Mistä tietää millaiset tulpanhatut ja johdot sopii mihinkin pyörään? Onko niillä yleensäkkään eroja? En ymmärrä ohmeista sun muista mitään. Voinko ostaa ihan mitkä vaan? Iselläni on Suzuki GSX 1100 EF -84.
No jos sulla on siinä alkuperäiset sytkäpuolat, niin noin 99,5% varmuudella niihin ei ole tarkoitus vaihtaa tulpanjohtoja ollenkaan. Tulpanjohdot on siis liimattu/valettu puolaan kiinni. Riittävällä askartelulla ja pienellä tuurilla noihinkin saattaa saada piuhat vaihdettua, mutta en suosittele ellei vanhoissa johdoissa ole selkeästi vikaa. Tulpanhattujen vaihto sen sijaan luultavasti onnistuu, yleensä näissä on sellaiset kierrepiikillä kiinnitettävät hatut.
Yleisesti ottaen hattujen ja johtojen pitää tietty sopia fyysisesti toisiinsa, tulppiin ja puoliin. Lisäksi johtojen ja hattujen kokonaisvastus olisi hyvä pitää suunnilleen alkuperäisenä. Yleensä näissä vähän vanhemmissa pyörissä on kupariset (=vastuksettomat) johdot ja muutaman kilo-ohmin vastukset hatuissa. Eli käytännössä ei kannata mennä laittamaan tilalle sekä vastuksellisia johtoja että vastuksellisia hattuja. Eikä molempia vastuksettomina. Yleensä vastuksista ei tarvitse tuon tarkemmin kantaa huolta.
Onko sulla piuhoissa nyt puolien päässä liittimet kumihatuilla vai meneekö puolaan pelkkä paljas piuhan pää? Jälkimmäisessä tapauksessa joku on luultavasti jo aikaisemmin kaivanut alkuperäiset piuhat irti, ensimmäisessä taas puolat lienee vaihdettu aftermarket-versioihin.
Piuhojen ja hattujen vastuksen tunnistaa varmimmin yleismittarilla. Vastuksellisessa piuhassa johdin on yleensä jonkinlaista hiilipunosta ja liittimet kiinnitetään siihen puristamalla. Autojen valmiit tulpanjohdot on yleensä tällaisia. Vastuksettomat piuhat on kuparijohtimella ja niihin hattu tulee yleensä kiinni sellaisella kierrettävällä piikillä. Näitä kierrettäviä hattuja on sitten vastuksella ja ilman, kannattaa selvittää ostettaessa kummasta on kyse. Metritavarana myytävä piuha on yleensä vastuksetonta.