Tiesin kyllä, että joillakin täällä kirjoittelevista ei ole huumorintajua, mutta en arvannut sitä ihan näin pahaksi..![]()
Poista häiritsevät mainokset: https://getadblock.com/
ABSillinen turbobusa powered by delvac.
Sormet on kanssa kyllä hyvä suojata. Käytännössä on aika paha tehdä oikein yhtään mitään ilman sormia. Toiseks, käsillä ottaa ekana asvalttia vastaan nahka kuoriutuu yllättävän helposti. Jopa ennen ku on päässyt mopon luo![]()
Terve taas. Luin kommentit mielenkiinnolla. Teillä tuntuis olevan ihan kiitettävän innokas tarve jakaa mielipiteitänne myös niitä kysyttäessä ;)
Wikipediakin yllätti taas kerran ja selasin lisäksi mainittuja nettikauppoja. Erityisesti AllRight ja Bike World vaikuttivat hyviltä ja ainakin niissä käyn paikan päällä, muutaman muunkin tsekkaan hyvin todennäköisesti.
Vähän kommentteja: Ei siis ollut tarkoitus lähteä t-paidassa ja shortseissa ajelemaan, siksi tämän threadin aloitinkin. Kengät ja takit olivat vaan yksi esimerkki, joiden sisäisestä sielunelämästä en tiennyt tarkemmin mitään. Ulkoapäin katsellessa kun ei saa mitään käsitystä, että ajovaatteissa on toppauksia ja paksumpi nahka yms. ja että pysyvät ilmeisesti tarkoituksella hyvin päällä, jos kaatuma käy, eli takin liepeet eivät nouse ensimmäisenä niskaan, kuten varmaan nykysellä löysemmällä rotsillani kävisi.
Kyselen näitä siksi, että haluan löytää sen sweet spotin hinta-laatu -suhteen osalta näiden ajokamojen kanssa. Oli tuote mikä hyvänsä, niin se hinta-laatu -suhde menee yleensä niin, että ihan halvimpia ei kannata ostaa, sitten tietyn hinnan jälkeen laatu nousee reippaasti ja saa hintansa arvoista tavaraa tai parempaakin, kunnes lopulta hinta vaan jatkaa nousuaan, mutta laatu nousee sen jälkeen enää marginaalisesti.
Käsitykseni nyt:
- arvostan lanttuani sen verran, että olen valmis maksamaan laadukkaasta kypärästä, mutta yritän jättää brändilisän väliin. Foorumin juttuja lukiessa tulee fiilis, että keskimäärin vielä 150€ kypärästä ei ole oikein mihinkään, 300€ alkaa jo hiljalleen olla varteenotettava vaihtoehto, mutta 600€ kypärässä maksaa ehkä jo niistä ominaisuuksista, joita arvostaa vasta, kun asuu tien päällä. Araita oli ylistetty, mutta sitten taas UK:n SHARP-testeissä Arait olivat saaneet yleensä vain puolet tähdistä. Ilmeisesti tämä on niitä asioita, joissa laatu voidaan mitata monella tapaa. Empiirinen katutesti tuntuu leimaavan varsin pysyvästi luottamuksen tiettyyn merkkiin ;) -> ostan varmaan 300-400€ hintaluokasta ensimmäisen, joka tuntuu hyvältä ja jämäkältä päässä ja joka ei nyt ole mitään no-name merkkiä.
- selkäpanssarista en ollut kuullutkaan aiemmin, mutta kun siitä luin, niin sellaisen haluan ehdottomasti takin alle nikamien suojaksi.
- kenkien suojaavuus onkin tärkeä pointti. Oli niinku menny jotenkin ohi, että jos pyörä kaatuu päälle ja alla vilistää asvaltti, niin kyllähän siinä on nilkat ja pohkeet lujilla. Ei tohon tarvita edes paljon mielikuvitusta. Niitä kumisia en kyllä olis harkinnutkaan, kiitos vaan Z-kukalieKenkien hintahaarukkaan en ole lyönyt lukkoon -> koitan etsiä siedettävän hintaiset perussaappaat, jotka voin kuitenkin itse todeta näppituntumalla riittävän stydeiksi.
- nahkaiset perusajohousut koitan löytää mielellään jostain tarjouksesta -> kauppojen luuhausta
- hanskoista vältän halvimpia -> kauppojen luuhausta
- erillinen sadesuoja on hyvä idea, harkitaan. Tarkoitus olis just keskittää ajot niille hyville keleille näin alkuun.
- GuessWho:lta niin hyvä tarjous takista ja vielä oikean kokoisesta, etten voi kieltäytyä. Pistän privaa, kun prätkä on (aikanaan) alla ja koitan päästä nykyisellä nahkatakilla sinne asti ;)
Kengät ja nahkahousut kelpaavat minulle myös käytettyinä, jos sellaiset löydän, mutta kypärän haluan luonnollisesti uutena. Selkäpanssari ja hanskat lienee ihan järkevässä hintaluokassa uutenakin. Seurailen myyntipalstaa täällä ja muualla.
Eiköhän ole kyse enempi siitä, että kun ruvetaan tuollaista ´läppää´ heittämään kyselijälle, joka kertoo olevansa täysin aloittelija, niin aina lienee sekin mahdollisuus, että hän ottaa ns. neuvosi vakavissaan.
Ja jos vastaavia hommia erehtyisi kyselemään vaikkapa suoli24-sivustolta, niin joku järjen jättiläinenhän epäilemättä heittäisi vastaavia neuvoja niihin vieläpä aivan vakaasti uskoen![]()
Viimeksi muokannut: pecha; 08.03.2012 klo 11:49.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Itse olen aiheeseen alkanut perehtyä tänä keväänä ja jotain ajokamoja olen jo haalinut kasaan. Kaikki olen ostanut "käytettynä".
-Kypäräksi tuli HJC FG-15 kultaisella iridium-visiirillä, pidetty pari kertaa päässä eli käytännössä uusi
-Takiksi Alpinestars T-RC-1, tämäkin pari kertaa käytetty eli käytännössä uusi
-Valinta kenkien kohdalla osui Oxtar tcs evo rx -monoihin, kun nämäkin löysin netistä edukkaasti. Ei kertaakaan käytetty, hintalaput vielä kiinni
Koko läjästä olen tähän mennessä maksanut 387e postikuluineen kaikkineen, vielä pitäisi housut ja parit hanskat metsästääVeden pitävyydestä ei ole mitään hajua takin ja kenkien osalta, mutta itse pidin tärkeämpänä hinta-suojaavuus -suhdetta.
Signature
Käyppä myös 24mx.fi. Siellä on poistolaarissa aika usein hyviä takkeja ja yleisesti ne on aina isoimpia tahi pienimpiä kokoja. Lisäks siellä on tosi hyvät palautus ja maksumahdollisuudet, voit kokeilla tuotetta 60päivää himassa ja vielä palauttaa. Itse olen viihdyttänyt itseäni talvisin sieltä tilaamalla ja sovittelemalla uusia kamoja tulevaksi kesäksi. Hyvin on toiminut homma.
Itse sorruin ostaan hätäisesti ekat kamat ja nyt sitten ne on vaihtumassa.
Käytä aikaa, valitse huolella ja jos vähänkin epäilyttää tai joku kamoissa kiusaa, kokeile muita. Pidä tilaamaasi kypärääkin kotona vaikka koko illan päässä niin huomaat mahdolliset leukaperien puutumiset yms.
Tässä tällaisia juttuja tuoreelta motoristilta...
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Savosta tulossa, helevettiin mänössä.
K5 GSX-R 600
http://www.moottoripyora.org/keskust...le-17-3-2012-!
Ja muistakaa nyt sitten nahkojen ostossa että Superbikersilla on laatunahkojen ORGgipäivät 17.3 ko 10-16 !
ps. eikä ne ajokamojen tarjouskampanjat vielä siihen lopu![]()
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Takkia kannattaa sitten sovitella sen erillisen selkäsuojan kanssa. Selkäpanssari vaatii kuitenkin hieman lisätilaa takin alle. Jos ei ole takkia mahdollista testata pyörän päällä istuen, niin testaile takin sopivuutta ajoasentoa mallintaen.
Samalla voit päristellä huulia, niin saat kunnon ajofiiliksen päälle. (sorry off topic)![]()
BMW R850R -02
web: www.oilhead.org
mail: info@oilhead.org
Ehdottaisin sellaista, että kannattaa sitten sovittelujen jälkeen myös katsastaa ulkomaisten verkkokauppojen tarjouksia. Niissä myös tähän aikaan paljo tarjouksia ja saattaa saada merkki tavaraa todella edullisesti. Nimimerkillä itse tilasin tässä talven aikana 350€ hintaan Schuberth C3 potan itselleni.
Tässä pari esimerkkiä kuuluisimmasta päästä:
http://www.helmetcity.co.uk/
http://www.louis.eu/
http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/...jectID=2587640
Yamaha XJ 900 S Diversion '99
Selkäpanssari on tietysti asiaa.. Täytyy kyllä tunnustaa, että kaapissa oma suoja makaa ja näin näyttäisi olevan useimmilla muillakin, jos edes sellaista erillistä omistaa.. Viitseliäisyydestähän se on kiinni, ei vaan jaksa aina miettiä asioita siltä kantilta, että jotain sattuu.
Onhan tuossa Rukan takissa kohtuullinen selkäsuoja jo vakiona ja muutkin suojat näyttää olevan uusinta uutta. Jotenkin ajattelen, että ne riittää. Toisaalta helteellä on päällä muuta kuin Rukkaa ja suojat vaan ohenee.
Monikohan noita erillisiä selkäsuojia oikeasti ja aina käyttää.. Kymmenen sadasta - liekö niinkään moni, vai enkö vaan huomaa?
Viimeksi muokannut: J@ck; 08.03.2012 klo 16:15.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Kypäristä välillä todella hyviä tarjouksia, olen muistavinani että esim. R.M.Heinolla olisi ollut viime viikolla SHOEI XR-1100 kypäriä hieman päälle 300 euron. Toki halvemmallakin kypäriä saa ja mikä kullekkin sitten paremmin sopiikaan.
Takki hankkiessa kannattaa se päällä istahtaa pyörän satulaan hetkeksi ja kokeilla miten miltä se tuntuu "ajotilanteessa".
Ei tule sitten pettymyksiä. Takin tulisi kyllä olla aika napakka.![]()
Kawasaki Z1000 - 2011
Ex. Honda CB 600 F Hornet - 2010
Mullakun toi selkäranka alkaa olla pian ainut luu mikä ei ole katkennut tai murtunut
niin itse ajan 99% panssarin kanssa. Mutkapätkät 100%:sti![]()
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Jos on laiskempaa sorttia, sitten kantsii ainakin hankkia sellainen ajotakki, jossa on kunnollinen selkäpanssari, niitäkin kuitenkin on olemassa, jopa tekstiilivermeissä. Esim. edellisessä Dainesen gore-takissani oli täsmälleen sama selkäsuoja kuin ko. merkin sen aikaisissa kalliimman pään nahkapuvuissa.
Skaala noiden selkäsuojienkin lujuudessa on kyllä aikamoinen.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
No mä olen sitä laiskempaa sorttia ja ostin dainesen nahkatakkiin wawen. Eipä ole sen jälkeen tullut erillistä suojaa käytettyä, tiedä sitten mikä on ton antama suoja versus erilinen...
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Tuo on hyvä kysymys, varsinkin ennenkiuin itselläni oli erillinen suoja ihmettelin et pitääkö joku noita oikeesti... Mutta nykyään mulla riippuu ihan asusteesta käytänkö vai en. Yksiosaisen kanssa se jotenkin kuuluu asiaan ja pitkässä matkassakin tulee yleensä vetäistyä suojaliivi takin alle. Nurkkapyörityksessä sitten taas mennään yleensä asusteiden omilla suojilla.
Mitäpä väliä sillä on kuka pitää ja kuka ei. Eihän se oo muusta kiinni kuin siitä haluaako omaa selkäänsä suojata. Suotta sitä yrittää perustella tarpeettomaksi sillä että kaikki ei käytä. Suojausarvo on silti korkea.
youtube.com/user/mototuomas
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Jos tuo oli mulle, niin en mitenkään yrittänyt perustella tarpeettomaksi selkäsuojan käyttöä. Totesin vaan, ettei sitä tule juurikaan käytettyä, vaikka sellainen on tullut joskus hankittuakin. Siis ihan omaa saamattomuuttani tuo, en epäile yhtään etteikö suojan käyttö olisi suositeltavaa.
Sillä ei ole väliä minullekaan kuka pitää ja kuka ei, mutta ehkä täällä on turhempaakin pohdittu
Tästä ajatus, millaiset suojat oman Rukan kätköistä löytyy.. Löysin tällaista tietoa, mutta se ei kerro minulle mitään.
"RVP air -suojat ovat CE normin prEN 1621-1 2010 mukaiset"
Pääsispä jo ajelemaan..![]()
Viimeksi muokannut: J@ck; 09.03.2012 klo 14:45.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Ai niin, kun kyseessä ´aloittelija + varusteet´-triidi, niin tässä ilmainen vinkki: älä aja ilman hansikkaita, edes kuumilla ilmoilla. Jos tulet tonttiin ilman hanskoja, niin paljaat kädet on sen jälkeen ikävän näköiset. Hyvin haastavaa myös kaatua niin, että ei ottaisi käsillä vastaan. Hellekeleillekin löytyy hyviä tuuletettuja hansikkaita.
Paljon näkee hellekeleillä motoristeja, joilla muuten ihan ok kamat, mutta kädet silti paljaina. Ei välttämättä ihan loppuun asti mietittyä. (Tästäkin hommasta löytyy varmasti ainakin sata muutakin mielipidettä, eli tässä vain omani).
Siitäkään ei ole haittaa jos hanskoissa on jotain (kovaa) suojaa sormien selkäpuolella rystysen ja ekan sorminivelen välissä. Sen kerran kun syksyllä lippasin, niin jäi sormet kytkinkahvan ja ohjaustangon väliin puristukseen. Kyllä siinä tais kolmatta viikkoa mennä ennen kun pystyi kunnolla kytkintä käyttämään. Muuten ihan hyväntuntuista koviketta Rukan hanskoissa oli, mutta justiin tuossa sormen selässä jännettä suojaamassa ei mitään. Täytyy varmaan liimata itte jotain muviputken palaa siihen.