Niin, tässäpä jokaisen liikenteessä liikkujan kohdalle osunut tilanne, jonka jokainen meistä on varmasti hoitanut (ainakin joskus) väärin. Eli saavut eriarvoiseen risteykseen, vasemmalta saapuu ajoneuvo vilkuttaen sinun suuntaan, laitat vaihteen silmään ja nostat kytkintä poistuen paikalta. Väärin meni. Lain mukaan vilkun käyttö ei tarkoita sitä, että ajoneuvo kääntyy risteyksessä. Vilkun käyttö tarkoittaa sitä, että ajoneuvoa siirretään sivusuunnassa ja siten risteyksessä vasemmalta tuleva ajoneuvo vilkuttaessaan sinun suuntaan oikealle saa jatkaa risteyksen ohi vilkku päällä.
KORKEIMMAN OIKEUDEN RATKAISU 9.5.1994
Viimeksi muokannut: shyhander; 11.02.2012 klo 21:11.
ei varmaan tullut yllätyksenä![]()
<p>filhos da puta </p>
Moottoripyöriähän eniten näkee unohtunut vilkku päällä ajavan risteyksen läpi...hyvä laki ettei saa teilata mopoa.
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Täytyy pistää korvan taakse jos halun uuden etupuskurin autoon.
Mulla on semmoinen mielikuva, että autokoulussa opettaja olisi erityisesti huomauttanut ja kieltänyt laittamasta vilkkua liian aikaisin päälle, juuri tuollaisessa tilanteessa jossa oltaisiin menossa vilkku päällä jonkun tienliittymän ohi, koska se hämäisi risteyksessä olijaa ja se voi tulla kylkeen. Sen takia itte olen aikapitkälti luottanut vilkuttajaan aina ja jalankulkijanakin seuraan autoilijoiden vilkkuja ja kuljen (varoen toki) niiden mukaan. Tässä ittellä kyllä ajattelemista.. Mopolla en kyllä ole niin luottavainen ollut risteykseen saapuvien autojen vilkkuihin, silläkin uhalla että takanaolevan katse jotenkin "tuntuu" porautuvan kypärän takaosaan...
Kannattaa myös huomioida onko vilkkupäällä tuleva miten ryhmittäytynyt.
Aivan kaistan oikeassa reunassa ajava saattaa ehkä kääntyä. Samoin kuin vasemmassa reunassa olija. (jostain syystä monissa autoissa kääntösäde on niin surkea)
Keskellä kaistaa ajava tulee lähes varmasti päälle.
Joo. Tuo ennakkotapauksen keississä, niin kyllä mun mielstä se on kyllä todella huonoa liikennesilmää jos aikoo mennä vilkkupäällä risteyksen ohi ja kääntyä siihen risteyksen jälkeiselle bussipyäkille. Itte ainakin ajan vastaavassa tilanteessa, ja ajan tulevaisuudessakin, niin että hidastan vauhtia ja laitan vilkun vasta juuri risteyksen kohdalla päälle, jolloin risteyksessä olija ei voi/kerkeä luulemaan vilkkua risteykseen kääntymisen merkiksi. Tietty täytyy olla tarkkana takana tulevien kanssa ja ettei hidastamisen takia sitten tulla risteyksestä eteen kuitenkin.
Ärsytystä provosoiva keissi tui ennakkotapaus musta..![]()
Onhan maapallolla myös paikkoja, missä vilkku vasemmalle saattaa ennakoida kääntymistä oikealle, sekä tietysti päinvastoin. Ehkä
Eipä sitä vilkkua kannata pitää kuin korkeintaan viitteellisenä informaationa, ja pyrkiä aina seuraamaan, mitä ajoneuvon kuljettaja oikeasti aikoo.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Näinhän se on, näinhän se on! Ainut oikea tapa on mennä skarpit päällä, eli huomioida, ennakoida ja ajatella.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Turussa oli joku vuosi takaperin tilanne jossa moottoripyörä oli käännyttyään oikealle unohtanut vilkun päälle. Nainen oli moottoripyörään nähden oikealta tullut pyörän eteen luultuaan pyörän kääntyvä hänen suuntaansa sillä seurauksella että pyöräilijä törmäsi autoon ja kuoli vammoihinsa.
Todistajan mukaan nainen oli noussut autostaan ja paniikissa hokenut "sillä oli vilkku päällä, sillä oli vilkku päällä". Päälle jäänyt vilkku muistaakseni otettiin huomioon lieventävänä seikkana, mutta tuomiolle nainen kuitenkin jutusta joutui.
Honda CBR600F -90 --> Honda VFR800FI -98
Suzuki GT125R -76
Tuttu tilanne.. Väistin jalkakäytävälle vilkkupäällä suoraan ajaneen auton alta. Tuo auto myös hidasti kuin kääntyessä. Tuolloin vielä harjoittelin autolla, mutta silti säikäytti.
Nykyään olen tilanteessa varovainen, vaikka se herättää kiireellisimmässä ristiriitaisia tuntemuksia. Uskallan kuitenkin ajaa tuossa tilanteessa eteen jos auto ei ole audi.
Olen myös huomannut että bemareissa on jälkiasennettuja valoja jotka näyttävät vilkkuvan kuin suuntavilkut. Kerran olen tuohonkin lankaan mennyt ja vetänyt eteen.![]()
Suzuki DL1000 V-Strom
Tuttu sai muistaakseni jo joskus 80-luvun lopulla sakot vastaavassa tilanteessa. Oikeudessa asiaa ei taidettu käsitellä ja sakko taisi tulla ilman sen isompia mietintöjä kolmion takaa kylkeen ajaneelle. Poliisin perustelut asiaan olivat jotain, että "pelkästään vilkkuun ei saa luottaa, vaan pitää myös tarkkailla onko päätiellä ajava ajoneuvo nopeuden ym. seikkojen perusteella todennäköisesti kääntymässä risteyksestä.." tms.
Viime kesänä taas joku järjesteli allekirjoittaneelle ohjelmaa kiertoliittymässä laittamalla vilkun oikealle kääntyäkseen liittymästä ulos, mutta tuli sitten ilmeisesti viime tingassa toisiin ajatuksiin ja jatkoikin ympyrässä eteenpäin, vilkku edelleen päällä. Meikäläinen oli tulossa seuraavasta liittymästä sisään ja ehdin juuri jarrutella, kun katsoin, että auto kääntyy pois edellisestä liittymästä. Noh, aloin sitten kiihdyttämään ja yllättäin huomasin, että eihän se helvetti kääntynytkään. Meni vielä jotenkin ajoituksetkin kohdalleen - auton äkillinen ohjausliike takaisin kiertoliittymään ja meikäläisen pienehkö kiihdytys. Liittymän sisään-/ulostulojen välillä ei ole montaakaan metriä, joten jos joku tekee jotain yllättävää niin tilanteet tuppaavat tulemaan aika nopeasti.
Oli varmaan mielenkiintoisen näköistä poukkoilua, kun onnistuin äkkitilanteessa melkein jarruttamaan takarenkaan alta ja oikaistessani sain melkein tehtyä näpsäkän highsiderin. No onneksi tilanteella ollut muista seurauksia, kuin kevyehkö vitutus ja muistutus siitä ettei varsinkaan kaksipyöräisellä liikkuessaan kannata luottaa juuri mihinkään. Vaikka miten yrittäisi tarkkailla vilkkuja ja ajolinjoja, niin varsinkin liikenneympyrässä/kiertoliittymässä loogisesti ajaminen tuntuu olevan monelle ylivoimaisen vaikeaa.
Onkin muuten mielenkiintoinen tämä tilanne liikenneympyrässä, minkä toiminta perustuu käytännössä juuri tuon vilkun käyttöön.
Mitäs raati veikkaa, lohduttiko tämä kyseistä motoristia paljonkin?
Vilkku päällä ajelevia motoristeja muuten näkee tuolla aika paljonkin, kumma ettei enemmänkin tule koppeja autojen kanssa tuon takia.
Tuo ´game´ on välillä ihan tarpeeksi haastavaa ilman, että sitä tarvitsee omalla toiminnallaan vielä vaikeuttaa entisestään. Yleensä se vilkku vielä taitaa jäädä päälle niiltä, joilla on muutoinkin verrattain huonot valmiudet toimia nopeasti sitten, kun joku päättää oikeasti tempaista eteen.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
ei ollut tarkoitus tuota vittuiluprovosointimielessä laittaa. En varsinkaan tarkoittanut syyllistää sitä kuollutta.
Mutta kylläpä se tosiaan taitaa niin se asia olla, ettei paljon lohduta mitkään oikeassa olemiset enää siinä vaiheessa, kun olet mullan alla. Se oli viestissäni pointtina.
Ja niitä vilkku päällä ajelijoita tosiaan näkee nykyään ihan säännöllisesti, en tosin ole kirjaa pitänyt siitä, onko tämä lisääntynyt viime vuosina, mutta siltä ainakin tuntuu.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Taannoin keskustelin muutaman kokeneemman motoristin kanssa samantyylisestä aiheesta. He antoivat sellaisen neuvon, jos olet esim. 4tien risteyksessä stoppiin pysähtyneenä ja vastaantulevasta suunnasta on tulossa auto, niin kannattaa seurata mihin suuntaan auton eturenkaat osoittavat. Tästä on ollut itselle muutaman kerran hyötyä tosielämässä, kun auto on ryhmittynyt menemään suoraan tien yli, mutta onkin kääntynyt vilkutta vasempaan. En tiedä sattuiko nyt ihan aiheeseen, mutta toivottavasti tastä on myös muille apua.
Yamaha T7 World Raid -22
Honda CB1000RA -10
^ itse käännän autossa renkaita(tai siis ohjauspyörää) yleensä vasta kun lähden liikkeelle...
Honda CB350K4
"Work Less - Ride More"
Tässä myös eräs pikku niksi: aina kun olet tulossa kohtaan, jossa on risteäviä ajoväyliä, pyri jatkuvasti olemaan selvillä, mitä vauhtia samaan suuntaan ajavat, ja vastaantulevat ajoneuvot ajavat. Nimittäin vaikka he eivät vaivautuisi käyttämään vilkkujaan, taikka ne on unohtuneet päälle, niin harvempi kääntää 90-asteisen käännöksen ihan siitä ajovauhdista. Yleensä vauhti vähän hidastuu juuri ennen käännöstä. Tätä on toki varsinkin vastaantulevista joskus hankala havainnoida, ja kiire voi tulla vaikka sen näkisikin. Ja silloin jos on kovin ruuhkaista, niin tuo ei tietystikään toimi. Mutta esimerkiksi maanteillä se saattaa antaa pikkuriikkisen lisää pelivaraa. Tähän tietysti liittyy myös oma tilannenopeus ja sijoittuminen ajokaistalla.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Täällä on tosi hyviä "ohjeita/vinkkejä" vilkun käytöstä. Paljon liikenteessä mukana olleena,olisi muutaman kerran "mäjähtänyt",jos olisin lähtenyt liikkeelle! (Ajoneuvo vilkutti oikealle).
Lähdin/lähden vasta,kun olen varma,että kotilo,mp:ee todella kääntyy.
No tämä täällä kotimaassa. Turistit ulkomailla,lähinnä vuokraamon peleillä ajelevat on aivan oma juttunsa. Niistäkin kokemusta. Mm ajoin vierelle,näytin käsimerkeillä "ota vilkku pois"! Kyseessä kaksipyöräiset.
Lopuksi: vilkulla kerrotaan mitä ollaan,aiotaan tehdä ennakkoon,ennen etupyörien kääntämistä!
Ai,että,kun on helppoa teoriassa. Käytäntö on toista!![]()
Tunturi Sport. Siitä se alkoi,,,,
Oikein! ;)
Vilkun päälle unohtuminen ei suomenmaassa muistaakseni ole rangaistavaa, väistämisvelvollisuuden noudattamatta jättäminen taasen on.
Usemmiten vilkku kai minultakin jää huonon tai huolimattoman peukalotuntuman takia, ja vilkun olemassalon indikointia ei kuule ja eikä välttämättä näekään auringonpaisteen hiejastuman mittaristosta vuoksi.
-J-
Tässä parisen vuotta sitten luin jostakin prätkälehdestä tietyn pyörän matkatestin. (En nyt viitsi kertoa, mikä pyörä oli kyseessä) Testaaja oli jo tulossa kotiinpäin Suomeen jossain Puolan seutuvilla ja oli kääntymässä huoltikselle eli oikealle, vilkku asiallisesti päällä, kun oikealta suhahti prätkä kaks päällä ja eikun kyljelleen. Mitään vakavaa ei sattunut, MUTTA --> koeajaja ihmetteli, mistä johtui moinen oikealta ohittelu, kun vilkkukin oli päällä ja tutkittuaan hetken oli havainnut takavilkkujen olevan kytketty VÄÄRIN PÄIN. Siis vasen oikealle ja päinvastoin!
Pyörä oli tehtaan jäljiltä uutena otettu koeajoon, ja testireissu oli jo kestänyt 2-3 tuhatta kilsaa, ennenkuin toi tuli ilmi ja vielä noin ikävällä tavalla.
Et se siitä vilkkujen luotettavuudesta.![]()
FJR-1300
V-Strom 650, IC-350 Jupiter 5 + sivari, Cagiva 350 Alazzurra. (Tällä hetkellä tallissa ja käytössä)
Itse tarkistan usein ennen liikkeelle lähtöä että vilkut toimii. Ei mene montaa sekuntia ja huomaa palaneen polttimon ja muut viat ennen kuin rytisee. Tämä testaaja ei ilmeisesti ollut omaksunut moista tapaa.
youtube.com/user/mototuomas
No olipa aika veemäinen virhe. Kumma ettei ole jo paljon aikaisemmin paukkunut joku jostain kylkeen, jos noin oli todella ajettu jo pitkään!
Asia olisi tietysti helppo tarkistaakin, kokonaan toinen juttu että tuleeko tuollainen mahdollisuus mieleen (...ja kumma ettei sitä jossain kohti ole jo vaikka talojen ikkunoista huomannutkin, että mitäs hemmettiä!)
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä