Kaikki totta. Kun pysyy pystyssä. Tosin kumpparit hiostavat lämpimällä kelillä, varo sitä.
No eiku, kyllä kunnon kamppeet asiallisine suojineen ovat ihan tarpeen, ja plussana niissä ei palele eikä kastu niin helposti. Omien kokemusten perusteella kunnon saappaat pitävät nilkat siroina.
Honda VF1000F2 -85
Honda VF1100S -85
Aprilia RST Futura -01
2 senttiä täältäkin. Takissa kannattaa olla tuuletusräppänät, silloin sitä tulee pidettyä "ylösnapitettuna" myös kesäheilteillä kuten kuuluukin. Moottoripyörähousuissa oikea koko on muutaman senttiä pidempi kuin normaalisti tuntuu sopivalta, silloin ne ylettyy saappaan päälle myös ajoasennossa eikä vesi tule sisään. Housutkin kannattaa hankkia tuuletusräppänämallisena että niitä tulee käytettyä hellekeleillä.
Pyörässä jos on katetta ja pleksiä niukasti, niin sitten tuulenpitävyys ja kunnollinen kaulus (ehkäpä irroitettava) on plussaa. Sekä tiukka istuvuus, muuten löysät räpättää tuulessa. Kyllästesuihketta ostoskoriin myös, sitä niihin kohtiin mihin ötökät osuu niin saa helpommin puhtaaksi. Sisävuoresta ei kannata maksaa, tavallinen fleece on yleiskäyttöisempi.
Hanskoja tulee ostettua 2-3 paria eri keleille, alkukesästä voi ostaa vaikka ne vuorelliset ja kesällä sitten hellehanskat. Mahdollisesti vielä umpitiiviit sadekelin hanskat myöhemmin. Kengistä ei sopivaa löydä kuin kaikki mallit kokeilemalla - kunnon suojat niissäkin tarvitsee olla, mutta lisäksi kävellä pitäisi pystyä sen pari sataa metriä pyörältä kahville/kauppaan.
K1200GT & 701Enduro
Tuuletusräppänät eivät kuitenkaan auta, mikäli kalvo hengittämätöntä roskaa.
Ostin "halvat" *piip* merkkiset housut, pitivät kosteuden sisäpuolella ja päästivät sateen läpi. Housuja tuli käytettyä parisen viikkoa, täysin roska ostos. Nyt sekä takki että housut Rukan goretex (siis aito gore) ja ei hiosta ja sade pysyy ulkopuolella.
Jatketaas vähän. Kävin nyt sitten vähän luuhaamassa ja kypärä ja hanskat lähti mukaan. Kypärän osalta päädyin Shoein Qwestiin, sillä se nyt vaan tuntui yksinkertaisesti parhaalta omassa päässä verrattuna muihin kokeilemiini ja oli kuitenkin vielä hinnaltaan siedettävä.
Myyjättären mukaan nahkahousuja ilmeisesti onkin vaikeampi löytää tämän mittaiselle, lahkeet kuulemma jäävät lyhyiksi ja pitkälahkeisia housuja liikkuu kuulemma vähän. En tiedä, mutta etsiskellään. Aikaahan tässä on vielä. ;)
Moro, mul on pituutta 195 ja nahkahousuina a-starsin bat koko 56, ja pituus riitttää just saappaiden kanssa. Ja voihan sinne jotain jatkoa teettåä jos ei riitä.
Honda VTR1000F
Sun pituselle voi tosiaan olla hankala löytää housuja, mä olen 185 cm tappi ja välillä on hankalaa itselläkin... Tall-koko on yleensä melko passeli, mutta silloinkin valinnanvara on rajoitettu mallien ja värien suhteen.
Jos kangashousu kelpaa, niin Rukkan korjauspalvelun kanssa voi yrittää neuvotella pidennyksestä. Eli pohjaksi pitkä mallin että polvisuoja osuu "sinnepäin" ja sitten punttiin lisää tarpeen mukaan... Mä teetin tuon operaation (halvalla saaduille) normipituisille SRO-housuilleni ja maksoi muistaakseni 110e. Hyvä tuli, nyt ei ole puntti puolivälissä pohjetta ajoasennossakaan.
Kaks senttiä...
Kun hinta-laatusuhteella lähdetään ekoja kamoja ostamaan, niin nahat unohtaisin heti. Taaloja täytyy latoa tiskiin reilusti ja todennäköisesti maku muuttuu hyvin pian ajokokemuksen myötä siitä millainen asun pitäisi olla.
Tixtex-puku siis, MP-asu on mielestäni aika kovana brändinä tässä. Vermeet on melko perus, mutta laadukkaita, kaatumisen kestäviä ja järkihintaisia.
Kypärän kun ostaa ihan oikeasta mp-liikkeestä, voi valita just sen mikä lompakolle ja päähän parhaiten sopii ja olla suht varma turvallisuudestaan. Ämpärimuoveja ei juuri mikään itseään kunnioittava mp-liike myy.
Selkäsuoja on heti kolmantena tärkeä. Itse ikäväkseni huomasin että liian helppoa on jättää erillinen suoja kotiin kaappiin, etenkin helteillä. Useimmissa takeissa jonkinlainen suoja on valmiina, mutta jos ja kun sen pystyy vaihtamaan (eli on sijoitettu omaan taskuunsa selässä), suosittelen hankkimaan tilalle esim Sas-Tecin suojalärpäkkeen. Löytyy useina eri kokoisina, eri takkeihin, eivätkä maksakaan miljoonia. Ihan eri luokkaa kuin perusvaahtomuovit takkien selkämyksessä, automaattisesti aina päällä, ilman laiskuuden pelkoa suojan pukemisesta.
Kovitettuja hanskoja suosittelen myös, jos pyörässä ei ole rystereitä. Oman konttaukseni jälkeen pohdin miten selvää jälkeä kytkinkahva olisi tehnyt sormista, ellei rysteri olisi ottanut sen sijasta kontaktia maaperään. MP-asun nahkahanskat repeytyivät myös pois käsistä (iho säilyi ehjänä, ihme kyllä), joten kyllä ne tumput saa jämäkät olla.
Tänään kokeilin 56-mittaisia nahkahousuja ja hyvin istui, paitsi just lahkeet nousi istuessa sen 10 senttiä ylös päin. Mulla on saappaissa puolipitkät varret, joten kun silmämääräisesti mittailin, niin tuollaiset normilahkeiset housut saattais kuitenkin pahemman puutteessa mennä. Katotaan nyt alennusmyynnit ja jämäerät yms. jos löytyis sopivat jostain, viikon päästä ajattelin All Right -outletissakin poiketa.
Vaan kaikki muut onkin sitten hankittu! Housut siis puuttuvat ja edelleen aikaa etsiä ;-) Perkule, tässä kun ei äkkiä etene mikään. Alkaisivat nyt edes ajotunnitkin, sitten pääsisi aikanaan ajokokeeseen, ja saisi sen kortin, jolloin pääsisi pyöriä metsästämään ja koeajamaan... No, onneksi tässä on kevät vasta alussa :-S
Viime kesänä tuli ostettua kamat ja onneksi panostin Rukan ajokamoihin. Ne pääsivätkin testiin kun löysin irtosoraa etupyörän alle. Ei pätkääkään kaduttanut, että tuli ostettua astetta kalliimmat kamat. Suojat oli toimivat eikä äijässä ollut mustelmaakaan 60 vauhdista lipat vedettyä.
Samat goret toimii matkalla tosi hyvin, ois tullu äitiä ikävä pariin kertaan ku matkaa on parisataa km ja vettä tulee kuin Esterin pe****stä... Ei tippaakaan läpi. Lyhyemmillä kaupunkimatkoilla on tullut käytettyä nahkatakkia (Rev'it Union), jonka alla selkäpanssari ja kevlarfarkut. Aina hanskat kädessä, ilman niitä on alaston olo. Lisäksi "kunnon" ajokengät Sidin goret joita ilman ei paljoa uskalla lähteä ajelemaan. Pari kertaa käyny pyörän päällä shortseissa ja t-paidassa ja aina käynyt vaihtamassa vähintään kevlarit, hanskat, nahkatakki ja kengät ellei jaksa Rukan goreissa ajaa.
Monta kertaa mietin halvempia kamoja, mutta kyllä se vaan kannattaa panostaa niihin. Tuo paljon mukavuutta ja turvallisuutta!
Alimmaiseksi joka säällä urheilukerrasto. Pitää ihon kuivana niin kuumalla kuin kylmällä. Kerraston tulee olla tyköistuvaa mallia ja kankaan elastista. Näin on mukavampi päällä ja on sitten todella ihoa vasten eikä taitoksilla hinkkaamassa persausta ruvelle tms.
Honda CB 750 k7 (Tuutti) 1979 -> Triumph Speedmaster 2006 -> HD FXDB Streetbob 2007 -> Triumph Street Triple R 2010 -> Suzuki DR 650 R 1993
Mä oon alkanu ostaa ylikokoisia urheilukerrastoja kun semmonen vähänkin kiristävä kerrasto käy ahistaa niin et kerran lenkiltä tullessa kun ei kulkenu treenit ja kerrastokin kiristi, revin paidan päältä. Jotku Odlon kerrastot on niin elastista et ne voi olla suht tyköistuvat mut Rukkan halvimmat on hirveet kun kangas ei veny yhtään.
Asia jota ei tuu mietittyä heti on varusteiden kastuminen. Suomessa sataa aina ja on tosi anaalista palella pyörän päällä. Monesti kylmä hiipii kimppuun siten et vasta kun nousee pyörän päältä pois huomaa miten jäykkä ja kankee olo on. Jos tulee joku tilanne eteen voi tulla hartialukko jos on edellisen tunnin palellu pyörän päällä.
On varmasti vedenpitäviä asuja mut kun ostat kamat joissa lukee Gore-Tex niin saat takuun että myös pitää vettä. Jos ei pidä niin takuuseen menee.
Ja semmoset pikkujutut kuin neopreenimansetit hihoissa ja integroitu kauluri on ihan superjuttuja mut jotka saadakseen täytyy yleensä ostaa merkin kalliimman pään mallistoa.
paljon hyviä pointteja ajokamoista. Kun itse aloittelin harrastusta tuli ekat ajokamat hankittua enimmäkseen siistin värin ja joskus kuuleman "laatumerkin" perusteella. Äkkiä jotku kamat että pääsee ajamaan!! Alkuun nämä siistit "huippuvarusteet" tuntuivatkin olevan ihan ok. Kun kilometrejä alkoi kertymään niin alkoi miettiä, että voiskohan tämä takki istua vähän paremmin, suojata sateelta ja kylmältä tai miltähän tuntuis ajaa jos tämä muuten niin hieno kypärä ei hölskyisi päässä yms.
Seuraavat ajokamat tuli sitten hankittua näistä ensikokemuksista viisastuneena. Hintaa oli ehkä 3x enemmän kuin noilla ensimmäisillä kamoilla, mutta nämä ovatkin olleet nyt 4vuotta käytössä ja vieläkin ok kunnossa.
Kyllä kunnolliset ajovarusteet lisäävät ajamisen nautintoa todella paljon. Paitsi, että ajaminen on mukavampaa niin tietää myös ettei onnettomuuden sattuessa iho ole ensimmäisenä asfaltin armoilla.
ps. kokeilin viimekesänä tuota ekaa ajotakkia, mutta ajamaan en tuo päällä enää uskaltanut lähteä![]()
Honda DAX ST 70, Honda CB 125, Yamaha FZ 750, Honda CBR 1000F, BMW K1200RS, Yamaha 1300FJR
Kamat kannattaa varmasti hommata heti hyvät, mutta ei se hinta suoraan mitään kerro. Ja kyllä niitä hyviä nahkapukujakin saa edullisesti, kun käytettynä ostaa. Aika pitkältihän sitä mennään mutulla ja muiden suosituksilla alkuun ja sitten paikkaillaan. Itse onnistuin viime kesänä muuten ihan hyvin ekoissa kamoissa, mutta kypärä kyllä on liian pieni. Myyjä sanoi, että sen pitää olla todella napakka ja painaa posket sisään, jos suun aukaisee. Sellaiselta se tuntui ja tuntuu yhä, mutta yli tunnin ajon jälkeen alkaa sattumaan. Noh, ei onneksi ollut sekään kuin 200e ja voi olla, että sillä mennään vielä tämä kesä. Äänekäs myös, mikä sekin on vähän hankala liikkeessä havaita. Eipä se kyllä tuossa hintaluokassa ollut mikään yllätys sinänsä ja tulpilla mennään.
<p>Honda VFR 800 -99</p>
Tämä oli oikeastaan se juttu miksi ostin kalleimman asusteen, ikinä, mihinkään. Mut saa haudata siinä pahvilaatikossa missä kamat tuli. Eli 2000euron edestä Rukka:n Goretexiä. Kukaan ei ikinä pysty perustelemaan miksi ne kamat maksaa noin paljon. Missä Taiwanissa Luhta noi ikinä tekee, niin aivan naurettava hinta.
Vielä kun vedän ne ruvelle korttia ajaessa niin hyvä tästä tulee ;)
Kannattaako välttämättä laittaa autokouluun omia kalliita kamoja? En tiedä, mitkä sinun ajotaustat on, mutta en kyllä itse ainakaan olisi uskaltanut riskeerata täysin kokemattomana pyöränkäsittelijänä. Itse halusin ehdottomasti käyttää autokoulun vermeitä, vaikka täytyy sanoa, että aika turvaton olo olikin välillä, kun oikeastaan mitään suojia ei ollut. Eipä noita omiakaan varusteita siinä vaiheessa vielä tosin ollut, mutta kaappiin olisin varmaan jättänyt.
Tietysti onhan ne varusteet parempi uhrata, kuin oma terveys. Jotenkin sitä vain itse on niin pihi, ettei haluaisi riskeerata pienen konttailun takia kalliita varusteita.
<p>Honda VFR 800 -99</p>
Itse ostin omat ajokamat viime kesänä just sen vuoksi jo ennen mopokoulua, ettei tarvinnut laittaa päälle niitä autokoulun omistamia, puhkihikoiltuja, vähän-sinnepäin-kooltaan-olevia kamoja. Ajoin kortin heinäkuussa ja olisi ollut toooodella mukava pistää ajotunnille edellisten parin tyypin hikoilemat kamat niskaan.
Varsin jännä ratkaisu, jos jättää omat (paremmat) kamat kaappiin sen vuoksi, että "entäs jos mä kokemattomana kaadun"![]()
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
Yks pointti minkä takia mietin sitä autokoulun kamojen käyttämistä oli myös se kamojen paikalle raahaaminen. Kyllä ne kuulemma sinnekin saisi jättää, mutta en ole jättämässä![]()
Kirjottelin eka aika pitkän stoorin mutta päätin sitten kaivaa sieltä vaan sen oleellisen tähän:
1. Testaa eka kaikkea, älä hyväksy epämukavuutta kamoissa joissa kuitenkin pääsääntösesti yrität pitää hauskaa.
2. Housut voi olla aika mitä vaan kunhan pitävät vettä. Kätevää myös jos alle mahtuu normihousut tarvittaessa.
3. Hanskoja tarvii lähes väkisin kahdet. Lämpimät ja näppärät.
4. Takkia voi avata, kylmä korpee paljon enempi. TOSIN jos kerrasto, microfleece, takki -yhdistelmällä tulee kylmä, laske budjettiin myös nastarenkaat. Elikkäs, sovita takki silleen että ilman lämpövuorta väliin mahtuu tuo kuvailtu vaatekokonaisuus.
5. Hommaa pieneen tilaan pakkautuva vedenpitävä takki, helvetin kätevä kaikkeen maholliseen elämiseen. Hyvät maksaa reilun satasen tms. Tällasen heittää reppuun ja vetää nahkatakin päälle sateen yllättäessä. Lämmittää myös aivan valtavasti jos yöhön venähtäneellä kesäajelulla iskee vilu. Itellä north facen kuoritakki sanoi viimekesänä sopimuksen irti ja päästi veden läpi. Ei pysty edes laskemaan montako reissua ehti pelastaa muutamassa vuodessa. HUOM! Jos unohdat tämän kotiin, niin kohta sataa aivan perkeleesti
Nii ja viimesenä, kypärän täytyy olla mukava!
990 SM -08
Tosta kohta 2:sta mä olen erimieltä... Mulla aukes ihan eri ajomatkat/tunitimäärät kun heitin halvat kalvohousut mukavantuntuisten ajofarkkujen tieltä pois. Persus ei kipeytynyt ja iho pysyi kuivana. Syksymmällä ostin Dainesen Gore-tex -housut, ja voi piru että on mukavat housut! polvisuojat on mallia kovat mutta taittuvat kevyesti (=ei paina polvilumpiota) ja kova osuus jatkuu säärisuojiksi alas ajosaappaaseen asti. Pystyy ajamaan pitkiä päivämatkuja ongelmitta. Polvesta alaspäin siis kaikki tuulta vastaanottava osa on suojien peitossa. Ainut hankaluus on kun koittaa laskea housuja alas huoltiksen vessassa... Polvarit ottaa vastaan.