Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 41:een 41:sta
    Aina rakentelu mielessä.... finn:n avatar
    Liittyi Oct 2007
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Cebusa kirjoitti Katso viesti
    Toimii hyvin myös öljyllä. Nämä pumput on tehty kemikaalikäyttöön soveltuvaksi. Lisäksi kestävät myös tyhjänä pumppausta. https://en.wikipedia.org/wiki/Diaphragm_pump

KNF:n pumppu ei ole ilmatiivis, joten tarvitsee letkuun jousikuormitetun takaiskuventtiilin väliin, jottei öljy valu ulos omia aikojaan. Takaiskuventtiili pitää myös jälkitiputuksen minimissä.

Minullakin oli aluksi painonappikäyttöinen, mutta päädyin hifistelemään potikalla.
    Potikan avulla saadaan säädettyä tarkasti haluttu määrä esim. tippa parin minuutin välein.

Jos haluaa lisätä solenoidiventtiiliratkaisuun ajastimen, niin niitäkin on valmiina mm.
    http://www.ebay.com/itm/SMALL-TIMER-...item4ab4513187
    http://www.ebay.com/itm/12V-12A-RELA...item19d10fd019
    Kalvopumppu siitäkin hyvä, ettei viskositeettimuutokset vaikuta juuri pumpattavaan öljymäärään. Samoin tarvittava pumppausteho pieni. Laitetaan harkintaan.

Pissapojan pumppu siitä huono, että siipirattaiden kierrosluku liian korkea, jolloin öljy alkaa vaahdota kavioinnin takia. Pumpun moottorin kierrosluvun säätö potikalla taas nostaa sähkömoottorin lämmöt nopeastikin liian korkeaksi. Sen takia kytkin lopulta suoraan 12V pumpun moottorille.

Pitkään olen hakenut pienannospumppua, mutta kaikki olleet toistaiseksi liian arvokkaita tähän minun tarpeeseeni, mutta tuo kalvopumppu......

Tuohon löytyisi edullisesti elektroniikkaa pulssiohjaamaan pumppua, sadeanturin kera, niin sais annosmäärää lisättyä automaattisesti satteella ajettaessa. Saksalaismotoristi on kehittänyt hienon systeemin jo vuosia, jonka muut ovat sitten kaupallistaneet. Laite paras Motorradin testissä vuonna 2010. Osat ostettavissa kehittäjältä suoraan tee se itse motoristille.

Linkki: http://www.mccoi.de/
    Viimeksi muokannut: finn; 04.08.2012 klo 17:17.
    Lainaa janneja kirjoitti Katso viesti
    Alipainehana ois. mistä letkuun sopiva hana voitelun säätöön?
    Lisäksi tarvis jonku öljypurkin, josta sais hyvän säiliön.
    Purkkejahan on maailma täys. Joten saako jostain semmosen toimivan läpiviennin?
    Eli rasvari toimis mopon käydessä alipaineella, ja sen säätö haettais sillä hanalla.
    Tämä viritelmä toimii. Ainoo huono puoli on, et jos purkki ehtii tyhjäks, niin joudut vähän ilmailemaan.
    Sopivat säädöt löytyvät kokeilemalla (ja ylimääräisiä öljy-sotkuja siivoilemalla)
    Tupla-X -04
    Lainaa finn kirjoitti Katso viesti

Pitkään olen hakenut pienannospumppua, mutta kaikki olleet toistaiseksi liian arvokkaita tähän minun tarpeeseeni, mutta tuo kalvopumppu......
    Mahtaisikohan nämä e-bayn pumput kestää rasvari käytössä?
    Ainakin annostus pitäisi olla tarkka, ja taitavat sulkea letkun kun eivät pumppaa.
    Liittyi Oct 2007
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Seikkailu_R kirjoitti Katso viesti
    Ainakin annostus pitäisi olla tarkka, ja taitavat sulkea letkun kun eivät pumppaa.
    Kyllä annostus varmaan tarkka, säädettävissä ja riittävä, mutta mitä tarkoitat sillä, että letkut sulkeutuvat?
    Kyllä annostus varmaan tarkka, säädettävissä ja riittävä, mutta mitä tarkoitat sillä, että letkut sulkeutuvat?
    Ainakin niissä yksilöissä mitä olen päässyt käpälöimään ne pumpun sisällä pyörivät rullat painoivat letkun täysin lyttyyn.
    Eikai tuollainen pumppu muuten oikein toimisikaan, tai pystyisi noin takkoihin annostuksiin?
    Lainaa Seikkailu_R kirjoitti Katso viesti
    Toimii öljyn kanssa, varsinkin jos on sellainen malli, että letkun tai pumppauspään voi tarvittaessa vaihtaa.
    Päädyin itse kalvopumppuun, koska sen saa pienempään tilaan kuin peristalttisen. Jos tilaa on, tekisin itse peristalttisella pumpulla. Etuna juuri tuo ilmatiiviys, eli ei tarvitse takaiskua letkun väliin.
    Tässä minun tekemä versio asiasta:
    https://sites.google.com/site/ketjurasvari/

Nyt kun vekotin on ollut hetken käytössä niin täytyy sanoa että:
    -jos haluaisi pelkän rasvarin niin elektroniikan voisi korvata painonapilla -> todella edullinen ratkaisu
    -LCD näyttöä en laittanut kiinni ja se olisi todellakin aika turha.
    -minulla nyt säätöalue 30s - 300s = aika hyvä
    -kunhan paikkalliseen hydrauliikkakauppaan tulee taas Y-haaroittimia 4mm pneumatiikkaputkelle, laitan
    tiputuksen rattaan molemmille puolille

Hintatietoja:
    -Pakastepullo öljysäiliönä n. 1€
    -Letkut 2-3€
    -Magneettiventtiili n. 35€ (Lappeenrannan Tehohydro)
    -Arduino Nano n. 15$ -45€ riippuen mistä ostaa
    -Muu elektroniikka 10€ - 20€

Lisää käyttökokemuksia:
    -jälkitiputusta muutama tippa, pitäisi säätää tiputus nollaan vähän ennenkuin pysähtyy
    -Y-haaroitin ei toimi niin hyvin kuin kuvittelin, välillä tulee vain toiselle puolelle
    -portaaton kahvanlämmityksen säätö on "ainoa oikea" ratkaisu
    Viimeksi muokannut: siraulu; 11.01.2013 klo 16:41.
    Transalp->Varadero->GSA
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Jos joku osaa veistää DIY osista samalla tärinästä avautuu -periaatteella toimivan venttiilisysteemin mitä on tossa tutoro autossa, niin se on se suunta mihin kannattaa mennä.
    Pissapojan pumppu siitä huono, että siipirattaiden kierrosluku liian korkea, jolloin öljy alkaa vaahdota kavioinnin takia. Pumpun moottorin kierrosluvun säätö potikalla taas nostaa sähkömoottorin lämmöt nopeastikin liian korkeaksi. Sen takia kytkin lopulta suoraan 12V pumpun moottorille.

Linkki: http://www.mccoi.de/
    Useimmat siipirataspissapojanpumput mitä on kokeiltu ei pumppaa öljyä ollenkaan - viskosteetti on niin suuri ettei kierrosluku nouse tarpeeksi. Hammasrattailla toimiva pumppaa - jopa liiansuurella tuotolla.

Peristalttinen (tuossa alempana postauksessa oli s linkki ebayhyn) tai solenoidipumppu olis parhaat (pro-oiler ja hawke oiler jos muistan oikein) - molemmat pumppaa pieninä annoksina ja sulkee letkun kun ei pumppaa.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

McJäykät
    Liittyi Oct 2007
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa specka kirjoitti Katso viesti
    Useimmat siipirataspissapojanpumput mitä on kokeiltu ei pumppaa öljyä ollenkaan - viskosteetti on niin suuri ettei kierrosluku nouse tarpeeksi. Hammasrattailla toimiva pumppaa - jopa liiansuurella tuotolla.

Peristalttinen (tuossa alempana postauksessa oli s linkki ebayhyn) tai solenoidipumppu olis parhaat (pro-oiler ja hawke oiler jos muistan oikein) - molemmat pumppaa pieninä annoksina ja sulkee letkun kun ei pumppaa.
    Hammasratas (kirjoitin virheellisesti siipirataspumpusta, josta minulla ei ole kokemusta), pissapojan pumppu käytössä. Toimii, mutta ei ole optimaalinen, koskaa kavitoi korkean kierroslukunsa takia jne.

Parhaana pidän annospumppua, jota mm. Pro-oilerissa käytetään. Pro-oiler kaupallinen kehitelmä
    Mccoin rasvarista. Kriteerit, matka, nopeus ja sade tunnistin. Pumpun ohjauksen voi myös ottaa ohjausyksikköön suoraan pyörän nopeusanturista.
    McCoin rasvari voitti Motorrad testissä.
    http://www.mccoi.de/
  11.  
    Hammasratas (kirjoitin virheellisesti siipirataspumpusta, josta minulla ei ole kokemusta), pissapojan pumppu käytössä. Toimii, mutta ei ole optimaalinen, koskaa kavitoi korkean kierroslukunsa takia jne.

Parhaana pidän annospumppua, jota mm. Pro-oilerissa käytetään. Pro-oiler kaupallinen kehitelmä
    Mccoin rasvarista. Kriteerit, matka, nopeus ja sade tunnistin. Pumpun ohjauksen voi myös ottaa ohjausyksikköön suoraan pyörän nopeusanturista.
    McCoin rasvari voitti Motorrad testissä.
    http://www.mccoi.de/
    Jep . tuo annos/solenoidi pumppu on kätevä- ei tartte kikkailla pumppaus aikoijen, kuristimien yms kanssa tulee annos kerrallaan.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

McJäykät
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12