Aloittelevana motoristina kysyisin hiukan meluratsioista.
Mistä saan tietää, onko oman pyöräni ääni "laillinen"? Mikä on lainopillisesti oikea tapa mitata pyörän desibelit, esim. millainen mittari ja mikä kierrosluku mittarissa? Mitä jos virkavalta mittaa ääntä pysähdyspaikalla \levikkeellä ja ohiajava liikenne lisää desibelejä? Ja mitä tapahtuu, jos pyörän äänet ovat mittauksessa liian kovat, onko heti kilvet pois?
Tuon keskustelun kun kahlaat läpi niin saat vastauksen moneen kysymykseen.
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1689.0
Life is an adventure that requires correct equipments.
'R1200GSA
Joka kevät liikkuu huhuja, että poliisit alkavat tehovalvomaan laajemmin moottoripyörien meluja. Tähän asti eivät sitä tietääkseni ole tehneet, mutta joissain tapahtumissa ovat saattaneet vähän kyttäillä äänekkäimpiä tapauksia (kuskeja nyt aina, mutta myös joitain putkiakin
Ostin juuri rakennetun Speed Triplen, jossa tyyliin sopiva lyhyt Ixil hyper flow putki. Ääni ei hiljaisimmasta päästä, mutta ei kuitenkaan niin kova kuin itse lyhennetyissä.
Kuulemma (onkohan Esson baarin juttuja?) ovat kytät joskus Nokian kännykällä mittailleet melua suoraan putken päästä. Jossain Nokian mallissa kun oli jonkintasoinen desibelimittaus. Tällä mittauksella ei ole mitään virkaa, eivät voi ton perusteella sakottaa! Ei tarpeeksi tarkka, ja onkohan kalibroinnit kunnossa? Mutta varmaankin ton mittauksen perusteella voivat passittaa katsastuskonttorille tarkempaan mittaukseen.
*** Triumph Speed Triple ***
* Ex. Honda CBR 600 *
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Valitettavasti ei ole harvassa poliisit, jotka mittaa desibelejä. Tämä idiotismi ei ole edes kotikutoista. Ens kesänä tätä on liikkeellä laajemmin EU-alueella. Onneks tulee vastatoimia tiedoksi myös laajemmalta alueelta.
... jotain piti muistaa
Mihin perustat tuon väitteesi?
Eiköhän joka kevät kierrä samat huhupuheet, välillä äänistä, välillä vilkuista.
Jotenkin tuntuisi käsittämättömältä että määrärahojen ja resurssien vähetessä kiinnitettäisiin virkavallan päähuomio moottoripyörien äänenvaimentajiin ja niiden E-merkintöihin.
Toisaalta, paljon muutakin järjetöntä tapahtuu...
Parin kuukauden kuluttua ollaan viisaampia, tämänkin asian suhteen.
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Kun antaa sen vakiovaimentimen olla paikallaan, niin ei tule ongelmia. Jos ei ole riittävän kovat äänet vakiopöntössä, niin mopossa on vikaa.
Outoa, että jotkut vaihtavat rähinäpöntön, mutta käyttävät myös korvatulppia.
// Triumph TT 600 // 2002 \\ 25 tkm \\
ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Määrärahoja ja resursseja tulee koko ajan lisää. Esimerkiksi vuodesta 2005 lähtien poliisin määrärahat ovat kasvaneet muistaakseni luokkaa 25%. Tarkka luku selviää budjeteista, mutta trendi on tuo. Oma palkkani on tuossa ajassa noussut luokkaa 10%, joten minua on leikattu paljon pahemmin kuin poliiseja ikinä. Epäreilua
Eheheheh, sattuipa sopivasti uusi uutinen silmiin:
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2012/0...a_3356765.html
Viimeksi muokannut: vetomies; 23.03.2012 klo 19:31.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Monissa slipareissa on E hyväksyntä, eli ei ongelmaa. Joidenkin pyörien etenkin penkin alta tulevat vaimentimet näyttävät omaan silmään istuvan paljon paremmin vakiona kun jollain jälkiasenne sliparilla. Äänimaailman saa kohdilleen purkamalla pöntöstä sisuskaluja senverta kun näkee tarpeelliseksi.
Harva pyörä, isoja twinejä ym lukuunottamatta pitää kauheaa mekkalaa matalilla kierooksilla vaikkei olisi vaimenninta ollenkaan. Jos taas taajamassa kiihdyttelee punarajalle asti niin voi katsoa peiliin jos poliisi sakottaa..
'96 Laverda Custom 125 -> '94 CB500 -> '97 CBR 600F -> '06 ZX-6R -> '05 ZX-10R -> '03 RSV-R 1000 -> '08 CBR 600RR
Lisäys: Jaah, näyttäisi maaliskuun Bikessa olevan kans juttua, että posliinit aikovat hankkia Db mittareita liikkuville. Tuskinpa niiden aika tosiaan kauheasti riittää melujen ratsaamiseen, isompiakin rikoksia selvitettävänä ja ratkottavana. Mutta voinevat esim pysäyttämisen yhteydessä mitata äänet, jos epäilevät niitä liian koviksi. Kesällähän ton näkee mikä tilanne, turhaa tota nyt kauheasti murehtia.
*** Triumph Speed Triple ***
* Ex. Honda CBR 600 *
Ei enää pelkoa meluratsioista:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012...66497_uu.shtml![]()
Mulla on tossa pyörässä yoshimuran pönttö, joka oli siinä ostovaiheessa. Pitää tosiaan melkoista meteliä ja joudun pitämään tulppia korvissa ilman ajoviimaakin. Jos pönttö on E-merkitty, niin onko se silloin aina laillinen melutasojen ym. suhteen ja voin lakata murehtimasta? Ja vielä, että jos E-merkintää ei ole, onko kiellettyä käyttää vaikka melutasot olisi ok?
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80