Tervehdys arvon asiantuntijat!
Asentelin Garminin navigaattoria mopoon.
Sulake tietty väliin ja piilotin tup.syt.pistoke / tup.syt.laturi-yhdistelmän tankin alle.
Nyt heräsi kysymys että paljonkohan tuo Garminin tup.syt.laturi syö virtaa?
Siis lepotilassa vaikka navigaattori ei ole miniusbissa kiinni?
Laturissahan on muuntaja (12V>5V) ja vihreä ledi palaa iloisesti.
Ei taida montaa vuorokautta riittää akussa virtaa mopon seistessä tallissa?
nimim. Autosähköasentajakurssilleko?
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Ota sulake irti, ja mittaa siit välistä virta ylesimittarilla?
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Liian helppo ratkaisu
Ei voi toimia...
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Akusta miinuskenkä irti ja ampperimittari väliin jolloin näet kuormituksen![]()
Honda VFR 750f -93 ex transalp 600
Hakkurimuuntajan kulutus liki nolla.Perinteinen tuossa kokoluokassa noin 1W.
Eli virta 0,083A.Jos mopossa 10Ah:n akku niin 120 tuntia eli noin 5 vuorokautta.
Huom muitakin vuotovirtoja voi olla kuluttamassa akkua.
Ja sitten se perinteinen, jota joku kuitenkin ehdottaa (ehdin tällä kertaa ekana)
Eli rele siihen tupakansytytinjohtoon ja releen ohjaus vaikka takavalolta.
Onpi laturilla sähköä vain kun valot päällä (=kone käynnissä).
En aina muista, etteivät muut ajattele yhtä nopeasti kuin minä.
Kawasaki GTR 1400
Yamaha FZ1-S => myyty
Yamaha FZ6-S => myyty
Honda CL70 => myyty
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Joskus tuli mitattua Garminin Nuvi500 virtoja...
Tuo oma n500 näytti I Limitiksi 1A kun oli omalla laturillaan akussa kiinni, ja yleismittarin mukaan ~450mA ottaisi akusta virtaa taustavalo täysillä (~370mA valo pois).
Yleismallin usb-johdolla ja tupsyt adapterilla taasen I Limit 500mA, mittarin mukaan ~215mA taustavalosta riippumatta (pois ja 50%).
Laite latauksessa mutta pois päältä antoi ~215mA ja ~380mA lukemat.
Pelkkä alkuperäinen laturi, ~18,8mA
Se sulake on sitten laitesuojasulake, eikä johdonsuojasulake. Kantsii katsoa laitteen manuaalista, mitä suosittelevat. Taitaa tyypillisesti olla luokkaa pari Ämpäriä.
Ropaajan sanoja lainatakseni, kaikki yleinen elektroniikka, joka on käytössä suurimman osan ajan ajon aikana, pitää laittaa kytkentäreleen taakse, jotta ei pääse käymään vahinkoa akun kanssa. Kerran kun akku menee tyhjäksi, se ei enää ikinä palaa lähellekään sitä kapasiteettia joka siltä odotetaan.
Takavalon piuhasta "esim." heräte releelle, joka sitten kytkee mahdollisuuden saada virtaa naville.
Jos vielä kiinnostaa enemän, voipi tässä tarvitessa julkaista kytkentäkaavion.
-Masa
"Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."
ZZR 1400 2014