Ennen se oli kiinni kuutiotilavuudesta, mikä aika pitkälti korreloi tehon kanssa. On tietysti nykysysteemissäkin ymmärrettävät pointtinsa, vaikkakin vanhaan systeemiin verrattuna se on kuin peilikuva, päinvastainen.
Ennen (viime vuosituhannella) Dax oli halvin vakuuttaa, nyt se on lähes kolme kertaa kalliimpi kuin vanha tonninen.
Skyteamin versiossa tietysti näkyy myös vuosimalli, kun ne ovat aika tuoreita ja kuutiotilavuuskin on hieman suurempi kuin originaalissa.
Mitä harmaalla päällä muistelen, niin ennen vakuutusrajat olivat 125,350 ja 650. Tuutti meni kalleimpaan luokkaan.
Exät: Honda ST70,SL125S,CB125T,CB125TD,MTX125R,CB250RS,CB250N, CB400N,FT500,CB750K,VF750F,VFR750F(2),CB900F,VF100 0F2,CBR1000F(4),CBR1100XX(2).Yamaha DT125MX,DT125R,RD125LC(2),RD250LC,RD350LC(2),XJ750 SECA,XJ900.Kawasaki Z500, GPZ900R(2),GPZ1000RX.
Mies 45v Järvenpää
CBR XX 1100 -01
IF liikenne ja osakasko ympärivuoden täydet bonarit 174€
Honda Cbrxx 01
Yamaha Virago 93
Yamaha RD 125 -8?
Honda Monkey -8?
Suzuki PV -8?
Mies 53 v Sipoo
Suzuki GS500M Katana - 81
IF liikennevakuutus 80 % bonukset ja ympäri vuoden 87,78 euroa.
Honda VFR 750F -93
EX: Suzuki GS500M Katana -81
EX: Yamaha XS400 -82
Ei eksyvä tietä kysy
26v mies, Helsinki
Yamaha XSR700 2016
IF liikennevakuutus + täyskasko, hinta käyttöajalta 157,72e/kk ja seisonta-ajalta 13,89e/kk.
XSR700
26v, mies (tosin sukupuolella ei taida olla enää merkitystä) Espoo
Yamaha MT-07 2018
IF liikennevakuutus+huippukasko:
Käyttöajalta 276,99 €/kk
Seisonta-ajalta 31,97 €/kk
Ainoastaan prätkä IFissä. Pyysin tarjouksen myös autolle, kotivakuutukselle ja henkilövakuutuksille, mutta hinta olisi noussut OP:hen verrattuna 200 € vuodessa. OP:ssa prätkän vakuutus olisi ollu 500 € per vuosi kalliimpi. Päätin mennä kahdella eri vakuutusyhtiöllä.
Kallistahan tuo on, mutta ihan uus pyörä niin otin parhaan vakuutuksen mitä saa, ettei vahingon sattuessa harmita liikaa.
Vertailun vuoksi, Virossa Yamaha XJR1300, MY17. Liikenne 134:- / v. ja kasko 600:- omavastuulla 551:- / v.
200:- omavastuulla olisi ollut yhtiöstä riippuen kasko 1200:- - 1500:- / v.
Käytän vakuutusmeklaria ja hän kilpailutti kaikki yhtiöt.
MY17 YAM. XJR1300 <- BMW1100R <- X-11 <- DRZ400SM <- XJ600 DIV. <- RG250 <- RD250LC <- MTX250LC <- CX500CUSTOM <- CX500TURBO <- CB900Boldor <-RD350LC YPVS2 <- RD350LC YPVS <- XJ750 SECA <- AR125LC <- RD125LC <- CB125TD <- DT125LC <- GS125E
PH ja MLTM mitä tuo käyttöajalta tarkoittaa?
Pitäisiköhän kysyä Ifiltä hintaa kun omaan pyörään Laaja kasko on yksinään yli 300e / vuosi.
Edit: Jaa. Laskurin perusteella hinnaneroa ei juuri ole. Samanlainen kaskovakuutus maksaisi Ifissä hiukan alle 300e.
Viimeksi muokannut: TwinTenox; 26.06.2018 klo 09:50.
Retired
Käyttöaika on siis kuukausi, jolloin pyörä on liikennekäytössä. Seisonta-aika taas päin vastoin.
Eli jos ajan esim. 4 kk vuodessa, niin maksan 4*käyttöaika+8*seisonta-aika.
Normaali ympärivuoden liikennekäytössä oleva vakuutus olisi itselle ollut noin 2000 € per vuosi. Nyt tulee olemaan 4 kk ajoajalla noin 1400 € vuodessa.
MT-07 on hankintahinnaltaan halpa, mutta vakuuttaminen (varsinkin meillä pikkupojilla) on melko tyyristä.
Riskiryhmän ikä+ suuri tehopainosuhde+pkseutu+ uusi pyörä= kallis vakuutus
Joo, ymmärrän nyt kun tajusin katsoa, että sulla oli viime viestissä hinnat /kk ei vuosi.
Mulla on siis tuohon allekirjoituksen Apriliaan liikenne noin 230e / vuosi ja laaja kasko noin 330e / vuosi oletuksella, että ajan koko ajokauden (vuoden) läpi. Ikää toki jo 45 vuotta ja maalaiskaupungissa kun asuu niin sekin kai tekee.
Retired
46v heppu, JKL
IF liikenne (olikohan 30%) ja Täyskasko (70%) yht. ~425€/4,5kk. Eli noin 95-100€/kk. Seisonta-ajalta en muista, mutta ei ollut montaa kynppiä syksystä kevääseen. Jasiis Möhkö.
Möhkö = Suzuki Intruder C1800R -10
Ex: Kawa versys 650 abs -15
Pitänee päivittää omat mopot, 52-vuotias Kaarinasta ja 80% bonuksia + liiton alennukset ifissä.
Yzf 750 r -95 liikenne+osakasko 179€/v vuodenaikahinnoiteltuna.
Fzr 1000-92 liikenne 183€/v vuodenaikahinnoiteltuna.
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
No joo, tyyriltä vaikuttaa. Ei tule minulle koskaan vakuutushinnoiltaan tuollaista pyörää. Tuon minun 2000-luvun alun BMW R1100S:n vakuutus ympärivuotisena 89,00€ ja osakasko 50,00€ päälle. Yhtiönä IF. Toisen pyörän, BMW F650 vakuutus ympärivuotisena 81,40€. Ja molemmilla pääsee nopeuden puolesta sen mitä tarvitsee. Sopii tällaiselle eläkeläiselle.
Tuossa katselin jos hankkisi talliin vielä R1200GS:n niin vakuutus vuodessa olisi vähän reilu 90,00€.... Ei ole useamman pyörän pitäminen ainakaan kiinteistä kuluista kiinni, kun ainoa kiinteä kulu on vakuutus.
Viimeksi muokannut: Patukka; 04.07.2018 klo 00:07.
Ei se vakuuttaminen ole kallista, jos on täydet bonarit. Alotusbonareilla toki maksaa, oli vakuuttajalla ikää vähän tai vähän enemmän. Kalliita ihan kaikki pyörät vakuuttaa sillon.
Esim tommoseen Mt-07:aan maksaa täysillä bonareilla vakuutus (osakaskolla) n. 250-300e riippuen vähän iästä ja paikkakunnasta. Tuo hinta on ympärivuotisella liikennekäytöllä.
33v, ekan pyörän ostin viime kesänä. Autoissa 80% bonus LähiTapiolassa.
Ensin otin '93 535 Viragoon IFistä päiväkohtaisen liikennevakuutuksen n. 735€ / vuosi. Bonuksia en muista.
Ja siis niin, että jokainen päivä vuodessa on samanarvoinen. Mistään 30pv rajoista ei ollut tietoa.
Tänä keväänä vaihdoin OP:n ympärivuotiseen, antoi 40% bonukset ja pelkkä liikenne n. 250€/vuosi. Tällä viikolla pistin OP:n BMW K100RS' 84:n, pelkkä ympärivuotinen liikenne 219€/vuosi 53% bonuksilla.
Mistä ne noita prätkävakuutuksen bonuksia repii? Keväällä muut tarjosi 20% kun OP:lla 40%, reilut pari kk myöhemmin sitten jo 53%.
OP:ssa mulla taitaa olla täydet keskittämisedut, silti autot kannatti ehdottomasti siirtää LähiTapiolaan kun liikennevakuutussysteemit uudistui.
Uskoo ken tahtoo noihin bonuksiin. Uudistettu bonussysteemi on ihan täyttä höpöhöpöä ja prosenttialennuksilla kikkailua. Normihinta on hilattu naurettavuuksiin ja siitä annetaan ns. suuri alennus ja ihmiset imaisevat koukun.
Esimerkkinä:
Minulla on autossa liikennevakuutus+osakasko vanhalla systeemillä 40 % bonuksilla, eli hinta laskee joka vuosi, kun bonukset nousee. Nyt jos otan samaan autoon saman vakuutuksen, niin saan täydet bonukset, mutta hinta on silti kalliimpi kuin nykyisessä vakuutuksessa, eikä se enää laske. Vanhassa vakuutuksessa on kuitenkin vielä 5% vuosittainen hinnan alentuminen tulossa seuraavat 6 vuotta.
Ja moottoripyörässä hinnat siis seuraavat (Jos ajaisin 12 kk vuodessa)
Huippukasko:
Perusvuosimaksu 7 633,32€
Bonus 80 %, jolloin alennus on -5799,66 €
Huippukasko yhteensä 1 833,66€
Liikennevakuutus:
Perusvuosimaksu 2 128,81 €
Bonus 30 %, jolloin alennus -638,64 €
Liikennevakuutus yhteensä 1 490,17 €
Eli miettikääpä noita "perusmaksuja"...
KTM 690 ENDURO R -16
BMW F800R -11
(EX) BMW F800GS -08
(EX) BMW R1200R -17
(EX) YAMAHA MT-07 -18
Henk koht ainoa mikä kiinnostaa on viivan alle jäävä summa.
Suzuki DL1000 v-strom.
SLAVA UKRAINI!
FUCK PUTIN!
Nuo luvut ovat seisonta-ajallisesta.
Vastaavat luvut vuodenaikahinnoitellusta huippukaskosta olisivat:
Perushinta: 3798,73 €
80% bonus-> -2633,3€
Vuosimaksu 1165,43 €
Eli tässäkin perusmaksu lähes 50% pyörän arvosta
Näinhän sen pitäisi mennäkin. Nykyaikana markkinointi on vaan mennyt siihen suuntaan, että leikitään prosenteilla. Isot prosenttiluvut saavat ihmiset ostamaan ja viivan alla olevalla ei ole merkitystä, kun ei osata/ymmärretä/jakseta vetailla...Henk koht ainoa mikä kiinnostaa on viivan alle jäävä summa.
KTM 690 ENDURO R -16
BMW F800R -11
(EX) BMW F800GS -08
(EX) BMW R1200R -17
(EX) YAMAHA MT-07 -18
Täyskasko vähän alle 600 € (jos ympärivuotinen), pelkkä liikennevakuutus oli niin naurettava etten edes muista.
Mies 30v
Tampere
Yamaha XJR 1300 -03
Juuri näin! NETTOsumma on se mitä pitää katsoa. Bonukset kun nykykäytännön mukaan voi olla ihan mitä vain.
Itselläni 600 Hornetin vakuutukset IFfissä, ostettu viimevuonna: 30% liikenne+osakasko ja ilmeisesti joku keskittäjän ale 10% ja netoksi jää 512,18€. Bonus nousee 30-->40% elokuussa.
Olen Hornetilla ajamassa vielä ensikesän jonka jälkeen siirryn tonniluokkaan. Pyöriä ja niiden vakuutuksia on tullut vertailtua ja pyöräkohtaiset erot ovat aivan järkyttäviä. Otetaan esimerkiksi CB1000R joka oli myynnissä oman kylän alueella ja herätti mielenkiinnon. IF tarjoaa vakuutusta nykyisillä bonuksilla 1600,79€ hintaan. 3 vuoden vakuutusmaksut = pyörän tämän hetkinen hankintahinta...
Sitten muutama vertailu samalla IFfin laskurilla, omilla tiedoilla, liikenne ja osakasko, ei seisonta-aikaa:
-Suzuki Bandit GSF 1250A 432,17€/vuosi
-Suzuki GSX1400 357,53€/vuosi
-Suzuki Hayabusa 695,14€/vuosi (turbo Busa huudettu!)
-Yamaha R1 1229,52€ (melkoinen hinta alle 3000€ pyörän vakuutuksesta...)
Vaikka tässä on omana ajatusmaailmana se, että pyörä hankintaan oman mieltymyksen perusteella ja sen ylläpito maksaa sen mitä maksaa niin on pakko sanoa, että tietyt mallit olen joutunut pudottamaan listalta pelkästään poskettomien vakuutusmaksujen vuoksi. Ehkä sitten tulevaisuudessa, kun henk.koht. bonuskertymä tuosta paranee...
Ja vielä tuli mieleen: Jos Hornetissa pitäisin pelkän liikennevakuutuksen olisi OP tällä hetkellä edullisin. Heti, kun lisätään alin kasko pakettiin on samassa IFfin kanssa.
GSX1400 2004
EX Honda CB600F Hornet 2005
Veikkaan että tuo uusi Monkey osuu pahasti rosvosektorille. Skyteam 125 Dax on 890e/vuosi ilman lähtöbonuksilla ja postinumero Helsingissä. Veikkaan että uusi Monkey on yli tonnin, haittaa sen myyntiä. Jäi Daxi ostamatta vakuutuksen takia. Tavallaan ymmärrän, että piikkisissä on kovat vakuutukset mutta toisaalta voisivat vähän katsoa kuskin ikää ja korttiakin.
Exät: Honda ST70,SL125S,CB125T,CB125TD,MTX125R,CB250RS,CB250N, CB400N,FT500,CB750K,VF750F,VFR750F(2),CB900F,VF100 0F2,CBR1000F(4),CBR1100XX(2).Yamaha DT125MX,DT125R,RD125LC(2),RD250LC,RD350LC(2),XJ750 SECA,XJ900.Kawasaki Z500, GPZ900R(2),GPZ1000RX.
Kyllä tuo kannattaa selvitellä etukäteen. Itse päivitin pyörän juuri Hondan 900RR --> CB1000R ja vakuutusmaksut tuplautui vaikka tehoakin vähemmän!Vaikka tässä on omana ajatusmaailmana se, että pyörä hankintaan oman mieltymyksen perusteella ja sen ylläpito maksaa sen mitä maksaa niin on pakko sanoa, että tietyt mallit olen joutunut pudottamaan listalta pelkästään poskettomien vakuutusmaksujen vuoksi. Ehkä sitten tulevaisuudessa, kun henk.koht. bonuskertymä tuosta paranee...![]()
Honda CBR 954RR -02
Tässäpä IFin hintoja täysillä bonareilla. Vakuutukset koko vuoden liikennekäytöllä ja osakaskolla.
Laskussa käytetty 49v Jyväskylässä asuvan miehen tietoja.
Yamaha FZ1-N 08 - 331e
Honda CB1000R 09 - 620e
Triumph Speed Triple 08 - 282e
Ktm 990 Superduke 08 - 418e
Kawasaki Z1000 08 - 279e
Suzuki B-King - 260e
Noikin vähän tasaantuu, kun etsii oikean vakuutusyhtiön vakuuttamiseen.
Ei nyt pääasiassa ihan mahdottomia eroja ole vakuutuksissa, jos bonarit on kunnossa. Toki kyykkyihin on kalliimmat vakuutukset, kun niille sattuu enempi vahinkojakin.
Piikkisissä on sen takia korkea vakuutusmaksu, kun niille sattuu enemmän vahinkoja, vaikka tehopainoa ei ole nimeksikään.
kyselin kans hintaa sille turvasta, jotain 450e vuosi ilman liikenteestä poistoa. bonuksista en tiedä, taitaa olla 0% kun mulla ei ole siellä muita mopoja. iffi luultavasti halvempi. ainakin kaikki muut pyörät siellä ja on ollut reilusti halvempaa siellä. tosin täydet 80% kaikissa. tosin itte oon jo yli 16vee.![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Minulle vuoden vanhan Yamaha MT-07 vakuutus maksaisi ympärivuotisena 238€ vuosi, osakasko+liikenne 287€/vuosi. Neljän kuukauden ajoajalla 137€ / vuosi, osakasko + liikenne 187€ / vuosi.
Perusmaksut ei kiinnosta, kuten edellä joku totesi se kiinnostaa mitä viivan alle jää.
Bonuksia kun on 80% niin se on 80%, usko tai älä....
Edit: huippukasko+liikenne ympärivuotisena yhteensä 654€, 4 kuukauden ajoajalla 482€. Huippukaskon osuus ympärivuotisesta hinnasta on 417€. Vakuutusyhtiö IF.
Viimeksi muokannut: 76239; 07.07.2018 klo 16:31.
Niin no nyt puhuttiin huippukaskosta, ei osakaskosta. Nämä ovat kaksi täysin eri tuotetta.
Mutta eipä nyt sen kummemmin jaksa alkaa väittelyä jatkamaan. Samasta lopputuloksesta kuitenkin puhutaan, mutta katsotaan asiaa eri lähestymissuunnista. Yksi asia on kuitenkin varma ja se on, että vakuutusyhtiöt ovat omalla hinnoittelullaan kyllä osanneet uuden systeemin tehdä heille kannattavaksi.
KTM 690 ENDURO R -16
BMW F800R -11
(EX) BMW F800GS -08
(EX) BMW R1200R -17
(EX) YAMAHA MT-07 -18
Lisäsin edelliseen viestiini huippukaskon hinnan.
Kovasti rokottaa yhtiö asiakkaan iän mukaan, kun sinulle huippukasko 80% bonuksilla maksaisi 1833,66 euroa ja minulle 50-vuotiaalle 417 euroa.
Tai itse asiassa kun otetaan vielä yksi muuttuja pois, eli laitan laskuriin Espoon postinumeron, huippukaskoni hinta olisi 537 euroa. Pyörä siis v. 2017 MT-07.
Omalta osaltani sekä moottoripyörien että autojen vakuutusten hinnat alenivat vakuutusten uudistumisen myötä. Siis juuri se viivan alle jäävä summa. Kaikilla ei varmaankaan ole käynyt niin.