Ajovaloumpio hajosi ja kyselin uutta tilalle Yammuuni. Originaaliosa on sen verran kallis, että päätin katsella josko ulkomailta löytyisi käytettyä osaa edullisemmin. Löysinkin sopivan umpion Englannista, mutta mahtaako englantilainen ajovaloumpio olla samanlainen kuin Manner-Euroopassa? Ajaahan ne siellä väärällä puolen tietä kaiket päivät, joten liekö ajovalotkin konvertoitu vääränkätiseksi? Olisko jollain kokemusta?
Vääränkätisillä valoilla ne siellä ajelee...
Ei kelpaa tänne, kun häikäisevät vastaantulijaa
Life is a trip
Do it on two wheels!
--F850GS--
Onko jossain moottoripyörän valossa sitä ojanpuolen "korotusta" valokuviossa?
Omista kokemuksista GSXR:n , buellin XBS:n ja Intruderin valokuvio on ihan viiva suora.
Ei mulla mihinkään kiire ole, joka kerta on moottoritielle 120 kiihtynyt...
Suzuki GSF1250SA - Kohti harmaampaa arkea
ex. K2 GSX-R750, M1800R, GSX1400, B-King
Mulla on Englannista tuotu PanEuropean ja siinä on suora valokuvio. Ei mitään e merkintää ja ihan hyvin kelpas maahantuontikatsastuksesta.
Kyllä pikku-adventurenkin alkuperäisessä lyhyessä (ZKW projektori) oli tuo korotus ojan puolella.
Ja projektorille toiset kiinnitysreijät jolla sai korotuksen toiselle puolle, juurikin noita väärällä puolella ajavia maita ajatellen.
Moottoripyörän valaisin saa kai ihan asetustenkin mukaan olla joko symmetrinen tai epäsymmetrinen valokuvioltaan?
Nykyisessä projektorissa (Hella bi-halogen) myös tuo korotus, ja ruuvarilla esiin käännettävä lisävarjostin, tourist mode, ettei häikäise vastaantulijoita jos vääränkätisessä liikenteessä ajelee (sama toiminto löytyy tietenkin myös siitä kyseisen valaisimen vääränkätisestä versiosta).
Ja tietenkin ne vaihtoehtoiset kiinnitysreiätkin toimii edelleen.
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
MuTuillaan hieman, kun ei tarkempaa tietoa ole.
Heijastinpinta luo "kätisyyden".
Ei sileä umpio luo vain hajavaloa.
Korjatkaa, jos on väärin!
sileälasisessa tai kirkaslasisessa umpiossa heijastin luo kuvion ja muissa lasin optiikka tekee sen...
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Mt-01 ruman valon tilalle aprilia shiverin valon tilasin englannista ja olin varmistanut varaosanumeroista lamppuja olevan vain yhtä mallia maailmanlaajuisesti. Valokuvion voit tarkistaa vaikka biken testeistä..
Tuolta lötyy lisätietoa aiheesta miten ajovalojen optiikka toimii http://publications.theseus.fi/bitst...pdf?sequence=1
Taivas saa odottaa
H4 polttimon kauha tuo epäsymmetrisyyden, H/ ja vastaavat polttimon edessä oleva "varjostin" ja loppu hoidetaan umpion heijastinpinnoilla ja vanhemmissa valoissa umpion lasin rihlauksilla, http://publications.theseus.fi/bitst...pdf?sequence=1
Taivas saa odottaa
Noinhan se taitaa olla.
Tosin noissa saatavilla olevissa H4 näytteissä kauha itsessään on symmetrinen, mutta herhkulangat ja kauha vinossa polttimon sisällä, polttimon kantaan nähden siis.
Ilmeisesti englanti malleissa sitten polttimon ohjauskolot eri asennossa että kuvio keinahtaa toiseen suuntaan?
koitin ettiä netistä "vasenkätisiä" H4 polttimoita ,huonolla menestyksellä...
mulla oli kerran yks 9000 saappi katsastuskunnostuksessa,japanista tuotu yksilö jossa oli vääränkätiset lampunlasit ja ei me siihen kyllä polttimoita vaihdettu,vaan pelkät lasit vaan,ja kuvio kääntyi eri suuntaan...
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Höh, onneksi on projektori, yksilankaiset polttimot, ja nekin vielä xenoneina...![]()