Käväisin tuossa kylmässä tallissani vilkaisemassa omaa rakasta, ja huomasin että oli peite unohtunut laittaa päälle tietenkin kovimpien pakkasten tullessa joten pyörä oli kauttaaltaan jäähileen peitossa eli lumivalkea
Rupesin tuossa tuumailemaan että onko muilla mitään kokemuksia pyörän säilytyksestä kylmässä tallissa (akkukin on kiinni pyörässä johdot tietenkin irroitettuna ja ladattu on joka kuukausi). Että onko mitään vaurioitumisen tai muun vastaavanlaisen kanssa ollut ongelmia ?
Hirvittää vain ajatus kun kevät tulee ja pääsee päräyttämään pyörän käyntiin ettei se sitten lähdekkään !
Pyöräni on toki kohtalaisen uusi -06 vm jammun r1 :/ ja akku vaihdettu viimekesänä ettei sen suhteen pitäisi ainakaan mitään ongelmia olla.
Suzuki Hayabusa -09 (19-22(
Kawasaki Z1000 -08 14
Kawasaki ZZR 1400 -07 (13-14)
Suzuki GSX-R 1000 k6 2006 (12-13)
Yamaha YZF-R1 -06 (11-12)
Yamaha YZF-R6 -04 (10-11)
Sunnuntaiaamuna oli -31 ja auto lähti katoksesta ihan nappia painamalla käyntiin. Myöhemmin saman päivänä CRF250R tärähti nätisti kolmannella polkaisulla -25 pakkasessa crossiradalla käyntiin. Myyttejä mopon rikkoutumisesta paikallaan seisoessa kylmässä voi olla, totta aika paljon vähemmän. Kovilla pakkasilla mopon erityisesti ratarenkaita ei kannata prässätä, niihin pakkanen on saanut tehtyä murtumia. Loput tarinat on aikalailla legendaa. Noista akuistakin kerrotaan mitä sattuu, silti kelkoissa samat akut kestää vuosikausia.
Aikanaan oli kilogixxeri kylmässä tallissa parina talvena "vanhat bensat" tankissa ja keväällä kun painoi nappia lähti kun palmun alta. Tosin kysymyksessä on Suzuki niin ei tarvitse ihmetellä yömahat voi herkemmästä alkaa nikottelemaan...
Edit. Mitään vaurioitumista en havainnut ja peitto ei ollut koskaan päällä. Kuulemma parempi ilman sitä, siellähän vaan "muhii" kosteus sen sisällä kun asteet + puolelle nousee.
Viimeksi muokannut: jamas; 07.02.2012 klo 14:54.
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Kannatta varmistaa että tallisi tuulettuu hyvin ettei kerää kosteutta.
Ducati SS1000DS
Condor A 350
Eipä ole ollut suurempia ongelmia vaikka mopo välillä pakkasessa viettääkin aikaa, mitä nyt satula on kivikova ilman esilämmitystä...![]()
Okayyy ! kiitti näistä piristi mieltä kummasti
Eli toivossa on hyvä elää myös yamahani suhteen ! Polte on kyllä niin kvoa että ilmatieteenlaitoksen sivut päivittyy päivässä 3-4 kertaa
Suosittelen kaikille muuten kattomaan leffan Closer To The Edge, siinä on hyvä leffa katottavaksi kaikille jotka ei meinaa pysyä housuissaan niinkuin minä. Leffasta oli myös maininta uusimmassa bike lehdessä !
Kiitos vielä ja hyviä kevään odotuksia kaikille sieluntovereille !
Suzuki Hayabusa -09 (19-22(
Kawasaki Z1000 -08 14
Kawasaki ZZR 1400 -07 (13-14)
Suzuki GSX-R 1000 k6 2006 (12-13)
Yamaha YZF-R1 -06 (11-12)
Yamaha YZF-R6 -04 (10-11)
Itelläkin pyörä seisoo kylmässä talven läpi, autokatoksessa peitteen alla. En aio tehä koko seisokin aikana sille yhtään mitään. Edes akkua en lähde latailemaan.
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Eipä kait se jäähile haittaa, mutta pakkanen voi tehdä tuhojaan. Jos on nestejäähyvehjes niin kannattanee tarkistaa että ne nesteet kestää pakkasta. Mulla on yhden yamahan sylinteri mennyt pakkasen takia piloille (halkesi), tosin siellä oli pelästään vettä eikä glykolia... Ja bensan sekaan kannattaa laittaa säilöntäainetta, säilytti sitä kylmässä tai ei...
Nordöstersjökustartilleriflygspaningssimulatoranlä ggningsmaterielunderhållsuppföljningssystemdiskuss ionsinläggsförberedelsearbeten
Viimeksi muokannut: jamas; 07.02.2012 klo 20:03.
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Eipä ole ollut täälläkään ongelmia vaikka on järestään joka talvi ollu hileitten peitossa ilman peittoa,ilman säilöntäaineita akku lidlin laturissa kiinni. Aina lähteny keväällä käyntiin nikottelematta,toivottavasti tänäkin keväänä.
Sillä välin kun te mietititte, minä olen ehtinyt tehä jo viis virhettä !
Hieman asian vierestä.Oletko koskaan lukenut mp.n myynti-ilmoitusta,jossa mainitaan pyörää
aina pidetyn talvella ulkona pakkasessa?
Joo, ei mullakaan oo ollu ongelmia ennen viime kevättä jolloin taistelin neljän eri kaasarivehkeen käyntiongelmien kanssa, yks 2t yamaha, yks kawa, yks kotari ja yks suzuki. Ruiskuvehkeet on kyllä lähteneet kaikki aina. Mut nyt syksyllä laitoin kiltisti kaikkiin mun vekottimiin jotka jäi seisontaan (ja joissa on kaasarit/tankki kiinni ja tankissa bensaa) niin säilöntäaineet ja kaasarit tyhjensin. Mä en samanlaista rumbaa jaksais enskeväänä jos purkillisella säilömisainetta pääsee siitä eroon![]()
Nordöstersjökustartilleriflygspaningssimulatoranlä ggningsmaterielunderhållsuppföljningssystemdiskuss ionsinläggsförberedelsearbeten
Itellä kans vähä samanlainen käsitys, että ruisku vehkeet ei niin moiti sitä huoletontakaan talvisäilytystä, mutta kaasari vehkeet on aivan oma lukunsa. Kylläpä melkeen kaasarivehkeille suosittelen satsaamaan hitusen enemmän siihen talvisäilöntään, jos tosiaan haluaa lähteä kuin "palmun alta" ajoon keväällä.
Yamaha XJ 900 S Diversion '99
Kerran on ollu pyörä talvisäilössä lämpösessä, ei ole ollu mitään ongelmia japanilaisten pyörien kanssa vaikka ovat olleet lataamattomana ja ilman säilöntäaineita kylmässä, kerran jopa hangessa(talvi yllätti moottoripyöräilijän) Mutta vaimon kiinanpyörä olikin sitten asia erikseen
![]()
- Jännittää sanoi mummo kun kahvimerkkiä vaihtoi-
- Honda CBR XX -99
Neljä kautta oli kawasika kaasareilla ja koskaan en laittanut mitään säilöntäaineita tankkiin ja hyvin toimi bensa vielä keväällä.
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Wanhat bensat olivatkin hieman parempia säilymään kuin nykyiset 95e10 sortit.
Stabilisaattióri bensan puteli maksaa kympin, ja siitä riittää hyvin 5-10 pyörään. Laitoin samaa litkua myös puutarhakoneisiin ja hyvin ovat heräneet keväällä käyntiin (paremmin kuin aikaa ennen lisäainetta).
Mielestäni järjellinen lisäaine.
Katson tuossa naapurin pihaan, missä makaa muoviluoti lumikasassa ilman pressua. Varmaan tekee hyvää päivittäin sulava lumi sähköille ja muille... Ei raskinut ostaa uutta pressua, lahjoittamani pressu hajosi viime keväänä.![]()
Mites peräprutkut ym. moottorit pärjää talven yli? Käytelläänkös niitä?
( en malttanu olla kysymättä)![]()
Edellisenä talvena ilma humppas ylös ja alas aika rajusti -40 - 0 välillä useaan otteeseen, jolloin hontra kylmässä "puutarhavajassa" tihkutti juorureijästä jäähynesteitä pihalle. Keväällä laakista tulille eikä mitään vuotoja missään. Ei kaikesta kannata aina pelihousujaan repiä.
Lattia on liukas, eikä kukaan kerro.
Honda Shadow VT600C -93 ( ex )
Honda Shadow VT750C -05 ( ex )
Honda Vtx 1300s -06 ( ex )
Suzuki Intruder C1500T -14
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Tuskin se ulkona säilytys ainakaan parempi vaihtoehto on sisäsäilytykseen verrattuna, mutta epätodennäköistä, että heti vikaantuu. Mystiset sähköviat, alumiiniosien hapettuminen ja ruoste olivat itsellä harmina 15v vanhassa pyörässä aikanaan.