Mulla on useemman vuoden ollu 650 funduro ja olen tykännyt siitä. Nyt kiinnostaisi vaihto vähän jämäkämpään, kun tulee ajeltua kaksi päällä ja myös moottoritietä. Hintaluokka mitä oon noita katellu olis siinä 5000€ paikkeilla ja sillä pitäis saada 2000 luvun 50tkm ajettu R850.
Muuttuuko noissa jotenkin malli vuoden -04 jälkeen kun ainakin venttiili koppa ja vanteet on kuvissa mielestäni erilaiset. Vai onko se vain joku comfort malli?
Haluaisin kuulla millasia kokemuksia ja tyyppivikoja tosta on? Onko kone yhtä laadukas kuin vanhoissakin bemun boksereissa, että kestää kilometrejä maan ääriin, vai tarviiko pelätä jos on ajettu yli 60tkm![]()
Itselläni on ollut 2002-mallinen (80300km) r850r viime kesäkuusta lähtien ja kokemuksia siitä on kertynyt tähän mennessä n. 8500 km verran. Jämäkkä ajettava, kulkee kuin kiskoilla. Mitään ongelmia ei pyörässä ole vielä ollut.
Konehan tuossa on sama kuin 1100 kuutioisessa. Erona ainoastaan sylintereiden- ja mäntien halkaisijat, sekä venttiilit.
Tätä vanhaa mallia on valmistettu 2002 vuoden puoliväliin saakka. Uusi (850/1150)malli taisi tulla markkinoille jo vähän aiemmin.
Nuo tarkoittamasi -04 ja uudemmat mallit ovat juurikin noita Comfort-malleja. Niitä ei ole tietääkseni tuotu uutena Suomeen, vaikka niitä toisinaan myynnissä näkeekin. Erona 1994-2002 valmistettuun r850r:ään ovat mainitsemiesi erojen lisäksi uudemman mallin 6-pykäläinen vaihteisto,kytkin, vauhtipyörä ym. Eli Comfort malliin on asennettu uudemman mallin tekniikkaa. (mahdollisesti myös uudemman mallin keula).
Siihen en osaa vastata, ovatko yhtä laadukkaita, kuin vanhat 2-venttiili bokserit, mutta vahvoja vehkeitä ovat nämäkin. Omalla on tällä hetkellä ajettu reilu 80 000 kilometriä, eikä hetkeäkään epäilyttäisi lähteä sillä pitkällekin reissulle. Tänne Org:iin kirjoittelevan PekkaVeen 1100 gessulla on taidettu ajaa jo noin 150000 km ja maailmalta löytyy vielä tuplasti enemmänkin ajettuja.
Tyyppivioista en osaa mitään sanoa, mutta tuosta bemarin perästähän aina puhutaan. Taitaa kuitenkin olla enemmän noiden raskaampien bemujen ongelma. Omasta on tosin huoltokirjan mukaan vaihdettu perä 30 000 kilometrin kohdalla. Syytä vaihdolle en tiedä.
Venttiilien välyyksien ja ruiskurunkojen synkronoinnin suhteen nämä ovat tarkkoja.
(molempien säätö 10 000 kilometrin välein). Helppo homma tehdä itsekin.
ABS-mallissa on erityisen tärkeää, että jarrunesteet vaihdetaan ajallaan.
Hyvä pyörä. Osta pois vaan jos asiallinen yksilö löytyy.
edit. linkin takaa löytyy juttua R850/1100R:stä. Pyöräthän ovat identtisiä, noita moottorin eroavaisuuksia lukuun ottamatta. http://www.moottoripyora.org/keskust...ighlight=r850r
Viimeksi muokannut: TiPL; 10.02.2012 klo 14:30. Syy: linkki lisätty
BMW R850R -02
web: www.oilhead.org
mail: info@oilhead.org
Kiitos näistä tiedoista!
Meinaatko siis että kaikki r850 uudemmat mallit olisi tuotu maahan muualta? Onko tämän pyörän valmistus kokonaan loppunut jo? Kuuleeko venttiilien välyksien virheen käynnistä, niinkuin ilmeisesti vanhemmissa boksereissa kuulee kilkutuksen?
Mulla on sellainen mielikuva (ei siis tieto), että näitä 2004-2006 valmistettuja Comfort- malleja ei olisi uutena Suomeen tuotu. Noista uudenman mallisista R1150R:n näköisistä kasiviiskymppisistä en tiedä. Harvoin niitäkään näkee suomessa myynnissä.
Juu, ei valmisteta enää.
Mä en omassa pyörässä kyllä äänestä huomannut, vaan ainoastaan siitä, että venttiilien säädön jälkeen kone toimi huomattavasti jouhevammin.
Toi venttiilien säätö on joka tapauksessa niin helppo homma, että sen osaa tehdä kuka vaan. Mä sain siihen ekalla kerralla kulumaan noin tunnin. Kokeneempi kaveri tekee sen vartissa. Netistä löytyy siihen paljon ohjeita ja you tubesta taitaa löytyä joku videokin aiheesta. R1100 huolto-ohjeet käyvät myös R850 huoltoon. Tuolta Pohjolan kurapyöräilijöiden sivulta löytyy 1100GS:n huolto-ohjeita. 850/1100 gessussahan on sama kone kuin ärrässä ja muutenkin osittain samoja osia, eli hyviä huoltovinkkejä voi sieltäkin etsiä.
http://www.matkaendurot.net/phpBB3/v....php?f=6&t=857
Nettimotossa näytti olevan muuten siistin näköinen R1100R myytävänä 5000 eurolla.
http://www.nettimoto.com/bmw/r/1256816
1100 kuutioista kannattaa myös harkita. Pyöräthän ovat aivan saman painoisia. 1100:ssa vähän enemmän tehoa ja vääntöä. Vakuutusmaksuissakaan ei varmaan ole suurta eroa. Joku kehui kyllä R850:n konetta mukavammaksi ja vähemmän kulmikkaaksi, kuin R1100:aa. Tiedä siitä sitten. Itse en ole tonnisatasta koskaan koittanut.
BMW R850R -02
web: www.oilhead.org
mail: info@oilhead.org
Okei, jotenkin ajattelin vaan että tuo r1100 olis isompi raskaampi myös, kun en ole nähnyt, mutta pitää kyllä sitäkin harkita. Kymmenen heppaa näyttäisi olevan ja parikyt newtonii vääntöä enemmän kuin 850 mallissa. Enpä itse mitenkään erityisesti tehoja kaipaa, ja tuskin tuo niin suuri ero onkaan. Jos enempi kaipaa niin löyty hieno linkki:
http://www.rbracing-rsr.com/bmwR1100.html
Täytyy saada vanha myytyä niin voi rauhas katella sitten uutta![]()