talouselama.fi uutinen
Liikenneministerimme haluaa lisätä kuluja taas liikenteeseen.
MP-vuosikatsastus tulee, joten tämä koskee meitäkin.
Perinteisestihän liikenneministerillä ei ole ajokorttia ja on joko vihree tai vasemmistolainen.
Mites nykyinen ministerimme, onko ajokorttia / kulkuvälinettä?
Jos en nyt ihan väärin muista, niin eikös siitä joku periaatepäätös tehty ettei moottoripyöriä aleta katsastaa?
Ja toisena seikkana en ainakaan tuosta artikkelista löytänyt yhtään sanaa mikä viittaisi moottoripyöriin.
-tuomas-
<p>1986 Honda Z50J, 1975 Honda CB125, 1977 Honda CB750K, 2007 Honda CBR1000RR</p>
Ei tässä maassa voi ikinä luottaa, että mikää päätös olisi voimassa edes paria vuotta. Kyllä sinne kohta taas valitaan joku tuuliviiri, joka päättääkin ajaa jotain ihan omaa agendaansa. Jos mulla olisi rahaa, ja aiheesta jonkunlainen vedonlyönti olisi olemassa, niin löisin vetoa sen puolesta että moottoripyörien katsastukset alkavat muutaman vuoden sisään Suomessa. Sen verran liikaa on viherhörhöily saanut jalansijaa tässäkin maassa. Aivan kaiken voi perustella ympäristöarvoilla, kun sopivien lasien läpi asiaa katsoo.
Honda ST1300A
Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
Tälläisen löysin mmaf sivuilta ( http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1067.0 ):
Muutoskatsastus on vuosikatsastusta parempi ratkaisu myös eduskunnan liikennevaliokunnan mielestä. Valiokunta on antanut asiasta lausuntonsa, joka kokonaisuudessaan löytyy täältä:
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/uta...0_2009_p.shtml
Vuosikatsastuksista lausunnossa sanotaan mm. seuraavaa:
Lainaus
Alkuperäisessä komission ehdotuksessa esitettyjen perusteiden pohjalta arvioituna ja ehdotetussa muodossa valiokunta sen sijaan ei pitänyt tässä vaiheessa perusteltuna esitettyä määräaikaiskatsastusvelvollisuuden ulottamista moottoripyöriin, mopoihin ja kevyisiin jarruttomiin perävaunuihin.
Näköjään tuo valiokunnan lausunto-linkki ei enää toimi...
Br,
-tuomas-
<p>1986 Honda Z50J, 1975 Honda CB125, 1977 Honda CB750K, 2007 Honda CBR1000RR</p>
on sillä, vaikkei heti uskois -toisaalta ei Suomsusalmella niin hirveesti huristella jos bussikyytiin olis tyytyminen:
http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/...kista%E2%80%9D
http://www.tuulilasi.fi/keskustelu/a...ri-uuden-auton
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Meikäläisen mielipide se, että kyllä nuo moottoripyörien ja mopojen katsastukset lähivuosina täällä Suomessa alkaa. Kaikessa vastaavassa on kokoajan rahastusmeininki ollut muodissa jo jonkun aikaa ja tosiaan siinä sivussa viherpiipertäjät saavat vielä mielihyvää myös.
Yamaha XJ 900 S Diversion '99
Kommenteista voisi päätellä ettei porukka ole perillä mistä tässä on kysymys.
Kyseessähän on vanha esitys jossa väljennettäisiin katsastustoimintaa mm. niin ,että korjaamoilla olisi mahdollista suorittaa katsastuksia. Autoilijat ovat tätä nimenomaan vaatineet jo pitkään.
Nyt vaan kyseisen artikkelin kirjoittaja vetääkin aivan päinvastaiset johtopäätökset.
Lainaus toimittajan tekstistä "Merkkiliikkeet voivat tarjota katsastukset vaikka ilmaiseksi ja samalla hävittää riippumattomat katsastajat alalta. "
Eli katsastukset ilmaisiksi niin sehän tarkoittaakin toimittajan logiikalla katsastusten kallistumista, no jokaisella on oikeus ihan omiin mielipiteisiin.
Kyseisessä esityksessä ei ole kyse mistään katsastusten laajentamisesta koskemaan esim. moottoripyöriä.
<p>tänään minä - huomenna minä- ja entäs ylihuomenna, no minä. www.roadracing.eu </p>
Tietääkö joku muuten että onko moottoripyörät jossakin maassa katsastettava, onko sieltä mahollisesti mitään kokemuksia kuulunut?
Ducati Streetfighter 1098 '10
ex Ducati Monster S2R 1000 '07
Suomessa ei ole katsastuskonttoreilla ammattitaitoa katsastaa moottoripyörää. Muutoskatsastus on tästä hyvä esimerkki. Jos Smoton nykyinen alennustila loppuu, on toivottavaa, että se, tai joku muu motoristeja edustava taho (vrt. keskusjärjestö) saa katsastusoikeuksia. Sillä tavalla "rahastus" koituisi edes jotenkin motoristien hyväksi.
... jotain piti muistaa
Mihin perustuu väittämäsi ettei katsastuskonttoreilla ole ammattitaitoa katsastaa moottoripyörää. Minä taas väittäisin että on.
Smotoa tai muitakaan etujärjestöjä en näe sitten mitenkään mahdollisena katsastustoimeen oikeutettuna.
E. Muutama muutoskatsastus suoritettu ja kun kaikki on oikein, ei ole ollut mitään , ei pienintäkään ongelmaa.
Viimeksi muokannut: lippa; 08.03.2012 klo 18:28.
Esim. Ruotsissa moottoripyörät pitää katsastaa joka toinen vuosi.
Ottaako Suomi siitä taas mallia joskus.
Pekka
![]()
Se perustuu muutamaan sessioon, jossa jobbari kysyy katsastusmieheltä maahantulokatsastuksessa, että "tarvitseeko ottaa alas". Ei tarvinnut, meni yhdellä vilkaisulla koko autollinen. Sitten tämä hilpeä sliparikatsastus. Senkin olen nähnyt tapahtuvan paperin lukemalla, eli vaatimuksenmukaisuustodistuksen tavaamisella. Pyörää ei ole tarvinnut mennä pihalle katsomaan. Maksaa on tarvinnut kyllä.
Joku tuossa kysyi, miten tämä toimii Ruotsissa. Se on hyvä kysymys! Vastaus on vielä parempi.
Lisätäänpä! Parhaan todistuksen on oikeastaan antaneet nämä katsastusketjut. Ne ovat kertoneet, ettei alalle koulutettua henkilökuntaa oikein ole -siis moottoripyöriin erikoistunutta. Siksi ilmeisimmin ruotsissakin...
Viimeksi muokannut: seku; 08.03.2012 klo 19:27. Syy: lisäys
... jotain piti muistaa
Mistähän EU-päätöksestä on kyse?
Joskus viime vuosituhannella kuin olin Smoton toiminnassa mukana oltiin EU:ssa valmistelemassa katsastusdirektiiviä moottoripyörille, mutta siitä en ole kyllä kuullut sen jälkeen mitään.
Samoihin aikoihin suomessa yritettiin saada aikaiseksi moottoripyörille vuosikatsastusta, mutta siitä luovuttiin lähinnä kait Smoton vastustuksesta sekä siitä ettei haluttu ryhtyä omiin toimenpiteisiin kun EU:ssa oli menossa direktiivimietinnät samaan aikaa.
Tässä vielä A-Katsastuksen maajohtajan mielipide reilun vuoden takaa samasta aiheesta ja vähän samoilta nuo teemat kuullostavat kuin tuo Ismo Virran teksti. Juttu Kauppiksessa loppuvuonna 2010
Ja tässä Lännen Katsastuksen toimarin mielipide samasta aiheesta viime kesäkuulta Kauppis 2011
Onhan se lohduttavaa nähdä ja kuulla, että katsastusbisnestä pyörittävät ovat huolissaan autoilijoiden "rahanmenosta"
Ja tuo lakiesityshän ei siis ole mikään tuore vaan se valmisteltiin jo edellisen eduskunnan aikana.
<p>tänään minä - huomenna minä- ja entäs ylihuomenna, no minä. www.roadracing.eu </p>
Missä lie oot ollu tän vuosituhannen, kylläpä tota karsastusta on vastustettu moneen otteeseen. Joku sitä ehdottaa säännöllisin väliajoin, ja vastaavasti säännöllisin väliajoin joutuu tappelemaan ettei tulis.
Toistaiseksi ei oo mitään virallista karsastusesitystä vireillä, mutta EU:n valmisteilla oleva uusi tyyppihyväksyntäasetus sisältää läjän, sanoisinko, negatiivisia signaaleja. Ennustan, että viiden vuoden sisällä jotain virallisempaa karsastusesitystä ilmaantuu.
High Stuck Are Wit To
Tässä on mennyt monella kirjoittajalla pahasti asioita sekaisin. Nyt uutisissa ollut katsastus uudistus koskee toimilupalakia. Siinä säädetään siitä kuka myöntää toimiluvan, millä edellytyksillä voi saada toimiluvan jne.
Katsastettavista ajoneuvoluokista ja katsastuksessa tarkastettavista asioista säädetään valtinoneuvoston asetuksella ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta. Kyseisellä asetuksella toimeenpannaan katsastusdirektiivin vaatimukset Suomessa. Direktiivissä säädetään mitkä ajoneuvot on vähintään katsastettava, kuinka usein, mitä tarkastetaan ym.
Komissiolla on suuri fantasia harmonisoida kaikki toiminta Euroopassa ja jäsenvaltioilla taas on omia intressejä pitää kiinni omista toimintamalleistaan. Moottoripyörille ollaan määräämässä uusia tiukempia päästövaamuksia ja vaikka mitä ABS-pakkoa ym. Noiden jälkeen on ennemminkin odotettavaa, ja niitä tullaan valvomaan myös käytön aikana. Tuon tason päätökset eivät kuitenkaan tapahdu kovin nopeasti, joten muutamaan vuoteen tuskin on tulossa määräikaiskatsastusta moottoripyörille.
Toimilupien puolella nykyinen riippumattomuus on paikoitellen huvittavaa. Parhaat kaverit pitää samassa talossa autokauppaa, korjaamoa ja katsastustoimipaikkaa. Virallisesti heillä ei ole muuta yhteistä kuin vuokranantaja. Käytäntö on sitten jotain muuta. Jatkossa korjaamo tai autokauppa voisi hakea toimiluvan määräaikaiskatsastusten tekemiseen.
Katsastuksen luvat, laitteet ja pätevyyksien ylläpito ei ole ihan halpaa hommaa. Niitä ei sen takia pysty hankkimaan, ellei firmalle riitä myös asiakkaita. Ei kaikki korjaamot saa automaattisesti katsastuslupaa ehdotetussa uudessa mallissa. Pikku korjaamoilla ei riitä paukut laatujärjestelmiin, koulutuksiin ja ylimääräisiin laitteisiin. Isot autotalot taasen ovat jo pitkään ulkoistaneet korjaamon sivutoimet.
Jännä nähdä mihin kaikki vireillä olevat hankkeet johtaa. Ennen MP katsastusta ehditään kuitenkin ajamaan vielä monta ajokautta ja autopuolella hurjia muutoksia odottaville saattaa tulla tylsää.
Vauhti korjaa virheet ja Sjöberg hakee jarrutteluun sortuneet pakkohoitoon
Yksi konsti saada tota katsastustoiminnan investointitarvetta pienemmäksi on eriyttää HA-ja muu kevyempi kalusto. Kalleimmat investoinnit tulee kumminkin raskaan kaluston puolelta. En nyt tiiä, toteutuiko tuo jo, vai onko vasta keskusteluasteella.
Mitä taasen tulee laatujärjestelmiin, niin useamman sellaisen kanssa pulanneena ja akkreditointiväen kanssa asioineena sanoisin, että parempi termi niille olisi sikahintainen näennäislaatujärjestelmä. On se sen verran todellisuudesta vieraantunutta touhua sekin.
High Stuck Are Wit To
Mikä mahtaa olla perusteluna sille, ettei moottoripyöriä tarvitse katsastaa? En nyt tietenkään ole väkisin itse haluamassa tuohon asiaan muutosta, kun eihän se kiva ole enempää enää harrastuksesta maksaa, mutta ihan näin mielenkiinnosta. Kyllähän niiden pyörienkin olisi syytä olla kaikinpuolin kunnossa tienpäällä ja sitä kait noilla katsastuksilla kontrolloidaan (rahastamisen lisäksi).
<p>Honda VFR 800 -99</p>
Tästä vaan mutuillen ja muistellen perusteluja:
- Suoritetut kilometrimäärät moottoripyörillä vs. henkilöauto- ja rekkaliikenne on aika minimaalista
- Teknisistä vioista johtuvat onnettomuudet ovat hyvin harvinaisia. Yleisin onnettomuustyyppi on tieltä suistuminen.
- Moottoripyörä on suurimmalle osalle harrastusväline, ja se pyritään pitämään hyvässä teknisessä kunnossa
- Katsastuksessa pystyisi käytännössä tarkistamaan että päästöt, melutaso(varauksin) ja renkaat olisivat vaatimusten mukaisia. Jarrujen ja iskunvaimennuksen tarkistaminen mittalaitteilla on aika haastavaa.
Varmasti on vielä jotain muitakin syitä miksi ei moottoripyöriä tarvitsisi katsastaa.
-tuomas-
<p>1986 Honda Z50J, 1975 Honda CB125, 1977 Honda CB750K, 2007 Honda CBR1000RR</p>
Kaksi suurinta katsastusfirmaa hallitsee markkinoita - ja "heitä" ihan varmasti kiinnostaa "minkä-tahansa-katsastettavissa-olevan-laitteen" lakimääräinen katsastus!!! Nyt vaan hyvissä ajoin valvomaan em. Tahojen mahdollisia "lounasetuja" ja muuta mahdollista lobbaamista.
T. Patria ja ruohonleikkuri katsastajat
Käsissä känsiä, tupen väännöstä - mistäs muusta?
Taalla briteissa moottoripyorat, kuten kaikki muutkin moottorikulkuneuvot, ovat katsastettavia vuosittain. Ensimmaiset 3v ovat vapaat katsastuksesta, mutta sitten katsastus on ehto vakuutuksen voimassaololle.
Taalla tosin katsastukset hoidetaan yksityisilla korjaamoilla, joilla on siihen lupa ja laitteet, esim paikallinen skootterikorjaamoni on jo monta vuotta katsastanut seka Vespani, etta Monsterini. Maksaa ruhtinaalliset 15 puntaa (saman verran euroina). Jos ei mene lapi, saa tietyn ajan kuluessa ilmaiseksi uudelleen yrittaa, jos on korjauttanut viat.
Ei siita itselleni ainakaan ole ollut koskaan ongelmia, vaikka kaksi katsastusta joudunkin kaymaan lapi vuodessa eri aikoina, varaan ennen duunia ajan ja kayn korjaamon kautta. Aikaa varsinaiseen katsastukseen menee vain noin 10min, mutta viranomaisten mielesta pitaisi menna 30min, joten joudun sen verran odottamaan katsastustodistusta.
Taalla ei tarkisteta muuta kuin valot (suuntaus & toimivuus), vilkut, aanimerkki, peilit (jos ne kuuluvat vakiovarusteisiin), jarrut (kunto ja toimivuus) ja paino. Paastoja ja aania ei ainakaan viela tarkasteta, periaatteessa putkissa ei saisi olla merkintaa 'not for road use', eli useat vaihtavat molyputket normaaleiksi katsastuksen ajaksi.