Dodih, pyörän vaihdon myötä piti vaihtaa Pop-vakuutuksesta pois, kieltäytyivät myymästä osakaskoa vahinkohistoriaan vedoten. Vahinkohistoriaa oli tosiaan sen verran että sitä Italian-ihmettä piti kolme kertaa hinata kauden aikana yhtiön piikkiin ja viime kaudella oli yksi ilkivaltakeissi jonka seurauksena korvasivat mittariston.
Nyt meni sitten kymppiärrän vakuutukset Pohjolaan ja seuraavat speksit:
Kawasaki ZX10R, vm. 2006
Liikennevakuutus 30% bonareilla: 722,40
Osakasko bonareilla: 125,35
Yhteensä: 847,75
Riku #666
www.trackpunkracing.com
If yllätti ja tarjosi bandittiin 35% liikennebonareilla liikenne+täyskasko yht 450€![]()
Ex:Yamaha MT-01, Suzuki SV 1000, Suzuki GSF 600S, KTM LC4 640 / varastettu, Honda CBR 900 RR, Yamaha YZF 750 R, Husqvarna WRE 125, Honda monkey
Ducati Monster 1200 S -14, ~840€ huippu kaskolla IF:ssä, bonukset liikenne 30% / kasko 70% (ympäri vuotinen)
Pohjolassa olisi ollut +1500€ sama paketti.
Elämä on...
POP-vakuutus LähiTapiola Pohjola Turva Liikenne (20% Bonus) 577,53€ 634,02€ 698,53€ 904,40€ Täyskasko (70% Bonus) 419,71€ 422,54€ 627,63€ 456,74€ Vakuutusmaksuvero 24% 239,24€ YHTEENSÄ: 1236,58€ 1056,56€ 1326,16€ 1361,14€
Tämä siis tarjouskilpailutuksen perusteella, saattaa sisältää jotain "erikoisalennuksia". Ifin vakuutustarjous oli jo kadonnut if-kansiostani, mutta muistelisin sen olleen suurinpiirtein samalla viivalla POP-vakuutuksen kanssa. Ilmeisesti tuo vakuutusmaksuvero sisältyy muiden yhtiöiden hintaan. Tässä pyörässä kyllä teho/paino-suhteeseen nähden on TOSI kalliit vakuutukset..
ex - 2010 Ducati Hypermotard 1100S
ex - 2014 Yamaha MT-07
ex - 1986 Honda XBR 500
Arvaan näkemykseni aiheuttavan suurta parranpärinää mutta menköön: Minusta on outoa, että ihmiset ottavat 400€ täyskaskon alle kymppitonnin pyörään. Itse koen, että vapaaehtoisen vakuutuksen vuosimaksun pitää olla suuruusluokkana 1/50 vakuutettavan tuotteen arvosta. Eli lähden siitä, että varaudun vapaaeht. vakuutuksilla vain niin suuriin vahinkoihin, että niiden realisoituminen saattaisi minut taloudellisesti kuseen. Tai sitten vuosimaksu on murto-osa vakuutettavan arvosta.
Minulla on n. 6k€ arvoinen prätkä, josta maksan 80€ osakaskoa lähinnä varkautta ajatellen. Jos mällään pyörän kevyesti, Kiinasta saa katteet alle 500 €. Jos tulee isompi mälli, niin purkuosista saa vielä helposti pari-kolme tonnia - toki vaurioista riippuen. Tai itse olen mällin jälkeen siinä kuosissa, ettei rahallisilla menetyksillä ole enää niin merkitystä. Eli vakuuttamisen osalta en edes hae tilannetta, jossa vakuutus korvaisi kaikki vahingot. Uskon jo lyhyellä aikavälillä pääseväni rahallisesti plussalle vaikka se isompi mälli kohdalleni sattuisikin.
Mopon vakuutukset Ifissä 599€/vuosi ( liikenne, bonus 35% + osakasko ). Mopo on -09 ZZR1400.
Täyskaskoa en ole koskaa ollut, koska se ei kannata noilla nyky hinnoilla.... Jos lippaan, niin korjaan itse, eli samat ajatukset kaskosta kuin Mikeyx:llä
Ei kiinnosta pätkääkään
Kawasaki gpz 900 r -89 Liikennevakuutus 97.48€ vuodessa. Bonukset 70%Yhtiö If
Elä ja anna muiden roudata.
KTM Duke
Ex:BMW K1600GTL, Moto Guzzi 1400 California Touring, BMW R1200RT, BMW F650GS, BMW F650 Funduro, Yamaha RD125LC
On tästä pitkästä mopoilu-urasta jotain hyötyäkin jos seikkailee ilman yhtiön maksamia mällejä; Lucky Explorer, 904 ccm, ympärivuotinen vakuutus 130 eur. vuosi. If taitaa olla vanhemmissa pyörissä selvästi halvin.
Ollaan rellonen tyytyväisiä, kun meillä on halvat liikennevakuutukset vanhoihin tehottomiin mopoihimme.
Omilla bonuksilla, jotka ovat yleensä 70%, IFillä 75 %.
Mulla on BMW R1100GS, 1999. 66 KW. Vuosimaksu liikennevakuutuksessa 168.- euroa koko vuosi Vantaalla, ja melkein sen vuoden kanssa ajan.
Viimeksi muokannut: Pekkavee; 04.10.2014 klo 01:05.
Pekka
Vakuutuslaitokset ovat bisnestä tekeviä yrityksiä eikä hyväntekeväisyyslaitoksia. Vakuutuksen ottaminen ei yleensä ole taloudellisesti järkevää, mutta kyse onkin vakuutuksesta; jos jostain tapahtuu niin sitten korjataan eikä tarvitse omaa päätä enempää vaivata. Saattaa mennä 20v ilman vahinkoa, mutta toisaalta jollain se viikon vanha 10k€ arvoinen pyörä lipsahtaa metsähallitukselle.
Esim. jos 6k€ pyörä menee mutkassa kyljelleen, pyörähtää muutaman kerran itsensä ympäri ja pysähtyy kiveen, kyllä se kalliiks tulee. Vielä jos loppukesälle oli reissu suunnitelmissa niin hankala se on rahat kääriä korjaukseen tai uuteen pyörään. Kätevä myy pyörän osina mutta ei se kaikkia kiinnosta. Pyörällä ajetaan ja harrastetaan ja pidetään hauskaa sen sijaan että loppukesä puretaan osa-osalta ja katsellaan renkaanpotkijoita. Joku maksaa jollekkin muulle palvelusta minkä voisi ihan hyvin itsekin tehdä, ja sitä voi aina miettiä että säästäisin rahaa X-määrän rahaa jos tekisin itse.
Tottakai jos säästää sen 500€/vuosi niin se on paljon rahaa pitkällä aikavälillä, mutta koskaan ei tiedä mitä just tänä kesänä tapahtuu.
Mulle täyskasko maksaa n.250€/vuosi (sis.varkaus yms.) ja ainakin mulle se on pieni raha mielenrauhaa siitä että tarviiko tehdä kuudentonnin lovea vuosibudjettiin jos sattuu jotain.
Tuuchenin kanssa samoilla linjoilla.
Mulle on kans käyttöpyörän yhteydessä iso juttu se, että jos tänään tulee romua niin luultavasti viikon päästä pääsee jatkamaan matkaa (olettaen, että mies on kunnossa).
Lisäksi omalla kohdallani tilanne on se, että noin 4-5k€ arvoiseen pyörääni osakaskon ja täyskaskon hintojen erotus on karvan alle 200€ ja se ei harrastuksen yleisen hintatason huomioon ottaen ole mielestäni paha. Joku toinen arvottaa toki toisin..
Mulla -95 vuoden RF900 Suzuki siinä IFissä liikennevakuutus 70% bonuksilla huimat 109,00€ vuodessa![]()
Oishan se kieltämättä paljon reilumpaa ja loogisempaa jos liikennevakuutuksessakin aloitettaisiin täysistä bonareista kuten kaskossa. Ja sit jos kopsuu, niin maksaa enempi jonkin aikaa kunnes bonarit on taas kerätty tappiin.
Tämä tietty johtais siihen että vakuutusmaksut olisivat 70% bonareilla kalliita ja sit jos kopsahtaa, niin maksu olisi aivan saatanan kallis.
Riku #666
www.trackpunkracing.com
Tuota nyt en oikein ymmärrä. Jos pyörät vedetään "määrätyin väliajoin lunariiin", niin sen maksavat kaikki vakuutuksen ottajat. Vakuutusten hinnat kallistuvat aina vaan enemmän. Ja kaikki kärsivät.
Tuosta esimerkkinä voisi kai mainita nuo mopoautot. Ne kai menevät kerran vuodessa lunariin. Vakuutusyhtiöt huomasivat sen ja vakuutusmaksut nousivat hetkessä viiteen tonniin vuodessa.
Viimeksi muokannut: Pekkavee; 08.10.2014 klo 02:02.
Pekka
"Reilukerhossa" homma menisi siten, että KULJETTAJAN vahinkohistorialla olisi merkittävin
vaikutus vakuutushintaan kun otetaan vakuutuksia "omiin laitteisiin".
Onhan tuo toki turhan haastava lähtökohta luoda käytännön tasolla toimiva järjestelmä.
Mitä ihminen tekee vakuutuksella jos ei omista/hallinnoi ajoneuvoa...... ja "muiden vehkeillä" voi ajaa
kuka tahansa ajo-oikeuden omaava.
Toisaalta..... ajelet kymmeniä vuosia ja miljoonia firman tai muiden vehkeillä vahingoitta.....
Hommaat joskus omiin nimiin vehkeitä..... ja olet käytännössä samalla viivalla
lippisjanttereiden kanssa.
Elämä on.....
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Joo, ethän sinä omista vahingoistasi maksakaan, ainakaan jos niitä ei satu, vaan niistä kaikista muista naarmuista, joista yritetään jopa hyötyä.
Ihan sama kuin eläkekertymä, pakko maksaa, vaikka sitä ei maksa itselleen, vaan nyt eläkkeellä oleville. Oman eläkkeen maksajasta ei ole tietoa, ei taida pullamössösukupolvesta olla moisia maksuja hoitamaan.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Busa 09 If:issä Ympärivuotinen liikenne+täyskasko yhteensä 980/vuosi. Sisältää jotain keskittämisalennuksia ja bonukset. Mun mielestä ok hinta.
Mutta sitten astuin miinaan. Ostin kaverilta pariviikkoa sitten Tyttärelle moposkootterin. Pari kuukautta käytössa olleen Peogeotin. Kaveri muisteli vakuutuksen olevan jotain parisataa vuodessa. Katsastuskonttorilla omistajanmuutosta tehdessä sanoin että liikennevakuutus Ifiin sen kummemmin kyselemättä.
Viikon päästä tuli Ifiltä postia. Onnea uudesta moposta ja se liikennevakuutus maksaa 712/vuosi ja keskittämisalennuksen jälkeen 620![]()
Netti auki ja vertailemaan. POP-vakuutuksessa liikennevakuutus 151/vuodessa. Siis Ifissä nelinkertainen hinta.
Yllättäen Busa olisi ollut Yli 500 Euroo kalliimpi POPissa.
MONSTER1200S+BETA350 JA SAASTAMOINEN
Valtiovarainministeri
Yllättäviä eroja noissa vakuutushinnoissa. POP olisi ollut 100.- euroa kalliimpi pelkässä liikennevakuutuksessa vuodessa mun pyörälle.
If on siis halvempi.
Ilmeisesti POP on keskittynyt moposkoottereihin tai johonkin eikä isoihin moottoripyöriin.
Ehkä siellä mopoissa on sitten volyymiä tarpeeksi. Jotta saavat korvaukset maksettua.
Pekka
Ifista kannattaa pyytää kaikki paperille dokumentoituina ennen kuin tekee vakuutusta muuten voipi saada kivan yllätyksen hinnasta kun saa vakuutuskirjan, hinnat voi siinä sitten olla ihan jtkn muuta mitä kerrottu asiaa kysellessä,vakuutuslaskurit ei toimi netissä, eivät pysty kertomaan mistä johtuu jne... haiskahtaa tosi pahasti tuo toiminta.
Ei tuo sekoilu ole mitenkään IF:n yksinoikeus, kyllä säätöä on ainakin minulla ollut useammassakin yhtiössä. Ilman muuta puhelimessa asioista sopiessa kaikki pitää aina laittaa muistiin, ja sitten tarvittaessa oikaisuttaa. Vakuutusyhtiöt tallentavat puhelut, eli lupaukset pystytään kyllä tarkistamaan.
Mutta mitä IF:n tulee, niin heidän tapansa käsitellä seisonta-ajallisia vakuutuksia aiheuttaa melkoisen määrän hämmennystä varsinkin uusille asiakkaille. Vakuutuskirjaan tulee aina vuosimaksuksi se summa jonka maksaisit silloin kun seisonnallista vakuutusta pitäisikin kaikki 12kk aktiivisena. Vaan eihän kukaan noin tee, kun jatkuva ajokausivakuutus on halvempi. Vakuutusvirkailija pystyy kertomaan erikseen sen seisontapäiviltä / kuukausilta perittävän alennetun maksun. Lisäksi vakuutuksen etukäteislaskutus johtaa siihen, että yleensä maksat aina ensin liikaa, ja sitten seisontaan laittamisen jälkeen seuraavalla laskulla saat palautusta seisonta-ajalta peritystä maksusta. Ei ihme etteivät useimmat yhtiöt enää myy seisonnallista vakuutusta.
Nettilaskuri ei osaa esittää tätä asiaa senkään vertaa. Sen tilannetta heikentää entisestään se, että joillekin pyörille se ei anna tietoja trafin järjestelmissä olevien puutteiden tai ristiriitojen vuoksi.
Juuri tuli kilpailutettua vakuutukset ja pyörien osalta halvimmat tarjoukset pisti pöytään IF.
BMW K1200LT liikennevakuutus 65%+osakasko 238e
Honda NT650 liikennevakuutus 35% 288e
Pojan Honda Varadero125 45% liikennevakuutus+osakasko POP vakuutus 274e ja IF 449e....laitettiin seisontaan.
Vakuutukset laskettu seisonta-ajattomina.
Henkilöautojen osalta vastaavasti POP voitti taiston reilusti. esim A4 liikennevakuutuksen hinnassa POP hakkasi IF yli 300e/v.
Kilpailutus kannattaa....
Muistutan et ainakin lähivakuutus nostaa bonuksia 10% per vuosi, eli jos on vaikka 30% toisessa yhtiössä liikennevakuutuksessa, Lähivakuutuksessa on sitten 40%. Kannattaa syöttää laskuriin ja katsoa mitä sanoo tai paras jos soittaa suoraan ja kysyy myyjältä tarjouksen.
Itse siirsin Fenniasta 45% --> Lähivakuutus 70% ja ducati on nyt liikenne+täyskasko alle 800€/vuosi.
Fillari