Se kasko voidaan myöntää myös ilman hinausturvaa. If:n kaskon ehdoissa tosiaan ei ole ikärajaa, mutta joillakin muilla yhtiöillä on. Jos kaskon vakuutusehdoissa lukee, että ”hinausturvan voimassaolo päättyy ajoneuvon iän ylittäessä 20 vuotta” niin eipä siinä silloin paljon tarvitse kinastella.
Löytyykö joltain yhtiöltä vielä liikennevakuutusta, jossa ei ole mitään minimiaikoja liikennekäytöstä poiston hyvitykselle tai järjettömiä minimilaskutussummia yms? Idea siis että satunnaisina kesäviikonloppuina pystyis ottamaan liikennekäyttöön ja muuten pitää pois. Pohjolalla tuli minimiajaksi 30vrk poistettuna jotta hyvityksen saa.
Noin on If mulle luvannut.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Tuohon hinausvakuutukseen mulla on Autoliiton Turva.
Se on henkilökohtainen hinauspalvelu ilman ikärajaa. Tuo myös polttoaineen tarvittaessa. Sopii mulle kun on pari 60 vuotiasta museoautoa ja pyöräkin on jo 70 vuotias. Ulkomailla ajellessa raja on 20v. Henkilökohtaisuus edellyttää, että itse olen kuskina tai vaikka vaan matkassa toisen kyydissä. Silloin se toisenkin kulkupeli on hinausvakuutettuna.
Kaskoahan mulla ei ole noissa vanhoissa missään. Niitä kun ei voi rahalla korvata.
BMW R 35
BMW R 1100RS
2007 Yamaha MT-01, liikennevakuutus ja osakasko Popissa täysillä bonuksilla 196€ vuosi ilman seisonta-aikaa.
Yamaha MT-01 Stage II 2007
Ex: Hondat CBR1100XX '04 & VFR750F RC36 '92
Autoliiton Plus-jäsenyys mullakin on, varsin toimiva ehdoiltaan. Itse toimin työkseni vakuutusten parissa..
Ulkomailla voimassaolon ajoneuvon ikäraja on nykyään 15 v.Tais muuttua vuoden vaihteessa-en ole varma.
Omalla kohdallani on tärkeää että on voimassa myös Venäjällä, kokemuksia on rengasrikosta ja toimi.
Siirrän Kawasaki-ketjusta tänne:
Tästä mainitsin jo joku aika sitten kun annetaan maksimibonarit käytännössä heti alkuun ja perushinta on korkeampi. Jatkossa perushinta kuitenkin nousee vuosittain ja bonuskehitystä ei enää tapahdu, joten tietyllä tapaa on ansassa sen vakuutuksen kanssa ja pakko maksaa vaan enemmän samasta. Tietenkin voi kilpailuttaa mutta kun muuallakin on sama homma bonuksien kanssa, ja uudet vakuutukset esim. yhtiötä vaihtaessa on aina uudenlaisella hinnoittelulla ja bonuksilla. Itse jätin vielä vanhanaikaisen liikennevakuutuksen, joka on toki halvempikin, mutta bonarit ei ole vielä tapissa, joten vuoden tai pari saa vielä ehkä alennusta bonarikertymän vuoksi.
Koitin kysyä Ifistä tarkennusta tähän, rautalangasta vääntäen esimerkkeineen. Vastaus oli vähän semmoine kuin veikkasinkin.
"Hei,
Kiitos viestistäsi.
Nykyisten kaskovakuutusehtojemme mukaisesti Ifin kaskovakuutuksesta ei korvata vahinkoa joka aiheutuu
- osallistuttaessa kilpailuun tai sen harjoitteluun yleiseltä liikenteeltä suljetulla alueella tai tieosuudella, esim. rallin pikataipaleella.
- osallistuttaessa ajo- tai nopeusharjoitteluun yleiseltä liikenteeltä suljetulla alueella tai tieosuudella (jollaiseksi katsotaan myös esimerkiksi Nürburgringin Nordschleifen ja Spa-Francorchampsin niin kutsutut yleisöajovuorot). Tämä rajoitus ei koske Suomessa tapahtuvaa moottoripyörän käsittelyharjoittelua tieliikennekäyttöön rekisteröidyllä moottoripyörällä eikä liikenneopettajan antamaa ajo-oikeuden saamiseen liittyvää ajokoulutusta.
Kaskovakuutusehtojamme on päivitetty ja vanhat ehdot eivät enää ole voimassa uusissa vakuutuksissa.
Käsittelyharjoittelulla tarkoitetaan esimerkiksi moottoripyöräkoulutukseen tai ajo-opetukseen liittyvää ajoneuvon käsittelyharjoittelua"
Eli itse tulkitsen niin että Ifin kasko ei enää voimassa radalla, edes korotetulla omavastuulla. Jos konttaa vaikka keskinopeassa niin veikkaan että tappelu tulee korvauksista. Taitaa lähtee kasko pois Rääräästä kun sillä en enää jatkossa aja kadulla paljon mitään.
FZ1-S -09 -> S1000RR 2010 + S1000XR
Pyörä pitäisi saada tallista ja aika kilpailutaa vakuutukset. Tutkiskelin kaskon rajoituksia, niin IF:n kaskovakuutusehdoista löytyi seuraava:
-----
4 VAKUUTUSTURVIEN YLEISET RAJOITUKSET
Vakuutuksesta ei korvata vahinkoa, joka aiheutuu
1) ajoneuvolle sen suunnittelu-, asennus-, huolto-, käsittely- tai työvirheestä,
rakenne-, valmistus- tai aineviasta tai ajoneuvon korjaamiseen
käytetyistä sopimattomista tai laadultaan ilmeisen heikoista osista tai
materiaaleista
2) ajoneuvolle tai sen osalle liiallisesta rasituksesta, ylikuormituksesta tai
tavanomaisesta käytöstä
3) hitaasti kehittyvistä tapahtumista, kuten kulumisesta, syöpymisestä,
ruostumisesta, homehtumisesta, lahoamisesta, aineen väsymisestä tai
muusta vastaavasta vähitellen tapahtuvasta ilmiöstä
4) ajoneuvolle tai ajoneuvoyhdistelmälle niiden kuormasta tai niissä olevan
esineen, henkilön tai eläimen aiheuttamasta vahingosta, ellei vahinko
ole välitön seuraus muusta tästä vakuutuksesta korvattavasta vahinkotapahtumasta
5) osallistuttaessa kilpailuun tai sen harjoitteluun yleiseltä liikenteeltä suljetulla
alueella tai tieosuudella
6) osallistuttaessa ajo- tai nopeusharjoitteluun yleiseltä liikenteeltä suljetulla
alueella tai tieosuudella (jollaiseksi katsotaan myös esimerkiksi
Nürburgringin Nordschleifen ja Spa-Francorchampsin niin kutsutut yleisöajovuorot).
Tämä rajoitus ei koske Suomessa tapahtuvaa moottoripyörän
käsittelyharjoittelua tieliikennekäyttöön rekisteröidyllä moottoripyörällä
eikä liikenneopettajan antamaa ajo-oikeuden saamiseen
liittyvää ajokoulutusta.
7) kosteudesta, sateesta, pakkasesta, kuumuudesta tai jään tai lumen
painosta
...
-----
WTF?
CBF600SA ==> CBF1000FA
2) Käytät pyörää tavanomaisesti, eli ajelet sillä ja se menee rikki, esim kone hajoaa. Kasko ei korvaa. Takuu korvaa jos on voimassa.
7) Jätät pyörän pelkät vedet sisällä pakkaseen talveksi. Lohko halkeaa. Kasko ei korvaa.
Pidät pyörää koko kesän sateessa ulkona ja siihen tulee sähkövika, tankkin menee vettä tai mittariston sisällä helmeilee kosteutta. Kasko ei korvaa. Takuu korvaa.
Mikä tässä nyt on niin vaikeaa![]()
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Pohjolalla näin:
----
4.11 Esinevakuutuksen yhteiset rajoitukset
Eläintörmäys-, ilkivalta-, kolarointi-, lasi-, palo-, pysäköinti-, varkaus- ja
keskeytysturvasta (kohdat 4.2 - 4.7, 4.10 ja 6) ei korvata vahinkoja, jotka
aiheutuvat
...
osallistuttaessa kilpailuun, kilpailun harjoitteluun, ajoharjoitteluun,
ajettaessa muuten moottoriradalla, yleiseltä liikenteeltä suljetulla alueella
tai tieosuudella.
Korvausta maksetaan kuitenkin vahingosta, joka aiheutuu osallistuttaessa
liikenneopettajan antamaan ajoharjoitteluun talviajon tai pimeän
ajon kurssilla tai Liikenneturvan ennakoivan ajon kouluttajakurssin
(EAK) suorittaneen kouluttajan, autokoulun tai Suomen moottoripyö-
räkouluttajat ry:n kouluttajan antamaan ja valvomaan ajo-opetukseen
----
Eli jos kouluttajalla on EAK suoritettu niin sitten...
CBF600SA ==> CBF1000FA
2.) Ajelet tavanomasesti ja kaadut.
7.) Ajat vesisateessa ja kaadut
Alla Pohjolan vastaavat, mielestäni paljon selkeämmät:
----
4.11 Esinevakuutuksen yhteiset rajoitukset
Eläintörmäys-, ilkivalta-, kolarointi-, lasi-, palo-, pysäköinti-, varkaus- ja
keskeytysturvasta (kohdat 4.2 - 4.7, 4.10 ja 6) ei korvata vahinkoja, jotka
aiheutuvat
1. ajoneuvon osalle tai laitteelle itselleen sen rakenne-, valmistus- tai
aineviasta, kulumisesta, puutteellisesta kunnossapidosta tai taitamattomasta
tai varomattomasta käsittelystä
2. puutteellisesta öljyn tai jäähdytysnesteen kierrosta ajoneuvon moottorille
ja sen lisälaitteille, vaihteistolle, voimansiirtolaitteistolle tai
jäähdytysjärjestelmälle tai väärästä polttoaineesta moottorille tai
polttoainejärjestelmälle tai polttoainejärjestelmän tai muun nestejärjestelmän
(esim. hydrauliikka) likaantumisesta tai rikkoutumisesta
3. vedestä, jos ajoneuvoa kuljetetaan veden kokonaan tai osittain peittä-
mällä tiellä tai alueella. Tätä ehtokohtaa sovelletaan myös siinä tilanteessa
kun ajoneuvoa kuljetetaan tällaisessa paikassa ja ajoneuvon
oman tai muun liikenteen liike aiheuttaa vedenpinnan nousua
4. muun ajoneuvon kuin moottorikelkan tai mönkijän uppoamisesta jäihin
muualla kuin tieviranomaisten turvallisuusmääräykset täyttävällä ja
yleiseen käyttöön avatulla talvitiellä
5. ajoneuvossa olleesta eläimestä tai henkilöstä tai ajoneuvossa olleesta
esineestä, esim. tupakasta ellei vahinko ole edellä kohdissa 4.2 - 4.7 ja
4.10 mainittujen tapahtumien välitön seuraus
6. ajoneuvon kuormasta, ellei vahinko ole edellä kohdissa 4.2 - 4.7 ja
4.10 mainittujen tapahtumien välitön seuraus
7. osallistuttaessa kilpailuun, kilpailun harjoitteluun, ajoharjoitteluun,
ajettaessa muuten moottoriradalla, yleiseltä liikenteeltä suljetulla alueella
tai tieosuudella.
Korvausta maksetaan kuitenkin vahingosta, joka aiheutuu osallistuttaessa
liikenneopettajan antamaan ajoharjoitteluun talviajon tai pimeän
ajon kurssilla tai Liikenneturvan ennakoivan ajon kouluttajakurssin
(EAK) suorittaneen kouluttajan, autokoulun tai Suomen moottoripyö-
räkouluttajat ry:n kouluttajan antamaan ja valvomaan ajo-opetukseen.
8. siitä, että ajoneuvo on jätetty heitteille (katso kohta 3.4)
9. jään tai lumen painosta, pakkasesta, sateesta, ruostumisesta, syöpymisestä
tai hitaasti tapahtuvasta kostumisesta
10. ajoneuvon tai sen osan liian kovasta rasituksesta tai ylikuormittamisesta
11. ydinvahingosta, sodasta, kapinasta tai muusta sen kaltaisesta syystä
tai kun ajoneuvo on ollut viranomaisen pakkotilaamana.
----
Nim. Aikoinaan IF:n kanssa tapelleena kun raitiovaunu ajoi perään...
CBF600SA ==> CBF1000FA
Itsellä ei ole tässä mitälie 5v aikana ollut kertaakaan vapaaehtoisia kaskovakuutuksia. Olen varmaankin säästänyt arviolta 5000-8000 euroa, mikä on kutakuinkin moottoripyöräni käypä markkina-arvo.
Kyykkypyörään ei kannata ottaa minkääntasoista kaskovakuutusta. Kolarivakuutus on naurettavan kallis ja osakasko ei käytännössä korvaa yhtään mitään muuta kuin varkauden, joka omassa tallissa joka yö nukkuvalle pyörälle olisi jokseenkin epätodennäköinen ilmiö sekin.
GSX-R 1000 K9
Olisi toki. Kyse olikin siitä että jos ehtoja lukee kuin piru raamattua niin lähes kaikissa kaatotilanteissa vakuutusyhtiö ei ole korvausvelvollinen jos niin haluaa. Tuossa ei ole mitenkään rajattu että nuo rajoitukset ovat erit kaatotilanteessa kuin silloin kun pyörä mätänee itsestään. Varmaan käytännössä vakuutusyhtiö korvaa kaatotilanteet mutta tuosta jää heille takaportti hankalampien tapausten varalle.
Joka tapauksessa, itselle Pohjolan hinta oli sama kuin Iffin, muut yhtiöt kalliimpia. Pohjola voittaa tämän erän.
CBF600SA ==> CBF1000FA
Mitä kaskolla tekee, jos oma talous ei kaadu pyörän tuhoutumisesta? Tilastollisesti sen kanssa ei pärjää kuitenkaan rahallisesti. Multa koitti vakuutusmyyjä tivata kotivakuutuksen yhteydessä (korkea omavastuu), et mitä jos vaikka jääkaappi menee rikki...
No suurprais.. haen gigantista uuden.
---
Tänään päivitin ifissä jo ennestään edullisen vakuutuksen.
Ympäri vuoden voimassaolevana,
Liikennevakuutus 130€ ja osakasko 99€ Eli 229€ per vuosi.
Pyöränä zzr1400 ja kuskina m35 vantaa täysillä bonareilla.
Kawasaki z1000 2006
Kawasaki zzr1400 2006
Yamaha fjr1300 2007
Ei kotivakuutuksella välttämättä mitään teekään, jos talous ei siihen kaadu.
Mullakin on korkea omavastuu kotivakuutuksessa, koska se omavastuun osuus ei kaada talouttani vielä, vaikka horjuttaakin. Miksi nostaa omavastuuta, jonkun 500€ jääkaapin takia, josta kuitenkin vähennettäisiin ikävähennys.
Pyörät ovat mulla jotain 3000€ pyöriä. Jos tuhoutuu, niin ostan halutessani säästetyillä kaskovakuutusmaksuilla toisen tilalle. Museovehkeitä ei taas niillä rahoilla takaisin saa.
BMW R 35
BMW R 1100RS
Voi tulla yllätyksenä, mutta vakuutusyhtiöiden tarkoituksena ei suinkaan ole jakaa ihmisille rahaa. Niiden tarkoituksena on osakeyhtiölain 5§ mukaisesti tuottaa voittoa sijoittajille.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Sen verran vielä tuosta Kaskon tarpeellisuudesta että jos lähtee ulkomaille ajelemaan kannattaa tarkistaa mitä pelkkä liikennevakuutus korvaa, esim. omat henkilövahingot.
FJR -17
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Näinhän se menee. Vakuutus on riskin hajauttamista suuremmalle ryhmälle välikäden avulla. Riskin hajauttaminen siis maksaa. Vakuutus on käytännössä välttämätön ainoastaan niihin riskeihin, jotka toteutuessaan aikaansaisi kestämättömän suuren taloudellisen vahingon omalle elämälle. Itse en koe omasta elämästäni tällaiseksi kuin ainoastaan kotini kiinteistövakuutuksen. Tulipalo on epätodennäköinen, mutta kohdalle sattuessa kestämättömän suuri haitta omalle elämälle. Kiinteistövakuutuksenkin ehdot tarkkaan lukemalla käy nopeasti ilmi, ettei sekään itseasiassa korvaa juuri muita kuin äkillisten putkirikkojen vauroita (pukien ikävähennyksellä) sekä tulipalon. Kaikki muu on enemmän tai vähemmän rajattu ulos.
Irtaimiston kotivakuutus on todella epäedullinen vakuuttajalle, kun huomioi vakuutuksen vuosihinnan, omavastuun ja irtaimiston ikävähennykset. 4v vanha 800€ maksanut televisio kun putoaa lattialle niin mahtaakohan edes 150€ saada takaisin kaikki todelliset kulut huomioiden. Irtaimistovakuutuksissa ei ole mielestäni mitään järkeä.
Autojen ja muiden härveleiden vapaaehtoiset kaskovakuutukset ovat melkeinpä kodin irtaimsitovakuutuksen kanssa samaa sarjaa. Hyvät kuljettajat eivät joudu onnettomuuksiin omasta syystään (vauriot menevät siis kolarin aiheuttaneen vastapuolen piikkiin) ja siten maksavat bonustenkin jälkeen epäedullisen suurta hintaa. Huonot kuljettajat puolestaan saavat kerran kolaroituaan seuraavaksi niin huonot ehdot/bonuksen sopimuksiinsa, että heillekkin vakuutuksen hinta muodostuu epäedullisen suureksi.
Meikäläisen kyykkypyörässä on liikennevakuutus noin 600-700€/vuosi, mutta kaskovakuutusta ei saa mistään alle +1200€ lisähintaa. Tuolla summalla kaskovakuutusmaksut ylittävät pyöräni oman arvon noin viidessä vuodessa. Ei kiitos.
GSX-R 1000 K9
Joo kyllähän se josain raja menee siinä kaskon hinnassakin ettei sitä ole mitenkään mielekästä maksaa... Itellä tänhetkisessä pääasiallisessa ajopyörässä(K1200GT) kasko maksaa n.200€ vuodessa.
Vaikka kuinka ajattelee ettei ite töhöile ja aiheuta vahinkoa niin silti voi sattua. Koskaan ei tiedä. En pidä tuota hintaa mitenkään pahana.
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Joo varmasti on tietty hinta per päivä ifillä mutta seisontahyvitystä ei saa lyhemmästä kuin 30 päivän seisonnasta. Juuri äsken ifiin soitin asiasta ja kysyin. EDIT: mutta käytännössä sitten saakin. Kävin vielä nuo omat laskut läpi niin kyllä se 19 päivän seisonta oli sittenkin hyvitetty![]()
Viimeksi muokannut: woke; 13.04.2018 klo 14:46.
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA