Tulokset 1:stä 22:een 22:sta
    Olen aikeissa lopetella mp-harrastustani, kun saappaat ovat jo käymässä liukkaiksi, ja myydä kulkupelini pois. Ostajakandidaatteja tulee tietysti jonoksi asti . Mutta miten yksityisen myyjän pitäisi varmistautua siitä, että saa pyörän koeajolta ehjänä takaisin? Miten voidaan mukavasti estää, ettei mahdollinen ostajan ajama kolari tai kaatuminen jää myyjän piikkiin laskemaan vaivalla kerättyjä bonuksia? Onko tälaiseen ongelmaan valmiita sopimuskaavoja tms.?
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa lasse849 kirjoitti Katso viesti
    Olen aikeissa lopetella mp-harrastustani, kun saappaat ovat jo käymässä liukkaiksi, ja myydä kulkupelini pois. Ostajakandidaatteja tulee tietysti jonoksi asti . Mutta miten yksityisen myyjän pitäisi varmistautua siitä, että saa pyörän koeajolta ehjänä takaisin? Miten voidaan mukavasti estää, ettei mahdollinen ostajan ajama kolari tai kaatuminen jää myyjän piikkiin laskemaan vaivalla kerättyjä bonuksia? Onko tälaiseen ongelmaan valmiita sopimuskaavoja tms.?
    Rahat kouraan siksi aikaa kun koeajolla ollaan...
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
    Poistettu
    Jos se koeajaja nyysii sen, vakuutuksesta et saa mitään kun avaimineen luovutit. Tässäkin foorumissa joku oli viimekin kesänä näin onnistunut tekemään.

Reilu 15 mopoa ostettu, ehkä kahta koeajanut. En jaksa ymmärtää mitä jollain 5min lenkillä kostuu koeajosta. En siis jaksa koeajoa penätä, enkä antaa. Viimekin viikolla möin yhden mopon, koeajotta löysi kodin sekin.
    Käypänen sopimuskaava vois olla että otat pyörän hinnan kaniin ennenkuin annat avaimia.
    Taivas saa odottaa
    Samoilla ajatuksilla mukana.
    Viime kesänä tehtiin vaihto Z750->zx6-R molemmat 2010, kauppias(liike) tiedusteli lähdetkö koeajolle?
    Sanoin JOO! Päivä Alastarossa? En siis ajanut, tekniset tiedot ja moton näkeminen riittivät.
    Toinen tapa on kauppa/luovutus paperi ja jos jtn. sattuu-> Onneksi olkoon: Ostit juuri (vähän) käytetyn moton ;) Maksu tapahtuma tietty jotenkin varmistetaan.
    Tapa kolme. Ostaja kyytiin ja lenkille. Vaatii tosin rohkeutta.

T: Rahattomat ajelkoon liikkeiden motoilla!
    Viimeksi muokannut: Aamies; 05.03.2012 klo 22:48.
    Vanha&kädetön(mies)='tyttöjen' pyörä.
    Ei osaa/uskalla. Oppisi edes vähän ajamaan!
    Tauko 16/17.
    Nyt toi mopo on oma ja uusi yritys ;)
    Ihan ok 2018 ja 2019.
    Lainaa 998sFE kirjoitti Katso viesti
    Jos se koeajaja nyysii sen, vakuutuksesta et saa mitään kun avaimineen luovutit. Tässäkin foorumissa joku oli viimekin kesänä näin onnistunut tekemään.
    Niin, jäät ainakin nuolemaan näppejäsi silloin, mikäli sinulla ei ole hajuakaan, kenelle oikein annoit ne avaimet. Jos taas olisi vaikka edes joku digikuva tyypistä ja tyypin ajokortista olemassa, homma saattaisi olla jo pikkuisen toisen näköinen. Mutta tapauskohtaisia juttujahan tällaiset aina ovat.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
    ...miten yksityisen myyjän pitäisi varmistautua siitä, että saa pyörän koeajolta ehjänä takaisin? Miten voidaan mukavasti estää, ettei mahdollinen ostajan ajama kolari tai kaatuminen jää myyjän piikkiin laskemaan vaivalla kerättyjä bonuksia?
    Ei oikein mitenkään. Hemmetin huonoa tuuria jos pyörä tai ihan mikä tahansa muu ajopeli vaurioituu koeajolla. Vahingon aiheuttajalla on vahingonkorvausvastuu, mutta korvauksia saattaa joutua yhteistyökyvyttömältä ja/tai rahattomalta hakemaan käräjien kautta eikä siltikään ole takeita saako rahojaan koskaan. Jos epäilyttää antaa jollekin koeajettavaksi pyörää niin älä anna!

Pyörän katoamisen mahdollisuuden minimoi kun kysyy koeajalta ajokortin, ottaa kännykällä kuvan kortista ja vaikka vielä koeajajastakin... niin ja ajokortin kuvan pitäisi vastata koeajajaa ainakin jossain määrin Rehellisellä asialla olevalla ei pitäisi olla mitään tätä vastaan ja jos ei suostu, niin älä anna pyörää ajettavaksi! Itse en myöskään välttämättä antaisi koeajolle pyörääni jos ostaja tulee paikalle yksin ja jalkaisin... tämäkin tietty tapauskohtaisesti maalaisjärjellä. Aina parempi jos ostaja jättää kaverinsa ja esim. autonsa pihaan koeajon ajaksi.

Jos itse olen ostamassa pyörää yksityiseltä, niin koeajo on ehdoton jos vain on ajokeli. Ajopeliä katsomaan mennessä minulla ei välttämättä ole latiakaan mukana, mutta nettipankkitunnukset löytyy. Jos tämä ei riitä, niin asioiden edetessä kaupanteon asteelle sopivan varausmaksun saa pankkiautomaatilta ja loppusumman pankista seuraavana päivänä tai vasta vaikka viikon kuluttua. Jos koeajolle ei pääse ilman käteistä, niin kaupanteko päättyy minun osaltani siihen.

Liikkeestä ostettaessa taas eri juttu. Liikkeellä on vastuu myymästään käytetystäkin pelistä, mutta toisaalta taas ostajallakin on jonkinasteinen velvollisuus tarkastaa tavara. Niinpä itse haluankin suorittaa koeajon osana tarkastusta tai siirryn seuraavaan liikkeeseen

Mutta jokainen tyylillään...

EDIT: Pecha ehtikin tuon ajokortin dokumentoinnin jo laittaakin.
    Viimeksi muokannut: perttuvv; 05.03.2012 klo 23:31.
    Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
    Lainaa pecha kirjoitti Katso viesti
    Niin, jäät ainakin nuolemaan näppejäsi silloin, mikäli sinulla ei ole hajuakaan, kenelle oikein annoit ne avaimet. Jos taas olisi vaikka edes joku digikuva tyypistä ja tyypin ajokortista olemassa, homma saattaisi olla jo pikkuisen toisen näköinen. Mutta tapauskohtaisia juttujahan tällaiset aina ovat.
    Onko ennakkotapausta jossa varkausvakuutus korvaisi yksityiselle kuvailemassasi tilanteessa?
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
    Ostaja harvoin tipahtaa puusta. Jos tulee autolla, niin voi tarkistaa paperit ja onko omalla autolla liikenteessä, harva jättää mopoa palauttamatta, jos auto jää "kaniin". Ja jos tulee oikesti ostamaan mopoa autolla, täytyy olla toinen kuski mukana koska autoja ja mopoa ei saa yhtä aikaa ajettua pois. Näin ollen myös kuski on mukana, harva jättää mopoa palauttamatta jos kaveri jää "kaniin". Jos ostajalla on auton perässä peräkärry, on luultavasti ihan oikealla asialla. Tai sitten koko yhdistelmä on pöllitty Jos ostaja tulee bussilla, eikä ole edes rahoja mukana, on turha antaa mopoa koeajolle.
    Hajapusanisti
    Lainaa SamiN kirjoitti Katso viesti
    Onko ennakkotapausta jossa varkausvakuutus korvaisi yksityiselle kuvailemassasi tilanteessa?
    Kyseessähän ei ole varkaus tai luvaton käyttöönotto, vaan petos. Voi olla, että vakuutus ei korvaa vaan pitää mennä oikeuden kautta.
    jamaha 02 --> riumppi 11

Blue's brother
    Onkos orggilaisilla kokemusta näistä tällaisista tapauksista, että mopo ei olekaan palannut koeajolta takaisin ja että Leif ei ollutkaan ostajakandidaatin oikea nimi?
    "Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
    Tallissa: 350EXC-F
    Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
    Lainaa Huhan Kolli kirjoitti Katso viesti
    Ostaja harvoin tipahtaa puusta. Jos tulee autolla, niin voi tarkistaa paperit ja onko omalla autolla liikenteessä, harva jättää mopoa palauttamatta, jos auto jää "kaniin". Ja jos tulee oikesti ostamaan mopoa autolla, täytyy olla toinen kuski mukana koska autoja ja mopoa ei saa yhtä aikaa ajettua pois. Näin ollen myös kuski on mukana, harva jättää mopoa palauttamatta jos kaveri jää "kaniin". Jos ostajalla on auton perässä peräkärry, on luultavasti ihan oikealla asialla. Tai sitten koko yhdistelmä on pöllitty Jos ostaja tulee bussilla, eikä ole edes rahoja mukana, on turha antaa mopoa koeajolle.
    Joskus se tipahtaa. Nykyisen pyöräni menin hakemaan junalla, ajokamat repussa. Eikä olisi kauppoja tullut mikäli koeajo ei olisi onnistunut. Rahakin liikkui vasta koeajon jälkeen nettipankin kautta, käteistä taisi olla muutama euro taskussa...
    Jos on ukkomies niin, jättää vaimon siihen myyjän tontille odottelemaan

Ei vaan itse olen emännän pyörän koeajanut, sanoin vain että auto on tuossa ja näytin ajokorttia. Nou problem. Tosin itse olen aika kyyninen tapaus, joten en tiedä miten itse toimisin myyjänä. Ehkä lähtisin autolla ajamaan perässä jonkun frendin kanssa videoiden koko tapahtuman...
    ?
    Lainaa ravennium kirjoitti Katso viesti

Tämä ajoneuvonkäyttölupa on kyl hyvä tehdä ja allekirjoituttaa. Samalla kaikki tiedot ylös jos ei tuttu koeajaja. +kuva ajokortista. Varovaisuutta
    Suzuki Hayabusa
    Halpoja pyöriä (eihän mulla muita ole koskaan ollutkaan) myydessäni, olen aina ilmoittanut pyörän hinnan, jolla kauppa tehdään, jos vehkeen kaataa. Kerran on koeajolla pyörä kaadettu, mutta silloinkaan ei mennyt kuin vilkun lasi hieman rikki. 20€ vilkusta veloitin, kun kauppoja ei tuntunut tulevan, ja liimasin itse lasin kuntoon. Parhaimmillaan on kyllä pantiksi jätetty äiti tontille. :-)
    Honda ST1300A
    Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
    Lainaa villho kirjoitti Katso viesti
    Onkos orggilaisilla kokemusta näistä tällaisista tapauksista, että mopo ei olekaan palannut koeajolta takaisin ja että Leif ei ollutkaan ostajakandidaatin oikea nimi?
    Siinä kohti ei varmasti ole ainakaan haitaksi, jos sinulla löytyy edes jonkinmoinen potretti "Leifistä" ja "Leifin" ajokortista, kun hän oli lähdössä pyörälläsi hieman suunnittelemaasi pidemmälle koeajolle.

Kieltämättä se on silti varsin mielenkiintoinen kysymys, kuuluuko tällainen, tai pitäisikö tällaisen kuulua varkausvakuutuksen korvauspiiriin.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
    Kopiokoneella kuva ajokortista. Omavastuun kannattaa määrittää yläkanttiin, 2000,-€ rauhoittaa jo hieman.
    Tai ottaa sen kortin itselle koeajon ajaksi. Ajelee kaveri vähän rauhallisemmin, ettei poliisi pysäytä ja kysy korttia..

Ja muutenkin periaate "jos rikot, niin ostat" jos tämä ei ostajalle kelpaa, sitten ei voi mitään.
    Niin kauan kun ihmiset ajavat autoilla puhelin korvalla,
    minä ajan Termignonit kiinni pyörässä.
    Mitä väliä niillä bonuksilla on jos kerran aio prätkäilyn lopettaa? Ei niitä mihinkään autoonkaan voi siirtää.
    Auton, vaimon tai jomkin muun arvokkaan pantiksi ottaminen ei auta jos ei ole mustaa valkoisella.
    Ajokortti talteen ja allekirjoitukset paperiin riittävän isoilla korvaus summilla. Näitä taparikollisia vastaa se ei kyllä tehoa kun ulosotossa on muutenkin kaikki....
    Lainaa Kontha kirjoitti Katso viesti
    Mitä väliä niillä bonuksilla on jos kerran aio prätkäilyn lopettaa? Ei niitä mihinkään autoonkaan voi siirtää.
    Auton, vaimon tai jomkin muun arvokkaan pantiksi ottaminen ei auta jos ei ole mustaa valkoisella.
    Ajokortti talteen ja allekirjoitukset paperiin riittävän isoilla korvaus summilla. Näitä taparikollisia vastaa se ei kyllä tehoa kun ulosotossa on muutenkin kaikki....
    Voihan sitä myydä pyörän, ja ostaa toisen....? Ja ne bonukset säilyy muistaakseni 5vuotta, pitkä aika harkita uuden pyörän ostoa.
    Poista häiritsevät mainokset: https://getadblock.com/
    ABSillinen turbobusa powered by delvac.
  22.  
    Olen aikeissa lopetella mp-harrastustani, kun saappaat ovat jo käymässä liukkaiksi, ja myydä kulkupelini pois.
    Jos lukee edes ketjun aloituksen niin helpottaa hiukan ymmärtämistä...