Osaisiko joku viisaampi sanoa, onko Bonnevillen huollot pidemmän päälle kalliimpia kuin japsipyörien?
Olen ostamassa uutta pyörää ja Bonneville kiinnostaisi kovasti. Eräs myyjä oli kuitenkin sitä mieltä, että huollot ja ylläpito tulee eurooppalasissa pyörissä kalliiksi. Melkein jo olin rahat kourassa ostamassa Bonnea, mutta nyt olen taas lähtökuopissa eli en tiedä, mitä pyörää tässä edes harkitsisi.
![]()
Sanoisin Scramblerin omistaneena, että höpöhöpö. Mun kokomuksella huoltojen hinnat riippuu enemmän asuinpaikasta ja / tai huoltoliikkeestä kun pyörän merkistä. Myyjät nyt aina kehuu omiaan.
KTM 690 Enduro R -2014
Moto Guzzi Griso 850 -2007
Yamaha XT660 Z Tenere -2009
Ducati Monster 696 -2008
Triumph Scrambler -2008
H-D Sportster 883 L -2007
Kawasaki ZR-7 -2000
Eivät ole. Ylipäätäänkin huollon ja ylläpidon tarve on vähäinen. Osta Bonne vaan, mulla on sellainen ollut jo kohta kymmenen huoletonta ja halpaa vuotta.
'pääasiassa ei huvita yhtään mikään, mutta v***ttaa kaikki'
Niin, tuskin olen viisaampi, mutta hieman ihmettelen "erään myyjän" motiiveja? Oliko mahdollisesti Japsi-merkkiliikkeen edustaja... No, huolto- ja ylläpitokustannukset koostuvat kovin monesta tekijästä, mutta kuvittelisin eron japsi- ja europyörien välillä olevan minimaalisen (jos pyörät teknisesti samankaltaisia). Kulutusosien saatavuus ja hintataso vaikuttaa, kait Triumph käyttää "alkuperäisosina" samojen valmistajien komponentteja kuin "japsitkin" - mutta itse huollon osalta (jos ~ samat huoltovälit) tuskin eroja syntyy; nesteet, säädöt, rasvaukset jne menee samoilla kustannuksilla. Bonneville on aika perinteinen ja siis "helpohko" huollettava... Nyt en sitten osaa sanoa onko Bonnevillessä joitain "tyyppivikoja", jotka saattavat nostaa ylläpitokustannuksia, ns. takuuajan jälkeen?
Löytyykö läheltä/paikkakunnaltasi osaavaa ja valtuutettua, edullista Bonnen huoltoliikettä? Tuntihinnoissa on eroja - ja siinä mitä laskutettavien tuntien aikana saadaan aikaiseksi!? Ja sillä, tuleeko homma kerralla kuntoon ja tehdyksi...
Jos Bonneville kinnostaa ja sellaisen haluat, ei muuta kuin koeajolle! Eroaa japsimassasta edukseen, riippuen tietysti siitä mitä kukin pyörässään arvostaa.
Itsellä ollut sekä japsi- että €-pyöriä (nykyinen) - japsipyörien eduksi on mainittava osien ja huollon saatavuus (Pks), mutta ei välttämättä kaikkien "valtuutettujen huoltojen" toimivuus...
Viimeksi muokannut: Motoristorante; 14.03.2012 klo 16:25.
MAD (mean absolute deviation)
www.rat.fi
Löytyypi monta bonnen omistajaa...
;)
F = dp / dt
itse en kyllä antaisi huoltohintojen ratkasta pyörä valintaa on kuitenkin yhdentekevää maksaako 10000km välein 300 tahi 400e kunhan pyörä miellyttää.
Mä tein Scrambleriin itse 10tkm huollon. Tulpat, öljyt ja suodatin. Maksoi jotain luokkaa 50e josta suurin osuus oli öljyn hinta. Periaatteessa sama pyörä kuin Bonneville. Hauskoja laitteita muutenkin!![]()
Retired
Itselläni on edessä 20.000km huolto Thruxtoniin heti ajokauden alkuun. Onko kellään kokemuksia huoltohinnoista, ja kannattaako viedä merkkihuoltoon? Takuut on rauennut jo eli sen puolesta ei väliä missä huollattaa. Öljyt+suodattimen oon ite vaihtanut, joten siinäkin säästää hieman.
Thruxton '07
Oikeastaan kaiken muun pystyt tekemään itse, mutta venttiilien säätö kannattaa jättää ammattilaiselle. Se nyt tosin on se kallein ja työtä vaativin osa koko Bonneville sarjan huoltohommissa, koska vaatii purkamista ja tehdään huolto-ohjelman mukaan juurikin 20tkm:n välein. Jarrunesteet pystyy vaihtamaan (2 vuoden välein) itse, vaikkapa Bilteman tähän tarkoitetulla pumpulla. Virallinen ja valtuutettu huolto ei ole mikään tae mistään. Vie Matille Tattariharjuun jos haluat parasta huoltoa pyörällesi.