Moron
Tässä alle viikko ekalla pyörällä ja heti alkoi kuulumaan koneesta ääni joka ei ainakaan näin noviisin korvin sinne ehkä välttämättä kuulu. Ainakin olisin huojentuneempi jos sitä ääntä ei kuuluisi. Semmoinen kevyen hankaava ääni muuttuu kierrosten mukana ja kuuluu aika selvästi matalasta putki äänestä huolimatta. Muuten toiminnassa ei tunnu olevan mitään ihmeellistä mutta saundi on vähintäänkin huolestuttava.
Nyt tarvitsis löytää joku guru joka osais kertoa mistä ääni voisi johtua. Ehkä jopa tehdä asialle jotain. Joten mistä löydän parhaat HD:n huolto gurut jolle käydä pyörää näyttämässä?
Vallilassa kuulemma on joku korjaamo? Onko kokemuksia?
Pyörä on sportster 833 -96 ja viime torstaina haettu talviteloilta. Lähinnä seissy viime pari kolme vuotta lämpimässä tallissa ja nyt otettu päivittäiseen ajoon. Öljyt hain Variston HD-Centeristä ja vaihdoin ja samalla suodattimen vaihdoin. Oiskois kellään mitään spekulaatioita mistä vois hankaava ääni johtua? Tai varmaan vaikea näin kuulematta arvuutella...
Eka pyörä, toka kesä.
Sportster 833 -96
(tai ilmeisesti tonnikakssatanen, mistä tota ny tietää...)
Itseäni ainakin varoiteltiin kun ton buellin kävin ostamassa (sporan kone) että älä sitten säikähdä, kone on pirun äänekäs mekaanisesti. On tikitystäs, takatusta, erillaista hurinaa ja "pyöriviä hankausääniä", joista itse en ainakaan ole pahemmin jaksanut stressata.
Toki jos mielenrauhan haluaa niin kannattaa käydä tutkituttamassa. itse heitän että H-D helsinki, etupään stefat kävin tuolta hakemassa, ja ainakin vaikutti ihan asialliselta mestalta.
En kutsuisi viisilovista evosportsteria vanhaksi h-d:ksi, konstruktio on tuskin ohittanut teinivuodet...
Itse en huolestuisi hankaavasta äänestä, se voi olla vaikka enskaketju laahaamassa muovisen kiristimen yli. Jos sieltä alkaa kuulumaan ylimääräistä kolinaa tai naputusta niin sitten alkaa olemaan syytä huolestua. Vaihdoitko muuten vaihteisto-/enskaöljyt samalla, onko siellä varmasti lientä?
Jos välttämättä haluat näyttää sitä jollekin, niin eikö viikon vanhaa kannattaisi näyttää myyjälle? Etenkin jos ääni on selkeästi ilmestynyt eikä ollut myytäessä.
EDIT: Jos haluat näyttää jollain pajalla, suht' läheltä löytyy hot bike, sitä ainakin jotkut ovat kehuneet. A-moottori (ja siellä itse Ari) voisi olla toinen, se tosin on vähän kauempana. En muista että vallilassa olisi ollut mitään hoghausin jälkeen, mutta enpä ole kyllä siellä hetkeen pyörinytkään.
HD helsinki sanoi että ei huolla tuon ikäisiä pyöriä. Siellä sanoi että ei kuulemma olisi mitään huolta aiheuttavaa ääntä mutta omasta mielestäni ääni olisi ehkä hieman koventunut sen jälkeen kun siellä perjantaina kävin. Koko viikonlopun pyörällä ajanut kuitenkin into piukalla kun pyörän/kortin sain viime torstaina.
Olen kyllä antanut itseni ymmärtää että HD:ssa saattaa olla jos jonkun näköistä "sivuääntä" mikä ei vielä välttämättä kieli tulevasta katastrofista vaan kuuluu asiaan mutta kuitenkin ääni huolestuttaa ja näin noviisina haluaisin saadaa siihen useamman ammattilaisen mielipiteen ennenkuin uskallan antaa äänen olla ajattelematta sitä sen enempää. Ei oikein uskalla lähteä pidemmälle ennekuin tulee joku varma konkluusi tähän soppaan..
Myyjä on vähän kaukana enkä tiedä tulisiko sieltä mitään sen kummempaa infoa tai arvioita.
Ja vielä ihan vain todistellakseni aloittelijamaisuuttani, enskaketju? enskaöljyt?
En ole vielä vaihtanut muita öljyjä kuin moottorin öljyt. Tässähän voisi samalla käydä läpi mitä kaikkia nesteitä pyörään yleensä voi vaihtaa?
Eka pyörä, toka kesä.
Sportster 833 -96
(tai ilmeisesti tonnikakssatanen, mistä tota ny tietää...)
Ensiöveto, ja tuolta löytyy taatusti muutakin tarpeellista tietoa tuoreelle ärley-miehelle![]()
Yamaha R1 '06
Siis hoghaus? Sinne en itse veisi kyllä muutenkaan jollei vika ole tarkkaan tiedossa... Kumma jos '96 on jo vanhaa tekniikkaa kun periaatteessa sama kone on edelleen käytössä, tosin vain kumiripustettuna.
Tähän aikaan vuodesta suurin osa ammattilaisista sanoo että kaikki ne tekee tota (=kiire kerätä helpot rahat huolloista), syksyllä ne sanoo sulle että pitää vetää pata auki ennenkö syy löytyy (=kausi ohi ja tarvitaan keikkaa talveksi).Olen kyllä antanut itseni ymmärtää että HD:ssa saattaa olla jos jonkun näköistä "sivuääntä" mikä ei vielä välttämättä kieli tulevasta katastrofista vaan kuuluu asiaan mutta kuitenkin ääni huolestuttaa ja näin noviisina haluaisin saadaa siihen useamman ammattilaisen mielipiteen ennenkuin uskallan antaa äänen olla ajattelematta sitä sen enempää. Ei oikein uskalla lähteä pidemmälle ennekuin tulee joku varma konkluusi tähän soppaan..
Ok, eritoten jos myyjä oli yksityinen niin eipä sitä varmaan juuri kiinnostaisi ääniä arvella.Myyjä on vähän kaukana enkä tiedä tulisiko sieltä mitään sen kummempaa infoa tai arvioita.
Ensiöveto. KVG.Ja vielä ihan vain todistellakseni aloittelijamaisuuttani, enskaketju? enskaöljyt?
Sportin nesteet:En ole vielä vaihtanut muita öljyjä kuin moottorin öljyt. Tässähän voisi samalla käydä läpi mitä kaikkia nesteitä pyörään yleensä voi vaihtaa?
-moottoriöljy (=20w50 mineraali)
-enska/vaihteistoöljy (koita löytää sport-trans fluidia, mielestäni myös revtechin vastaava toimi ok)
-jarrunesteet (HUOM! H-D:ssa on vakiona DOT5 ja sitä ei saa sotkea muiden kanssa, monasti liikeet tarjoaa 5.1:tä joka EI käy)
Tänks! Wiki pyörille. Toi oli hyvä linkki!
Joo myyjä on yksityinen. Ei varsinainen harrastaja.
Ja käsitinkö oikein että enska/vaihde öljy on yksi ja sama öljy/öljysäiliö joka hoitaa vaihteiston ja enskan öljyämisen samalla kertaa? Voihan se olla että kun vaihtaa tuon nesteen niin ääni voi hyvällä tsägällä hävitä siinä. Kun en tarkkaan tiedä onko siellä öljyä kuinka paljon. Moottoriöljyä ei ainakaan ollut kuin pari litraa kun uutta meni kolme litraa.
Eka pyörä, toka kesä.
Sportster 833 -96
(tai ilmeisesti tonnikakssatanen, mistä tota ny tietää...)
Juuri näin.
Enskaöljy on siinä koneen vasemmalla puolella olevassa ensiövetokotelossa. Pohjassa on proppu, josta saat laskettua öljyt pois ja sitten laitat uutta tilalle noin putelillisen.Voihan se olla että kun vaihtaa tuon nesteen niin ääni voi hyvällä tsägällä hävitä siinä. Kun en tarkkaan tiedä onko siellä öljyä kuinka paljon.
Tästä saa jonkun käsityksen asiasta:
http://www.harleydavidsonmaintenance...ssion-oil.html
(Tosin tuota kytkimen (=isoa) luukkua ei tarvitse välttämättä irrottaa ellet halua hienosäätää liemen kanssa... Mulla toimi ok kun laski tratilla pullollisen pikkuluukusta (=ketjuntarkastusluukusta) sisään)
Onko öljynpinta nyt mittatikulla oikeassa kohdassa? Öljyt tarkastetaan ajon jälkeen lämpimänä, muuten tikusta ei saa oikeaa lukemaa.Moottoriöljyä ei ainakaan ollut kuin pari litraa kun uutta meni kolme litraa.
On kyllä. Sain HD centeristä ohjeita ja ostin vielä sporan huoltokirjan missä oli hyvät ohjeet.
Kiitti noista kuvaohjeista. Pitäis tuolla onnistua.
Kävin tuossa muuten A-Moottorissa Vallilassa kuunteluttamassa. Ehkä kuvasin täällä hieman huonosti tuota ääntä mutta kaveri siellä tuli tulokseen että venttiilit nakuttaa. Katsoi että oli yläkerta vaihdettu ilmeisesti 1200 osiin. Näyttää kuulemma tarvike yläkerralta. Tämä voi pitää paikkaansa kun myyjä puhui jotain että jenkki kaveri jolta hän pyörän osti olisi puhunut 1200:sta ja myyjä joka mulle möi oli runkonumeron perusteella tarkistanut 833:ksi. Eli jenkeissä ennen tänne roudaamista varmaan on isonnettu ja nyt venttiilit hiukan nakuttaa.
Mitäs kaikkia palikoita tuossa isonnuksessa loppujen lopuksi oikein vaihdetaan? Jos pytyt vaihdetaan, eikö siinä mene myös venttiilit jne. vaihtoon samalla? Voisiko siellä olla jotain epäsopivuutta osissa?
Löytyisköhän jostain sporan pytyn räjäytyskuvaa? Millähän sanalla sitä voisi googgelista englanniksi hakea? Detonation image?
Eka pyörä, toka kesä.
Sportster 833 -96
(tai ilmeisesti tonnikakssatanen, mistä tota ny tietää...)
Siis niinkuin detonoi vai? Tuleeko tuo ääni kun vedätät konetta vai myös tyhjäkäynnillä?Kävin tuossa muuten A-Moottorissa Vallilassa kuunteluttamassa. Ehkä kuvasin täällä hieman huonosti tuota ääntä mutta kaveri siellä tuli tulokseen että venttiilit nakuttaa. Katsoi että oli yläkerta vaihdettu ilmeisesti 1200 osiin. Näyttää kuulemma tarvike yläkerralta. Tämä voi pitää paikkaansa kun myyjä puhui jotain että jenkki kaveri jolta hän pyörän osti olisi puhunut 1200:sta ja myyjä joka mulle möi oli runkonumeron perusteella tarkistanut 833:ksi. Eli jenkeissä ennen tänne roudaamista varmaan on isonnettu ja nyt venttiilit hiukan nakuttaa.
Riippuu... Kasvatus voidaan tehdä vaihtamalla vain pytyt ja ns. konversiomännät tai sitten vaihtamalla myös kannet hiluineen. Tai sitten voidaan muokata orgiskansia ja vaikkapa laittaa isommat venttiilit.Mitäs kaikkia palikoita tuossa isonnuksessa loppujen lopuksi oikein vaihdetaan? Jos pytyt vaihdetaan, eikö siinä mene myös venttiilit jne. vaihtoon samalla? Voisiko siellä olla jotain epäsopivuutta osissa?
HDCF:n sivuilla on juttua konversiota: http://www.hdcf.fi/wiki/index.php/883-1200_konversio
Aloita helpommalla ja googleta sportster cylinder ja katso googlen kuvat. Räjäytyskuva löytyy jo ekalta sivulta...Löytyisköhän jostain sporan pytyn räjäytyskuvaa? Millähän sanalla sitä voisi googgelista englanniksi hakea? Detonation image?
No niimpä löytyy.
Mitähän tuon nakutuksen kanssa pitäisi tehdä? Ajella vaan ja jos nakutus kovenee niin sitten tehdä jotain?
Eka pyörä, toka kesä.
Sportster 833 -96
(tai ilmeisesti tonnikakssatanen, mistä tota ny tietää...)
Kuulostaako se nakutus vähän niinkuin "kihinältä" kun avaat kaasua isolla vaihteella eli vedätät konetta? Kun kuvailet sitä hankaavaksi ääneksi? Jos näin, niin sitten on vuorossa sytkäboksi vaihto ja sytytyksen säätö. Tai oikeastaan kannattaisi ehkä aloittaa tsekkaamalla kaasarista suuttimet ja jos nuo vaikuttavat pieniltä niin kasvattaa kokoa.
No siinä on mun mielestä mukana semmoinen hankaava, no kihinäkin käy, ääni yhdistettynä kevyeen nakutukseen.
Mutta jos siinä olisi sytkä pielessä, eikö se tulisi ilmi muutenkin käyntihärönä tai tehon puutteena tms.?
Eka pyörä, toka kesä.
Sportster 833 -96
(tai ilmeisesti tonnikakssatanen, mistä tota ny tietää...)
No tosta nakutuksesta en osaa oikein sanoa, ilmajäähyharrikoissa venttiilit ei yleensä juuri nakuta, ennemminkin sitten nostajat.
Ei... Jos vika on sytkässä, silloin kyseessä olisi liian aikainen ennakko = tietyillä kierroksilla tulppa lyö kipunan pyttyy lian aikaisin. Tämä ilmenee yleensä vain ajossa. Mutta mutta, sun pitäisi ehkä ensin tsekata millainen sytkä sulla on, jos se on orgis 883 niin sitten vika voi olla siinäkin. Lukaise vaikka se HDCF:n juttu konversiosta ja googleta vähän, selityksen pitäisi kyllä löytyä aika pian.Mutta jos siinä olisi sytkä pielessä, eikö se tulisi ilmi muutenkin käyntihärönä tai tehon puutteena tms.?
Eikö A-moottori ehdottanut mitään toimenpiteitä tilanteen korjaamiseksi? Internetin kautta diagnosointi on vähän hankalaa kun ei tosiaan tiedä yhtään millaisesta äänestä puhutaan... Tulee vaan helposti maalattua piruja seinille vaikka välttämättä ei ole kyse mistään vakavasta.
Ei se siitä heti suoraan ehdottanu mitään toimenpiteitä. Sano vaan että aja sillä ja jos ääni kovenee ni sitten on syytä huolestua ja tehdä jotain.
Täytyy vain seurata tilannetta. Mä alotan tuosta jutusta ja sivistän itseäni hieman lisää aiheen tiimoilta ja yritän miettiä mitä tehdä. Tuskin se siitä ny suoraan syliin tulee kun ei ole tähän mennessä mitään kummempaa muutosta tullut ääneen tai käyntiin tai muutenkaan. Jos vaikka jossain vaiheessa vaihtaa osia eller jtkin kunhan tietää vähän enemmän asiasta ja sen vierestä.
Eka pyörä, toka kesä.
Sportster 833 -96
(tai ilmeisesti tonnikakssatanen, mistä tota ny tietää...)
joo ilmeisesti suomessakin on käynyt niin että (jotkut) viralliset diilerit tekee mieluummin pari vuotta vanhojen pyörien öljynvaihtoja kuin syventyisivat mihinkään vaativampaan. -96 mallinen harrikkahan ei ole vanha, -56 on. jos haluat lisää mielenrauhaa niin voithan käydä hakemassa toisen milipiteen asialle näyttämällä peliäsi jo mainitussa kuumassa pyörässä, on verkkosaaressa, http://www.hotbike.fi/yritys_yhttiedot.html . itse olisin lievästi huolestunut sanasta nakutus yhdistettynä polttomoottoriin.
edit. ai niin. paljo teknsitä tietämystä löytyy mysö finnbikersista http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?board=7.0
Viimeksi muokannut: TIJ; 28.05.2012 klo 21:40.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Käys esittämässä sama kymysys www.hdcf.fi , sieltä vois löytyy kans tietoo.