Tulipa tuossa taas kokeiltua vakuutukseen halvempaa hintaa,
IF verkkokaupasta kun ostaa vuosittain uuden vakuutuksen tulee 10% verkkoalennus aina seuraavaksi vuodeksi.
Noissa Baijerilaisissa ainakin mukavan hintainen, nyt GeSsussa liikenne 121,14e vuosi K mallissa lähes sama
Pitääpä osallistua keskusteluun kun tuli joululahjaksi itelle hankittua CBR 900rr Fireblade -97.
En kerenny/vihtiny kilpailuttaa vakuutuksia, ennen pyörän vaihtamista omiin nimiin ja päädyin edellisen pyörän perusteella IF:iin. Noh sanoin kuitenki, että laittaa kuitenki seisontaan heti että saa vertailla hintoja muualtakin ja täsä ois vähä sekalaista tulosta vertailusta. Kaikissa hinnoissa on 30% alennus liikennevakuutukseen ja 70% osakaskoon.
Hinnat muodossa liikennevakuutus/liikennevakuutus+osakasko:
Turva 987/1156
Pop 670/771 (Täälä liikennevakuutuksen bonus 35%)
IF 818/935
Lähitapiola 848/994
Pohjola 481/617
Eli jos näihin nettilaskureihin on yhtään uskominen, niin ei tarvi miettiä minne keväällä siirrän pärrän vakuutuksen kun ajokausi alkaa. Tulos tuli kyllä aika yllätyksenä ku ex cbr 600f -93:seen oli kuitenki IF:llä parisataa halvempi vakuutus entä muilla.
CBR 600F -93 --> CBR 900RR Fireblade -97
Tulipa tuossa taas kokeiltua vakuutukseen halvempaa hintaa,
IF verkkokaupasta kun ostaa vuosittain uuden vakuutuksen tulee 10% verkkoalennus aina seuraavaksi vuodeksi.
Siis onko niin että kun "uusii" vanhan vakuutuksen verkkokaupassa niin saa aina 10% alennuksen![]()
Vmax#1175
Ride The Legend
Kaikissa muissa paitsi POP:in laskelmasa bonus oli sen 30% liikennevakuutukseen. Ja tulipa tuosa vielä tarkistettua niillä laskureilla nii muuten oli kaikki sama paitsi IF näytti nyt 670/775Onkohan tullu noin iso ero kun viimevuoden puolella laskin ifistä viimeksi?
![]()
CBR 600F -93 --> CBR 900RR Fireblade -97
No ei saa.![]()
Voimassaolevaa vakuutusta ei voi ostaa uudelleen vaikka se jostain syystä menisi verkkokaupan kautta läpi. Jos hinnat ovat laskeneet, niin siirto vähäksi aikaa toiseen vak.yhtiöön ja sitten takaisin on varmin keino. Toki voi ihan soittamalla koittaa sitä vakuutushintaa saada muutettua, mutta sitten ei enää sitä verkkokaupan 10% alennusta siihen päälle saa.
Honda CB350K4
"Work Less - Ride More"
Uusimmassa Moottori-lehden nrossa 1/2015 suuntaa antava hyvä vakuutusmaksuvertailu mp:t.
OT, samassa lehdessä mukava artikkeli Möhkö-Kawan kehityksestä ja samalla muutakin mukavaa valaisua historiasta lähinnä Japsistarat ja niiden synty. Kirjoittajana Sami Lindell, liekö sukua legendaariselle Hannu Lindellille.
<p>.</p>
Bandit 600 vm. 1998
Halvimmaksi vakuutusyhtiöksi osoittautui If. Ympärivuotinen liikennevakuutus 324e/v (sis. -20% liikenne + -10% nettialennus)
Bandit
Saman Moottori-lehden lukeneena:
Liikennevakuutus: 40%: 337€
Kasko: 70%: 250€
Siis yhteensä 587€. Vakuutusyhtiönä If. Omavastuu 180€.
Ja mopo on teho-painosuhteessa vaatimaton; Honda Deauville 650 cc, vm 2005. Kuski 59v, Helsinki.
Mutta siitäkin huolimatta tapaamisiin MP-messuilla kuun lopussa!
Viimeksi muokannut: LAC; 21.01.2015 klo 00:05.
Aprilia Pegaso 650, Honda Deauville 650V vm. 2005
No miettikää nyt minkälainen kuski hommaa vaudevillen. Joko aivan kokematon uivelo, tai sitten joku henkeen ja vereen motoristi joka ajaa 30t vuodessa.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Löytyykö palstalta yhtään juristia? Kiinnostaisi tietää miten tarkoin vakuutustoimiala on säädelty Suomessa. Ei riitä itsellä huumorintaju & kompetenssi selata koko vakuutussopimuslakia lävitse.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940543
Olisiko mahdollista isomman motoristiyhteisön toimesta perustaa osuuskunta periaatteella toimiva oma vakuutusyhtiö, joka voisi myydä jäsenille oman edullisen liikennevakuutuksen + kaskon moottoriyörään.
Joku tässä Suomen vakuutuskentässä mättää ja pahasti kun tarkastellaan mp-vakuutuksia. Jotenkin on sellainen tunne että Suomessa motoristit maksavat aivan kohtuuttoman suuria vakuutusmaksuja muihin Euroopan maihin verrattuna. En sanonut että olisi kartelli vakuutusalalla, mutta olisiko kyse enemmänkin vakuutusyhtiöiden keskinäisistä lehmänkaupoista tms, jossa motoristit toimivat sitten nettomaksajina ja mp-vakuutuksien tuloilla katetaan ylisuuresti aivan muita menoja vakutuusyhtiön sisällä. Tämä siis ihan mutuna heitettynä. Joku vakuutusyhtiössä työskentelevä varmaan tietää paremmin.
Ei siihen juristia tarvita, vakuutusyhtiölaki säätelee alaa.
Huviyhteisöä on käytännössä mahdoton toteuttaa kohdistaen vain johonkin suljettuun yhteisöön vakuutuksia.
Jotain, jossain, silloin tällöin!
OT:
Tämä on mielenkiintoinen ajatus, jos lähdetään hieman spekuloimaan, vaikka kaskon osalta "yhteisöä".
Karrikoitu esitys:
Perusta vaikkapa kahden parhaan kaverin kanssa tällainen niinsanottu yhteisö. Ruutupaperille voi kirjailla säännöt, josta kaikki ovat samaa mieltä. Viranomaisia ei tarvi sotkea, koska kyseessä on vapaaehtoinen vakuutus ja kaverin kanssa sana pitää. Omavastuuksi määritellään vaikkapa kaksi sataa euroa. Sovitaan vaikka niin, että mitään pääomaa ei kerätä, vaan kaikki kolme vahingon sattuessa kaivavat kuvetta. Näin raha on tuottavemmissa kohteissa, eikä odottamassa tulevaa vahinkoa jonkun pankkitilillä.
Kuluu kaksi viikkoa ja toinen kaveri täräyttää pyöränsä syystä tai toisesta lunastuskuntoon, ja korvaus tulee "kaskosta". Maksat kolmanneksen kaverisi pyörän arvosta. Ketuttaako?
Honda GL1800 Ifissä.
Liikennevakuutus: 75%, 164,55 €/vuosi
Täyskasko: 70%, omavastuu 200€, 209,26 €/vuosi
En pidä pahana 373,81€ vuodessa.
Olen kysellyt vuosittain muista yhtiöistä mutta ei ole vielä voittanutta tarjousta tullut.
Entiset:
Helkama Mini->Hopeasiipi de Luxe->Tunturi Start-> Suzuki TS 125->
Suzuki GSX 750->Honda GL 1200 D->HD XL883C Sportster->
Honda GL 1500->Honda GL 1800
Nykyiset:
BMW K1600 GTL -16
BMW R1100GS -99
Ja omasta kokemuksesta voin sanoa, että maksuun vaikuttaa käyttöönottovuosi, ei valmistus. Luulin, että edellinen pyörä olisi ollut 2003, mutta myydessä selvisi valmistusajaksi 2001. Kyseisessä mallissa 2001:n vakuutus (IF:ssä) olisi ollut pari sataa halvempi. Työkaverilla on 1999 mallinen ja hintaeroa taisi tulla n. kolme sataa verrattunna mun "2003" malliin.
376,63€ IF sisältää keskittämisalennuksen.
Kawasaki 1100 ZZR D1 -93, Liikennevakuutus + halvin osakasko vuodeksi.
Paikkakunta Kauhava, ikä 61v.
Pieni vertailu tähän. Kuskilla ikää 32v, paikkakunta Kempele. Pankkitoimintaa Pohjolassa ja autovakuutukset nykyään siellä. Pyörä, jolle vakuutukset laskettu '97 CBR 1100 XX. Autossa täyden bonukset, MP:ssä 35%. Pikaista vertailua suoritettaessa muihin vakuutusyhtiöihin Ifillä MP vakuutusmaksu oli n. puolet muista, joten muita ei tässä nyt vertailla.
Vaihtoehto 1) Autovakuutus jäisi Pohjolaan, jossa bonuksilla maksetaan vakuutusmaksuja. Viitearvona käytetty viime vuoden bonusmaksuja, tälle vuotta bonuksia aavistuksen vähemmän käytettävissä mutta suurta eroa ei ole. Moottoripyörävakuutus Ifistä.
Autovakuutus Pohjolassa
337€ (osakasko, omavastuu 150€)
-125€ (bonuksilla maksettu vakuutusmaksuja)
-----
212€
Moottoripyörävakuutus IFissä
344€ Etukasko
257€ Liikennevakuutus
Yht. 469€ LV / 556€ Kasko
Vaihtoehto 2) Molemmat vakuutukset Ifissä
Auto 286€ (osakasko, omavastuu 200€)
Moottoripyörä 230€/306€ (LV/osakasko)
Yht.516€/592€ (MP:ssä LV/osakasko)
Eli näillä laskuopeilla jää n. 50€ etu vaihtoehto 1):n puolelle. Jos noita bonareita ei saisi niin If olisi edukkaampi. Ifiltähän saa myös K-plussapisteitä mutta niiden kertymä on sen verran minimaalinen tässä taloudessa että etu ei olisi kuin ehkä 10-15€ vuodessa.
Pitää vielä katsoa jos laittaisi soppaan mukaan kotivakuutuksen ja koiran vakuutukset, jonkin verran pitäisi lähteä keskittämisedulla noita euroja vielä pois.
Edit. If:in hinnoissa 10% ale ensimmäisen vuoden vakuutusmaksuihin verkosta ostaessa.
Viimeksi muokannut: kosanderi; 24.02.2015 klo 20:05.
-97 CBR 1100 XX
-91 GSX 750F (ex)
Möin vime syksynä moottoripyöräni pois jossa oli liikennevakuutuksessa 70% bonus. Nyt olen hankkimassa uutta pyörää niin minkälaisilla bonuksilla saan uuden liikennevakuutuksen? Alkaako bonukset nollasta vai...
70 edelleen sekä liikenne että kasko.
Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?