Ostin monen vuoden jälkeen pyörän ja Ifiltä Suzuki Bandittiin 410€ seisonta-ajaton täyskasolla sis hinausturva. Hinnassa on tosin -15% koska muut vakuutukset on myös Ifissä.
IF tarjoaa myös seisonta-aikasia vakuutuksia mutta 4kk jälkeen alkaa olemaan saman hintainen per vuosi mitä seisonta-ajaton. 6kk Seisonta-ajallinen olisi ollut itseasiassa kalliimpi kun koko vuoden kattava.
,
Markkinataloudessahan palvelun kustannukset pitää kattaa kerättävillä maksuilla, siis jos jatkuvuus pitää turvata.
Motskariturvapalvelun vuosimaksujen summa pitää kattaa vuoden palvelukustannukset. Mitä suurempi maksajien määrä, niin sitä todennäköisemmin maksu/nenä olisi pienempi.
Ja sitten; mitä etua tälla saavutettaisiin Autoliiton palveluun verrattua? Moniko nykyinen AL:n plusjäsen olisi valmis maksamaan motskarista erikseen ja jatkaisi myös AL:ssa auton takia? Tai luopuisi auton AL-turvasta?
Mulla ei ole kaupallista koulutusta, joten voin taas olla asiassa hakoteillä...Al-palvelu on mulla ehkä 20v, motskariapua tarvinnut 2 kertaa, autoon 1 kerta, jolloin auto ei ollut oma, vaan olin kyydissä.
X-ADV 750 , CRF 300L
https://www.autoliitto.fi/toiminta/autoliitto/
vs
https://www.smoto.fi/smoto/suomen-motoristit-ry/
Sieltä voit miettiä näiden eroja, sen enempää ei mun ainakaan tästä asiasta tarvitse vääntää, kunhan heitin ilmaan ehdotuksen kun SMOTOnkin aktiiveja täällä pyörii. Autoliiton varmaan vähemmän.
Lajin halpuus viehättää.
Onhan tuo eriyttäminen mahdollista, jos halukkuutta on riittävästi. Onhan olemassa myös Karavaanarin tiepalvelu, joka on Autoliiton valtuuttama. Sillä saa samat tiepalvelut ilman Autoliiton jäsenyyttä. Pitää vain kuulua silloin karavaanareihin.
Itse ajan retkiautolla kesäisin ulkomailla, jolloin AL-Turva ei ole voimassa. Silloin mennään normi Kaskolla. Vanhoilla vehkeillä ei mennä pitkälle kotoa, jolloin AL-Turvan hinaus oletettavasti tuo pyöränkin kotiin.
Tässä AL ja Karavan turvassa on samat ehdot. Huonoa on se, että se on henkilökohtainen, eli vakuutus ei ole voimassa ajoneuvossa, jos ei ole itse matkassa mukana. Toisaalta se tuo vakuutuksen myös muiden ajoneuvoihin, jos vaikka on satunnaisesti kyydissä.
Lisäksi AL jäsenyys avaa kattavan tietopaketin etenkin ulkomaille matkaaville.
Viimeksi muokannut: Aakku; 08.03.2025 klo 12:26.
BMW R 35
BMW R 1100RS
Mitä tällä tarkoitit?
Itse olen ollut pitkään AL Plus jäsen, ja joutunut valitettavasti käyttämään tuota tiepalvelua useamman kerran. Itse asiassa useamman kerran sekä autoilla että moottoripyörillä. Ei AL tiepalvelun käyttö ja ajoneuvon oma vakuutus käsittääkseni liity toisiinsa mitenkään. Ei AL tiepalvelu ole ikinä kysynyt onko ajoneuvossa kasko. Olen jopa käyttänyt yhdessä tapauksessa molempia, koska AL ehdot oli turhan rajoittavia ja kuluja tuli yli 500 EUR rajan.
Kullakin on omat tarpeensa, mutta itsellä useampi auto ja mp. Siksi itse en ottaisi tämän tyyppistä lisäturvaa, jos se olisi kiinnitetty johonkin tiettyyn ajoneuvoon tai ajoneuvoluokkaan.
Eli karavaanarienkin yhdistyksellä on yhteistyö Autoliiton tiepalvelun kanssa, toki voivat olla myös Autoliiton jäsenyhdistys, ihan kuten Motorg SMOTOn.
En tiedä mistä tuo eriyttämisen konsepti tuli, eihän noita Autoliiton tiepalvelun ehtoja tarvitse huonontaa vaikka SMOTOlla olisi oma yhteistyönä toteutettu tiepalvelunsa, joka koskisi vain L-luokan ajoneuvoja.
Tuolta AL Plussan ehdoista: "Mikäli avustettavassa ajoneuvossa on omavastuuton ja bonuksiin vaikuttamaton autopalveluvakuutus, pyritään ensisijaisesti käyttämään sitä."
Lajin halpuus viehättää.
Olen ollut vuosikaudet Ifin asiakas ja vielä viime vuoden keväällä If pärjäsi mutta vuoden alussa Pohjola vakuutus pesi kohdallani ifin ja muut sadoilla euroilla. Kaksi pyörää kaskoilla ja kaksi autoa toinen kaskolla kun ifissä ppelkät liikennevakuutukset olivat korkeammat. Vakuutusten vertailu oli toki työlästä mutta kannatti.
Muutama tuttu vaihtoi autonsa pohjolaan kun vertailu osoitti että kannattaa.
Mahtaako tuo vaikuttaa myös AL-Turvan palvelujen määrään. Muistaakseni palvelut on rajattu neljään kertaan vuodessa. Luulisi, että ei vaikuttaisi määrään, jos maksaja on vakuutusyhtiö.
Kerran tein niin, että tilasin lavetin AL-Turvasta ja sijaisauton auton kaskosta. Varmasti en muista kuinka päin nuo palvelut meni.
Nuo palvelut tuottaa monesti yksi ja sama firma. Autostani hajosi rengas, mutta onneksi autossa oli kolme hinausturvaa voimassa. Kasko vakuutus, Uuden auton vakuutus ja AL-Turva. Soitin kaikkiin ja seuraava vapaa hinuri olisi ollut neljän tunnin päästä vapaa. Elikä kaikilla sama hinuri. Hoidin autoon sitten itse vararenkaan, jotta sai nopeammin.
BMW R 35
BMW R 1100RS
Omalla kohtaa oli noita bonuksia kertynyt jo sen verran, että kuittasin sillä yhden vuoden autovakuutukseni kokonaan. Tosin kun seuraavana vuonna taas pudottiin ns. normaalihinnastolle, niin yhtiö vaihtui jälleen kun tuo OP oli kuitenkin melko arvokas. Katsotaan sitten taas uudelleen jos/kun noita bonuksia on riittävästi jemmassa![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Ei tarvi olla kuin Tukholman laitamilla, niin johan ilta-auringon heijastuma öljynpaineen merkkivalon ledistä aiheuttaa jännitystä. Vai oliko se sittenkään aurinko, kun tyhjäkäynnillä välkkyy enemmän... Aaargh (tositarina kyseessä)
En mä ainakaan haluaisi maksaa erikseen autonromujen ja prätkänromujen hinausturvasta jäsenmaksuna. Smoto hoituu jo kerhon kautta. En saa lisäarvoa.
Vähissä ovat palveluntarjoajat. Kaskon ensisijaisuus on merkitty tuonne kuluja vähentämään Autoliitolle. Miksipä ei käyttäisi vakuutusta jonka bonukset eivät vähene? Mahdotontahan tuota on heidän tarkistaa.
Myös, kun pitää kolme päällekkäistä vakuutusta, saa maksaa samasta asiasta triplana. Vaikeahan niitä on ihmisen hallita jos kattavaa turvaa haluaa.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Ei se nyt noin suoraviivaisesti triplana mene.
Uuden auton hinausvakuutus myönnetään "ilmaiseksi" autokaupan yhteydessä määräajaksi. Kaskon mukana tulee automaattisesti hinausvakuutus ilman bonusmenetystä. Sehän hankitaan uuden ajoneuvon turvaksi. Ja se AL-Turva on tarkoitettu kaikille ajoneuvoille, joissa itse on matkassa mukana. Toimii silloin kaverinkin ajoneuvossa. Elikä mun tapauksessa neljälle vanhalle ajoneuvolle hinausturvana, joissa on pelkkä liikennevakuutus. Eihän ne vanhat vähäarvoiset mutta vakuutusta tarvitsekaan pakollisen vakuutuksen lisäksi.
BMW R 35
BMW R 1100RS
Ducati 749 1100cc 2V -04, Turvan liikennevakuutus 70% ja 350e/vuosi. Näihin vanhoihin romuhin en oo mitään täyskaskoa ottanut. Voi seisottaa, niin ei mene montaa latia talvella. Olisko menny about 170e ajokauden liikennevakuutukseen.
BMW R 35
BMW R 1100RS
No hei, joku raja pihittämisessäkinJos se maksaa muutaman kympin kuussa pitää mopo ajossa, mä en ainakaan jaksa sitä ees taas vemppaamista ja traficomin rahoittamista. Melkein maksan mielumin ekstraa kuin rahoitan traficomia.
Mopo menee ajoon heti, kun se kutina iskee ja on valmiina katoksessa siihen päivään asti ku kylmä alkaa vihloa nivusisssa
Oliskohan tuo ollu ajossa viime vuonna Huhtikuun lopusta jonnekin lokakuun loppuun. Nyt seisoo muutaman euron kuukausimaksulla.
Joopa joo, onpa kallista lystiä tämä vakuuttaminen ilman prätkävakuutushistoriaa.
42v kuski, pk-seutu. Prätkä on Honda CB1000R, käyttöönotto 2025. Eli pyörä on toki uusi, eikä nyt ihan mopo, mutta ei myöskään tehokkain, eikä kallein.
Hinnat alla pelkkä liikennevakuutus ja täyskasko ilman lisäpalveluita 200e omavastuulla. Omavastuun nostolla ei saanut merkittävää alea.
liikennevakuutus täyskasko OP Pohjola 1195 1855 IF (5kk ajokaudella) 1158 2276 IF (vuodenaikahinnoiteltu) 1371 2426 Lähitapiola 1165 1902 Turva 1252 1763 Fennia 1904 2838 POP 1759 3122 Säästöpankki 1759 3122 Pohjantähti 2182 3184
Oliko niin, että IF on ainoa, jolla seisotus alkaa vaikuttaa heti hintaa alentavasti?
On toki, laita vaikka yveellä sähköpostiosoite niin laitan sen sinne.Olisiko mitenkään mahdollista laittaa tuota exceliä jakoon?
-- Brake later and open the gas earlier --
If tarjosin juuri vakuutuksia, mutta on edelleen kalliimpi kuin nykyinen Turva. Ero nyt ei iso 935vs868€ (1290SAS kaikki bonukset ja laajakasko), mutta ifi myös on kaikissa muissakin vakuutuksissa n. 5-10% kalliimpi niin tulee muutama satanen sitten kokonaisuudessa.
Turvassa vaikuttanee liittoalennus..
Sachs 50cc 6x, Solifer SM 50cc -78 ... Vt750 - 06, FJR -07, VFR 1200 XC => KTM 1290 SAS />Alias/karivei
Kilpailutin taas omien pyörien vakuutukset, ja 2010 mallin KTM 990 SM-T on kyllä kallis vakuuttaa verrtattuna -02 VFR 800:n tai Kotarin -02 mallin 640 Adveen, ja hintaerot yhtiöiden välillä suorastaan valtavat. IF:in ympärivuotinen halvin 500 euron omavastuulla olevalla täyskaskolla verrattuna 7kk ajoajalle laskettuna seisonta-ajalliseen heillä, ympärivuotisen kulut mun 70% bonuksilla karvan alle 600 euroa. Sitten muilla yhtiöillä oli halvin OP:n reilu 800 euroa ja pahimmillaan mentiin yli 1400 euron, toki niihin ei saanut ihan yhtä korkeaa bonusta kuin IF:illä missä mulla on muutkin moottoripyörät olleet jo useamman vuoden vakuutettuna. Eli tällä kertaa kannatti taas jatkaa asiakkuutta IF:illä. Ja viime kesänä kannatti kolaroida kaverin pyörällä niin säilyi omat bonukset, tosin en tiedä olisiko vaikuttanut peurakolari bonareihin vaikka pyörässä ei ollut osakaskoa edes joten ainoat korvaukset omista henkilövahingoista tuli pyörän liikennevakuutuksesta.
Born to be middle aged.
järkyttäviä summia. onneksi ei ole varaa uusiin pärriin, ikävähennykset on näköjään melkoisen huomattavat. ei taideta niin herkästi vanhoilla toilailuista vakuutukskorvauksia haeskella, tai sitten niistä vaan menee pärrät suoraan lunastuksiin
Ai jumalauta. Ajattelin viedä Bleidin Etelä-Eurooppaan ja rekata sen Suomeen, että ei tartte kelkkoa sitä vuosittain pohjoiseen katsastettavaksi. Soittelin Iffiin jossa mulla on ollut aiemmin vakuutukset, ja puhelimessa jäbä sano 800jotakin, niin kelasin että on vakuutuksen perusmaksu. Eihän perkele ton arvokaan ole noin paljoa mitä perusmaksu
Positiivisena seikkana olen sentään loistokuski, siitä on ihan mustaa valkoisella
EDIT: Viime vuonna en tällä ajanut ollenkaan, mutta vertailun vuoksi Virossa näytti olleen toissa vuonna liikennevakuutusmaksu 86 euroa vuodessa.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Mulla on Iffin liikennevakuutus ZZR1100:ssa alle 100e vuodessa mutta pari juttua. Ensinnä tuo mihin saa seisonta-ajan maksaa vähän hemmetisti enemmän vaikka laskisi 5kk mukaan tms. ja omakohtaisesti jossain 3-4kk kohdalla on break even. Vertailuna tuohon omaan hintaani voit siis jakaa hintasi vaikkapa kolmella. Itsehän en saa mitään hyvitystä jos en aja ja otan liikennekäytöstä pois.
Sitten, en oikein hiffannut mikä on etelää ja mikä pohjoista ja minkä maan katsastus, mutta varmista liikennevakuutuksen kattavuus kohdemaassa. Jos kattaa kaiken mitä Suomessakin niin kaikki hyvin.
Viimeisenä se kattavuus eli mistä maksat. En tiedä miten Virossa menee pakollisen vakuutuksen kattavuus. Mutta se on ihan sama maksaako Bleidi tonnin vai 30 donaa tuon liikennevakuutuksen kannalta. Jos siitä joudutaan jotain maksamaan, niin et saa pyörästäsi punaista puupenniä (pl mahdollisesti vakuuttamattoman vastapuolen tapaus ja muut poikkeukset). Se mistä maksat on kulut ja korvaukset siitä, kun lippaat suojatiellä päiväkodin kohdalla ja siihen pyörän alle teleporttaa päiväkodin lapset, jotka joutuvat kaikki loppuiäkseen avustettuun hoivaan ja sinäkin joudut sairaseläkkeelle.
Tietenkin voi käydä myös jotain todella kalliita caseja - vastahan joku ajeli Tampereella jäteauton ratapihalle mutta tämmöinen homma kyllä harmittaisi jos olisi ilman vakuutusta liikkeellä - prätkällä toki raatoja tulisi todennäköisesti vähemmän:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Selby_rail_crash
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88