimme yötä Affenanmaalla mutta EI manner affenanmaalla. Tämä kannattaa selvittää Ålandstrafikenilta, josta paikat varataan. Saattaa kysyä majoituskuittia kun menee laivalle.
Asiallinen mökkimajoitus+sauna Brandössä Laxudden/Åva fiske och fritid. Affenanmaalla olin muistaaksen Bomansgårdissa (lossiyhteyden päässä manteeelta). Kiva paikka, hyvä palvelu.
Ei JOUDU, mutta lippu maksaa enemmän. Vanhalla foorumilla oli aiheesta enemmänkin juttua. Itse olen mennyt Korppoosta Kökariin ja sieltä Långnäsiin. Hauska matka sekin.
Helpointa on mennä Kustavista, ajaa Brändön läpi ja jatkaa heti Torsholmasta Vårdön saarelle Hummelvikiin. Aikataulusta näkee, millä lautoilla on suora jatkoyhteys. Aikaa ajaa saaren läpi on noin puoli tuntia mikä riittää mainiosti. Lautalle pääsee yleensä prätkällä aina, mutta on varauduttava myös siihen ettei mahdukaan, etenkin kesäviikonloppuina (pe ja su).
Lauttalipun saa myös edullisemmin jos on esittää yöpymisvaraus Ahvenanmaalle esim. Vårdössä
Lisätietoa Vårdöstä
Etenkin keväällä ihan alkukesästä voi yöpyä Boris ja Maris Kustavissa ja ottaa ensimmäinen aamulautta Brändööseen ja jatkaa siitä Ahvenanmaalle. Aamu saaristossa on huikaisevan kaunis!
Yöpymispaikkoja Affenamaalla on sitten lukuisia lompakon ja mukavuudenhalun mukaan.
Ehdottomia vierailupaikkoja on Geta - kahvila ja näkötorni, Eckerö postimuseo ja ravintola Rusell, Jan Karlsgården sekä Kastelholman linna siinä vieressä. Unohtaa ei myöskään pidä kauniita vanhoja kirkkoja, joita siellä on useita.
Paluun voi sitten huitaista Maarianhaminasta iltapäivälaivalla 14.30 Turkuun jossa ollaan 20.15 (Viking tai Silja maun mukaan).
****************************
Satunnainen motoristi
Honda CBR900RR SC44 2001
exät: Kawa ZX10, Honda CBR1000F, Yamaha FZ750 (classic rata), Honda XL1000V Varadero -09'
Varo, ettet suomalaisena tahraa Åland-brändiä. Puhdas brändi on nykyään tärkeä asia ja siinä valossa onkin ihmeellistä, miten vähän esimerkiksi Ahvenanmaalla toimivat verkkokaupat mainostavat alkuperäänsä.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Juuri noin oli ainakin viime kesänä. Kun etukäteen varasin yöpaikan Vårdön saarelta , niin lauttameno maksoi muistaakseni 10 ekee, mutta ilman yöpaikan varauskuittia olisi ollut 55e. (Yöpaikan hinta oli 35 ekee hyvällä aamupalalla)
Samoin poistulo kun on esittää kuitti yöpymisestä joltakin saarelta oli 15 ekee muuten 55e.
Itse olin mennen tullen Vårdössa samassa paikassa 2 yötä (Boman ), mutta nyt näytti että paikka onkin kiinni 2012, hieman siitä eteenpäin on kyllä leirintäaluekin.
Yöpyä voi tietenkin muillakin saarilla, mutta tuolta Vårdöstä oli helppo jatkaa mantereelle pelkän lossiyhteyden kautta ja kelpasi silti yöpaikaksi ja alennuksiin noihin lauttamaksuihin.
niinja omat liinat mukaan. tietty ei pakko ole sitoa, mut oma vika jos kaatuu. silloin ku me oltiin niin joku kustomi oli pyllähtäny kyljelleen..
mut tosiaan kustavin kautta, (yövyttiin jollain pikkusaarella matkalla) sit aamusta isolle saarelle, päivä kierreltiin/pörräiltiin ympäri saarta.
illaksi leirintäalueelle keskustan tuntumaan, ja tiettybaariin ja seuraavana päivänä viikkarilla suoraan turkuun. tietty jos haluaa pidemmän kaavan mukaan tehdä niin korppoon kautta takas. mantereen puolella molemmat reitit on ihan ok (kustaviin/korppooseen)
Isot kiitokset jo näistäkin
Lisävikkejä saa antaa.
Muu tuossa lauttamatkassa ei "pelotakkaan", kun se, että busa pyllähtää kyljelleen. Kiinnityksistä olikin näköjään jo oma ketjunsa.
Tuli viime kesänä heitettyä juurikin tuollainen kahden yön retki Ahvenanmaalle. Meno- sekä paluumatka suoritettiin Silja linen päivälautalla Turusta. Majoituspaikkana toimi hotelli Adlon, joka sijaitsee kätevästi ihan sataman vieressä. Hotelli oli siisti ja muistaakseni ihan kohtuuhintainen. Reilu hotelliaamiainen on mielestäni oiva tapa aloittaa ajopäivä, niin ei tarvi heti pysähdellä lounastamaan.
Saaren ajaa käytännössä ympäri päivän aikana, ajoa tuli vain reilu 200km. Ehtii ajella rauhassa ja nauttia maisemista. turistikohteista käytiin tutustumassa Eckerön posti- ja tullitaloon, Bomarsundin linnanraunioihin ja Pommerniin, joka killuu siinä satamassa. Ihan näkemisen arvoisia paikkoja olivat kaikki. Tiet ovat pääasiassa oikeen hyvässä kunnossa ja maisemat ovat mukavia.
Meillä reissu ajoittui ihan kesäkuun alkuun, joten varsinainen turistikausi ei ollut edes vielä alkanut, joten ruuhkaa ei ollut teillä, eikä kohteissa. Iltaelämää tuskin kannattaa etsiä mistään muualta kuin Maarianhaminasta.
Ahvenanmaa on mielestäni oikein suositeltava viikonloppureissun kohde. Peruskoulun tarjoamilla ruotsinkielen taidoilla pärjää ihan mainiosti!![]()
Ahvenanmaalta löytyy mukavia mutkapätkiä, kun vaan pysyy poissa isoilta teiltä. Raapustelin viime kesänä jutun blogiin, siellä on linkki reittiin, KLIKS![]()
MotoristinSuomijaEurooppa - Reittivinkkejä Nordkappin ja Malagan väliltä
Jos näin niin hyvä. Tämä teksti vain pisti miettimään:
Kauttakulkumatkoja
henkilöautolle voi varata vain ajalle
1.1.–16.6. ja 5.8.–31.12.2012. Kauttakulkumatkavarauksia
ei sallita ajalla
17.6.–4.8.2012.
Missään ei tosin mainita moottoripyöriä joten tulkinnanvaraisuutta on, ja tässähän puhutaan kauttakulkumatkavarauksista sen tarkemmin mainitsematta mitä ajoneuvoluokkia tämä koskee. Itse ymmärsin tämän siten etteivät minkäänlaiset kauttakulkumatkat ole mahdollisia kyseisenä ajankohtana vaan yöpyminen matkan aikana on välttämättömyys.
Viimeksi muokannut: Patukka; 17.03.2012 klo 11:46.
Boris & Mariksessa, siinä Kustavin puolen rannassa, ihan lauttasataman vieressä, on mahtava lounaspöytä ainakin kesäisin. Kannattaa ehdottomasti varata aikaa stopata siinä ja nauttia lounasta vaikka terassilla jos on hyvä sää. Mahtava merimaisema edessä ja herkullinen saaristolaistyylinen lounaspöytä!![]()
Kutakuinkin sama reitti tuli pörräiltyä. Kaikki mahdolliset pikkutiet kannattaa ehdottomasti käydä koluamassa! Taisi reitin varrella olla jokunen kilometri hiekkatietäkin, mutta eihän se menoa haittaa.
Ihme systeemit teillä muuten noiden pyörien sitomisen kanssa.. Palikoita pyörän alle?
Kyllä se kauttakulku onnistuu aina, jos tilaa vaan on, pyörälle yleensä löytyy tila, mutta se hinta on vaan silloin sen 2 taksan mukanen ja varausta EI voi etukäteen tehdä mantereelta mantereelle asti, toisin kuin silloin, jos yöpyy jossakin välillä ja on näyttää lautalle mennessä se ennakkoon varattu yöpaikka jollakin saarella .
Yhteysalusmatka oli ihan hauskaa, poikkesi muutamissa pienissä satamissa, idyllistä maisemaa jos missä joka puolella, ja hyvin kiireetöntä matkaamista istuskellen ulkokannella kahvia ym. nautiskellen....oikein mukavaa "kotimaan" matkailua..![]()
MotoristinSuomijaEurooppa - Reittivinkkejä Nordkappin ja Malagan väliltä
Kyse on siis siitä, että ne ei salli paikan VARAAMISTA etukäteen. Prätkällä ei sitä yleensä tarvitsekaan. Pitää vain henkisesti varautua siihen ,että erittäin huonolla zägällä ei sitten lauttaan mahdikaan. Yleensa aina on se tarvittava kolo löytynyt ja reissuja on tullut tehtyä aika monta.
****************************
Satunnainen motoristi
Honda CBR900RR SC44 2001
exät: Kawa ZX10, Honda CBR1000F, Yamaha FZ750 (classic rata), Honda XL1000V Varadero -09'
Brandössä on ravintola/hotelli Gullvivan, jossa voi majoittua ja ruokailla. Kiva nuotio/grillikota rannassa, hyvä sauna. Ihan päätien varressa ei kaukana lauttarannasta koillisrannalla.
Jokunen vuosi sitten oltiin pärrillä siellä ja kun varasi Ålandresorin kautta mökin, niin sai ilmaiset lauttamatkat Ruotsin puolelle. Siitä oli hyvä poiketa Uppsalassa.
Kawa Z1000SX
Exät:Yamaha R1,Kawa ZX-6RR (rata), Honda CB1000R, GSX-R750 K7, Honda VFR800, CBR600F
Reissu heitetty ja kaikki meni hyvinPohjoista reittiä mennen - tullen. Kiitoksia kaikille vinkeistä ja linkeistä!
Ainoa ISO miinus Sändösundin leirintäalueen (Vårdö) epäasiallisesta asiakaspalvelusta ja lämpöisen suihkuveden puutteesta. En suosittele![]()
Tuli kans eilen kotiuduttua ahvenanmaan reissulta, eteläistä reittiä saarille ja pohjoista takaisin.
960km tuli mittariin. Eka yö kökarissa, toinen maarianhaminassa ja kolmas kumlingessä. Neljäs yö vietettiin vielä Turussa ennen kotiin paluuta.
Buell xb12Ss
Ei satanu.
Buell xb12Ss
Nostetaan tätä vanhaa ketjua ylös, koska ois tarkoitus heinäkuun puolen välin jälkeen pörrätä Ahvenanmaalle. Kehotuksia ja tiedotteita väliyöpymisistä ollaan luettu, mutta vielä olisi muutama kysymys.
Meidän tarkoitus on siis mennä pohjoista kautt Kustavista ja tulla eteläistä reittiä takas. Pääsaarella n. Paripäivää.
- eli jos menee suorilla ilman väliyöpymisiä, kannattanee ottaa Kustavista aamun ensimmäinen lautta. Paljonko menee aikaa tähän, ennen kuin Marianhaminassa, n. 4h? Tämä vaihtoehto kalliimpi eikä siis takuuta lauttapaikasta?
- riittääkö paluupaikkojen varaamiseen se, että on jo tullessa yöpynyt välillä vai pitääkö paluumatkallekin olla oma yöpyminen?
GSX1250FA -10 Myynnossä!
Schuberth C3PRO + SRCII