Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 41:sta
  1. #1
    Elikkäs nyt ois vihdoinkin edessä (kun on nelisen vuotta vitkutellut) se A-kortin hankinta, ja koska kalustoa ja itsekin harrastava isä löytyy (ja koska autokorttikin opetusluvalla), niin tosiaan opetusluvalla olisi tarkotus. Tästä löytyy valitettavan heikosti informaatiota edes internetistä, kun lähes kaikki viittaa/koskee aina B-kortin suorittamista, joten mietin että mitenköhän paljon prosessi eroaa.

    Ilmeisesti jotakuinkin näin kuitenkin:

    1) Opettaja opetuslupateoriakokeeseen
    2) Pyörän katsastus opetusajoneuvoksi (ei ilmeisesti mitään fyysisiä muutoksia, mutta silti)
    3) Kahdesta ekasta kun saa leimat lappuun niin voipi käydä poliisille jättämässä jos jonkinlaista lappua (terveys/lääkärintodistusta, passikuvat, hakemus itse, kahden henkilön todistus opettajan kokemuksesta)
    4) Kun poliisi saa joskus aikaiseksi hoitaa byrokratiat, niin sitten vissii ihan vaan määrätyt teoria- ja ajotunnit.
    5) Teoriakokeeseen saa ilmeisesti mennä heti kun on opetuslupa selvä, inssiin täytyy olla vissiin vähintään kuukausi opetusluvan saannista.

    Opettajan olisi tarkoitus tulla kotilolla perässä ja vähintään yksisuuntainen kommunikaatio oltava mahdollinen (opettaja -> oppilas).

    Onko muilla kokemuksia A:sta opetusluvalla? Mahtaako yllä olevasta prosessista uupua jotain? Harjoituslupaakin mietin, mutta en tiedä mitä tuosta kostuisin. Ihan ajokouluissahan tossa yleensä säästä useampaa sataa, mutta faijan kanssa ei maksa kuin paperityöt.

    Mitä nyt hintoja vertaa: Paperitöiden hinta jää n. 200€ opetusluvalla. Ihan koulussa jos kävisi niin se olisi kokonaiskustannukset n. 800€. Tosin, olisipahan pyörä mitä ei hirveesti tarvitsisi pelätä mällätä ainakaan Byrokratiaahan tuossa opetusluvassa kyllä riittää, mutta ei se 600€ säästökään mikään pieni raha ole.

    Täytyy koittaa saada homma tulille mahdollisimman pian, ettei mene ensimmäistä ajokautta hukkaan

    EDIT: Prkl, tässä iässä kun netin kanssa on sählännyt valtaosan elämästään pitäisi osata käyttää johakutoimintoa. No, eipä sillä, tuostahan on jo 5 vuotta aikaa, onkohan jokin muuttunut?

    Ja jos nyt joku oppilaan näkökulmasta miettii opetuslupaa yleisesti, niin ainakin omalla kohdallani voin suositella tuon auton opetusluvan pohjalta. Varsinkin jos on se tilanne, että ikä ei ole vielä täynnä - opetusluvalla saa aloittaa puoli vuotta etukäteen. Voin taata, että ne 300h (autokoulun n. 30 ajokertaa sijaan) jotka tuli sen puolen vuoden aikana ajettua ihan "hyötyajona" faijan kanssa sillon kun vaan mahdollisuus oli valmisti varmasti paremmin kuin autokoulun opetus. Voi vaatia ehkäpä tietynlaisia persoonia, että homma toimii. Isäni ja siskoni kemiat eivät oikein täsmää, mutta kyllä vaan se siskokin sai korttinsa ajettua
    Viimeksi muokannut: Core; 11.02.2012 klo 23:28.
  2. #2
    Kyllä se noin taisi mennä, kun opetin pojalle kevarikortin viime kesänä. Muutoskatsastuksessa pyörässä tulee olla valkoinen kolmio, ja tarkastivat ne täällä katsastuksen yhteydessä sen puhelimenkin olemassaolon. Muutenhan prosessi menee aivan kuten B-kortissakin.
    Minulle jäi Cobran erittäin vähän käytetty LA-setti ja yksi kypäräkuulokesarja ylimääräisenä, kaupan päälle se kolmiokin, menee rekisterikilven alempiin ruuveihin. Osta pois ja eikun harjoittelemaan.
    Honda VF1000F2 -85
    Honda VF1100S -85
    Aprilia RST Futura -01
  3. #3
    Lainaa dnapekko kirjoitti Katso viesti
    Kyllä se noin taisi mennä, kun opetin pojalle kevarikortin viime kesänä. Muutoskatsastuksessa pyörässä tulee olla valkoinen kolmio, ja tarkastivat ne täällä katsastuksen yhteydessä sen puhelimenkin olemassaolon. Muutenhan prosessi menee aivan kuten B-kortissakin.
    Minulle jäi Cobran erittäin vähän käytetty LA-setti ja yksi kypäräkuulokesarja ylimääräisenä, kaupan päälle se kolmiokin, menee rekisterikilven alempiin ruuveihin. Osta pois ja eikun harjoittelemaan.
    Kiitos, mutta ei tarvetta. Lähes koko perhe myös metsästää, joten noita radiopuhelimia ja korvanappeja sun muita on nurkat täynnä
  4. #4
    Ei siinä tarvita sen kummempia opettajia. Autokoulussa on suoritettava teoriat ja ja läpäistävä teoriat katsastuskonntorilla eli kirjallinen koe. Ja lisäksi on suoritettava käsittelykoe ja sekin autokoulussa. Muuten ei ole mahdollista. Ja sitten saat jo vaikka saman päivänä opetteluluvan. Valkoinen kolmio pyörän perään ja eikun paanalle. Pyörää ei sen ihmeemmin katsasteta. Vilkaistaan vaan, että se on kunnossa.

    Ja sitten aikaisintaan 30 vrkn kuluttua voit yrittää insinööriajoa. Jos menee läpi. niin OK. Ellei, niin lisää harjoittelua. Minkäänlaista opettajaa ei ole eikä vaadita. 2004 kesällä tyttäreni suoritti A-kortin ja noin se meni. Eli kirjallinen on oltava suoritettuna ja samoin käsittelykoe. Käsittelykokeen järjestää autokoulu ja antaa siitä todistuksen. Kirjallinen koe suoritetaan katsastuskonttorilla.

    Siitä A-kortista saa sitten aikoinaan autonajokorttia ajettaessa huomattavan alennuksen. Toisin päin ei mitään alennuksia tule.
  5. #5
    En malta olla jatkamatta vielä. Minulla on 4 tytärtä ja kaikki ajoivat ajokortit autokoulussa. Ja kaikki ajoivat myös kuorma-autokortit. Lisäksi yhdellä tyttärellä on linja-auto kortti iso D ja kuopuksella tuo A kortti BC- kortin lisäksi. Mielestäni tuo opetusluvalla ajattaminen ja kouluttaminen pitäisi EHDOTTOMASTI laissa kieltää. Kuorma-autokortit ajatin siksi, että saisivat vähän laajemman käsityksen liikenteestä ja ilmeisesti olin oikeassa. Kuluihan siinä pikkuisen rahaa, mutta sitähän painetaan paperille päivittäin. Oma korttini oli ennen aivoveritulppaa ABCDE, nyt vain AB.

    Itse ajoin moottoripyöräkortin opetteluluvalla 1966. MZ ES 250 pyörällä. Kirjallinen piti ensin suorittaa, sitten sai opetteluluvan. Ehdot: oman kunnan alueella klo 7 - 21 välisenä aikana ja max 40 k/h. No nuo ehdot ei ihan täyttyneet. Mutta tuo emsettn romu löytyy hallusta vieläkin.
    Samoin tyttären kinuskikevari.
    Viimeksi muokannut: Vempel-Ville; 13.02.2012 klo 18:37.
  6. #6
    Lainaa Vempel-Ville kirjoitti Katso viesti
    Ei siinä tarvita sen kummempia opettajia. Autokoulussa on suoritettava teoriat ja ja läpäistävä teoriat katsastuskonntorilla eli kirjallinen koe. Ja lisäksi on suoritettava käsittelykoe ja sekin autokoulussa. Muuten ei ole mahdollista. Ja sitten saat jo vaikka saman päivänä opetteluluvan. Valkoinen kolmio pyörän perään ja eikun paanalle. Pyörää ei sen ihmeemmin katsasteta. Vilkaistaan vaan, että se on kunnossa.

    Ja sitten aikaisintaan 30 vrkn kuluttua voit yrittää insinööriajoa. Jos menee läpi. niin OK. Ellei, niin lisää harjoittelua. Minkäänlaista opettajaa ei ole eikä vaadita. ......
    Lainaa Vempel-Ville kirjoitti Katso viesti
    En malta olla jatkamatta vielä. Minulla on 4 tytärtä ja kaikki ajoivat ajokortit autokoulussa. Ja kaikki ajoivat myös kuorma-autokortit. Lisäksi yhdellä tyttärellä on linja-auto kortti iso D ja kuopuksella tuo A kortti BC- kortin lisäksi. Mielestäni tuo opetusluvalla ajattaminen ja kouluttaminen pitäisi EHDOTTOMASTI laissa kieltää. .......
    Oudon ristiriitaisia mielipiteitä.
    Jotain, jossain, silloin tällöin!
  7. #7
  8. #8
    Lainaa Vempel-Ville kirjoitti Katso viesti
    Mielestäni tuo opetusluvalla ajattaminen ja kouluttaminen pitäisi EHDOTTOMASTI laissa kieltää.
    Miksi?
  9. #9
    Lainaa ande749 kirjoitti Katso viesti
    miksi?
    evo?
    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

    "Si vis pacem, para bellum"
  10. #10
    Nyt taitaa mennä käsitteeet sekaisin, opetuslupa = esim isä opettaa teoriat ja antaa ajotunnit. Kirjallisen kokeen pääsee suorittamaan kun ko. korttiin vaadittava ikä tulee täyteen, ja kun kirjallinen läpi pääsee heti ajamaan käsittelyn ja inssin. Opetuksen voi aloittaa puolta vuotta aiemmin. (itse opetusluvalla opettanut 3 piikki korttia ja 1 auto kortin, tänä kesänä vielä A1, A ja B kortin ajatus opetusluvalla).
    Harjoituslupa, jota kai nimikkeellä "opettelulupa" tuossa edellä kutsuttiin on hiukan erilainen. Siinä käydään teoriat autokoulussa ja kun ikä täynnä pääsee kirjalliseen ja sen jälkeen saa harjoitteluluvat (voipi olla joku pakollinen ajokerta ennenkuin saa) ja vähintään kuukausi pitää ajaa harjoitteluluvilla itsenäisesti enenkuin pääsee inssiin.
    t:Itse aikoinaan piikki kortin harjoitteluluvilla ajaneena 32 vuotta sitten
    Entiset:
    Helkama Mini->Hopeasiipi de Luxe->Tunturi Start-> Suzuki TS 125->
    Suzuki GSX 750->Honda GL 1200 D->HD XL883C Sportster->
    Honda GL 1500->Honda GL 1800
    Nykyiset:
    BMW K1600 GTL -16
    BMW R1100GS -99
  11. #11
    Sen enempää muihin vastauksiin kantaa ottamatta kannan korteni kekoon esittämällä tämän selkeän paketin:
    http://opetuslupa.blogspot.com/

    Meillä on sama projekti; aikomuksena on ajattaa tyttöystävälle A-kortti tänä keväänä. Tähän mennessä olen käynyt Ajovarman opettajankokeessa ja katsastuttamassa pikkukawan opetuskäyttöön, seuraavaksi paperinippu poliisille. Voisin itseasiassa yrittää muistaa päivitellä menestystä tähän lankaan kevään mittaan..

    Huomioita tähän asti: "muutoskatsastus" käsitti lähinnä valojen tarkastuksen ja jarrujen kylmätyypit. Kylmätyypit todellakin, katsastus tehtiin -18 asteessa konttorin parkkiksella. Kolmiota en ollut vaivautunut kiinnittämään vielä enkä esittänyt edes radiopuhelimia, eivät olleet este.
    675
  12. #12
    Hmmh, olen tässä pohtinut samalla harjoitteluluvan kannattavuutta, mutta se riippuu pitkälti siitä, että vaaditaanko käsittelykokeen suorittamiseen se "opetusluvan oltua vähintään kuukauden voimassa" mikä koskee itse inssiajoa.

    Toisaalta, koitan saada kaikki paperityöt hoidettua ennenkuin itse ajokelit alkaa. Tossa harjoitteluluvassakin on kyllä se, että täytyy olla kulunut vähintään kuukausi sen myöntämisestä ennenkuin voi mennä inssiin. Olisi siinä se hyvä puoli, että saisi itsekseen harjoitella kun on aikaa, isäni kun on viikot toisella paikkakunnalla töissä kunhan lumet sulavat.
  13. #13
    Lainaa Core kirjoitti Katso viesti
    Hmmh, olen tässä pohtinut samalla harjoitteluluvan kannattavuutta, mutta se riippuu pitkälti siitä, että vaaditaanko käsittelykokeen suorittamiseen se "opetusluvan oltua vähintään kuukauden voimassa" mikä koskee itse inssiajoa.

    Toisaalta, koitan saada kaikki paperityöt hoidettua ennenkuin itse ajokelit alkaa. Tossa harjoitteluluvassakin on kyllä se, että täytyy olla kulunut vähintään kuukausi sen myöntämisestä ennenkuin voi mennä inssiin. Olisi siinä se hyvä puoli, että saisi itsekseen harjoitella kun on aikaa, isäni kun on viikot toisella paikkakunnalla töissä kunhan lumet sulavat.
    Harjoituslupa haetaan asuinpaikkakunnan poliisilta. Lupa voidaan myöntää enintään kolmeksi
    kuukaudeksi.
    Harjoitusluvan myöntämisen edellytyksenä on, että oppilas on saanut vaadittavan teoria- ja
    ajo-opetuksen. Teoriaopetuksen määrä on 12 tuntia ja ajo-opetuksen vähintään 8 ajokertaa,
    joista vähintään 4 ajokertaa on oltava ajo-opetusta liikenteessä. Lisäksi oppilaan on suoritettava
    teoriakoe ja moottoripyörän käsittelykoe hyväksytysti.
    Harjoitusluvan on oltava voimassa kuljettajantutkinnon ajokoetta suoritettaessa. Ajoa on harjoiteltava
    vähintään 1 kuukausi ennen kuin henkilö voi suorittaa ajokokeen. Lisätietoja harjoitusluvan
    hakemisesta löytyy www.poliisi.fi
    Siis harjoitusluvan saat aikaisintaan kun olet täyttänyt kyseiseen ajokorttiluokkaan oikeuttavan iän ja olet saanut yllä mainitut teoria ja ajotunnit sekä suorittanut hyväksytysti teoria ja käsittely kokeen. Tämän jälkeen sinun tulee itsenäisesti ajaa vähintään 1 kk pyörälläsi ennenkuin voit mennä inssiajoon. Kortti kourassa aikaisintaan kuukausi iän täyttymisen jälkeen.

    Opetusluvalla teoria ja ajotunnit voidaan aloittaa puolivuotta ennen kyseiseen ajokorttiluokkaan vaadittavaa ikää (opetuslupa oltava myönnetty ennen opetuksen aloitusta) joten kun täytät vaaditun iän voit menä heti teoria kokeeseen, käsittely kokeeseen ja inssiin ja saat kortin heti kun nämä on läpäisty.
    Entiset:
    Helkama Mini->Hopeasiipi de Luxe->Tunturi Start-> Suzuki TS 125->
    Suzuki GSX 750->Honda GL 1200 D->HD XL883C Sportster->
    Honda GL 1500->Honda GL 1800
    Nykyiset:
    BMW K1600 GTL -16
    BMW R1100GS -99
  14. #14
    Tarpeeksi ikää on ollut jo useamman vuotta (22v), eli se ei ole osa yhtälöä. Mietin vaan tuota, kun normaalistihan opetusluvassa on se, että täytyy olla vähintään kuukausi opetusluvan myöntämisestä ennenkuin voi mennä inssiajoon. Eli mietin sitä, lasketaanko käsittelykoe tuohon, koska siinä tapauksessa minun ei kannata hommata harjoittelulupaa koska sitten se prosessi olisi vähintään 2kk pituinen: Opetuslupa 1kk verran -> käsittelykoe -> harjoituslupa vähintään 1kk verran -> inssi. Siinä tapauksessa kävisi nopeammin vaan hankkia kortti ilman harjoituslupaa

    Eli siis, pähkinänkuoressa: mahdetaanko käsittelykokeen suorittamiseen vaatia jotain? Vai saanko teoriassa samana päivänä kun on opetuslupa kädessä mennä käsittelykokeeseen?

    Tosin, juuri selvisi, että on varsin epätodennäköistä että ajan opetusluvan kanssa "haluamallani motskarilla", vaan täytyy tyytyä toiseen pyörään. Toi harjoituslupa oli ihan kelpo idea vielä siinä kohtaa, kun se sisälsi mahdollisuuden ajaa sillä haluamallani pärrällä sen kuukauden päivät omaan tahtiin

    EDIT: "Toisin kuin B-kortissa, A (ja C)-kortissa EI OLE kuukauden minimiaikaa opetuksessa. Suomen laki määrää minimiajan ainoastaan B-kortille." Tuollasen löysin tuolta opetuslupa-blogista jonka joku ylempänä linkkasi. Voipi olla että tuo kuukausi johon itsekin viittaan onkin siis B-korttia varten.. Eipä sillä, eiköhän tossa kuukauden päivät silti mene ihan normiopetusluvallakin minulla.


    EDIT2: Ensimmäinen osa suoritettu, lääkärintodistus hommattu Normaalille ihmisellehän tuo nyt ei ole iso homma, mutta diabeetikkona saa melkein tostakin tapella että antavat
    Viimeksi muokannut: Core; 17.02.2012 klo 18:22.
  15. #15
    Päivitellään edistystä.

    Opetuslupa anottu ja myönnetty. Huomionarvoista että lääkärintarkastusta ei tosiaan vaadita jos oppilaalla on saman lääketieteellisen vaatimuskategorian ajokortti jo valmiiksi. Eli käytännössä B-kortti.

    Tikkurilan poliisiasemalle plussaa lyhyehköistä jonoista ja käytännöllisestä passikuva-automaatista, miinusta modernien maksuvälineiden kelpaamattomuudesta. Valita sai ymmärtääkseni käteisen rahan ja oravannahkojen välillä.
    675
  16. #16
    On tarkalla ettei mene puurot ja vellit sekaisin tässä(kin) ketjussa, joten yritän sekoittaa asiaa hiukan lisää.

    Opetuslupa on aloituksessa esillä ja se tarkoittaa kahden yksityishenkilön välistä opetus tapahtumaa.
    Hoitavat asiat itse alusta loppuun. =Teen itse, säästän.

    Harjoituslupa on menetelmä jossa aloitetaan liikenteen ammattilaisen ohjauksessa. Direktiivissä säädetyn opetuksen, teoria- ja käsittelykokeiden jälkeen jatketaan omalla pyörällä (1-3kk) harjoittelua liikenteessä. Lopuksi hakija suorittaa ajokokeen liikenteessä. Tätä käytetään A1 kortin suorittamisessa kun on jo oma moto hankittu. Muissa tapauksissa ei suurta ideaa.

    Kaikki kokeet vastaanottaa Ajovarman tutkinnonvastaanottajat(=Tutvo). Ei siis 'auto'/mpkoulu!
    Hakijan osalta kuljettajantutkinto sisältää aina samat osat ja samassa järjestyksessä. Teoria-, käsittely- ja ajokoe.

    Meillä on lyhin koulutusjakso ollut 7vrk. Siis ensimmäisestä teoriapäivästä ajo-oikeuden saamiseen.

    T: Koulutan työkseni ja vain työkseni, valitettavasti vain kesällä.
    Viimeksi muokannut: Aamies; 23.03.2012 klo 01:11.
    Vanha&kädetön(mies)='tyttöjen' pyörä.
    Ei osaa/uskalla. Oppisi edes vähän ajamaan!
    Tauko 16/17.
    Nyt toi mopo on oma ja uusi yritys ;)
    Ihan ok 2018 ja 2019.
  17. #17
    Löytyykö käytännön kokemuksia moottoripyöräkortin suorittamisesta opetusluvalla tapauksessa, jossa opettaja ja opetettava eivät ole saman perheen jäseniä?

    Vielä toistaiseksi voimassa olevassa laissa kuitenkin säädetään seuraavaa:

    Tieliikennelaki 3.4.1981/267

    68 § (3.8.1990/676)
    Opetus- ja harjoituslupa
    Poliisi voi asetuksella tarkemmin säädettävin edellytyksin oikeuttaa piirissään asuvan henkilön, jolla on opetusajoneuvon luokkaa vastaava ajo-oikeus, antamaan määrätylle henkilölle opetusta ajo-oikeuden saamiseksi:

    1) jos autokouluopetukseen osallistuminen tuottaa opetettavalle hänen taloudellisten olosuhteidensa ja autokoulumatkojen pituuden vuoksi erityisiä vaikeuksia;

    2) jos opettaja ja opetettava ovat saman perheen jäseniä;

    3) jos ajo-opetus on opetettavan vamman johdosta annettava erityisin hallintalaittein tai automaattivaihteistolla varustetulla autolla; tai

    4) jos opetusta annetaan autonkuljettajan ammattiopetuksen tai siihen rinnastettavan työnantajan antaman koulutuksen yhteydessä.

    Poliisi voi oikeuttaa piirissään asuvan henkilön harjoittelemaan ajoa moottoripyörällä ilman ajo-opettajaa moottoripyörän ajo-oikeuden saamista varten.

    Opetus- tai harjoituslupa myönnetään määräajaksi, ja se voidaan antaa ehdoin ja rajoituksin.

    Luvan myöntänyt poliisi voi peruuttaa opetus- tai harjoitusluvan, milloin siihen on syytä. Lupa voidaan peruuttaa väliaikaisesti, jos edellytykset väliaikaiseen ajokieltoon määräämiseen ovat olemassa. Luvan väliaikaisessa peruuttamisessa noudatetaan soveltuvin osin, mitä 76 ja 77 §:ssä säädetään väliaikaisesta ajokiellosta.


    Lain mukaan samaan perheeseen kuuluminen on ainoastaan yksi peruste opetusluvan myöntämiselle.
    Omassa tapauksessani pätee kuitenkin ensimmäinen peruste(taloudelliset olosuhteet) luvan myöntämiselle.
    Jos luvan myöntämiseksi vaadittaisi useampiakin perusteita, niin miksei kaikissa tapauksissa voitaisi aivan yhtä hyvin edellyttää opetettavan vammasta johtuvaa erityisten hallintalaitteiden tarvetta?
    Lainaamassani lakitekstissähän EI nimenomaan mainita jotta: "P. voi oikeuttaa antamaan opetusta jos: 1) JA 2)". Tekstihän kuuluu jotta: "P. voi oikeuttaa antamaan opetusta 1) jos... 2) jos... 3) jos... ..".

    Ajokorttiasetus ei anna aiheesta lisätietoa.

    Uudenmaan lupa-asioita käsittelevä henkilö oli kuitenkin sitä mieltä, että vain saman perheen jäsenet (tai samaan ruokakuntaan kuuluvat) voivat auttaa taloudellisesti heikossa tilanteessa olevan ajo-opetuksessa.

    2013 voimaan tulevassa ajokorttilaissa asiaan ei ole saatu juurikaan selkoa ja tieliikennelain pykälä opetus- ja harjoitusluvasta pysyy käsittääkseni edelleen voimassa.

    Pitäisiköhän ottaa yhteyttä liikenneministeriöön... sieltä on kylläkin viimeaikoina lähtenyt sen luokan aivopieruja, jotta!!!
    Ja kakka roiskusi.
    http://www.miikavenalainen.net
  18. #18
    Lainaa Miikam kirjoitti Katso viesti
    Löytyykö käytännön kokemuksia moottoripyöräkortin suorittamisesta opetusluvalla tapauksessa, jossa opettaja ja opetettava eivät ole saman perheen jäseniä?
    Ymmärtääkseni tuo asia on hyvin poliisilaitoskohtainen, kannattaa kysyä sieltä. Minä olen opettanut vanhemmalle B-kortin ja nuoremmalle on vastaava meneillään. Näissä ei ollut mitään epäselvyyksiä, kun asumme samassa osoitteessa ja minä olen isä.

    Työkaveri selvitti asiaa, kun poika asuu omin päin koulunsa lähellä ja on aiemmin asunut äitinsä kanssa isän asuessa toisaalla. Kelpuuttavat kuitenkin isän opettajaksi. Ennen oli aika tiukka linja siitä, että piti syödä samasta jääkaapista, mutta perheiden monimuotoisuuden kasvettua ovat vähän lieventäneet tulkintoja. Mutta epäilen, että jos ei asu samassa osoitteessa eikä ole biologinen vanhempi, luvan saanti voi olla vaikeaa. Kysy poliisilaitokseltasi.
    4/2010 Kawasaki Z750S vm 2005
    12/2011 Suzuki 1250 Bandit vm 2008
  19. #19
    Lainaa Miikam kirjoitti Katso viesti
    Löytyykö käytännön kokemuksia moottoripyöräkortin suorittamisesta opetusluvalla tapauksessa, jossa opettaja ja opetettava eivät ole saman perheen jäseniä?
    Onkos ne "verisukulaisia"?
    Jotain, jossain, silloin tällöin!
  20. #20
    Lainaa tonttuj kirjoitti Katso viesti
    Onkos ne "verisukulaisia"?
    Ei mitään sukua eikä lähelläkään "verisukulaisuutta". Mutta eivätpä avio(tai avo) puolisotkaan ole keskenään mitään sukua ja lupa myönnettäisi vaikka asuisivat jostain syystä eri osoitteissa. Sama juttu kaikilla puoli-isillä ja ex äideillä tms.

    Mielestäni tässäkään kohtaa laki ei kohtele kaikkia tasa-arvoisesti. Lakia tulkitaan siten, ettei minulla ole mahdollisuutta suorittaa moottoripyöräkorttia opetusluvalla, koska "perheeseeni" ei kuulu soveltuvia opettajaehdokkaita.

    Jos rupeaisin "homostelemaam" opettajan kanssa, niin aivan varmasti opetuslupa heltiäisi.
    Viimeksi muokannut: Miikam; 24.04.2012 klo 20:38.
    Ja kakka roiskusi.
    http://www.miikavenalainen.net
  21. #21
    Lainaa Miikam kirjoitti Katso viesti
    2) jos opettaja ja opetettava ovat saman perheen jäseniä;
    Mitä tuo saman perheen jäsenyys tarkoittaa? Voinko toimia opettajana naapurikunnassa asuvalle velipojalle?
    - no mopo -
  22. #22
    Kuten 'Noutaja' tuossa kertoi.
    Kysy Poliisiltasi. Poliisi on ystäväsi
    Vanha&kädetön(mies)='tyttöjen' pyörä.
    Ei osaa/uskalla. Oppisi edes vähän ajamaan!
    Tauko 16/17.
    Nyt toi mopo on oma ja uusi yritys ;)
    Ihan ok 2018 ja 2019.
  23. #23
    Lainaa iiöö kirjoitti Katso viesti
    Mitä tuo saman perheen jäsenyys tarkoittaa? Voinko toimia opettajana naapurikunnassa asuvalle velipojalle?
    Joo. Hyvin luultavastim.
    Ja kakka roiskusi.
    http://www.miikavenalainen.net
  24. #24
    Lainaa iiöö kirjoitti Katso viesti
    Mitä tuo saman perheen jäsenyys tarkoittaa? Voinko toimia opettajana naapurikunnassa asuvalle velipojalle?
    Voit.
    Jotain, jossain, silloin tällöin!
  25. #25
    Raati oli tällä kertaa valitettavasti väärässä. Soitin viranomaiselle ja kysyin, vastaus: perheellä tarkoitetaan taloutta. Eli pitäisi asua samassa osoitteessa.
    - no mopo -
  26. #26
    Itelle tuli aikanaan pitkälti sama vastaus. Kuuluisana analogiana "syö samasta jääkaapista".

    Itsehän tämän ketjun aikanaan aloitin, mutta tosiaan nyt on autokoulussa A-kortin suoritus melkein valmis, eli eihän siitä opetusluvasta mitään tullut.
  27. #27
    Lainaa iiöö kirjoitti Katso viesti
    Raati oli tällä kertaa valitettavasti väärässä. Soitin viranomaiselle ja kysyin, vastaus: perheellä tarkoitetaan taloutta. Eli pitäisi asua samassa osoitteessa.
    Viranomainen oli siellä tällä kertaa valitettavasti väärässä

    Uudemmaam lupa-asioita käsittelevä virannomainen kertoi, jotta on mahdollista myöntää lupa, vaikkei asuisi samassa osoitteessa eli söisi samasta kaapista eli kuuluisi samaan ruokakuntaan.
    Tälläinen tapaus tulisi kyseeseen, jos esimerkiksi olisi muuttanut vaikkapasm opintojen perässä naapuripaikkakunnalle.

    Käytännöt vaihtelevat tapauskohtaisesti ja luvan myöntäminen on harkinnanvaraista.
    Viimeksi muokannut: Miikam; 26.04.2012 klo 19:43.
    Ja kakka roiskusi.
    http://www.miikavenalainen.net
  28. #28
    Lainaa iiöö kirjoitti Katso viesti
    Raati oli tällä kertaa valitettavasti väärässä. Soitin viranomaiselle ja kysyin, vastaus: perheellä tarkoitetaan taloutta. Eli pitäisi asua samassa osoitteessa.
    Kyllä mää olen opettanut eri huushollissa asuvia, vastaaja on puhunut omiaan sulle.
    Jotain, jossain, silloin tällöin!
  29. #29
    Poliisilla on aiheesta oma näkemys.
    <p><strong>&nbsp; </strong></p>
  30.  
  31. #30
    Tossa linkissä on kyse harjoitusluvasta, mikä on eri asia kun opetuslupa
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen