Keskusteluketjua siivottu isolla kädellä. Poistettu useita sääntöjen vastaisia kommentteja ja niiden jälkipuintia. Tarpeetonta provoilua ja henkilökohtaisuuksiin menemistä sekä vinoilua, joka ei edistä topicin tarkoitusta millään tavalla. Pidetään jatkossa keskustelu asiallisena. Eriäviä mielipiteitä voi jättää myös rakentavasti ja muita arvostaen.
Kaikki ajoharjoittelutapahtumia koskevat kysymykset sähköpostilla osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Mullekin, nelikymppiselle if oli vähiten kallis, kilokyykylle.
Hitto kun en nyt muista mikä firma se oli missä kävin viimekaudella kysymässä liikennevakuutuksen hintaa(tikkurilassa, tikkuraitilla), mutta meinasin pudota penkiltä kun virkailija täräytti noin kolmen ja puolentonnin hinnan tiskiin....ja kehoitti ottamaan yhteyttä esim. Ifiin. Täti selitti että eivät ole erikoistuneet pärriin niinkuin esim. If. Ja ifistähän sain monin kerroin halvemmalla vakuutuksen. Muistaakseni pop olisi ollut melko huokea myös.
Viimeksi muokannut: TheArska; 27.01.2018 klo 17:15.
Jep, nimenomaan pappoja tarkoitin, en niinkään sitä papan mopoa mikä kyseessä. Pyörien osalta tuolla menee ihan samalla kaavalla kuin muuallakin, eli customit halvempia kuin sportit yms... Puolen sataa kun lähestyy kuskilla mittariin niin alkaa IF:iä kiinnostamaan moottoripyöräilijätkin asiakkaiksi. Tekivät tuohon selkeän linjauksen joskus about 15-vuotta sitten, eikä siinä ole mitään väärää.
Ps. Kouluttaja Pekalle isot kiitokset talkoisiin osallistumisesta. Ollut kaskosta iso ilo kun on muoviluoteja keulittu ympäri tai pyöräytelty lunastukseen radalla.
Supermoto
IF:in hinta on yli 2x nykyiseen vakuutukseen verrattuna. Suunta kuitenkin jo oikea. 2500€ -> 2000€ on nyt vuodessa tullut alaspäin mutta onhan tuo hinta perin naurettava.
Suzuki DL1000 v-strom.
SLAVA UKRAINI!
FUCK PUTIN!
Joo, minullakin IF ja hinaukset vaikka teknisen vian vuoksi maksetaan vaikka on 19 V vanha 250.000 km ajettu BMW R1100GS.
Hinauksia en ole kuitenkaan vielä tarvinnut. On se niin hyvä pyörä.
Vakuutusmaksu (liikenne ja osakasko) koko vuodelle oli myös jotain 240.- euroa Vantaalla.
Huomenna taidan lähteä ajelemaan, täällä on ihan plussalla oleva ajokeli.
Pekka
Kaskon hintaan käsittääkseni vaikuttaa ko. pyörämallin yleinen tapaturma-alttius.
Minkähän verran hinnassa mahtaa näkyä varaosien hintataso? Oman pyöräni bensatankki maksaa kotoisilla lista-hinnoilla 3200€ (myös muut osat noudattavat samaa linjaa hinnaltaan) - voisiko tuo selittää kaskon rasvaiset hinnat?
Muoviluodissa kuutioitkin vaikuttaa aika paljon. 600cc vs. Tonninen niin hinnat pomppaa aika hyvin.
Zetori: liikennevakuutus 204€ ympärivuotinen + osakasko 99€/ vuosi... IF... halvempaa kuin autoilu😎
Ei kiinnosta pätkääkään
Jotenkin näistä hinnoista välittyy mielikuva siitä, että vakuutusyhtiöt rahastavat myös liikennevakuutuksissa enemmän niiltä, joiden pyörän nykyarvo on korkeampi.
Niin miten se on? Saako vakuutusyhtiö prätkän liikennevakuutuksen hinnassa huomioida vaikka autoilijan vahingon kalleutta prätkälle? Suuremmat kustannuksetny varmaan tulee prätkämiehiinän sairaanhoito yms -kuluista. Kaskossa sit tietty pyörän arvo vaikuttaa niinkuin vaikuttaa prätkäilijän kustannuksiin, mutta jos liikennevakuutukseen niin sehän llis jonkinlainen siirretty vastuu tms.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Joskus näitä selvittelin, niin IFiltä ainakin sanottiin, että kaikkien pyörämallien, joista on olemassa korvaustietoja, vakuutushinnat lasketaan niiden perusteella. Jos tietoja ei vielä ole, niin sitten arvioidaan.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Mun logiikka ei oikein taivu siihen, että miksi laitteen hinta vaikuttaisi liikennevakuutuksen hintaan. Kun eihän liikennevakuutus korvaa senttiäkään syyllisen osapuolen ajoneuvosta... Meikäläisen oikeustajuun ei mahdu ajatus ”maksa enemmän siitä että voit joutua syyttömänä onnettomuuteen”.
Tuossa on ehkä vakuutusyhtiöiden keskinäinen sopimus takana.
Maksetaan vuoron perään kalliiden syyttömien pyörien vakuutuskorvauksia niillä korotetuilla liikennevakuutusmaksuilla.
Ei tuo juttu oikein sovi minunkaan oikeustajuuni, mutta vakuutusyhtiöiden kannalta se voisi olla kannattavaa, mikä ei välttämättä olekaan yleisesti hyväksyttävää.
Kyllä ne vakuutusmatemaatikot ovat tämänkin laskeneet.
Pekka
Jokainen ajoneuvoryhmä (autot, motot, traktorit, linja-autot) vastaa käytännössä omista vakuutusyhtiön korvauksistaan vakuutuksensa muodossa. Näin se oli ennenaikaan. Siksi jotkut pyörät ovat edullisia vakuuttaa tietyissä yhtiöissä koska siellä suoritetaan valintaa vakuutushinnoilla. Esim. IF ei taatusti halua KTM;iä koska se on hinnoitellut ne ainakin toistaiseksi ulos. Sen sijaan taas BMW:n GS:t käy hienosti johtuen todennäköisesti niiden vahinkohistoriasta ja vanhemmasta käyttäjäkunnasta. Taitaa olla max bonuksilla alle 150:n kaikki mallit liikennevakuutus.
Liikennevakuutuksen hinnoitteluperusteet määrätään pitkälti laissa, joten yhtiöillä ei ole kovin paljon mahdollisuutta suorittaa kuvailemaasi valikointia. Hinnoittelun pitää olla suhteessa korvausmenoihin, eikä se saa olla syrjivä. Ainakin osittain yhtiökohtaiset erot selittyvät myös sillä, että kyseinen yhtiö vaan on sattunut joutumaan kalliisti maksumieheksi juuri sille pyörämallille.
Kaskojen suhteenhan hinnoittelu on sitten vapaata, eikä niitä ole edes pakko myöntää ellei halua. Esimerkiksi Popvakuutus kieltäytyy varkausvakuutuksesta isoon osaan KTM:n malleja.